Pagina 5 van 6

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 21:41
door robert55
Ik voorzie in amsterdam problemen bij de pont: die spitsvaarten zij er niet voor niets. Er ontstaan nu al vertragingen omdat de klep niet dicht kan omdat er nog mensen opstaan, nog afgezien van de formele maximum capaciteit die die dingen hebben.
Als ze nou ook nog de kleinere ponten gebruiken wordt het echt ruzie
Ze kunnen beter echt gaan staken, dat dwingt de gemeente de Ijtunnel voor fietsers open te gooien.

overigens: bij de pont zie ik ook een mooi besparinmgsmogelijkheidtief. Daar zit de tweede man bij normaal zicht lekker de Spits te lezen in het info hokje op het dek.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 21:49
door Suus
Dat lijkt mij nu juist een functie die je vanwege veiligheidsredenen niet kan schrappen vind ik. Bij een veerboot is het risico op slachtoffers bij ongelukken veel groter. Het geeft dan een erg prettig gevoel als er twee of meer mensen zijn (overigens zie je er meestal maar een)

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 22:23
door tsov
Bovendien: als een bus midden op straat stilvalt doordat de chauffeur onwel wordt staat de bus stil midden op straat. Wanneer datzelfde bij een pont middenop het IJ gebeurt dobbert die stuurloos rond.

Acties openbaar vervoer Amsterdam

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 09:14
door Wubbo
Acties openbaar vervoer Amsterdam
Geplaatst op: maandag 14 februari 2011 09:12
Laatst bijgewerkt: maandag 14 februari 2011 09:14


Bij het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB beginnen vandaag acties tegen de voorgenomen bezuinigingen op het openbaar vervoer. De actievoerders preken niet over een staking, maar over een beeld hoe het openbaar vervoer eruit ziet als de bezuinigingen doorgaan.

Trams,bussen en metro's rijden niet of minder vaak. In de spits varen niet alle veerponten tussen het Centraal Station en Amsterdam-Noord.

Amsterdam is de eerste van de grote steden waar actie wordt gevoerd. Morgen is Den Haag aan de beurt, woensdag zijn er acties in Rotterdam.
Lees verder

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 10:29
door find_your_spot
tsov schreef:Wanneer datzelfde bij een pont middenop het IJ gebeurt dobbert die stuurloos rond.
Nee, elke pont moet ten alle tijden door minimaal DRIE mensen continu bemand worden.



Vanochtend alleen gemerkt dat de metro elke 15 min reedt, de CiCo's niet werkte en er een CAF sinds maanden ineens kwam opduiken. Verder alles zoals gebruikelijk.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 11:08
door Suus
9292ov slaagt erin chaos te creeren op hun eigen website...

Zo zijn er maar liefst 25 meldingen nodig om alle stakingsacties op hun website te vermelden, waarbij ook een aantal dubbele.

Zo is er een melding voor Amsterdam, Diemen en Amstelveen voor lijn 5, 9 en 24. Vervolgens een melding voor Amsterdam voor lijn 14, en dan een melding voor Amsterdam voor de lijnen 9 en 14 wegens een crash op het Waterlooplein..

Kort geding dreigt wegens ov-acties

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 14:36
door Wubbo
Kort geding dreigt wegens ov-acties
Geplaatst op: maandag 14 februari 2011 14:35
Laatst bijgewerkt: maandag 14 februari 2011 14:36


Het stadsgewest Haaglanden en de stadsregio Rotterdam dreigen de vakbonden met een kort geding. Ze willen dat de acties tegen de bezuinigingen op het openbaar vervoer publieksvriendelijker worden.

De reizigers worden onevenredig hard getroffen, vinden Den Haag en Rotterdam. Het zou gaan om eenderde van de Haagse reizigers en eenvijfde van die uit Rotterdam die worden getroffen. Daarnaast zijn de acties voorbarig, zeggen beide steden, omdat een politiek proces over de aanbesteding nog loopt.
Lees verder

Overheden vrezen schade door ov-acties

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 16:50
door Wubbo
Overheden vrezen schade door ov-acties
Geplaatst op: maandag 14 februari 2011 16:49
Laatst bijgewerkt: maandag 14 februari 2011 16:50


De voorgenomen acties in het openbaar vervoer in de regio's Den Haag en Rotterdam treffen te veel reizigers en berokkenen bedrijven en overheden te veel schade. Bovendien zijn het zuiver politieke stakingen, die daardoor onrechtmatig zijn.

Dat betoogden de advocaten van de stadsregio Rotterdam en het stadsgewest Haaglanden maandag voor de rechtbank in Rotterdam.

De voorzieningenrechter doet maandag nog uitspraak.
Lees verder

Acties openbaar vervoer mogen doorgaan

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 19:11
door Wubbo
Acties openbaar vervoer mogen doorgaan
Geplaatst op: maandag 14 februari 2011 19:10
Laatst bijgewerkt: maandag 14 februari 2011 19:11


De voorgenomen acties in het openbaar vervoer in de regio's Den Haag en Rotterdam mogen gewoon doorgaan, zonder beperkingen. Dat heeft de voorzieningenrechter in Rotterdam maandag bepaald in een kort geding.
Lees verder

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 19:25
door Raymond
Jammer dat de rechter niet door de luchtballon heeft heengeprikt dat in het geval van daadwerkelijke bezuinigingen die drukste lijnen zoals RR3/4/E die lijnen echt niet opgeheven worden. Alleen in Amsterdam is de staking nog serieus te nemen (met uitzondering van de ponten).

Die iedere 15 minuten een metro werd niet helemaal gehaald geloof ik: als ik de PID's van de Spaklerweg moest geloven ging het om 16.45 uur nog 25 minuten duren tot er een metro naar Gaasperplas kwam.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 19:36
door willy84
Deze hele staking is niet serieus te nemen. Met die linkse poppenkast op het CS.

Er moet aanbesteed worden, daarmee wordt heel veel belastinggeld bespraard. Zo wordt in het hele land al bewezen.
Daarnaast moet er fors bezuinigd worden omdat Nederland miljarden aan staatsschuld heeft. Lijkt me niet meer dan normaal dat je dan lijnen waar bijna niemand in zit gaat schrappen. Waar hebben we het over, spitslijntjes in de haven met 3 passagiers, lijn 25 die ongeveer 95% van zijn route dubbel rijdt met andere lijnen en tergend traag is, etc. Kom op heej get real!

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 19:39
door Suus
In eerste instantie leek aanbesteden goedkoper te zijn, maar er is in de meeste aanbestede gebieden vroeger of later redelijk drastisch in het aanbod gesneden, en ik dus gerust te stellen dat uiteindelijk niemand echt beter af is...

Zie Gooi- en Vechtstreek, Noord-Holland Noord, Noord- en Midden-Limburg en Twente

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 20:01
door willy84
Het aanbod in sommige gebieden inderdaad minder geworden omdat het prijspeil is gestegen (personeel, brandstof, etc) en de overheden geen extra geld wensen uit te geven. Dat staat natuurlijk helemaal los van wel of niet aanbesteden.

Dankzij aanbesteding is het aanbod nog enigzins op peil gebleven.

Het enige dat ik waardeloos vind aan aanbesteden is dat bussen van 6 jaar oud worden afgevoerd omdat ze te "oud" zijn. Wel prettig voor Oost-Europa omdat ze goedkoop goede tweedehands bussen kunnen kopen.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 21:22
door Wubbo
Het vervelende van onze manier van aanbesteden is dat het aanbesteden gebruikt is als bezuinigingsmiddel. Was het gebruikt als verbeteringsmiddel hadden we nu kunnen zien hoe we het OV hadden gehad bij gelijkblijvend (of alleen geindexeerd) budget. Nu missen we die vergelijking (op een enkel gebied na) en zullen we het moeten doen met afgeleide indicatoren. Of aanbesteden werkt weten we dus niet zeker (net zoals dat we niet kunnen bewijzen dat aanbesteden slecht is).

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 21:35
door Vinny
Bee schreef:In eerste instantie leek aanbesteden goedkoper te zijn, maar er is in de meeste aanbestede gebieden vroeger of later redelijk drastisch in het aanbod gesneden, en ik dus gerust te stellen dat uiteindelijk niemand echt beter af is...

Zie Gooi- en Vechtstreek, Noord-Holland Noord, Noord- en Midden-Limburg en Twente
Ja. De kosten van het personeel zijn met 10% gestegen en de opbrengsten uit de kaartverkoop met 4%, dankzij de stakingen van 2008. Alle opgeheven buslijnen in de in jouw post genoemde concessiegebieden zijn dat dus met dank aan de vakbond :evil:

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: ma 14 feb 2011, 22:12
door Wubbo
Die is natuurlijk te kort door de bocht, omdat allerlei andere factoren (dieselprijs, kosten OV-chipkaart, subsidie van de overheid, etc) niet meegenomen zijn...

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: di 15 feb 2011, 16:32
door Vinny
Maar de kosten stijgen harder dan de opbrengsten. Dat kan een normaal mens zich niet lang permitteren hoor ;)

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: di 15 feb 2011, 18:24
door Wubbo
Klopt. Maar volgens mij heeft de vakbond niks met de dieselprijs te maken (of het moet de CAO van Shell zijn ;-)), dus het is niet allemaal met dank aan de vakbond.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: di 15 feb 2011, 20:37
door Vinny
Nja, de vakbonden verhinderen wel dat het personeel minder geld kost, want dan wordt de stakingsvlag gehesen. Dat zie je nu dus... :roll:

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: di 15 feb 2011, 21:51
door Suus
Goed, ik lees hier dus dat Vinny vrijwillig akkoord gaat met een verlaging van zijn salaris :D

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: di 15 feb 2011, 22:05
door Wubbo
Je kunt er lang en kort over praten: vakbonden zijn ervoor om de belangen van werknemers te verdedigen. Dat gaat niet alleen om salaris maar ook om andere arbeidsvoorwaarden. Het verleden heeft geleerd dat een vorm van belangenbehartiging van werknemers hard nodig is. Het allemaal afschuiven op de vakbonden is dus te makkelijk.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: di 15 feb 2011, 22:15
door willy84
Vakbonden snappen niet dat ov bestaat voor passagiers inplaats dat de reizigers er zijn om het personeel te plezieren. Dat wil maar niet doordringen tot een bepaald select groepje personen.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: di 15 feb 2011, 22:38
door Geert
Zo zwart/zit wil ik het niet stellen, maar af en toe erger ik me wel aan de holle argumenten die vakbonden gebruiken. Vandaag hoorde ik op het tramperron ook weer een discussie tussen een reiziger en een HTM'er in een CNV-hesje. Het kwam er op neer dat volgens de CNV'er de RandstadRail niet meer zou rijden als de bezuinigingen doorgingen, en de reiziger vond dat jammer omdat er zoveel in RSR geïnvesteerd was. Maar zoals ik in het andere topic al schreef: dat soort drukke lijnen zullen echt niet geschrapt worden, er zal eerder beknibbeld worden op frequenties en op dunne lijntjes. Op deze manier geven de vakbonden een totaal verkeerde indruk van de impact van de aangekondigde bezuinigingen.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: wo 16 feb 2011, 11:02
door Ennes
willy84 schreef:Vakbonden snappen niet dat ov bestaat voor passagiers inplaats dat de reizigers er zijn om het personeel te plezieren. Dat wil maar niet doordringen tot een bepaald select groepje personen.
En jij snapt dus niet dat als de belangen van het (OV) personeel niet goed behartigd worden, en alle (secundaire) arbeidsvoorwaarden verslechteren dat ook slecht is voor het OV en dus ook voor de passagiers.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: wo 16 feb 2011, 11:14
door Wubbo
Daar zit natuurlijk een grens in. Natuurlijk, als een machinist 23 uur per dag moet werken voor 7 dagen in de week wordt de kans op ongevallen heel veel groter. Maar is een Arriva-machinist met de OV-CAO echt slechter dan een NS-machinist? Natuurlijk zijn er voorbeelden te noemen van Arriva-machinisten die niet goed zijn (net zoals dat bij NS ook zo is), maar het gaat even om het algemeen.

Laten we wel wezen: de CAO van NS is echt geen slechte CAO, en je mag je best de vraag stellen of je dat hele totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden nog wel moet willen betalen als bedrijf. Idem voor de busbedrijven (om mezelf weer on-topic te krijgen). Is een Connexxion-buschauffeur slechter dan een GVB-buschauffeur?