Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door someone-unreal »

Michael 1988 schreef:Volgens deze website deze website] (let op is Duits) en deze website is het ook een trolleybus. En volgens de eerste komt/kwam die ook voor in een aantal Duitse Steden, maar ik weet niet in hoeverre mate dit zo is. Trouwens mij is een ding zojuist opgevallen aan die bus. Ik weet niet of dat meer mensen opviel maar de midden-bak heeft dus schijnbaar wel degelijk een wiel. Hij zit net achter een schortplaat. Lijkt me leuk met het wisselen van een band.
Ja de dubbel geledes van hess rijden rond als trolly wagens in Geneve. Bij TPG
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door someone-unreal »

find_your_spot schreef:
someone-unreal schreef: Voor Schiphol moeten ze denk ik omgebouwd worden i.v.m emissie eisen etc. Voor de Zuidtangent zijn ze sowieso niet geschikt omdat de bussen lastig zijn in Haarlem. Misschien voor eventuele spitsritten.
Vertel mij is waarom die oude dubbel geledes in Haarlem "lastig" zijn? Volgens mij is Haarlem even ruim opgezet als Utrecht.
Ik heb gehoord dat er in Haarlem testen zijn geweest met dubbel geledes. Overal ging het goed behalve in Haarlem. En daarnaast zouden ze nu ook de draai moeilijk kunnen maken met het nieuwe busstation. Met de gelede wagens gaat het nog maar net.
someone-unreal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 20:41
Locatie: Almere

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door someone-unreal »

Michael 1988 schreef:Volgens deze website deze website] (let op is Duits) en deze website is het ook een trolleybus. En volgens de eerste komt/kwam die ook voor in een aantal Duitse Steden, maar ik weet niet in hoeverre mate dit zo is. Trouwens mij is een ding zojuist opgevallen aan die bus. Ik weet niet of dat meer mensen opviel maar de midden-bak heeft dus schijnbaar wel degelijk een wiel. Hij zit net achter een schortplaat. Lijkt me leuk met het wisselen van een band.
Heeft o.a te maken met de luchtweerstand. Er zijn ook testen geweest met vrachtwagens (Aanhanger metname) die van die "sideskirts" gekregen hebben zodat de trekker minder hoefde te verbruiken.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door menno47 »

Achteruitrijden bij een verkeersstremming lijkt mij ook een hele kunst !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door STF »

Met een enkel-gelede bus mogen chauffeurs zowiezo al niet zelfstandig achteruit rijden, dus bij een verkeersstremming maakt het weinig uit of het een enkel-gelede bus of een dubbel-gelede bus betreft.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Michael 1988 schreef:We hebben dus maar 1 kandidaat voor de dubbelgeleed. Hopelijk komt daar verandering in, want als je hiervan afhankelijk moet zijn kun je geen kwaliteit gaan vergelijken met een andere fabrikant.
Bedenk dat de markt voor dubbelgelede bussen erg klein is. Het is dus sowieso al duur om dergelijke bussen te ontwikkelen. De hybride techniek staat voor veel busfabrikanten ook nog in de kinderschoenen (Van Hool en Mercedes zijn in Nederland nog steeds bezig hun producten te verbeteren). De ontwikkeling van hybride dubbelgelede bussen zal dus hoogstwaarschijnlijk alleen plaatsvinden indien de afname van de bussen gegarandeerd is. Op voorhand dergelijke bussen ontwikkelen en aanbieden zal een risicovolle stap voor fabrikanten zijn. Ik kan me zo voorstellen dat men daar dus wat terughoudend in is.

De eis om in Utrecht met 200 hybride bussen te gaan rijden is in mijn ogen ook wat absurd: de techniek is niet volledig beproefd en er bestaat een zeker gevaar om vrijwel het gehele wagenpark van hybride bussen te voorzien :idea:

Neemt overigens niet weg dat ik de transitie naar een schoner wagenpark ten zeerste toejuich, maar men moet wel verstandige beslissigen nemen en zich niet laten leiden door populistisch gewin.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Suus »

Die dubbelgelede bussen is naar mijn idee alleen maar dweilen met de kraan open. Ze kunnen tientallen dubbelgelede bussen kopen, op een gegeven moment zitten die ook vol, je lost het probleem er niet grootschalig mee op. Ze moeten voertuigen hebben waar echt HEEL VEEL mensen in kunnen. De oplossing ligt al bijna 30 jaar in de bureaulade...

Maargoed, Chauf21, jij hebt als buschauffeur in de regio Leiden vast wel ervaring met die hybride bussen, hebben nog echt tekortkomingen, ik zie ze in Leiden en Gouda (en ver daarbuiten...) namelijk wel altijd braaf hun dienstjes rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Freek »

Chauf21 schreef:
Michael 1988 schreef:We hebben dus maar 1 kandidaat voor de dubbelgeleed. Hopelijk komt daar verandering in, want als je hiervan afhankelijk moet zijn kun je geen kwaliteit gaan vergelijken met een andere fabrikant.
Bedenk dat de markt voor dubbelgelede bussen erg klein is. Het is dus sowieso al duur om dergelijke bussen te ontwikkelen.
Nijmegen zit niet meer in de markt om het dubbelgelede uit Utrecht over te nemen. Bussen zijn na afloop van de concessie technisch en economisch afgeschreven.
In het bestek voor de aanbesteding van C2013 Arnhem-Nijmegen is voor dubbelgeleed een uitzondering gemaakt op de aardgas eis. Dit omdat de ontwikkeling van dubbelgeleed aardgasbussen niet bestaan en de ontwikkeling er van klauwen met geld kosten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Maargoed, Chauf21, jij hebt als buschauffeur in de regio Leiden vast wel ervaring met die hybride bussen, hebben nog echt tekortkomingen, ik zie ze in Leiden en Gouda (en ver daarbuiten...) namelijk wel altijd braaf hun dienstjes rijden.
Het is niet aan mij om dat hier uitgebreid te gaan te bespreken ;) Sommige van die dingen zijn ook niet direct gerelateerd aan de hybride techniek (bijvoorbeeld de hoge opstapjes), andere wel. Het is allemaal nog nieuw en niet alles kan al uitgebreid getest zijn. Hoe houden ze zich bijvoorbeeld met vorst en sneeuw?
Zodra problemen gesignaleerd worden, worden er weliswaar direct monteurs uit België opgeroepen om te zoeken naar oplossingen, maar hoe moet dat straks gaan in Utrecht als er ernstige mankementen zijn en er (praktisch) geen vervangend wagenpark klaarstaat?

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de hybride gelede Citaro's bij de RET. Het zijn er maar twee, en daar is er nog behoorlijk wat stilstand bij de bussen. Het is heel goed dat dit soort technieken worden ontwikkeld en men is er ook al heel ver mee (inmiddels misschien ook wel ver genoeg mee om grotere producties aan te kunnen), maar een order van 200 bussen is nogal wat. Bedenk dat deze uitvraag ongeveer een jaar geleden is vastgesteld, toen waren er amper grootschalige ervaringen met en evaluaties van hybride bussen in Nederland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

Tja, misschien wil Nederland toch een proef opstarten om het op grote schaal te proberen. In België gebeurt dit al op grote schaal. Daar rijden nu bij de Lijn 80 hybride bussen rond. Echter een verschil is wel dat daar nu daarnaast ook nog een dieselwagenpark klaarstaat. En zover ik mij kan herrinneren geldt het ook voor de Verenigde Staten, waar zelfs verschillen waterstofbussen rijden. Maar om nu alles op hybride te stellen lijkt mij nu (na de reactie van Chauf21) wel erg overdreven als er nog steeds problemen mee zijn.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Stephan »

Bee schreef:Die dubbelgelede bussen is naar mijn idee alleen maar dweilen met de kraan open. Ze kunnen tientallen dubbelgelede bussen kopen, op een gegeven moment zitten die ook vol, je lost het probleem er niet grootschalig mee op. Ze moeten voertuigen hebben waar echt HEEL VEEL mensen in kunnen. De oplossing ligt al bijna 30 jaar in de bureaulade...
De plannen voor een tramlijn worden nu wel heel concreet hoor. Maargoed, dat duurt dan ook nog jaren voor die af is. Er komen m.i.v. de nieuwe concessie wel meer DBG-ers in het Utrechtse, er zijn echter ook geruchten dat deze wagens ingezet gaan worden op de huidige lijn 28.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Stephan »

Vanochtend rond 8.30 reed er een grijze Man Lion City van Qbuzz over de Graadt van Roggenweg rihcting CS.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door find_your_spot »

Chauf21 schreef: Natuurlijk zijn er goede en slechte punten op te sommen, maar dat ga ik hier niet doen.
Eventjes achter het stuur gekropen van die Hybrides, eerste wat mij opviel was dat gaspedaal flying high naar de hemel gericht staat... Kon overigens niet fatsoenlijk m'n voet op dat gaspedaal plaatsen door dat verhoogde hakje aan de onderkant.... :neg:

Doe mij dan maar liever een zwevend Citaro gaspedaal, dan zo'n lomp spastisch Van Hool geval... :N
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Chauf21 »

find_your_spot schreef:Eventjes achter het stuur gekropen van die Hybrides, eerste wat mij opviel was dat gaspedaal flying high naar de hemel gericht staat... Kon overigens niet fatsoenlijk m'n voet op dat gaspedaal plaatsen door dat verhoogde hakje aan de onderkant.... :neg:
Daar had ik in het begin ook last van ja :lol: Inmiddels heb ik een andere zitpositie en dan is het wel te doen :)
Doe mij dan maar liever een zwevend Citaro gaspedaal, dan zo'n lomp spastisch Van Hool geval... :N
I second that!
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Snorkel »

Me too.
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Suus »

Hoe zit dat eigenlijk met Maarssen? Dat is nu gefuseerd met Breukelen en co. Blijft dat onderdeel van deze concessie, of gaat er een lijnenuitruil tussen de provincie en de BRU plaatsvinden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Stephan »

Uit de PvE citeer ik het volgende: Per 1 januari 2011 fuseren de gemeentes Maarssen, Breukelen en Loenen tot de nieuwe gemeente Stichtse Vecht. Van deze drie gemeentes maakt alleen Maarssen deel uit van Bestuur Regio Utrecht. Mogelijk heeft deze fusie gevolgen voor de verdeling van lijnen tussen de concessies van de provincie Utrecht en de concessie “Regio Utrecht”.

Maar je mag er toch wel vanuit gaan dat deze lijnen bij het BRU blijven, gezien de samenhang met het overige lijnnenet. Het wordt anders alsnog een mix aan busbedrijven.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

Freek schreef:
Chauf21 schreef:Bedenk dat de markt voor dubbelgelede bussen erg klein is. Het is dus sowieso al duur om dergelijke bussen te ontwikkelen.
Nijmegen zit niet meer in de markt om het dubbelgelede uit Utrecht over te nemen. Bussen zijn na afloop van de concessie technisch en economisch afgeschreven.
In het bestek voor de aanbesteding van C2013 Arnhem-Nijmegen is voor dubbelgeleed een uitzondering gemaakt op de aardgas eis. Dit omdat de ontwikkeling van dubbelgeleed aardgasbussen niet bestaan en de ontwikkeling er van klauwen met geld kosten.
Is toch niet zo moeilijk, je pleurt er een aardgastank boven op, bouwt een bestaande dieselmotor om en koppelt die met de aardgastank en klaar is kees. Tenminste zo is dat bij auto's volgens mij. Of je pakt een gelede aardgasbus, koppelt de bak los en zet er een middenbak tussen (tenzij de achterste wiel ook meestuurt bij een dubbelgelede).
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Stefan »

Was het maar zo makkelijk... Je moet ook denken aan bestaande leidingen en bedradingen. Enneh.. Oerigens is een aardgasmotor een omgebouwde benzinemotor en geen omgebouwde dieselmotor, dus zo simpel is het.

Verder met een gelede wagen.. Denk even na over verlichting, remmen en dat soort grappen. Het is niet zo makkelijk als je denkt dat het is... Een bus is echt niet iets als K'Nexx ofzo... :roll:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

Ja was maar een voorbeeld. ik weet ook niet precies hoe dat gaat.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

Michael 1988 schreef:Of je pakt een gelede aardgasbus, koppelt de bak los en zet er een middenbak tussen (tenzij de achterste wiel ook meestuurt bij een dubbelgelede).
Nog een probleem is dat de motor wel sterk genoeg moet zijn voor dat extra gewicht van een middenbak + passagiers.
Dit is ook de reden waarom het GVU van motoren op gas is afgestapt: de LPG-motoren waren niet sterk genoeg voor een dubbelgelede bus daarom heeft men er toch maar een dieselmotor ingezet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

Dan misschien twee motoren i.p.v. een. Maar in mijn ogen lijkt zoiets wel te kunnen, als je maar probeert te zoeken naar oplossingen, dat gas niet zo goed werkt weet ik zelf. Dankzij mijn moeder rijd ik nu (helaas) gas. Maar ja een dubbele motor kost weer meer onderdelen, meer onderhoud en dergelijke en moet ook goed met elkaar functioneren. Vraag me wel af hoe ze de dubbelgelede phileas hebben kunnen laten rijden. Zover ik weet was die in het begin net zoals de rest LPG of CNG (een van de twee) en ik zag hem af en toe op station Eindhoven.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Dafdriver »

Dubbele motoren? Hoe wil je dat dan doen? Het is geen trekker-pulling waar ze er even een extra motor er bij monteren om meer power te krijgen. Vreet trouwens gigantisch veel ruimte in een bus en zeker in een lagervloerbus om daar een extra motor bij in te bouwen.
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Stuiterbal »

Naja, je schijnt een motor ook achterin de bus kwijt te krijgen, dus als je dan een motor zowel voorin als achterin zet, moet dat misschien lukken...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

Dafdriver schreef:Dubbele motoren? Hoe wil je dat dan doen? Het is geen trekker-pulling waar ze er even een extra motor er bij monteren om meer power te krijgen. Vreet trouwens gigantisch veel ruimte in een bus en zeker in een lagervloerbus om daar een extra motor bij in te bouwen.
Het zijn maar opties, sommige bussen hebben een verhoogde vloer achter. Maar hoe precies dat allemaal gaat weet ik niet. Maar voor elk probleem kan bijna altijd wel een oplossing gevonden worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten