Pagina 25 van 30

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: ma 16 mar 2020, 21:55
door Daniel
De Ebusco's gingen toch sowieso niet met opportunity charging rijden? Daar was juist sprake van voor de te elektrificeren stadslijnen (en wat dat betreft lijkt de uitdaging me lijn 7 zodra de Heuliez'en instromen, die zou immers ook op de nieuwe stalling moeten gaan keren maar de bussen komen mogelijk eerder dan dat die stalling er is)

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: ma 16 mar 2020, 22:54
door teun
Dat zou ik met Heuliez zo zeker nog niet durven zeggen, in Trondheim waren ze volgens mij een vol halfjaar te laat en in Groningen rijdt het ook nog lang niet allemaal :P

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 17 mar 2020, 14:13
door Lijn 45
Hier staan nog wat meer foto's van de Ebusco.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 22:20
door ovVeluwe
Aangezien er iets in een verkeerd topic stond:
Pascal1998 schreef:Ik heb een vraag, in een brief van de provincie Utrecht staat dat de Heuliez bussen die in de zomer instromen, dat deze voor U-Link zijn(ter vervanging van de tijdelijke ex-GD bussen), echter op de wiki staat lijnen 3, 7 en 8 wat mij dus incorrect lijkt, kunnen jullie hier duidelijkheid over geven?

Afbeelding


Klein overzichtje:
Stad: hier zullen de Heuliez bussen instromen, inderdaad op 3, 7 en 8. De vrijgekomen Citaro's gaan de Amba's vervangen op de streek.

Ulink: er zijn straks 3 types.
-Ebusco, voor lijn 34 en 50
-Setra, voor lijn (2)41 en 50
-Mercedes-Benz Citaro C2G (ex Qlink blauw) voor lijn 73 en 77

Kortom: Ebusco gaat de Ambassador aflossen op Ulink en de Citaro's die nĂș uit groningen vrijkomen voor Ulink gaan de oudere Citaro's die er nu op rijden vervangen. De reden dat er oudere ex-GD bussen nu op Ulink rijden is vanwege de vertraging van Heuliez in Groningen voor Qlink.

Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 22:39
door Pascal1998
Nogmaals, de ex Groningen-Drenthe bussen zijn tijdelijk tot de nieuwe bussen instromen, ze hebben in die brief over 55 nieuwe bussen, 20 stuks zijn van Ebusco, 35 stuks zijn bij Heuliez besteld, naar mijn idee gaan deze dus op de andere U-Link lijnen rijden en niet op lijn 3, 7 en 8

Daarnaast is de 241 geen U-Link lijn, dus rijden deze met normaal materieel

Edit 22:54: Waarschijnlijk heb ik hem nu verkeerd begrepen maar Q-Link bussen op U-Link? Zijn dat dezelfde bussen als Utrecht nu op de stadsdienst heeft?

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 23:24
door ovVeluwe
De 3420-3447 uit 2013 worden nu in Groningen afgelost door nieuwe Heuliez bussen voor lijn 3 en 4. De Citaro's komen dan inderdaad voor Ulink. Dan gaan de oude Citaro's uit 2009 weg uit Utrecht.

Gaat om deze Citaro die gaat komen:
Afbeelding

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 24 mar 2020, 09:45
door Lijn 45
De 3420-3423 blijven in GD. Ik denk dat ook enkele 41xx naar U-link gaan ter vervanging van de 45xx en 437x. 24 bussen is immers niet genoeg om 45 bussen (9 30xx, 23 35xx, 10 45xx en 3 437x) af te lossen.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 24 mar 2020, 11:08
door Pascal1998
ovVeluwe schreef:De 3420-3447 uit 2013 worden nu in Groningen afgelost door nieuwe Heuliez bussen voor lijn 3 en 4. De Citaro's komen dan inderdaad voor Ulink. Dan gaan de oude Citaro's uit 2009 weg uit Utrecht.

Gaat om deze Citaro die gaat komen:
https://i.imgur.com/vQr1C7gg.jpg


Dat zijn inderdaad dezelfde als de huidige stad Citaro's, maar het is logisch

Lijn 45 schreef:De 3420-3423 blijven in GD. Ik denk dat ook enkele 41xx naar U-link gaan ter vervanging van de 45xx en 437x. 24 bussen is immers niet genoeg om 45 bussen (9 30xx, 23 35xx, 10 45xx en 3 437x) af te lossen.


Ik had het gisterenavond in zijn volledigheid uit gerekend, ik kwam op deze rekensom
Oud materieel: 9 30xx + 23 35xx + 10 45xx + 3 437x = 45 bussen
Nieuw materieel: 23 34xx + 20 46xx + 15 47xx + 35 48xx = 93 bussen

Echter zijn de 35 48xx bussen, de Heuliez bussen, dus dan gaan er 35 41xx bussen naar de Streek
Als ik alleen de nieuwe U-Link bussen bij elkaar optel heeft men
23 + 20 + 15 = 58 U-Link bussen, dus gaan er geen stadsbussen naar U-Link

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 24 mar 2020, 11:16
door ovVeluwe
De berekening klopt niet helemaal. De 46xx en 47xx vervangen andere bussen, namelijk de Ambassador.

Als ik dit zo komen er wel degelijk gelede stadswagens op Ulink. Wat Lijn 45 al aangaf, de nieuwe Groningse Citaro's en Heuliezen vervangen de oudste generaties Citaro.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 24 mar 2020, 19:55
door Durashift
Lijn 45 schreef:Hier staan nog wat meer foto's van de Ebusco.


Strak model. :pos:

Is beter in evenwicht dan de BYD (2) die nu bij Syntus rijdt, vind ik.

Verder zullen de uitleveringen / productie allemaal wel opgeschort worden door de corona crisis.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 24 mar 2020, 20:20
door Tom98
Ziet er inderdaad een stuk mooier uit dan onze BYD. Dat zegt overigens niets over hoe prettig ze werken in de dagelijkse dienst. Onze BYD's zijn weliswaar lelijk (de Setra's ook :X ), ze rijden echter fantastisch en dat is het belangrijkste. Andersom geldt dat ook. Deze bus is weliswaar mooi, maar hij kan wellicht vreselijk rijden....

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 24 mar 2020, 22:56
door Globetrotter
ovVeluwe schreef:De berekening klopt niet helemaal. De 46xx en 47xx vervangen andere bussen, namelijk de Ambassador.

Als ik dit zo komen er wel degelijk gelede stadswagens op Ulink. Wat Lijn 45 al aangaf, de nieuwe Groningse Citaro's en Heuliezen vervangen de oudste generaties Citaro.

Stond het niet ook in de vervoerplannen dat alle U-link lijnen met geleed materieel gereden zouden gaan worden? Misschien speelt dat ook wel mee met het feit dat er nu Groningse geledes op de U-link lijnen rijden (en men niet bijvoorbeeld langer met Amba's is blijven rijden).

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: di 24 mar 2020, 23:41
door ovVeluwe
73 en 77 zouden geleed gaan worden, daarom dus die tijdelijke geledes. Maar andere lijnen lijkt me 12 of 15m wel genoeg.

Ben alleen wel benieuwd of er nog syntus bussen zo'n huisstijl gaan krijgen.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 09:05
door Lijn 45
Volgens het vervoersplan was de verdeling als volgt:
25m: 28
18m: 73, 77
15m: 41
12m: 34, 50

In de praktijk rijdt er ook 18m op 28 en 34 en 15m op 50.

Ben alleen wel benieuwd of er nog syntus bussen zo'n huisstijl gaan krijgen.

Volgens Maxim gaat dat wel gebeuren. De 160x Setra's worden sinds de dienstregelingswissel zoveel mogelijk op de 50 ingezet. Ik vermoed dat die grijs gaan worden.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 09:42
door omaylie
Zijn er trouwens al 25 m bussen die nu in de U-link huisstijl rijden? Ik heb nog nergens een foto gezien en de laatste keer dat ik in Utrecht was (begin maart) waren ze nog geel/grijs.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 10:23
door MdJ
Dat heb ik tot een week geleden niet gezien. Sinds vorige week dinsdag rijden er enkele geledes i.v.m. de coronadgrl.

Wellicht is men al aan het ombouwen, ook na advies van het ROCOV om meer zitplaatsen in te bouwen.

Er reden, toen we nog wel reden, in de week ervoor op slechte momenten wel maarliefst 5 gelede citaro's mee op lijn 28.
Er rijden op lijn 28 16 dienstwagens (slag Vleuten-P+R Science Park minder dan 2 uur, korte keringen en de 8x per uur is slechts kort tegenwoordig) en op lijn 35 2 stuks. Dan houd je er al 2 over.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 10:29
door Pascal1998
Ik heb trouwens een ander nieuwtje

De tramhalte CS Jaarbeursplein wordt CS Jaarbeurszijde. Dat staat in het concept beleid van de Provincie voor de jaren 2020 tot 2023. De perrons krijgen daarnaast de letter E ipv H (Dus ipv van H2 en H3 wordt het E1 en E2, het derde spoor (dat zal halte H3 zijn) verdwijnt)

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 11:16
door Karl
Is dat concept-beleid ook online te vinden?

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 11:24
door Pascal1998
Ja, zal even een link plaatsen

Het is trouwens de beheervisie maar hierin wordt letterlijk Jaarbeurszijde gezegd ipv Jaarbeursplein

Afbeelding

http://www.stateninformatie.provincie-utrecht.nl/Vergaderingen/Statencommissie-Milieu-en-Mobiliteit/2020/20-mei/13:00/2020MM45-02-Beheervisie-Tramsysteem-2020-2024.pdf

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 12:24
door Daniel
Lijn 45 schreef:Volgens het vervoersplan was de verdeling als volgt:
25m: 28
18m: 73, 77
15m: 41
12m: 34, 50

In de praktijk rijdt er ook 18m op 28 en 34 en 15m op 28.

15m op 50 bedoel je neem ik aan.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 12:32
door teun
Waren die niet voornamelijk voor de 41 bedoeld?

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 12:39
door Gekko123
Van wat ik heb begrepen rijden die 15m vooral op de (2)41 en enkele spitsritten op de 50. Daarnaast zal er echt nog wel eens een 12m belanden op de (2)41.

De reden dat er op niet U-Link lijn 241 ook ritten met 15m zijn zal naar ik aanneem te maken hebben met de stalling in Wijk bij Duurstede, zodat deze stalling in principe alleen 15m bussen heeft. Misschien kan er een ingewijde daar meer over vertellen.

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 12:42
door Pascal1998
Nou als eerste met het feit dat de 241 geen U-Link lijn is, en dus daarom met normaal materieel rijdt

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 13:02
door Lijn 45
Volgens het vervoersplan wordt 241 deels met 12m en deels met 15m gereden.

15m op 50 bedoel je neem ik aan.

Yup. :P

In het vervoersplan zelf is daar nog geen sprake van: "alle ritten worden gereden met standaard bussen. De ritten van U-OV worden vanaf medio 2020 deels uitgevoerd met elektrische bussen.".

Re: Concessie Regio Utrecht

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 14:10
door TimoD
Gekko123 schreef:Van wat ik heb begrepen rijden die 15m vooral op de (2)41 en enkele spitsritten op de 50. Daarnaast zal er echt nog wel eens een 12m belanden op de (2)41.

De reden dat er op niet U-Link lijn 241 ook ritten met 15m zijn zal naar ik aanneem te maken hebben met de stalling in Wijk bij Duurstede, zodat deze stalling in principe alleen 15m bussen heeft. Misschien kan er een ingewijde daar meer over vertellen.

Klopt. Daar staan ook nog enkele Ambassadors, omdat het aantal omlopen groter is dan het aantal 15m-bussen. Meestal (en zeker in het weekend) kom je dus een Setra tegen op de 41, maar soms ook nog een Amba, als de Setras op zijn of als een chauffeur gewoon liever in een Amba rijdt. Maar je hebt gelijk, alle Setras staan in Wijk.