Ov-acties op komst in grote steden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Wubbo »

Ik geloof niet dat de 1-mei-feestdag voor het GVB de reden is dat er nu acties komen of dat er aanbesteed wordt. Dat afschaffen is symboolpolitiek en maakt echt niet het verschil tussen de kosten van aanbesteed en niet-aanbesteed vervoer. Ik had gehoopt op een inhoudelijke discussie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door find_your_spot »

Vinny schreef: Juist. Als het GVB geen subsidie nodig zou hebben en gewoon bakken vol met winst zou maken, dan heb je een punt.
Volgens mij is geen enkel ov bedrijf in staat om bakken vol winst te maken...

Vergeet niet dat GVB in 2009 zo'n 430 miljoen euro aan bedrijfsopbrengsten hebben gemaakt.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat er zo'n 10 jaar geleden zo'n beetje het dubbele aan geld werd uitgegeven.
De enige plek waar nu nog bezuinigd kan worden is in het hoofdkantoor.

Laat het duidelijk zijn dat er van het rijdend personeel gewoon geen cent meer af kan.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Ardan »

Is dat wat je nu zegt niet een beetje met elkaar in tweestrijd, FYS? Eerst zeg je dat bijna geen enkel bedrijf in staat is om bakken geld binnen te halen en meteen erna zeg je dat GVB 430 miljoen bedrijfsopbrengsten heeft gemaakt..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Ik geloof niet dat de 1-mei-feestdag voor het GVB de reden is dat er nu acties komen of dat er aanbesteed wordt. Dat afschaffen is symboolpolitiek en maakt echt niet het verschil tussen de kosten van aanbesteed en niet-aanbesteed vervoer. Ik had gehoopt op een inhoudelijke discussie.
Dat is echt niet het enige. Volgens mij heb jij (of Bee) eens een linkje gepost dat een dgl-uur bus in Amsterdam (en de andere onaanbesteede steden) fors duurder was dan in andere steden die wel zijn aanbesteed. Dat verschil wordt heus niet verklaard doordat er appels in plaats van peren in de bedrijfskantine van de vervoerder verstrekt wordt aan het personeel ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Klaasje »

Ging het om de kosten, of om de prijs die de concessieverlener ervoor betaald? Dat is een groot verschil natuurlijk :!:
In het tweede geval kan namelijk meespelen dat er zo veel subsidie voor een gebied beschikbaar is, dat er zoveel ov is ingekocht dat de bezettingsgraad van het ov erg laag wordt (=lage reizigersopbrengsten per dru).
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Wanneer dringt het nou eens door dat het afgelopen moet zijn met die hallucinaties dat staken iets oplost?
Dat is dus juist het probleem. Andere acties als staken, zoals gratis vervoeren enz. worden vrijwel altijd door de rechter, na een kort geding van de werkgevers verboden. Zodat staken vaak de enige optie is om actie te kunnen en mogen voeren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Wubbo »

Kom op zeg, doe eens creatief.

* Leg een rode loper uit de tram/bus/metro in om te benadrukken dat jij de mensen als een prins behandelt
* Geef mensen een kussentje voor extra comfort om dezelfde reden
* Deel een gadget uit tegen aanbesteden (iets als een spaarpot ofzo) om duidelijk te maken dat goedkoop duurkoop is

Verzin ik zo even in een halve minuut. Deel bij allemaal ook folders uit en je hebt een actie. Ik geloof nooit dat een rechter dit gaat verbieden (ik zou niet weten op welke grond).

Maar nee, het enige waar de heren/dames uit het openbaar vervoer aan kunnen denken is staken :neg:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Kom op zeg, doe eens creatief.

* Leg een rode loper uit de tram/bus/metro in om te benadrukken dat jij de mensen als een prins behandelt
* Geef mensen een kussentje voor extra comfort om dezelfde reden
* Deel een gadget uit tegen aanbesteden (iets als een spaarpot ofzo) om duidelijk te maken dat goedkoop duurkoop is

Verzin ik zo even in een halve minuut. Deel bij allemaal ook folders uit en je hebt een actie. Ik geloof nooit dat een rechter dit gaat verbieden (ik zou niet weten op welke grond).

Maar nee, het enige waar de heren/dames uit het openbaar vervoer aan kunnen denken is staken :neg:
Allereerst ben ik ook geen voorstander van stakingsacties (of het moet een uiterst middel zijn). Maar het uitdelen van gadgets, uitleggen van rode lopers, flyeren e.d. is erg leuk, maar het zal geen bestuurder onder druk zetten, en zal niemand er warm of koud van worden. Het zal de reiziger een worst zijn allemaal, tot het moment dat het consequenties voor henzelf heeft. En met de acties die nu gepland staan, wil men laten zien hoe een uitgekleed OV er straks uit kan gaan zien.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Wubbo »

Oftewel: het moet worden uitgevochten over de rug van de reiziger, op de manier waarop het nu gebeurt gelijk in eerste instantie. Daar maakt men bij mij in ieder geval geen vrienden mee, en volgens mij gaan reizigers zo ook niet begrijpen hoe het in elkaar zit. Het kan zelfs tegen je werken: die GVB-ers (RET-ers, HTM-ers) staken toch alleen maar, besteed het dan maar aan. Lijkt me niet de ontwikkeling die je wil.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Abracadabram »

Wubbo schreef:Oftewel: het moet worden uitgevochten over de rug van de reiziger, op de manier waarop het nu gebeurt gelijk in eerste instantie. Daar maakt men bij mij in ieder geval geen vrienden mee, en volgens mij gaan reizigers zo ook niet begrijpen hoe het in elkaar zit. Het kan zelfs tegen je werken: die GVB-ers (RET-ers, HTM-ers) staken toch alleen maar, besteed het dan maar aan. Lijkt me niet de ontwikkeling die je wil.
Maar een rode loper in elke tram/metro/bus of kussentjes uitdelen getuigd van een bedrijf die het moeilijk heeft, en dat zal wel het begrip van het publiek wel krijgen?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:Oftewel: het moet worden uitgevochten over de rug van de reiziger, op de manier waarop het nu gebeurt gelijk in eerste instantie. Daar maakt men bij mij in ieder geval geen vrienden mee, en volgens mij gaan reizigers zo ook niet begrijpen hoe het in elkaar zit. Het kan zelfs tegen je werken: die GVB-ers (RET-ers, HTM-ers) staken toch alleen maar, besteed het dan maar aan. Lijkt me niet de ontwikkeling die je wil.
Oftewel: alles maar accepteren omdat er geen andere toegestane methoden zijn die enig effect hebben.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Vinny »

dat de bezettingsgraad van het ov erg laag wordt
Nou is mijn probleem waarschijnlijk dat ik een "gemiddelde Nederlander" ben die ook altijd in de bus zit als de andere "gemiddelde Nederlanders" dat ook doen, maar een 'lage bezettingsgraad' maak ik bij het GVB toch uiterst zelden mee. Natuurlijk zijn er uitlopers zoals de trams 16 en 24 over de Amstelveenseweg tussen het Stadionplein en het VU-ziekenhuis (volkomen overbevissing van het OV aanbod daar), maar dat de "gemiddelde bezettingsgraad" van het stadsvervoer zo veel minder is dan van het streekvervoer gaat er bij mij gewoon niet in. Mochten de heren stakers in plaats van een staking mij gewoon in een handzaam A 4-tje duidelijk kunnen maken waarom het stadvervoer zoveel duurder moet zijn dan het streekvervoer, i'll be your guest, maar ik denk dat ze dat dus niet kunnen en daarom ook maar gaan staken om de publieke opinie onder druk te zetten... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Klaasje »

Vinny schreef:
dat de bezettingsgraad van het ov erg laag wordt
Nou is mijn probleem waarschijnlijk dat ik een "gemiddelde Nederlander" ben die ook altijd in de bus zit als de andere "gemiddelde Nederlanders" dat ook doen, maar een 'lage bezettingsgraad' maak ik bij het GVB toch uiterst zelden mee. Natuurlijk zijn er uitlopers zoals de trams 16 en 24 over de Amstelveenseweg tussen het Stadionplein en het VU-ziekenhuis (volkomen overbevissing van het OV aanbod daar), maar dat de "gemiddelde bezettingsgraad" van het stadsvervoer zo veel minder is dan van het streekvervoer gaat er bij mij gewoon niet in. Mochten de heren stakers in plaats van een staking mij gewoon in een handzaam A 4-tje duidelijk kunnen maken waarom het stadvervoer zoveel duurder moet zijn dan het streekvervoer, i'll be your guest, maar ik denk dat ze dat dus niet kunnen en daarom ook maar gaan staken om de publieke opinie onder druk te zetten... :roll:
Ik mag toch best hopen dat 20 reizigers in een tram op lijn 1 in Amsterdam om 23:00 terwijl die lijn 6x per uur rijdt "een hoge bezettingsgraad" is? Dat betekend gewoon dat er veel geld beschikbaar is voor de fluwelen kussentjes waar jij het altijd over hebt. Waar ik woon worden zulke reizigersaantallen gewoon in een halfuursdienst met gelede bussen weggereden. Dan is het natuurlijk logisch dat het allemaal wat minder kost. Of zit ik er dan weer totaal naast volgens jou? Nee toch? :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Suus »

Er zou wel minder vaak gereden worden als er geen vraag naar was. Mijn ervaring met laatste ritten is dat deze toch aardig vol zitten (lijn 9 rijdt dan nog slechts 5x per uur en is op een groot deel van de route goed gevuld), er wordt heus wel minder gereden als er geen vraag meer naar was. Ja, bij de eindpunten in de buitenwijken/buitensteden is het rustiger, maar om die dan meteen van het OV af te snijden is ook een beetje belachelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Klaasje »

Aardig vol klinkt bij mij als ongeveer de helft van de zitplaatsen gevuld. Kun je dat misschien voor mijn beeldvorming toelichten? Overigens is 2 of 3x per uur rijden echt niet het afsnijden van een buitenwijk. 5x per uur is best royaal daarmee hebben reizigers niets te klagen (tenzij de ritten echt bomvol zouden zitten.) Overigens is de kostendekkendheidsgraad ook te verhogen door kleiner materieel in te zetten op rustiger momenten. Je kan denken aan bijvoorbeeld een bus ipv een tram. Daarmee is de rit in één klap een stuk goedkoper. (Hoewel dat laatste bij Amsterdam natuurlijk vloeken in de kerk is..)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Suus »

Bij het beginpunt goed vol, in het centrum gewoon bijna alle zitplaatsen gevuld, en daarna steeds leger tot de halte voor het eindpunt, dan is het leeg. Bij elke halte heb je wel uitstappers, behalve bij Plantage Badlaan, daar wonen praktisch alleen bejaarden en Flamingo's.

Dienstuitvoering met bussen is op veel lijnen niet goed mogelijk, bovendien moet je dan eerst de trams allemaal weer vele lege kilometers naar de remise laten rijden terwijl de bussen veel lege kilometers (als je al genoeg bussen hebt) naar de tramroutes laten rijden, en dan heb je dus aan het einde het dubbele aantal lege kilometers gereden ten opzichte van de volledige dienstuitvoering met trams. Komt nog bij dat twee van de drie busremises niet eens in de buurt van het tramnet liggen (Overamstel en Gereedschappenbuurt in Noord)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Klaasje »

Zelfs als je de drukste tien minuten van de rit staande reizigers zou hebben zit je qua kwaliteit al stukken beter dan lijn 1 hier. Die kwaliteit kost geld. Daarom denk ik dat het prijsverschil niet zozeer door aanbesteed vs niet aanbesteed komt maar vooral door het aangeboden kwaliteitsniveau. (Dan komen daar natuurlijk de meerkosten van de overdag in Amsterdam broodnodige trams nog bovenop.) Hiermee denk ik dus een gedeelte van het prijsverschil te kunnen verklaren. Uiteraard gun ik je veel trams per uur, maar echt nodig zijn ze volgens mij niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Wubbo »

Wubbo schreef:Oftewel: het moet worden uitgevochten over de rug van de reiziger, op de manier waarop het nu gebeurt gelijk in eerste instantie. Daar maakt men bij mij in ieder geval geen vrienden mee, en volgens mij gaan reizigers zo ook niet begrijpen hoe het in elkaar zit. Het kan zelfs tegen je werken: die GVB-ers (RET-ers, HTM-ers) staken toch alleen maar, besteed het dan maar aan. Lijkt me niet de ontwikkeling die je wil.
Abracadabram schreef:Maar een rode loper in elke tram/metro/bus of kussentjes uitdelen getuigd van een bedrijf die het moeilijk heeft, en dat zal wel het begrip van het publiek wel krijgen?
Het getuigt van een OV-bedrijf dat aan zijn klanten denkt. Laten we wel wezen: het goedkoopst zal het GVB (RET, HTM) niet worden. Als je alleen al de CAO's van de medewerkers naast elkaar legt zie je waarom. Dus moet je op een ander vlak winnen: kwaliteit. Straal dat dan uit naar je reizigers.
Ennes schreef:Oftewel: alles maar accepteren omdat er geen andere toegestane methoden zijn die enig effect hebben.
Hoe weet je dat een actie die nog nooit is uitgevoerd wel of niet enig effect heeft? Hoe weet je dat staken wel effect heeft?

Over welk effect hebben we het eigenlijk? Wil je de publieke opinie beïnvloeden of de politiek?


Ik zie te weinig verschillende lijnen in de late avonduren en in het weekend om te kunnen oordelen over frequenties en bezettingsgraden, maar ik geloof niet dat er in de grote steden, die bekend staan om hun bevolkingsdichtheid, zoveel minder reizigers zijn om een 50% hogere dienstregelingsuurprijs te verantwoorden, als je het vergelijkt met Almere, Stadsregio Rotterdam Overig of Eindhoven. Let wel trouwens dat die 50% hogere dru-prijs die van de bus is, tram en metro zitten niet in de vergelijking dus de vergelijking tram - bus loopt mank.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Vinny »

e kan denken aan bijvoorbeeld een bus ipv een tram. Daarmee is de rit in één klap een stuk goedkoper.
Het feit dat een tramnetwerk in exploitatie 5 x duurder is dan een busnetwerk wil niet zeggen dat wanneer je een tram door een bus vervangt je goedkoper uit bent, aangezien de grootste kostenpost in het tramnetwerk "sunk costs" zijn, kosten die al gemaakt zijn voordat je een tram hebt laten rijden. Het materieel en de infrastructuur is fors duurder, en ook het onderhoud aan beide zaken kost meer geld. Tenslotte is de exploitatie van trams ook vaak duurder, doordat er in de bus geen conducteur mee hoeft. Dit geld zou je dus wellicht kunnen besparen door trams te vervangen door bussen, alleen ben je het geld ook weer meteen kwijt doordat je bussen dwars door de stad als leeg mat. moet laten rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Klaasje »

Naast 1 conducteur minder kan ik wel meer redenen verzinnen:
- een tram die stilstaat slijt stukken minder -> minder onderhoudskosten
- Als er geen tram rijdt slijten de rails minder ->minder onderhoudskosten
- Die bus is zo flexibel dat je altijd een efficiënte route kan rijden naar het beginpunt. Een mat-rit naar het centrum ga je natuurlijk niet dwars door oud-zuid doen als je ook over de Weesperstraat kan. De trams moeten toch vroeg of laat de remise in dus daar hoef je het niet voor te laten.
-Een tram is zoveel zwaarder dat je het gebruik van een tram echt wel in de energiekosten terug ziet bij het gebruik in binnenstedelijk verkeer.

Ja, die busrit is niet 5x goedkoper als er overdag een op die lijn een tram rijdt maar er is wel degelijk een verschil.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Vinny »

Nou is energieverbruik nou net een item waar de tram wel gemiddeld beter in scoort dan een bus..., en electriciteit is ook nog eens milieuvriendelijker dan diesel...

En al jouw andere punten gaan niet op voor die paar avondritjes. Dat "merkt" het onderhoudsprogramma echt niet. Wel de extra kosten van een busrit. En de Weesperstraat loopt niet naar enige plek aan lijn 1 he ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door hauptbahnhof »

Wat ik hier vooral merk is, is dat men tegen het staken is, dus moet men met publieksvriendelijke acties komen of juist aan onze klanten, de passagiers, laten zien hoe wij service bieden...
Volgens bepalen de passagiers niet of het OV wordt aanbesteedt of niet, dus dat heeft geen enkele nut! Of staken nut heeft, geen idee, maar het zal wel meer effect hebben dan kussentjes en rode lopers... :roll: :roll: :roll:

Het feit dat lijn 1 elke dag van de week een 10 min-dienst rijdt in de avond, is omdat het nodig is, anders had deze lijn net als lijn 2 en 5 om de 12 min gereden. Kan ook zijn dat de Stadsregio dit aan GVB gevraagd heeft. Natuurlijk is het geen volle tram dat alle zitplaatsen bezet zijn elke rit maar dat ie vaker rijdt, heeft zo zijn redenen.
Maar jah, als straks GVB door bedrijf X is vervangen en de tram dan eens in de 15 min rijdt (of de minimale frequentie die de Stadsregio eist), dan zal het ook niet goed zijn... :roll: :roll: :roll:

Het enige verschil tussen GVB en bedrijf X is, is dat bedrijf X een hoofdkantoor heeft voor al hun concessiegebieden waardoor ze daarop kunnen besparen. Die mogelijkheid heeft GVB niet! En conducteurs worden door SRA geeist dus die gaan niet weg na de aanbesteding...

En al de mensen die denken dat na een aanbesteding het OV veel beter wordt voor de passagier, droom lekker verder. Dat kan in gebieden waar er amper iets rijdt, maar juist in de grote steden zal er weinig aan veranderen. De enige " mensen" voor wie het veranderd zal de opdrachtgever (die dus betaalt) zijn en de medewerkers die hun (secundaire) arbeidsvoorwaarden zien versoberen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Ennes »

hauptbahnhof schreef:Wat ik hier vooral merk is, is dat men tegen het staken is, dus moet men met publieksvriendelijke acties komen of juist aan onze klanten, de passagiers, laten zien hoe wij service bieden...
Volgens bepalen de passagiers niet of het OV wordt aanbesteedt of niet, dus dat heeft geen enkele nut! Of staken nut heeft, geen idee, maar het zal wel meer effect hebben dan kussentjes en rode lopers... :roll: :roll: :roll:

Het feit dat lijn 1 elke dag van de week een 10 min-dienst rijdt in de avond, is omdat het nodig is, anders had deze lijn net als lijn 2 en 5 om de 12 min gereden. Kan ook zijn dat de Stadsregio dit aan GVB gevraagd heeft. Natuurlijk is het geen volle tram dat alle zitplaatsen bezet zijn elke rit maar dat ie vaker rijdt, heeft zo zijn redenen.
Maar jah, als straks GVB door bedrijf X is vervangen en de tram dan eens in de 15 min rijdt (of de minimale frequentie die de Stadsregio eist), dan zal het ook niet goed zijn... :roll: :roll: :roll:

Het enige verschil tussen GVB en bedrijf X is, is dat bedrijf X een hoofdkantoor heeft voor al hun concessiegebieden waardoor ze daarop kunnen besparen. Die mogelijkheid heeft GVB niet! En conducteurs worden door SRA geeist dus die gaan niet weg na de aanbesteding...

En al de mensen die denken dat na een aanbesteding het OV veel beter wordt voor de passagier, droom lekker verder. Dat kan in gebieden waar er amper iets rijdt, maar juist in de grote steden zal er weinig aan veranderen. De enige " mensen" voor wie het veranderd zal de opdrachtgever (die dus betaalt) zijn en de medewerkers die hun (secundaire) arbeidsvoorwaarden zien versoberen.
Bovendien hebben we het bij deze actie niet over een volledige staking, maar over het tijdens de actie dagen uitkleden van de dienstregeling, gelijk aan de voorgenomen bezuiniging. We weten allemaal dat veel (ov)bedrijven best goedkoper en efficiënter zouden kunnen werken, maar we weten ook dat die bezuinigingen grotendeels weggehaald worden in de uitvoerende tak. Dit zal dus resulteren in enerzijds het versoberen van de dienstregelingen (wat men met deze acties dus ook wil laten zien aan het publiek, en met name de politiek) en anderzijds het versoberen van de arbeidsvoorwaarden voor personeel, zoals het nog meer in gebroken diensten werken, parttime personeel, weghalen van toezichthoudend personeel, en het verslechteren van de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Er kan gemakkelijk gezegd worden, daar en daar kan het wel, maar eens is de rek die men nu nog vanuit andere gebieden kan opvangen eruit, en zal ongetwijfeld de klant de rekening gaan betalen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door Wubbo »

Dat je niet onbeperkt kan bezuinigen lijkt me duidelijk. Het is echter niet zo dat bij privatiseren/aanbesteden alleen het uitvoerende personeel wordt "gepakt": zie alleen maar wat NS aan acties in het indirecte personeel aan het doen is (de afgelopen 10 jaar hebben daar 2 acties gelopen die allebei flink de kaasschaaf over het indirecte personeel gehaald hebben, AIDA en KWIK).

Ik blijf bij mijn standpunt dat volgens mij het publiek bepaalt wat de politiek doet. 2 Maart zijn er provinciale statenverkiezingen: dan kan het publiek al vrij snel zeggen wat het van dit kabinet vindt. Als daarbij geen meerderheid van CDA/VVD/PVV in de eerste Kamer ontstaat kun je echt wat aan dit kabinetsbeleid doen. Dat is ongeveer over anderhalve maand. En die publieke opinie krijg je echt niet mee met een stakingsactie (maar je kan ze wel informeren over wat de politiek wil met het OV in de grote steden!)

Of er trouwens echt niks te halen is in de grote steden, zoals eerder beweerd werd, zullen we zien in Utrecht als dat over gaat naar Qbuzz. Ik ben benieuwd naar de dienstregelingsuurprijs, de kwaliteit en de dienstuitvoering.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Bericht door find_your_spot »

Wubbo schreef:Oftewel: het moet worden uitgevochten over de rug van de reiziger,
Herinnert u zich deze nog?
Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten