Pagina 1 van 2

Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: wo 12 jan 2011, 20:26
door Klaasje
UTRECHT - De tramlijn van Utrecht naar De Uithof is waarschijnlijk niet in 2015 klaar. Dat zegt Arjen Gerristen, portefeuillehouder Openbaar Vervoer van het BRU, het Bestuur Regio Utrecht. Het BRU gaat over de tram in de regio.

De gemeente Utrecht wil dat reizigers al in 2015 met de tram van het Centraal Station naar de Universiteit kunnen reizen, maar de BRU denkt dat dat niet haalbaar is. Wanneer de eerste trams wel over de lijn zullen rijden, wil Gerritsen niet zeggen.

Gerritsen zei verder dat de oude trams naar Nieuwegein een opknapbeurt krijgen. De Connexxion-kleuren worden vervangen door geel-grijs, de kleuren van het BRU. Ook het interieur krijgt een opfrisbeurt.

De trams zijn eigenlijk afgeschreven, maar ze moeten waarschijnlijk nog tien jaar mee. Daarom worden ze ook technisch gerenoveerd.

RTV Utrecht

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: do 13 jan 2011, 00:12
door Meltrain
Klaasje schreef:De Connexxion-kleuren worden vervangen door geel-grijs, de kleuren van het BRU.
Is inderdaad wel handig, ja. :lol: Scheelt Qbuzz wel gelijk weer geld voor verf. :P

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: do 13 jan 2011, 00:20
door Michael 1988
Niet alleen geld voor verf, ook geld voor nieuwe trams. Tenminste, ze hoeven dan maar 1x nieuwe trams te bestellen voor de nieuwe lijn in 2015 i.p.v. 2x. En als BRU de renovatie nu betaald (of Connexxion) heeft Qbuzz nu helemaal weinig kosten voor de trams nog voordat ze beginnen.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: do 13 jan 2011, 00:38
door Suus
Of die trams nu in een keer of in twee leveringen worden besteld maakt niet zo veel uit. Als je zoiets goed onderhandeld kan je een optie nemen op extra materieel voor een zelfde kostprijs, iets wat ook zeer veel voorkomt bij de OV-bedrijven.

Zie bijvoorbeeld het trambedrijf van Brussel dat tot vorig jaar de tijd had om nog extra trams bij te bestellen na hun eerste order bij Bombardier. Die trams werden al vanaf 2005 geleverd, en zijn dus nog veel eerder besteld.

Het enige waar je nu meer zit is dat je de verbouwing van de haltes langs de Nieuwegeinlijn kan uitstellen. Maar er komt toch groot onderhoud aan op die tramlijn, aangezien het eigendom door ProRail is overgedragen aan de BRU en die lijn te kampen heeft met flink wat achterstallig onderhoud. Er zal dus én flink geknutseld gaan worden aan de trambaan en flink geklust worden aan het materieel. Materieel wat overigens nog best lang mee kan als je het goed doet. Zie ook de levensverlengde revisies die nu plaatsvinden in Keulen en Bonn om de dertig jaar oude trams voor nog eens dertig jaar dienst geschikt te maken.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: do 13 jan 2011, 10:42
door 030utrechtt
Ben benieuwd wat er dan met het interieur gebeurt, misschien alleen een ander kleurtje van binnen? Of gaat men toch echt flink aan de slag. Vind wel dat er meer staanplaatsen mogen zijn aangezien de meeste mensen korte ritjes maken.
Verder lijkt het me toch echt beter om de spitstram naar ijsselstein te laten rijden, de trams daarheen zijn echt veel drukker.
Maar goed wat is de reden van de vertraging? Men kan toch ook gewoon de groene trams over 5 jaar afschrijven en dan in 1 klap nieuw materieel bestellen.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: do 13 jan 2011, 11:08
door Suus
Sowieso is de vroegste datum die een tijdje geleden al werd genoemd 2016... Er moet eerst nog een nieuw onderzoek overheen van de minister omdat ze het te veel geld vind kosten ofzo. Ze verbreed wel even de snelwegen :x

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 01:24
door Justin
Hoera. Gelukkig studeer ik dan niet meer op de Uithof... :|

En het had me eigenlijk wel verbaasd als ik een nieuwsbericht aan zou treffen, waarin ze een deadline eens WEL halen, of zelfs misschien vervroegd... *droomt lekker verder*

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 10:31
door robert55
De trams [en de infra] zijn al een paar jaar geleden door de BRU van Connexxion overgenomen. BRU is de partij die moet investeren in nieuwe trams [en verf].
wel benieuwd of dat betekent dat de Weense trams ook zo lang mee moeten.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 10:34
door Suus
Ga er maar van uit, met de aankomende revisie van het gewone materieel lijken ze ook voor de dagdienst nodig.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 11:32
door Stephan
Gister stond hierover nog een artikel in het AD Utrecht Nieuwsblad. Er is te weinig geld om ook de Nieuwegeinse lijn op te knappen. Mocht de lijn naar de Uithof ook af zijn, heeft Utrecht dus twee aparte tramlijnen. Het huidige materieel moet daar ook over heen rijden.

Het BRU onderzoekt nu hoe lang de groene trams nog meekunnen. Gedacht wordt aan een periode van 5 tot 20 jaar. Vele onderdelen worden echter niet meer gemaakt. De Weense trams schijnen in een betere conditie te zijn.

Of het haalbaar met de tijd is weet ik niet, maar anders zou ik die trams tijdens de zomervakantie opknappen. Dan reizen er toch minder mensen met de tram.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 11:53
door Suus
Er is veel mogelijk, alleen gaat het wel duur worden. In Keulen leggen ze bijna 1.600.000 per tram neer voor een revisie :X

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 14:33
door Klaasje
Bee schreef:Sowieso is de vroegste datum die een tijdje geleden al werd genoemd 2016... Er moet eerst nog een nieuw onderzoek overheen van de minister omdat ze het te veel geld vind kosten ofzo. Ze verbreed wel even de snelwegen :x
Het probleem is alleen wel dat je voor de kosten van de aanleg van zo'n trambaan door zo'n stad ff net zo makkelijk 40 kilometer snelweg twee richtingen op van een extra strook kunt voorzien. Dan hebben we het nog niet gehad over de kosten van het rijden van de tram zelf t.o.v. de kosten van het huidige busvervoer. Ja, dit lijkt de enige oplossing maar is het echt niet goedkoper om de Universiteit meer over Utrecht te spreiden?

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 14:48
door Stephan
Ook vandaag weer een artikel in het AD UN over de trams. Een goede renovatie kost misschien miljoenen, maar ze zouden dan wel meekunnen tot 2040!

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 15:03
door Fles
Klaasje schreef:Ja, dit lijkt de enige oplossing maar is het echt niet goedkoper om de Universiteit meer over Utrecht te spreiden?
Wat stel je voor? Voor een godsvermogen al die krakkemikkige binnenstadspanden terugkopen waar ze de afgelopen decennia met veel moeite afstand van gedaan hebben? :?:

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 15:29
door Klaasje
En die tram kost geen godsvermogen? Het hoeft echt niet allemaal in het centrum. Als het allemaal maar een beetje gespreid is, en makkelijk van andere stations dan het CS te bereiken is.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 16:12
door Geert
Er is recentelijk juist weer veel bijgebouwd op de Uithof, dus kennelijk is het gemeentelijke/regionale beleid nog steeds om veel onderwijsactiviteiten te concentreren op de Uithof (idem voor hogeschool overigens, alhoewel de HU wat meer verspreid in de stad zit). Wat wel helpt is dat er wat meer woningen op de Uithof zijn gekomen de laatste paar jaar, dan is er ook wat vervoer in de tegenspits en zijn de bussen niet helemaal leeg.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: za 15 jan 2011, 01:24
door Vinny
Uiteindelijk denk ik dat je dan gewoon een metro moet aanleggen. De aanlegkosten zijn veel hoger dan dat van een tram, maar de exploitatie kan goedkoper, vooral als de metro automatisch (dus zonder bestuurder) rijdt.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: za 15 jan 2011, 01:29
door Suus
De aanlegkosten nemen dan echter wel explosief toe en bovendien is uitbreiden in de toekomst alleen mogelijk tegen extreem hoge kosten. Je kan decennia lang een tramnetwerk exploiteren voor de kosten van één VAL-metrolijn, een berekening die diverse Franse steden al hebben gemaakt.

Een nieuwe trambaan kan aangelegd worden voor ongeveer 20 miljoen euro per kilometer. Een recente metrolijn van 4 kilometer in Toulouse (met VAL-technologie) moest 330 miljoen euro kosten. Ik zie hier een gat van 250 miljoen.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: za 15 jan 2011, 01:33
door Vinny
Die maken dan wel een verkeerde berekening. :wink:
Een tram is godsgruwelijk duur in aanleg en exploitatie, maar dat is iets waar de meeste overheden niet of te weinig over nadenken...

Overigens een metro hoef je ook niet te willen uitbreiden als je de voorzieningen clustert op "De Uithof".

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: za 15 jan 2011, 02:08
door Suus
Kom maar met cijfers die het tegendeel bewijzen, de cijfers tonen toch echt aan dat je 62,5 miljoen euro per kilometer meer kwijt bent dan met een tramlijn. Voor 62,5 miljoen euro kan je heel wat jaren een tramdienst uitbaten. Als je een kilometer of 8 nodig hebt bespaar je dus een half miljard op de aanlegkosten, en voor een half miljard kan je echt decennia lang een tramdienst exploiteren. Dan kan je wel een VAL aanleggen, maar de lagere exploitatiekosten doordat je minder personeel nodig hebt zorgen er niet meteen voor dat het goedkoper is dan een tramdienst.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: za 15 jan 2011, 03:09
door Dexter
Als ik dat zo lees (en we toch aan het dromen zijn over metro's in Utrecht) zou je voor een paar euro's meer net zo goed een full-scale metrolijn kunnen aanleggen met een fatsoenlijkere bakbreedte en - lengte dan de 2,06 meter breedte en 2x13 meter lengte van een VAL. Anders heb je in plaats van volle bussen straks volle metro's. Een tram is toch het beste.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: za 15 jan 2011, 12:38
door Vinny
Daarnaast stoort de tram de afwikkeling van het overige verkeer heel erg. In Amsterdam is dat dan ook de grootste frustratie (en de belangrijkste oorzaak van rood-licht negatie). :idea:

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: za 15 jan 2011, 12:54
door Geert
Is de (toekomstige) situatie in Utrecht wel te vergelijken met de situatie in Amsterdam? De drukke binnenstad wordt sowieso al grotendeels ontweken: de tram gaat langs het spoor rijden tot aan de splitsing naar Arnhem en Den Bosch en vanaf daar naar de Uithof, zie http://www.utrecht.nl/images/DSO/Infrap ... lowres.jpg voor een kaartje. Volgens mij is het ook de bedoeling om het tracé zoveel mogelijk vrijliggend van overig verkeer aan te leggen.

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: za 15 jan 2011, 16:00
door robert55
Na 80 jaar antitram weet iemand toch nog een nieuw 'argument' te brengen: tram leidt tot meer 'roodlichtnegatie' *O*

Re: Tramlijn naar De Uithof nu al vertraagd

Geplaatst: za 15 jan 2011, 17:25
door waldo79
^^Ik zie in Vinny's argument geen enkele relatie met het al lang durende verzet in Utrecht tegen een tram. Je kunt toch op rationele verkeerskundige gronden tegen zijn :twisted: