Pagina 1 van 43

Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: vr 07 jan 2011, 21:12
door Stephan
Zoals waarschijnlijk al bekend is de concessie regio Utrecht (incl. stadsvervoer) voor acht jaar aan Qbuzz gegund. Ook de tram gaat over naar de nieuwe vervoerder. Connexxion heeft echter nog wel bezwaar gemaakt en mocht dat niet lukken, overweegt Connexxion nog een kort geding.

Veel is er verder nog niet bekend, maar toch maar alvast een draadje geopend om het allemaal wat bij elkaar te houden als er straks echt meer bekend wordt omtrent deze concessie.

De huidige 142 gele bussen gaan mee naar de nieuwe concessie. Er worden 218 nieuwe bussen aangeschaft, onderverdeeld in de volgende typen:
*5 8-persoonsbussen
*4 midibussen
*33 hybride standaardbussen
*139 hybride gelede bussen
*37 hybride dubbelgelede bussen

De nieuwe hybride bussen worden gestald op het terrein aan de Europalaan waar nu GVU haar bussen stalt. De circa 200 bussen die nu voor het stadsvervoer worden gebruikt, dienen uiterlijk per 11 december 2011 vervangen te zijn. Je mag dus wel verwachten dat de nieuwe bussen al eerder te zien zijn, gezien de ruimte aan de Europalaan.

Dat de hybride bussen op de Europalaan worden gestald, wil niet zeggen dat ze alleen op de huidige stadslijnen worden ingezet. Er bestaat straks geen onderscheid meer tussen stad en regio. Een aantal lijnen wordt ook met elkaar gecombineerd en de koppelingen op CS worden opnieuw bekeken.

In de opbouw van het OV-netwerk kent de concessie de volgende onderdelen:
· Railnet: rail (trein en sneltram) vormen de basis van de regionale OV-structuur.
· Radiale busnet: van zo direct, snel en frequent mogelijke verbindingen via Utrecht Centraal,
zo mogelijk doorgekoppeld met de Utrechtse binnenstad, tot een transversaal
busnet.
· Tangentiële busnet: dat aanvullend is op het radiale netwerk en reizigers een directere
en daarmee snellere route biedt dan via Utrecht Centraal. Ook moeten deze lijnen zorgen
voor ontlasting van de drukke radiale buslijnen.
· Aanvullend openbaar vervoer-net (Kleine Kernen): dat zorgt voor de ontsluiting van de
Kleine Kernen en aansluit op OV-knooppunten in de regio. Daarnaast rijdt in de regio
Utrecht de Regio Taxi Utrecht voornamelijk voor speciaal doelgroepenvervoer.
· Streekbuslijnen: binnen de regio rijden diverse streekbuslijnen komend vanuit de omliggende
concessiegebieden.
· Nachtnet: voor de bediening van het Utrechtse centrum met de omliggende gemeenten
wordt er een nachtnet aangeboden op de donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht.

Het busnet wordt compleet omgegooid. Het zal de eerste dagen ook wel flink wennen worden voor de reizigers. Alleen al de lijnnnummers worden opnieuw bekeken en daarvoor hanteert BRU de volgende criteria:
· Tramlijnen krijgen de letters A, B, C …etc.
· De buslijnen krijgen nummers, die zoveel mogelijk aansluiten bij de huidige nummering
met inachtneming van de volgende logica:
· De lijnnummers 1 t/m 9 zijn bestemd voor alle radiale en transversale lijnen via de
binnenstadsas. Uitzondering vormt mogelijk de huidige lijn 2 (museumkwartierlijn)
en lijnnummer 5, (gecombineerd met de provinciale lijn 50).
· De lijnnummers 10 t/m 19 zijn bestemd voor alle radiale en transversale lijnen via
de Noordcorridor.
· De lijnnummers 20 t/m 29 zijn bestemd voor alle resterende radiale lijnen aan de
west- en zuidzijde (incl. Vleutensewegcorridor).
· De lijnnummers 30 t/m 39 zijn bestemd voor alle tangentlijnen.
· De lijnnummers 40 t/m 49 zijn bestemd voor alle resterende radiale lijnen aan de
oostcorridor.
· De lijnnummers 100 t/m 199 zijn bestemd voor alle lijnen uit het aanvullende net
(kleine kernen).
· De lijnnummers 200 t/m 299 zijn bestemd voor alle spitslijnen.
· De lijnnummers 400 t/m 499 zijn bestemd voor alle nachtlijnen.

Als het goed is, wordt er in juni meer bekend over het lijnnet. Het BRU heeft wel een plan gemaakt, maar daarvoor is nog niet alle infrastructuur gereed. Nog ruim elf maanden voor het een gekkenhuis wordt hier in Utrecht.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: vr 07 jan 2011, 23:40
door Michael 1988
Ik heb eens zitten kijken wat GVU nu in het wagenpark heeft, en zover ik kan zien worden er nu meer gelede bussen en dubbelgelede bussen besteld dan het huidige wagenpark en minder standaardbussen. Hopelijk past alles dadelijk wel op de stallingen. Volgens mij zijn het ook meer bussen in totaal, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

PS. Welk bedrijf produceert eigenlijk naast van hool nog meer hybride gelede en welk bedrijf produceert hybride dubbelgelede bussen (van Hool heeft ze niet in de catalogus staan)?

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: vr 07 jan 2011, 23:44
door Milco
Ik wil eigenlijk wel weten wat het GVU met het huidige materieel doet. Vooral die AGG300's (dubbelgeleed). Het zou toch zonde als al die wagens eruit gingen? Of zouden ze elders in Nederland nog ingezet kunnen worden?
En gaan de huidige trams mee naar Qbuzz (Qtram misschien), weet iemand dit?

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: vr 07 jan 2011, 23:47
door Michael 1988
Milco1995 schreef:Ik wil eigenlijk wel weten wat het GVU met het huidige materieel doet. Vooral die AGG300's (dubbelgeleed). Het zou toch zonde als al die wagens eruit gingen? Of zouden ze elders in Nederland nog ingezet kunnen worden?
En gaan de huidige trams mee naar Qbuzz (Qtram misschien), weet iemand dit?
Gezien de leeftijd van de AGG300's (van 2002 en 2003) denk ik richting Womy moerdijk of een andere handelaar en dan richting buitenland. Of Connexxion moet ze gaan gebruiken voor een HOV-netwerk (Zuidtangent of Schiphol Sternet bijvoorbeeld)

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: vr 07 jan 2011, 23:56
door someone-unreal
Michael 1988 schreef:
Milco1995 schreef:Ik wil eigenlijk wel weten wat het GVU met het huidige materieel doet. Vooral die AGG300's (dubbelgeleed). Het zou toch zonde als al die wagens eruit gingen? Of zouden ze elders in Nederland nog ingezet kunnen worden?
En gaan de huidige trams mee naar Qbuzz (Qtram misschien), weet iemand dit?
Gezien de leeftijd van de AGG300's (van 2002 en 2003) denk ik richting Womy moerdijk of een andere handelaar en dan richting buitenland. Of Connexxion moet ze gaan gebruiken voor een HOV-netwerk (Zuidtangent of Schiphol Sternet bijvoorbeeld)
Voor Schiphol moeten ze denk ik omgebouwd worden i.v.m emissie eisen etc. Voor de Zuidtangent zijn ze sowieso niet geschikt omdat de bussen lastig zijn in Haarlem. Misschien voor eventuele spitsritten.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: vr 07 jan 2011, 23:58
door Daniel
- Er scheen in Nijmegen wel belangstelling in die dubbelgeledes te bestaan voor lijn 10.
- De trams (inclusief de Weense) gaan mee over naar Qbuzz.
- Hess is de enige producent van dubbelgelede hybrides, een enkelgelede versie is er o.a. bij Mercedes.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 00:07
door someone-unreal
Michael 1988 schreef:Ik heb eens zitten kijken wat GVU nu in het wagenpark heeft, en zover ik kan zien worden er nu meer gelede bussen en dubbelgelede bussen besteld dan het huidige wagenpark en minder standaardbussen. Hopelijk past alles dadelijk wel op de stallingen. Volgens mij zijn het ook meer bussen in totaal, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

PS. Welk bedrijf produceert eigenlijk naast van hool nog meer hybride gelede en welk bedrijf produceert hybride dubbelgelede bussen (van Hool heeft ze niet in de catalogus staan)?
Hess (geleed en dubbelgeleed)
Afbeelding
Deze was tijdje terug te gast in utrecht

VDL (Citea's voor standaardbussen)
Afbeelding

Volvo (7700, geloof ook geleed)
Afbeelding


En de hybrides staan in grote maten op de site van VanHool http://www.vanhool.be/Home%20NL/autocar ... iefNL.html of bedoelde je dat de dubbel geledes er niet in staan

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 00:13
door Michael 1988
Daniel schreef:- Er scheen in Nijmegen wel belangstelling in die dubbelgeledes te bestaan voor lijn 10.
- De trams (inclusief de Weense) gaan mee over naar Qbuzz.
- Hess is de enige producent van dubbelgelede hybrides, een enkelgelede versie is er o.a. bij Mercedes.
Dat van Citaro en Hess kwam ik ook net achter

We hebben dus maar 1 kandidaat voor de dubbelgeleed. Hopelijk komt daar verandering in, want als je hiervan afhankelijk moet zijn kun je geen kwaliteit gaan vergelijken met een andere fabrikant. Het liefst heb ik trouwens van Hool's dan Citaro's. Die rijden (naar mijn gevoel) fijner. Maar dat van Hess kan ik zo niet zeggen, ben nog niet naar Arnhem geweest afgelopen jaar.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 00:15
door someone-unreal
Michael 1988 schreef:
Daniel schreef:- Er scheen in Nijmegen wel belangstelling in die dubbelgeledes te bestaan voor lijn 10.
- De trams (inclusief de Weense) gaan mee over naar Qbuzz.
- Hess is de enige producent van dubbelgelede hybrides, een enkelgelede versie is er o.a. bij Mercedes.
Dat van Citaro en Hess kwam ik ook net achter

We hebben dus maar 1 kandidaat voor de dubbelgeleed. Hopelijk komt daar verandering in, want als je hiervan afhankelijk moet zijn kun je geen kwaliteit gaan vergelijken met een andere fabrikant. Het liefst heb ik trouwens van Hool's dan Citaro's. Die rijden (naar mijn gevoel) fijner. Maar dat van Hess kan ik zo niet zeggen, ben nog niet naar Arnhem geweest afgelopen jaar.
Ja dat hoop ik inderdaad ook. Beetje concurrentie is wel leuk zo nu en dan. Maar ik denk ook niet dat een hybride met een trolly moet vergelijken.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 00:27
door Daniel
De Volvo 7700 Hybrid is er trouwens alleen in 12 meter-uitvoering, niet als gelede.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 00:51
door Michael 1988
someone-unreal schreef:
Ja dat hoop ik inderdaad ook. Beetje concurrentie is wel leuk zo nu en dan. Maar ik denk ook niet dat een hybride met een trolly moet vergelijken.
Nee maar het is wel dezelfde fabrikant. We zien wel waar Qbuzz mee komt. Misschien met alleen maar van hools (als die tenminste een hybride dubbelgelede gaan ontwikkelen) of citaros gelede, standaard en dan die Hess. Het handigste lijk mij allemaal dezelfde fabrikant (i.v.m. korting bij ordergrootte en dezelfde technieken zijn bij elke bus hetzelfde). Of BRU moet de dubbelgelede hybride terug gaan draaien (wegens te weinig concurentie).

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 00:59
door Stephan
Ik meen ooit wel eens iets te hebben gehoord over hybride Mercedes bussen, maar ik heb geen idee of dat idee ook concreet was. Ze leveren nu in ieder geval nog geen dubbelgeledes..

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 04:29
door Michael 1988
Ik herinner me zojuist 1 bustype, maar dat was eigenlijk in Nederland meer een flop. De Phileas. Deze was hybride, is geleed en er is zelfs een dubbelgelede versie. Maar ja zoals ik al zei, hij was in Nederland een flop, maar in een paar andere landen volgens mij niet. Dus hopelijk heeft APTS (VDL Berkhof) dit probleem ondertussen opgelost. Zo is er toch wederom een kandidaat bijgekomen (al vond ik de problemen met de eerste versie wel zeer ernstig).

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 04:30
door Michael 1988
someone-unreal schreef:En de hybrides staan in grote maten op de site van VanHool http://www.vanhool.be/Home%20NL/autocar ... iefNL.html of bedoelde je dat de dubbel geledes er niet in staan
Sorry voor de dubbele reactie, maar ik bedoelde idd dat de dubbele hybride geledes niet bij Van hool stonden.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 13:57
door someone-unreal
Stephan schreef:Ik meen ooit wel eens iets te hebben gehoord over hybride Mercedes bussen, maar ik heb geen idee of dat idee ook concreet was. Ze leveren nu in ieder geval nog geen dubbelgeledes..
Ja die bestaan, er rijden er twee van rond in Rotterdam (Citaro G). Maar geen dubbelgeledes. Enige wat Mercedes verder heeft is de capacity maar daar heb je niet zoveel aan omdat die niet in hybride bestaan en lang niet zo veel ruimte hebben als een dubbelgelede.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 15:28
door find_your_spot
someone-unreal schreef: Voor Schiphol moeten ze denk ik omgebouwd worden i.v.m emissie eisen etc. Voor de Zuidtangent zijn ze sowieso niet geschikt omdat de bussen lastig zijn in Haarlem. Misschien voor eventuele spitsritten.
Vertel mij is waarom die oude dubbel geledes in Haarlem "lastig" zijn? Volgens mij is Haarlem even ruim opgezet als Utrecht.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 15:37
door JWM
Dubbelgelede bussen rijden nog altijd met een speciale ontheffing van de wegbeheerder rond. Vraag me af of Rijkswaterstaat erop zit te wachten dat dit soort bussen moeten invoegen op de volle A9.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 18:14
door Daniel
Is dat zo? De eerste wagens hadden inderdaad wel een ZZ-kenteken voor speciale voertuigen, maar de laatste nieuwe dubbelgeledes hebben dat bv. al niet meer.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 23:21
door Dafdriver
Daniel schreef:Is dat zo? De eerste wagens hadden inderdaad wel een ZZ-kenteken voor speciale voertuigen, maar de laatste nieuwe dubbelgeledes hebben dat bv. al niet meer.
Ontheffing zit hem in de lengte van de bussen. Toen de eerste dubbelgelede bussen werden geleverd stond heel het 25,25 meter voertuigen verhaal nog in de kinderschoenen, zowel voor bussen als voor het goederenvervoer. Alleen hadden die laatste geen ZZ nummers omdat die grotendeels met gestandaliseerd matrieel konden rijden op de eventuele dolly's na welke gewoon als aanhanger of oplegger bij de RDW werden geregistreerd.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 23:39
door Fles
someone-unreal schreef:
Michael 1988 schreef:Ik heb eens zitten kijken wat GVU nu in het wagenpark heeft, en zover ik kan zien worden er nu meer gelede bussen en dubbelgelede bussen besteld dan het huidige wagenpark en minder standaardbussen. Hopelijk past alles dadelijk wel op de stallingen. Volgens mij zijn het ook meer bussen in totaal, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

PS. Welk bedrijf produceert eigenlijk naast van hool nog meer hybride gelede en welk bedrijf produceert hybride dubbelgelede bussen (van Hool heeft ze niet in de catalogus staan)?
Hess (geleed en dubbelgeleed)
Afbeelding
Deze was tijdje terug te gast in utrecht
Pics? Ik weet niet helemaal niks van Utrecht en er is hier inderdaad eigenlijk nogal wat raar spul te gast af en toe, maar deze ken ik niet :?:

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 23:46
door Stephan

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: za 08 jan 2011, 23:49
door Suus
Ik vind hem door al die spullen op het dak nogal "zwaar en traag" ogen.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 00:06
door STF
Luxemburg heeft er ook twee rondrijden, opvallend daarbij is dat er van buiten een achterraam lijkt te zijn maar van binnen daar niks van te zien is. De meeste chauffeurs geven veel te veel gas bij het optrekken waardoor de dieselmotor direct al gaat helpen i.p.v. elektrisch te rijden. Traag zijn ze volgens mij niet, misschien wel als ze vol passagiers zitten maar in Luxemburg rijden ze op tamelijk rustige lijnen (vraag me niet waarom ze met dubbel-geledes rijden...).

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 02:36
door Michael 1988
Volgens deze website deze website] (let op is Duits) en deze website is het ook een trolleybus. En volgens de eerste komt/kwam die ook voor in een aantal Duitse Steden, maar ik weet niet in hoeverre mate dit zo is. Trouwens mij is een ding zojuist opgevallen aan die bus. Ik weet niet of dat meer mensen opviel maar de midden-bak heeft dus schijnbaar wel degelijk een wiel. Hij zit net achter een schortplaat. Lijkt me leuk met het wisselen van een band.

Re: Concessie regio Utrecht

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 04:51
door STF
Ja het viel mij ook al op dat de wielen van de 2e en 3e as bijna niet te zien zijn. Maar of ze dat er bij een voor Nederland bestemd exemplaar ook opbouwen? In Luxemburg rijden er genoeg (Hess niet) bussen met kleppen voor de niet sturende assen rond, terwijl je dat bij precies hetzelfde type in Nederland niet ziet. Een band verwisselen is overigens geen punt; twee vierkantslotjes los draaien en het luik kan omhoog geklapt worden.

De Luxemburgse staat zelfs op de 2e website die je vermelde: Afbeelding

In Utrecht rijden ze toch weleens dubbel-geledes klem? Die Hess bussen schijnen veel eenvoudiger achteruit te kunnen rijden dan een van Hool.