Ov-acties op komst in grote steden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor willy84 » Zo 23 Jan 2011, 19:02

Aanbesteden
Al heel wat jaren terug is besloten om het OV aan te besteden. Er is begonnen in de periferie van Nederland en nu zijn dus de drie grote steden aan de beurt. Om praktische redenen is alleen het Hoofdnet daarna nog niet aanbesteed. Aanbesteden om idiologische/politieke redenen afwijzen is dan ook niet aan de orde. Het is immers al in heel het land ingevoerd, de G3 daargelaten.

Overigens is het niet het personeel maar de politiek, met het mandaat van de kiezer, die bepaald of er wel of niet aanbesteed wordt. Zo werkt democratie.

Bezuinigingen
Aanbesteding levert, zo is bewezen, veel winst op. Tot wel 40% bij de eerste aanbesteding. Daarna minder of is het zelfs duurder geworden. Dit laatste hangt ook samen met de gestegen kosten van arbeid en diesel.

Er moet bezuinigd worden en aanbesteden is daarvoor het middel. Ook zonder aanbesteden moet er overigens bezuinigd worden want de BDU (brede doelen uitkering) wordt verlaagd. Dit kabinet heeft immers besloten dat het begrotingstekort weggewerkt moet worden.

Verder Is het goed om te weten dat grofweg 33 cent van iedere euro die het GVB verdient wordt betaald door de klant. De rest is overheidssubsidie. Het lijkt me dus niet meer dan logisch dat de overheid ook kan bepalen om het dienstregeling aanbod op rustige uren uit te dunnen. En zeg nou zelf, van een 10 min naar een 15 min dienst in de avond of lijn 25 na 20.00 schrappen is toch geen ramp.

PersoneelHet uitvoerend personeel zal efficiënter ingedeeld gaan worden. Dat lijkt mij niet meer normaal. Je wilt immers dat een buschauffeur rijdt. Daarbij is het bekend dat de omlooptijden wordt bekort. Indien dit te strak wordt zal er veel vertraging optreden met als gevolg te laat rijden of uitval van ritten. De Stadsregio zal daarvoor weer boetes opleggen. Het is dus zoeken naar de goede balans.

En ja, goudgerande regelingen als FPU of 1 mei gratificatie zullen verdwijnen. Anno 2011 niet meer normaal m.i.

De daling van het aantal ritten en efficiëntere inzet zal personele gevolgen hebben. Al het uitvoerend personeel gaat over naar de nieuwe exploitant. Dat betekent dat de slag vooral gemaakt gaat worden door uitstromend personeel niet te vervangen. Gezien het vergrijsde personeelsbestand wordt dat geen probleem.
immer kwaliteits posts

find_your_spot
Berichten: 3046
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2009, 09:13

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor find_your_spot » Zo 23 Jan 2011, 20:25

willy84 schreef:Het is dus zoeken naar de goede balans.

Aanbesteden is de broekriem steeds strakker aantrekken en pas 1 gaatje los maken als het rijdend personeel weinig teken van leven begint te vertonen...
For Your Railroad Adventures

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor willy84 » Zo 23 Jan 2011, 21:20

find_your_spot schreef:
willy84 schreef:Het is dus zoeken naar de goede balans.

Aanbesteden is de broekriem steeds strakker aantrekken en pas 1 gaatje los maken als het rijdend personeel weinig teken van leven begint te vertonen...


GVB is een goed bedrijf dat geheel marktfoncorm presteert aldus GVB zelf. Laat ze dat nu maar bewijzen. Aanbesteding heeft zijn nut allang dik en breed bewezen. Aanbesteden is dan ook de norm. Wat overigens niet wegneemt er goed aanbesteed moet worden waarbij op kwaliteit wordt gestuurd en er goede afspraken worden gemaakt. Iedereen die het GVB goed kent weet dat er nog wel wat gaatjes bijkunnen.
immer kwaliteits posts

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Abracadabram » Zo 23 Jan 2011, 21:55

willy84 schreef:Overigens is het niet het personeel maar de politiek, met het mandaat van de kiezer, die bepaald of er wel of niet aanbesteed wordt. Zo werkt democratie.



Grappig dat je dat als voorbeeld brengt. Want theoretisch gezien is dan de democratie tegen aanbesteden. Tijdens de verkiezingen was de PVV namelijk nog tegen aanbesteden, ze zijn na de verkiezingen als een draaideur omgedraait op dit punt.

Tel de PVV bij de linkse partijen op en je hebt de meerderheid die tegen aanbesteden is. Zo werkt een democratie toch?

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Gekko123 » Zo 23 Jan 2011, 21:57

Ok, democratie zou op die manier horen te werken. Alleen is het democratische systeem bij ons nou eenmaal zodanig opgebouwd dat we moeten stemmen op politieke partijen en dat zijn per definitie de grootste draaikonten die je kan hebben :X
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Suus » Zo 23 Jan 2011, 22:17

willy84 schreef:GVB is een goed bedrijf dat geheel marktfoncorm presteert aldus GVB zelf. Laat ze dat nu maar bewijzen. Aanbesteding heeft zijn nut allang dik en breed bewezen. Aanbesteden is dan ook de norm. Wat overigens niet wegneemt er goed aanbesteed moet worden waarbij op kwaliteit wordt gestuurd en er goede afspraken worden gemaakt. Iedereen die het GVB goed kent weet dat er nog wel wat gaatjes bijkunnen.

Is toch al aardig bewezen lijkt mij. Stadsregio schrijft net zoals met andere concessies een uitgebreide PvE e.d. uit, GVB moet bieden. Voldoet de bieding niet aan de verwachtingen van de Stadsregio, dan zouden ze een openbare aanbesteding uitschrijven. Er gaat vanaf 2012 vele miljoenen euro's per jaar minder betaald worden, een bedrag wat onder het bedrag ligt dat Connexxion in de pers aankondigde dat ze konden besparen.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 24 Jan 2011, 15:25

Het is volgens mij al gezegd dat je GVB niet met een streekvervoerder kunt vergelijken. GVB rijdt alleen in Amsterdam en heeft dus een hoofdkantoor, verkeersleiding e.d. voor alleen Amsterdam.
Een bedrijf als Connexxion heeft dat want die rijdt op veel meer plekken in NL dus kan veel centraal worden geregeld.

Maar dit betekent niet dat GVB niet marktconform kan werken. Wat krijgen we straks als bijv Arriva het OV in Amsterdam rijdt? een bedrijf dat geen ervaring heeft met railvervoer in de stad (metro/tram), €4 voor een enkeltje waar er niet mee overgestapt kan worden, personeel die zware diensten moet draaien tegen versoberde arbeidsvoorwaarden...

Voor de klant zal het in ieder geval niet veel beter worden... :X

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Geert » Ma 24 Jan 2011, 15:30

Dat is allemaal nog niet gezegd. De personeelsdiensten zullen misschien iets zwaarder worden, maar dat kan bij het GVB ook gebeuren als de broekriem aangehaald moet worden. De prijs van kaartjes kan ook afgedwongen worden door de concessieverlener (=stadsregio Amsterdam), dus er komen niet automatisch kaartjes van € 4,- waar je niet mee kunt overstappen. Arriva heeft misschien geen ervaring met stadsrailvervoer, maar wel met vervoer per spoor. En vergeet niet: de kans is best groot dat Arriva de echte specialisten in dienst houdt, voor Arriva is dat waarschijnlijk voordeliger dan het wiel opnieuw uitvinden.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Chauf21 » Ma 24 Jan 2011, 15:55

hauptbahnhof schreef:Maar dit betekent niet dat GVB niet marktconform kan werken. Wat krijgen we straks als bijv Arriva het OV in Amsterdam rijdt? een bedrijf dat geen ervaring heeft met railvervoer in de stad (metro/tram), €4 voor een enkeltje waar er niet mee overgestapt kan worden, personeel die zware diensten moet draaien tegen versoberde arbeidsvoorwaarden...

Het personeel gaat in principe gewoon mee over naar de nieuwe vervoerder. De kennis over het specifieke railvervoer in de stad gaat dus niet verloren.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Vinny » Ma 24 Jan 2011, 20:48

Daarbij gaat het beheer van de tramrails over naar DIVV (de dienst infrastructuur van de gemeente Amsterdam), dus ook die kennis "raak je niet kwijt". Wat er verder ultra bijzonder is aan trams of metro's moet iemand me nog een keer uitleggen: volgens mij heb je deze beestjes in de hele wereld rondrijden en is er derhalve genoeg expertise te vinden om goed met deze dingen om te gaan... ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Ennes » Ma 24 Jan 2011, 21:02

Vinny schreef:Daarbij gaat het beheer van de tramrails over naar DIVV (de dienst infrastructuur van de gemeente Amsterdam), dus ook die kennis "raak je niet kwijt". Wat er verder ultra bijzonder is aan trams of metro's moet iemand me nog een keer uitleggen: volgens mij heb je deze beestjes in de hele wereld rondrijden en is er derhalve genoeg expertise te vinden om goed met deze dingen om te gaan... ;)
Je vergeet in je bericht te vermelden dat het in Zurich beter is :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Fles » Ma 24 Jan 2011, 21:07

Ennes schreef:Je vergeet in je bericht te vermelden dat het in Zurich beter is :wink:


Dat klopt, maar dat is omdat ze daar met bijwagens rijden ;)

Klaasje
Berichten: 5993
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Klaasje » Ma 24 Jan 2011, 21:27

Volgens mij haal je hier twee pro-zwitserse tegenpolen door elkaar Fles... :mrgreen:

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: Di 24 Nov 2009, 12:16

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor willy84 » Wo 26 Jan 2011, 20:38

hauptbahnhof schreef:Voor de klant zal het in ieder geval niet veel beter worden... :X

Veel slechter kan het niet worden met dat stakingsgraag en luie GVB personeel. Het wordt tijd dat er een normaal bedrijf komt dat wel voor de klant werkt ipv voor het personeel.
immer kwaliteits posts

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 26 Jan 2011, 21:04

Even voor jouw info, ik ben een GVB'er en ik ben geen stakingsgrage luie personeelslid. Wat ik wel ben, is iemand die graag voor GVB wilt blijven werken en iemand die fatsoenlijk OV in Amsterdam wilt behouden.

En om je domme opmerking nog meer te ontkrachten: diezelfde luie mensen komen bij het nieuwe bedrijf te werken

Maar jah, echt met jou in discussie gaan heeft weinig zin denk ik... :wink:

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Chauf21 » Wo 26 Jan 2011, 21:16

Waarom wil je zo graag voor GVB blijven werken? De meeste andere vervoerders werken met de CAO-OV. Er werken duizenden, tienduizenden, mensen onder die CAO. De voorwaarden die daar in staan, zijn heus niet abnormaal en mensonterend. Vergeet niet dat je bij het GVB (ook) geen garanties over je arbeidsvoorwaarden in de nabije toekomst hebt.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor hauptbahnhof » Do 27 Jan 2011, 17:40

Op dit moment vind ik het gras groener aan deze zijde.

En natuurlijk zullen ze elders geen slechte CAO hebben maar denk dat GVB/RET en wellicht HTM ook iets aantrekkelijkere voorwaarden hebben dan streekvervoerders.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Chauf21 » Vr 28 Jan 2011, 11:46

Denk je dat de stads-CAO's (om ze zo maar even te noemen) met alle bezuinigingen etc. onaangetast blijven? Het lijkt mij een legitieme vraag of voorwaarde om de CAO's van stadsvervoerders naar het niveau van de streekvervoerders te brengen. Ik heb geen idee hoeveel je ermee kan besparen, maar het lijkt mij toch wel een realistische eis indien wordt afgezien van eventuele aanbestedingen.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 29 Jan 2011, 22:39

Ik heb trouwens even ons CAO bekeken maar 1 mei is geen dag waar we feestdagentoeslag over ontvangen! Dus ik weet niet waar dat verhaal vandaan komt...

calimero1039
Berichten: 12
Lid geworden op: Vr 07 Jan 2011, 14:02
Locatie: Amsterdam

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor calimero1039 » Di 08 Feb 2011, 20:14

Volgens mij is 1 mei er pas uitgehaald.
We hebben het een groot aantal jaren wel in het CAO gehad.
Wat de rest van onderstaande opmerkingen betreft, zal ik niet zeggen dat we het uitgesproken slecht hebben, maar als je stadsvervoer wil vergelijken met streekvervoer moet je maar proberen wat ervaring op te gaan doen in beide situaties.
Dan bedoel ik niet meerijden maar echt ervaring opdoen.
Dit zou trouwens voor onze geldschieters (opdrachtgevers dus) ook geen kwaad kunnen.
Het lijkt wel of hier allemaal ervaren directeuren van vervoerbedrijven zitten :D !!!
Ik ben trouwens ook zo'n "luie gvb'er".

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Vinny » Di 08 Feb 2011, 22:04

Ik geloof best dat er genoeg betrokken en hardwerkende mensen zijn bij het GVB, en hopelijk maken die ook de meerderheid van de organisatie uit. Dat laat onverlet dat het stadsvervoer in Amsterdam (en in andere steden ook trouwens) bij lange na niet rendabel is. Deels heeft dat met luxere arbeidsvoorwaarden te maken dan in het streekvervoer of de touringcarbedrijven. Deels met de nog steeds relatief te goedkope vervoersbewijzen en deels met de natuur van het stadsvervoer zelf (trams zijn veel duurder dan bussen in exploitatie, en in de stad kan niet snel gereden worden zodat ook daar extra verlies optreedt ten opzichte van het streekvervoer). Kortom, wil je naar een situatie waarin het stadsvervoer wel rendabel is, dan zul je dus ook moeten snijden in de arbeidskosten voor het personeel. Niet leuk, wel noodzakelijk. Hoe langer je de hete aardappel voor je uit blijft schuiven hoe groter de problemen worden en dat blijkt, want nu bezuinigingen echt onontkoombaar zijn breekt de pleuris uit. Had men 10 jaar geleden voor een grote saneringsoperatie gekozen dan waren de drastische maatregelen van nu niet nodig geweest... :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Chauf21 » Di 08 Feb 2011, 22:20

calimero1039 schreef:[...]
maar als je stadsvervoer wil vergelijken met streekvervoer moet je maar proberen wat ervaring op te gaan doen in beide situaties.
Dan bedoel ik niet meerijden maar echt ervaring opdoen.
Dit zou trouwens voor onze geldschieters (opdrachtgevers dus) ook geen kwaad kunnen.

Wat zijn dan wezenlijke of essentiële verschillen tussen stads- en streekvervoerders die andere CAO-afspraken rechtvaardigen?
Ja, het stadsvervoer is drukker dan streekvervoer, dat ben ik met je eens. En acht uur lang op stadsdiensten rijden kan je (mentaal) flink slopen ja, maar zijn dat de punten waar je op doelt?
Wat doet het stadsvervoer van Amsterdam dan verschillen met het stadsvervoer van Utrecht, Eindhoven of een andere willekeurige grote gemeente? Ik probeer het echt te begrijpen, maar met mijn CAO-OV kan ik prima stadsdienstjes rijden :)

Bedenk dat er verschil zit in aanbesteden en bezuinigen. Dat zijn namelijk niet twee dezelfde dingen en het één kan je ook niet een-twee-drie oplossen met het ander. Minimale pauzes of extra voorbereidingstijd kunnen ook prima worden afgedwongen door de opdrachtgever :idea:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Vinny » Di 08 Feb 2011, 23:32

Voor zover die niet allang zijn voorgeschreven in allerlei wettelijke bepalingen... :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor Suus » Wo 09 Feb 2011, 00:33

Ik denk niet dat de CAO voor het streekvervoer en die van het GVB 100% vergelijkbaar aan elkaar zijn, daar er functies bestaan bij het GVB die niet aanwezig zijn in het streekvervoer. Denk daarbij vooral aan personeel dat werkzaam is bij de metro :idea:

Ik kan ook lampjes aan het eind van een post plaatsen, dat staat namelijk behoorlijk betweterend...
Rame à l'approche

hidihi
Berichten: 317
Lid geworden op: Za 30 Okt 2010, 00:10

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Berichtdoor hidihi » Vr 11 Feb 2011, 01:05

Ik heb vanmiddag van tante een mail gehad met een ingescande advertentie waarin de RET aankondigt welke ritten er op stakingsdag gaan uitvallen(helaas kan ik hier de PDF niet plaatsen)

Ten eerste gaan alle ritten volgende week woensdag volgende de vakantiedienstregeling rijden, dus bijna elke lijn heeft op stakingsdag een lagere ferqentie. Daarnaast zijn er lijnen die op woensdag 16 december helemaal niet rijden, hier een overzicht:

Metro

Lijn E Rijdt de gehele dag op het gehele traject niet (Randstadrail 3 en 4 rijdt wel)

Tram

Lijn 4, 20, 23 Rijden de gehele dag op het gehele traject niet

Bus

Lijn 33, 35, 38, 44, 56, 66, 70, 76 Rijden de gehele dag op het gehele traject niet

Ik moet zeggen dat ik het schandalig vindt dat lijn dat lijn E, 4, 33, 66 niet rijden omdat deze drukke lijnen zijn of op redelijke onbereikbare plaatsen komen, ze hadden denk ik beter lijn 21 in kunnen korten tot Oostplein lijn 8 het stuk Marconieplein- Centraal station laten over slaan en lijn A laten vervallen en lijn 63 en 64 vertaxibust
Misschien had er dan plaats geweest voor een lijn 4 Molenlaan Centraal station, lijn 33/66 en lijn E met misschien een uitgedunde avonddienst.

Trouwens op de website van de RET is het ook te lezen.http://www.ret.nl/over-ret/nieuws-en-pers/protestacties-openbaar-vervoer-woensdag-16-februari-in-rotterdam.aspx


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast