Concessie Regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14524
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Meltrain » Vr 15 Mar 2019, 21:18

Het zouden toch best elektrische bussen kunnen worden?
Of komen er alleen elektrische bussen van Heuliez?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2749
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Lijn 45 » Vr 15 Mar 2019, 21:22

In de persberichten waarin over de aanschaf van 15-meterbussen wordt gesproken werd gezegd dat het diesels zouden worden. Daarnaast bouwt Setra geen elektrische bussen.

Qbuzz gaat alleen elektrische voertuigen van Ebusco en Heuliez aanschaffen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32279
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Vr 15 Mar 2019, 21:38

Milco schreef:Nergens staat dat de bussen in dienst komen tegelijk met de introductie van U-link. ;)

U-Link wordt ingevoerd vanaf dienstregeling 2020, de nieuwe dieselbussen komen ook in dienst vanaf dienstregeling 2020. Daarnaast ligt het natuurlijk vrij voor de hand om die nieuwe bussen gelijk in de juiste kleurstelling te kopen voor lijn 41.

Lijn 45 schreef:Het viel te verwachten dat het Setra zou worden. Alleen vraag ik me af of ze bij het Rocov wel hebben opgelet wat voor bussen ze hebben geschouwd en of ze de juiste informatie hebben meegekregen. :X :lol:
Rocov schreef:Qbuzz gaat elektrische bussen van 15 meter lengte aanschaffen. We hebben het interieur van een 12 meter elektrische Setrabus geschouwd. (...) We adviseren bij de aanschaf van de 15 meter elektrische bussen het interieur aan te laten passen.

Ik weet niet wat jij hebt zitten lezen, maar in het in dit topic gelinkte advies van het Rocov komt heel jouw quote niet voor. Daar staat alleen "Betreft: advies elektrische Setra-bus" in en verderop ineens willekeurig aan het eind van een zin het woord "Dieselbus".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2749
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Lijn 45 » Za 16 Mar 2019, 08:46

Het stuk wat ik heb geciteerd komt van de site van het Rocov.

samsam538
Berichten: 64
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor samsam538 » Za 16 Mar 2019, 08:49

Gaan de bussen van een bepaalde kleur alleen rijden op de lijnen van die kleur?

Cas
Berichten: 377
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Cas » Za 16 Mar 2019, 10:59

Dat is wel het plan, ja.

Overigens heb ik zelf een vraag: ik geloof het best, maar ik heb nergens iets kunnen vinden over dat de twee Utrechtse concessies geintegreerd gaan worden na afloop. Kan ik hier ergens meer over lezen of is dit via-via bekend gemaakt?
請勿靠近車門

sirvinniei
Berichten: 2195
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Za 16 Mar 2019, 15:03

Ik moet trouwens toch zeggen, ik vind het u-link netwerk zoals hij nu in het document staat niet zo sterk.
Spoiler: show
Afbeelding

Er lopen veel te veel paralelle lijnen op plekken waar dat niet noodzakelijk is. Je hebt straks 3 HOV lijnen tussen Vaartsche Rijn en Centraal (trein, tram en rode buslijn).
Het hele netwerk is ook te veel op het centraal station gericht. Zowel rood als lichtgroen rijden niet verder dan centraal station. Ze hadden, vanuit het perspectief van gecentraliseerde HOV lijnen dan beter lichtgroen aan oranje kunnen koppelen en rood aan lichtblauw kunnen koppelen (met evt extra scholierenlijn Vleuten Uithof). Dan waren er meer directe verbindingen geweest en lag het (overstap)zwaartepunt niet zo sterk op het centraal station.
Als derde zijn er helemaal geen (evt. enkel doordeweekse) tangentlijnen, wat er wederom voor zorgt dat het zwaartepunt van het netwerk teveel op 1 station komt te liggen.
Op deze drie punten doet het netwerk van groningen het een stuk beter.
Spoiler: show
Afbeelding

nvdw
Berichten: 1988
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor nvdw » Za 16 Mar 2019, 15:19

Parallelliteit wil niet zonder meer zeggen dat dat bewust is gedaan om 'overcapaciteit' op een bepaalde relatie te creëren. Voor lijn 41 (de rode buslijn) is de route via Vaartsche Rijn gewoon de meest logische omdat die via Bunnik en Galgenwaard de stad inkomt, en automatisch Vaartsche Rijn meepakt op weg naar de Dichtersbaan (de busbaan van en naar CS Jaarbeurszijde parallel aan de spoorlijn).

Eens dat het wel jammer is dat de doorkoppeling van lijn 41 met de 52/53 richting Zeist lijkt te verdwijnen. Koppelen aan de lichtgroene lijn (= lijn 50) zal in de exploitatie wel teveel gedoe geven omdat Syntus als huidige uitvoerder van lijn 50 er dan mee te maken krijgt.

Tangentiële verbindingen zijn er genoeg in Utrecht, vooral om direct vervoer vanaf omliggende hubs naar de Uithof mogelijk te maken, en die zullen er ook wel blijven - alleen niet in de vorm van een U-linkverbinding. Ik denk dat je dat toch voornamelijk moet bewaren voor lijnen met een volledige dienstregeling, en al die Uithoflijnen zijn toch voornamelijk beperkt tot inzet op maandag t/m vrijdag en dan soms ook nog alleen in de spits.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

Cas
Berichten: 377
Lid geworden op: Zo 01 Apr 2018, 04:38
Locatie: Utrecht/Hong Kong

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Cas » Za 16 Mar 2019, 15:33

In Groningen is een groot deel van de stadslijnen erin geïntegreerd, hier gaat het grotendeels om een paar streeklijnen. Er blijft nog steeds een groot stadslijnen-netwerk rijden, er blijven nog steeds veel Uithoflijnen, en het kan best dat daarin ook ooit upgrades naar U-link voor komen. Voor nu gaat het hier om een investering in de drukste streeklijnen, door die structureel geleed te laten rijden en beter te markeren, en een nieuw kleurtje voor 28.

Bovendien rijdt in Groningen elke Q-linklijn op lichtgroen langs het hoofdstation? Dat is evenveel als in Utrecht, want lijn 72 is hier ook in opgenomen.
Ik denk dat de vormgeving van het Utrechtse kaartje het gebundelder laat lijken dan het is, want het is niet veel anders dan de Groningse situatie.
Ik denk niet dat die doorkoppeling nou zo veel uitmaakt dat het netwerk ineens heel slecht is, de huidige doorkoppelingen zijn al gebaseerd op enigszins gelijkwaardige vraag en een nuttige koppeling, dus daar heel veel in knippen alleen voor mooie lijntjes op de kaart is denk ik niet heel nuttig.
請勿靠近車門

sirvinniei
Berichten: 2195
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Za 16 Mar 2019, 15:50

nvdw schreef:Parallelliteit wil niet zonder meer zeggen dat dat bewust is gedaan om 'overcapaciteit' op een bepaalde relatie te creëren. Voor lijn 41 (de rode buslijn) is de route via Vaartsche Rijn gewoon de meest logische omdat die via Bunnik en Galgenwaard de stad inkomt, en automatisch Vaartsche Rijn meepakt op weg naar de Dichtersbaan (de busbaan van en naar CS Jaarbeurszijde parallel aan de spoorlijn).

Eens dat het wel jammer is dat de doorkoppeling van lijn 41 met de 52/53 richting Zeist lijkt te verdwijnen. Koppelen aan de lichtgroene lijn (= lijn 50) zal in de exploitatie wel teveel gedoe geven omdat Syntus als huidige uitvoerder van lijn 50 er dan mee te maken krijgt.

Tangentiële verbindingen zijn er genoeg in Utrecht, vooral om direct vervoer vanaf omliggende hubs naar de Uithof mogelijk te maken, en die zullen er ook wel blijven - alleen niet in de vorm van een U-linkverbinding. Ik denk dat je dat toch voornamelijk moet bewaren voor lijnen met een volledige dienstregeling, en al die Uithoflijnen zijn toch voornamelijk beperkt tot inzet op maandag t/m vrijdag en dan soms ook nog alleen in de spits.


Ik snap dat je op sommige trajecten meer capaciteit nodig hebt, maar dat kan ook door spitsritten op een bepaalde lijn in te leggen.
Het idee van een hov-netwerk is dat je een eenvoudig netwerk creëert waarbij je lijnen bundelt tot enkele lijnen die duidelijk te herkennen zijn.
Dit is ook de kracht van het qlink in Groningen.
Groen rijdt bijvoorbeeld naar Reitdiep. Blauw naar Kardinge/Hoogkerk. Paars tussen haren en UMCG.

Voor lijn 41 heb je wel gelijk, daar zijn inderdaad weinig andere alternatieven voor. Maar de huidige route maakt deze bus wel u-link onwaardig: hij geeft in de huidige vorm weinig aanvulling naast de uithoflijn in het openbaar vervoer binnen Utrecht.

Ik denk dat de ritten van lichtgroen sowieso door beide vervoerders samen gereden gaan worden, of volledig overgedragen wordt aan de regio. Ik kan me niet voorstellen dat die lijn uit alleen lijn 50 bestaat, terwijl vrijwel parallel lijn 51 blijft rijden.

En dat is precies waar ik me aan stoor, de ogende willekeur in de u link lijnen. Er zijn genoeg andere lijnen die snel en frequent gaan, maar niet in het netwerk worden opgenomen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7049
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Z2N » Za 16 Mar 2019, 16:06

Lijn 41 bedient delen van de stad die nu ook door lijn 12 worden bediend, maar die de Uithoftram gaat overslaan. Rubenslaan is de halte voor IBB, en de 41 stopt ook voor de deur van het ROC Vondellaan bij Vaartsche Rijn. Het is dus geen aanvulling van de Uithoftram, want de beide lijnen hebben een andere doelgroep door de verschillende routes.
Journey of a night time

Flickr!

sirvinniei
Berichten: 2195
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Za 16 Mar 2019, 23:15

Gaan er trouwens op alle lijnen gelede bussen rijden? Lijkt me overkill voor Veenendaal (en daarnaast problematisch met het tunneltje bij de klomp).

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5376
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Milco » Za 16 Mar 2019, 23:16

Bij De Klomp geldt een hoogtebeperking, geen lengtebeperking. ;)
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 19-08-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 08-08-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

sirvinniei
Berichten: 2195
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Za 16 Mar 2019, 23:26

Klo(m)pt, maar ik ben nog geen gelede bus tegengekomen die hieraan voldoet.

Brjj
Berichten: 19
Lid geworden op: Do 16 Aug 2018, 19:53

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Brjj » Zo 17 Mar 2019, 00:07

sirvinniei schreef:Klo(m)pt, maar ik ben nog geen gelede bus tegengekomen die hieraan voldoet.


De gelede bussen van de vorige concessiehouder Connexxion konden er ook onder door. Bijvoorbeeld op de scholierenlijn 680 was het bijna altijd een gelede bus die er onder door ging.

Durashift
Berichten: 3578
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Durashift » Zo 17 Mar 2019, 00:36

De 18 meter Heuliez lijkt mij wat te hoog (komt ook in de stad te rijden).

Spoiler: show
Afbeelding


Ebusco lijkt niet al te veel spul op het dak te hebben liggen..

Spoiler: show
Afbeelding


Bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1892043/


Blijft natuurlijk ook de vraag of er doorgereden wordt naar de Klomp. Veenendaal centrum kan natuurlijk ook voldoende zijn. :wink:

sirvinniei
Berichten: 2195
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor sirvinniei » Zo 17 Mar 2019, 01:03

De meeste reizigers die vanuit de Utrechtse Heuvelrug lijn 50 richting Veenendaal nemen doen dit om te kunnen overstappen op de intercity naar Arnhem/nijmegen.
Het is trouwens wel zo dat het omrijden voor hoge bussen met de voorpoorttunnel afneemt.
Een andere optie is het herstellen van de bushalte aan de zuidzijde van het station.

Overigens, niet alleen de tunnel lijkt me een probleem, maar ook hoe je zo'n bus wilt gaan bufferen op Veenendaal-de klomp. Dat kan op beide bufferhaltes niet op een veilige manier.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32279
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Zo 17 Mar 2019, 09:02

Waarschijnlijk blijft lijn 50 gewoon zoals die nu is tot 2023 en maakt hij hooguit gebruik van infra voor U-link. Gelede bussen de Heuvelrug over is wat overdreven immers.
Herstellen van de bushalte aan de zuidzijde van De Klomp gaat niet meer: de kuil waarin de keerlus lag is nu fietsenstalling en de Rondweg De Klomp en een halte aan die rondweg zorgt alleen maar voor een langere loopafstand vanuit de trein.

De oplettende kijker kan overigens vandaag de dag nog altijd restanten van de twee bushaltes bij De Klomp zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14524
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Meltrain » Zo 17 Mar 2019, 12:00

Het is toch ook niet gezegd dat alle lijnen van U-link met gelede bussen gaan rijden?
De rode lijn (lijn 41) gaat blijkbaar met Setra's van 15 meter gereden worden.

Welke materieel wordt in de komende periode vervangen? Alle Ambassadors en "oude" gelede Citaro's?
En als vervangend materieel komen er dan gelede elektrische bussen van Heuliez voor lijn 3, 7 en 8, elketrische Ebusco's voor enkele streeklijnen en 15-meter Setra's?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

ICE105
Berichten: 288
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor ICE105 » Zo 17 Mar 2019, 13:43

Link is al eerder langsgekomen: https://www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/1879704/125-bussen-in-de-provincie-vervangen-55-worden-elektrisch.html

125 bussen worden vervangen door:
55 elektrische
15 diesel Setra 15m
Indien 1 op 1 vervanging dan nog 55 tweedehandsjes
Hoeveelheid tweedehandsjes vermoedelijk op basis van hoeveel capaciteitsuitbreiding nodig is.

Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 2749
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Lijn 45 » Zo 17 Mar 2019, 16:21

Als er maar 125 bussen vervangen worden blijven de Citaro's rijden. Er zijn immers 130 Ambassadors.

dnmw2705
Berichten: 1482
Lid geworden op: Wo 23 Nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor dnmw2705 » Zo 17 Mar 2019, 18:31

ICE105 schreef:Link is al eerder langsgekomen: https://www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/1879704/125-bussen-in-de-provincie-vervangen-55-worden-elektrisch.html

125 bussen worden vervangen door:
55 elektrische
15 diesel Setra 15m
Indien 1 op 1 vervanging dan nog 55 tweedehandsjes
Hoeveelheid tweedehandsjes vermoedelijk op basis van hoeveel capaciteitsuitbreiding nodig is.


Dat zullen dan dus die GD wagens worden?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32279
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Zo 17 Mar 2019, 18:33

Een deel van de vervanging is ook een doorschuifactie he: er komen immers elektrische geledes voor de stad die grotendeels stadsgeledes voor de streek vrij maken. Ligt dan voor de hand die de Citaro Gs te laten vervangen. Immers komt er voor de vervanging van de Amba's een stel Ebusco's, de 15 meter Setra's en wat gemoderniseerd spul. Goeie kans dat dat om de nieuwere Citaro's 12 meter uit GD gaat trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Durashift
Berichten: 3578
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor Durashift » Zo 17 Mar 2019, 19:03

Daniel schreef:Waarschijnlijk blijft lijn 50 gewoon zoals die nu is tot 2023 en maakt hij hooguit gebruik van infra voor U-link. (..)
De oplettende kijker kan overigens vandaag de dag nog altijd restanten van de twee bushaltes bij De Klomp zien.


Ik zag vanmiddag dat men op het industrieterrein achter de McD. in Veenendaal druk bezig is bushaltes aan te leggen. Weliswaar in de richting van het station (op de route richting de Voorpoorttunnel) en niet van het station af. (al wordt dat misschien pas gedaan als de ene kant af is ivm de verkeersmaatregelen, want het voetpad aan de waterkant was er al wel uitgehaald.

nvdw
Berichten: 1988
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Concessie Regio Utrecht

Berichtdoor nvdw » Zo 17 Mar 2019, 19:12

Die zijn voor lijn 83.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten