Concessie regio Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor willy84 » Do 27 Jan 2011, 19:56

Waarom zou je in godsnaam twee motoren in een bus zetten als je de ene motor nog niet eens op maximaal vermogen hebt??

Vrachtwagenmotoren zijn naar mijn laatste kennis zeker te verkijgen tot 580 pk en zo zwaar zijn die motoren in die dubbele geledes echt niet...
immer kwaliteits posts

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor STF » Do 27 Jan 2011, 20:41

In de HESS dubbelgeledes ligt de motor achterin, niet onder de zitplaatsen maar gewoon erachter over de volledige breedte en hoogte.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Stefan » Do 27 Jan 2011, 22:50

willy84 schreef:Vrachtwagenmotoren zijn naar mijn laatste kennis zeker te verkijgen tot 580 pk en zo zwaar zijn die motoren in die dubbele geledes echt niet...

Scania levert zelfs vrachtwagens met een 730 pk sterke V8 motor, best ziek. :lol: Maar goed.. dat doet er verder niet toe hier. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3999
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor reisthijs » Vr 28 Jan 2011, 08:34

willy84 schreef:Waarom zou je in godsnaam twee motoren in een bus zetten als je de ene motor nog niet eens op maximaal vermogen hebt??
Bijvoorbeeld omdat één motor op maximaal vermogen niet genoeg is? Of omdat je het dan met minder krachtige (dus lichter/goedkopere) motoren kan doen.

De nieuwe Utrechtse bussen zullen sowieso meer dan één motor krijgen anders kan het geen hybride zijn.

willy84 schreef:Vrachtwagenmotoren zijn naar mijn laatste kennis zeker te verkijgen tot 580 pk en zo zwaar zijn die motoren in die dubbele geledes echt niet...
Ja, maar dat zijn dus dieselmotoren, de vraag was hier of je dubbelgelede bussen ook op aardgas kan laten rijden. :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Dafdriver
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 16 Apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Dafdriver » Za 29 Jan 2011, 22:22

Stuiterbal schreef:Naja, je schijnt een motor ook achterin de bus kwijt te krijgen, dus als je dan een motor zowel voorin als achterin zet, moet dat misschien lukken...


En hoe wil je die aan elkaar koppelen? En vergeet ook het extra gewicht niet wat ten koste gaat van het laadvermogen omgerekend het kleinere aantal passagiers wat dan met de bus kan reizen omdat ie aan zijn maximale gewicht zit.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Chauf21 » Do 03 Feb 2011, 16:02

Zoals wellicht bekend heeft Connexxion bezwaar aangetekend tegen de gunning aan Q-buzz. De rechter heeft dat bezwaar toegewezen en daarmee is de gunning dus ongeldig.

Meer informatie en uitleg op de site van rechtspraak.nl: Besluit tot verlening openbaar vervoerconcessie Regio Utrecht geschorst.

Milco
Berichten: 3575
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Milco » Do 03 Feb 2011, 16:14

Dus Qbuzz komt niet te Utrecht te rijden? Jammer... Welke vervoerder gaat er dan wel rijden? Connexxion gewoon?
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor webguy » Do 03 Feb 2011, 16:20

Dat Qbuzz niet gaat rijden is nog niet duidelijk: wel is het besluit dus geschorst tijdens de procedure. Tot besloten is of het nou fout was mag Qbuzz dus niet gaan rijden ja.
Reisinformatie/nerd

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Gunning regio Utrecht ongedaan gemaakt.

Berichtdoor find_your_spot » Do 03 Feb 2011, 16:35

Gunning regio Utrecht ongedaan gemaakt

De rechter heeft hedenmiddag 3 februari het verzoek van Connexxion tot schorsing van het gunningsbesluit van Bestuur Regio Utrecht toegewezen. Daarmee is de gunning aan Qbuzz van de concessie voor het openbaar vervoer in de regio Utrecht ongedaan gemaakt.

Wij gaan, als zittend vervoerder, graag met Bestuur Regio Utrecht in overleg over de thans ontstane situatie en de daaruit voortvloeiende consequenties.

Ons doel is daarbij goede dienstverlening aan onze reizigers te continueren.

http://connexxion.com/actueel/383/gunni ... aakt/1696/
For Your Railroad Adventures

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Michael 1988 » Do 03 Feb 2011, 20:28

Er is dus nog kans dat GVU blijft bestaan, tenminste als Connexxion dat wil.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Daniel » Do 03 Feb 2011, 20:30

Nee het zou zowiezo allemaal U-OV worden met bussen in ongeveer de kleurstelling van de huidige streekbussen. Bedrijfsnaam mag er alleen ergens klein achterop op.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Michael 1988 » Do 03 Feb 2011, 20:39

Ok.. Zelfde als wat Novio heeft dus met het "Breng"-gedoe. Ach ja.... was wel leuk geweest als GVU nog bleef bestaan. Dan waren er iets meer vervoersbedrijven in Nederland.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Freek » Do 03 Feb 2011, 22:24

Iemand die veel verstand heeft van rechtspraak hier? Als het besluit tot gunning is geschorst, dan zal er dus een nieuw besluit moeten worden genomen. Dan betekent opnieuw oordelen, maar toch niet direct een nieuwe aanbesteding/biedingsronde?

Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: Za 20 Nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Snorkel » Do 03 Feb 2011, 22:34

Correct. XX meent neem ik aan onterrecht 2e te zijn geworden. Als dat inderdaad zo uitgesproken is, moeten ze nu met XX gesprekken aangaan over gedetailleerde invulling, om tot overeenstemming tot definitieve gunning aan XX te kunnen komen.

De uitspraak zou echter ook kunnen luiden, overniew aanbesteden.

Hangt van gewogen omstandigheden en uitspraak af.


Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.

Stuiterbal
Berichten: 55
Lid geworden op: Vr 16 Jul 2010, 00:08

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Stuiterbal » Do 03 Feb 2011, 22:40

Freek schreef:Iemand die veel verstand heeft van rechtspraak hier? Als het besluit tot gunning is geschorst, dan zal er dus een nieuw besluit moeten worden genomen. Dan betekent opnieuw oordelen, maar toch niet direct een nieuwe aanbesteding/biedingsronde?


Wat ik er uit begrijp betekent dat ongeveer het volgende:

Er zijn twee opties:

- Het BRU gaat het opnieuw bekijken, waarbij dan op basis van de eerste bieding gekeken word (en dat dan alleen het lease-contract is aangepast ofzo), daaruit zou dan dus blijken dat Connexxion wint, want die weken op minder punten af dan Qbuzz.
- Het BRU doet de aanbesteding overnieuw.

Nu heb ik geen verstand van alle regels, maar het lijkt voor mij dat het 1 van deze twee keuzes wordt.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Michael 1988 » Do 03 Feb 2011, 23:20

Waren er dan meer kandidaten dan alleen Qbuzz en Connexxion?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Freek » Do 03 Feb 2011, 23:52

@stuiterbal en @snorkel
Wat mogelijke opties zijn kan ik zelf ook nog wel bedenken, belangrijker is om te weten wat de wet voorschrijft. Als er een jurist is die het antwoord kan geven graag.

Overigens hoeft natuurlijk bij een 'hertelling' CXX er helemaal niet als winnaar uit te komen. Als ze op dit punt onterecht benadeeld zijn wil dat niet per definitie zeggen dat zij buiten dit punt om beter waren dan Qbuzz

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor fogeltje » Do 03 Feb 2011, 23:57

Michael 1988 schreef:Ok.. Zelfde als wat Novio heeft dus met het "Breng"-gedoe. Ach ja.... was wel leuk geweest als GVU nog bleef bestaan. Dan waren er iets meer vervoersbedrijven in Nederland.


Met als verschil dat Novio haar eigen naam helemaal niet op de bussen heeft staan. Ik denk dat 90% van het land denkt dat Breng de bedrijfsnaam is.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Geert » Vr 04 Feb 2011, 00:03

Ik begreep dat deze uitspraak te interpreteren is alsof de gunning nietig is verklaard, maar ik weet niet of het dan voldoende is om de beoordeling opnieuw te doen of om de volledige procedure opnieuw te doen. Gezien de argumentatie die gegeven is lijkt het me dat de hele procedure opnieuw gedaan moet worden, zowel CXX als Qbuzz zijn in staat gesteld om hun concept-leasecontracten te verbeteren maar die van Qbuzz week meer van het concept af dan die van CXX. Alleen het opnieuw beoordelen van beide aanbiedingen biedt CXX niet meer het voordeel dat ze in eerste instantie een beter leasecontract hadden, waardoor Qbuzz waarschijnlijk alsnog zal winnen.

Maar zoals gezegd: ik ben geen expert. Wellicht kan worden volstaan met een nieuwe beoordeling waar CXX extra punten krijgt voor een correcte concept leaseovereenkomst.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31502
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Suus » Vr 04 Feb 2011, 00:14

Even tussendoor, is dit de eerste keer dat bezwaar tegen de gunning gegrond wordt verklaard bij een OV-concessie?
Rame à l'approche

Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: Za 20 Nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Snorkel » Vr 04 Feb 2011, 00:48

Ja, alle andere protesten hebben tot op heden niets uitgehaald. Alleen in Noord-Brabant is door het geharrewar de gunning terug getrokken en de aanbesteding een jaar later over gedaan.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9091
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Michael » Vr 04 Feb 2011, 05:38

Snorkel schreef:Ja, alle andere protesten hebben tot op heden niets uitgehaald. Alleen in Noord-Brabant is door het geharrewar de gunning terug getrokken en de aanbesteding een jaar later over gedaan.

Groet, Michel


In Brabant was de aanbesteding niet over gedaan. Nadat Hermes en Connexxion zich teruggetrokken hadden heeft de provincie Brabant het vervoer gegund aan de 2e beste inschrijvers en dat waren dus Arriva en Veolia.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: Za 20 Nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contact:

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor Snorkel » Vr 04 Feb 2011, 05:54

Het Veolia gebied is een jaar later pas gegund, dan dat het oorspronkelijk al aan XX was gegund, die op oneigenlijke gronden en op oncorrecte manier onder hun eigen bieding uitwilden. Formeel konden ze die niet terugtrekklen, en al helemaal de manier waarop niet. Veolia is eerst een jaar op speciaal verzoek blijven doorrijden, tot aan de 2e gunning.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor robert55 » Vr 04 Feb 2011, 07:28

Als ik het persbericht op rechtspraak.nl lees is de gunning aan Qbuzz alleen geschorst zolang de procedure over de geldigheid nog loopt. Dit is een uitspraak van een voorzieningenrechter. Een voorziening kan een partij vragen als door de tijd die voor een echte procedure nodig is een onomkeerbare situatie kan ontstaan.
De uitspraak kan iets zeggen over wat deze rechter vindt van de door BRU gemaakte fout, maar de rechters die er feitelijk over oordelen kunnen tot een andere uitkomst komen.

Als ik het goed [maar hier ben ik minder zeker] heb kan het College van Beroep het besluit tot gunning alleen vernietigen, Ze kunnen er niet iets anders voor in de plaats stellen, de bal komt weer bij BRU te liggen.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie regio Utrecht

Berichtdoor fogeltje » Vr 04 Feb 2011, 11:13

Michael schreef:
Snorkel schreef:Ja, alle andere protesten hebben tot op heden niets uitgehaald. Alleen in Noord-Brabant is door het geharrewar de gunning terug getrokken en de aanbesteding een jaar later over gedaan.

Groet, Michel


In Brabant was de aanbesteding niet over gedaan. Nadat Hermes en Connexxion zich teruggetrokken hadden heeft de provincie Brabant het vervoer gegund aan de 2e beste inschrijvers en dat waren dus Arriva en Veolia.


De gunning is wel degelijk een keer overgedaan. De eerste keer ging BBA in beroep en daarna moest de gunning opnieuw gedaan worden. De tweede keer trok Connexxion zich en Hermes terug. Daarna zijn de gebieden aan de tweede bieder gegund.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Yahoo [Bot] en 5 gasten