Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Geplaatst op: maandag 17 januari 2011 19:30
Laatst bijgewerkt: maandag 17 januari 2011 19:30
AMSTERDAM – De vervoersbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag demonstreren maandagavond bij een bijeenkomst van de PVV in Rotterdam.
Dat kondigen de GVB, RET en HTM maandag aan. De vervoerders zijn het oneens met de aanbestedingen in het openbaar vervoer in de drie grote steden.
Lees verder
Geplaatst op: maandag 17 januari 2011 19:30
Laatst bijgewerkt: maandag 17 januari 2011 19:30
AMSTERDAM – De vervoersbedrijven van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag demonstreren maandagavond bij een bijeenkomst van de PVV in Rotterdam.
Dat kondigen de GVB, RET en HTM maandag aan. De vervoerders zijn het oneens met de aanbestedingen in het openbaar vervoer in de drie grote steden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Inclusief Claxoneerconcert? *bus*
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Tja heeft weinig nut dat staken. Volgens de Wet personenvervoer 2000, moet vanaf 2012 in Amsterdam, Rotterdam, Den-Haag en Utrecht een vervoerder rijden die gekozen is d.m.v. een openbare aanbesteding. Met andere woorden, volgens de wet verdwijnt hun ambtenaren-CAO en krijgen ze een chauffeurs-CAO en is er kans dat GVB, RET en HTM (eindelijk) gaan verdwijnen.
Als dat gebeurt heeft Nederland straks nog maar 6 OV-bedrijven op de weg (als Connexxion en Veolia tenminste gaan fuseren).
Persoonlijk gezien vond ik dat vriendjespolitiek met dat onderhands aanbesteden van de afgelopen jaren in Rotterdam, Amsterdam, Den-Haag en tot voor kort ook Utrecht, maar niets. Andere vervoerders kunnen gebiede verliezen of zelfs helemaal verdwijnen, maar RET, GVB, HTM en GVU (tot 2004 of 2005 geloof ik) waren van de gemeente of van een OV-bureau en kregen zo steeds het vervoer in handen geschoven. Heeft misschien wel voordelen, maar ik zie liever dat iedereen een kans krijgt op een al moeilijke markt.
Als dat gebeurt heeft Nederland straks nog maar 6 OV-bedrijven op de weg (als Connexxion en Veolia tenminste gaan fuseren).
Persoonlijk gezien vond ik dat vriendjespolitiek met dat onderhands aanbesteden van de afgelopen jaren in Rotterdam, Amsterdam, Den-Haag en tot voor kort ook Utrecht, maar niets. Andere vervoerders kunnen gebiede verliezen of zelfs helemaal verdwijnen, maar RET, GVB, HTM en GVU (tot 2004 of 2005 geloof ik) waren van de gemeente of van een OV-bureau en kregen zo steeds het vervoer in handen geschoven. Heeft misschien wel voordelen, maar ik zie liever dat iedereen een kans krijgt op een al moeilijke markt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Er is een wisselwerking, bedrijven die een onderhands aanbestede concessie hebben (dus GVB, RET en HTM) mogen niet meebieden aan de andere concessies.
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Precies, de vervoersbedrijven konden niet uitbreiden en zijn nu dus gedoemd te verdwijnen, omdat ze zich nooit in de strijd buiten hun thuismarkt hebben mogen roeren, terwijl de streekvervoerders dat wel konden. Zowel Veolia, Syntus, Connexxion en Arriva zijn begonnen met een thuismarkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Tja, ze hadden ook vanaf 2001 (of zo) gewoon kunnen zeggen, wij zien af van de onderhandse aanbesteding en gaan meedoen met openbare aanbestedingen. Volgens mij had Novio dit ook toen Connexxion hun opkocht. Probleem opgelost en Novio bestaat nog steeds (welliswaar onder de naam Breng, maar jullie begrijpen denk ik wel wat ik bedoel) en hun gebied is zelfs groter geworden.
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
BRENG: Buiten regionale expansie Novio gerekend
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Wat ik trouwens raar vind is dat gvb mee doet of deed, terwijl zij in augustuds juist bevestigd hebben gekregen dat ze tot 2017 (onder enkele voorwaarden) mogen blijven :S.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Het is helemaal niet zeker of GVB door mag gaan. Dat was in de oude situatie wel de bedoeling...
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Maar als het hun al wordt gegund, lijkt het toch wel erg onlogisch om dan alsnog te gaan protesteren? Maar ja, zoals ik al eerder zei, als ze in 2001 of zo gewoon hadden gezegd, wij zien af van de onderhandse aanbestedingen konden ze uitbreiden naar (bij de GVB bijvoorbeeld) Waterland of andere gebieden.
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Denk je dat die bedrijven daar zin in hadden? Tot op het allerlaatste moment zijn ze eigendom geweest van de gemeentes, ze moesten voortaan alles zelfstandig doen, dan heb je niet even zin om meteen je werkgebied mogelijk te verliezen terwijl je niet zeker bent van ander werk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Uhm, HTM, RET en GVB zijn nog steeds eigendom van de gemeente, welliswaar verzelfstandigd, maar nog steeds eigendom van de gemeente. Novio zoals al eerder gezegd, en GVU waren eigenaar van de gemeente, na verkoop aan connexxion niet meer.
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Fout, de Stadsregio Rotterdam bezit alle aandelen van RET N.V. Dit was een voorwaarde om de aanbesteding onderhands te kunnen gunnen. Overigens is RET Infra wel weer van de gemeente Rotterdam.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
En van wie is Stadsregio Rotterdam... uhm... Rotterdam plus enkele gemeentes in de buurt van Rotterdam. Dus met andere woorden RET is uiteindelijk ook van Rotterdam (plus nog enkele andere gemeentes). Hetzelfde geldt ook voor HTM waar 33% van de aandelen in handen is van N.V. Haagsche Buurtspoorwegen. Maar hierin is de gemeente 100% eigendom van dit bedrijf. GVB is ook verzelfstandigd, maar Amsterdam is nog steed 100% eigenaar. Alle links bij die bedrijven leiden uiteindelijk toch naar de overheid.
BTW over SRR zie hier voor meer info.
BTW over SRR zie hier voor meer info.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Zoals ik al eerder zei, GVB heeft het OV inderdaad al gegund gekregen. Maar door het nieuwe regeerakkoord (die overheden willen verplichten om hun OV aan te besteden) is dat niet zo zeker meer. Het is maar even wachten of er een wetswijziging komt die dat gaat verplichten en Stadsregio Amsterdam mag het OV in Amsterdam (net als de andere regio's) alsnog openbaar aanbesteden, maar dan niet voor 2012 maar 2013.Michael 1988 schreef:Maar als het hun al wordt gegund, lijkt het toch wel erg onlogisch om dan alsnog te gaan protesteren? Maar ja, zoals ik al eerder zei, als ze in 2001 of zo gewoon hadden gezegd, wij zien af van de onderhandse aanbestedingen konden ze uitbreiden naar (bij de GVB bijvoorbeeld) Waterland of andere gebieden.
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Deze aandelen zijn een week geleden weer terug gegaan naar de gemeente Rotterdam, om een openbare aanbesteding mogelijk te maken.les7 schreef:Fout, de Stadsregio Rotterdam bezit alle aandelen van RET N.V. Dit was een voorwaarde om de aanbesteding onderhands te kunnen gunnen. Overigens is RET Infra wel weer van de gemeente Rotterdam.
Re: Vervoersbedrijven protesteren bij PVV tegen aanbesteding
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsregio_Rotterdam voor meer info over het gebied van de stadsregio.Michael 1988 schreef:En van wie is Stadsregio Rotterdam... uhm... Rotterdam plus enkele gemeentes in de buurt van Rotterdam. Dus met andere woorden RET is uiteindelijk ook van Rotterdam (plus nog enkele andere gemeentes). Hetzelfde geldt ook voor HTM waar 33% van de aandelen in handen is van N.V. Haagsche Buurtspoorwegen. Maar hierin is de gemeente 100% eigendom van dit bedrijf. GVB is ook verzelfstandigd, maar Amsterdam is nog steed 100% eigenaar. Alle links bij die bedrijven leiden uiteindelijk toch naar de overheid.
BTW over SRR zie hier voor meer info.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten