Pagina 4 van 6

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 06:43
door Stefan
hidihi schreef:Ik moet zeggen dat ik het schandalig vindt dat lijn dat lijn E, 4, 33, 66 niet rijden omdat deze drukke lijnen zijn of op redelijke onbereikbare plaatsen komen
En dat is precies de reden waarom ze niet rijden. ;) Waarom denk je anders dat bijvoorbeeld in Den Haag (weet zelf namelijk echt niet wat de drukke lijnen zijn in Amsterdam) lijn 3, 4, 24 en 25 niet rijden?

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 07:44
door Suus
In Amsterdam worden juist de spitslijnen en rustige lijnen niet gereden tijdens de staking...

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 10:38
door Daantje
Het meest bizarre vind ik dat er die dag geen enkele mogelijkheid is om met het openbaar vervoer bij Rotterdam Airport te komen. Staat er in de metro doodleuk dat je op tijd vervangend vervoer moet regelen maar toeristen enzo lezen dat natuurlijk niet. Overigens zullen mensen van/naar het vliegveld reizen doorgaans ook niet de forenzen zijn die dagelijks de metro lezen. Vind ik echt een afknapper.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 12:22
door Geert
Door te knippen zoals er nu geknipt is had men net zo goed een volledige staking kunnen organiseren, het effect is ongeveer gelijk. Metro A t/m D zijn zo ongeveer de enige drukke lijnen die nog wel rijden...

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 12:23
door find_your_spot
Geert schreef:Metro A t/m D zijn zo ongeveer de enige drukke lijnen die nog wel rijden...
....volgens de zondagsdienstregeling.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 12:31
door Gekko123
Kortom, ze willen de publieke opinie opjutten om de aanbestedingen toe te juichen door te knippen in de belangrijkere verbindingen. Want je gaat me niet vertellen dat een eventuele andere vervoerder die lijnen ook zou schrappen...

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 12:46
door tsov
Wat niet op de GVB-website staat maar wel op de schermen op de steigers: ook de GVB-veren varen een aangepaste dienstregeling. Volgens de schermen varen er geen spitsvaarten. Dat is voor het NDSM-werfveer en het IJpleinveer te begrijpen, maar ik weet niet hoe ze dat met het het Houthavenveer en Distelwegveer gaan doen. Daar zijn niet echt specifieke spitsafvaarten, maar wordt in de spits (en 's avonds) de dienstregeling geheel omgegooid tov overdag...

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 13:31
door Suus
zondagsdienstregeling?

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 13:45
door tsov
Dan gaat de eerste pont op IJplein, NDSM en Houthavenveer pas na 9 uur, vaart het Distelwegveer helemaal niet en gaat de tweede pont naar de Buiksloterweg pas om 11 uur varen (dus voor die tijd een 12-minutendienst). Dat gaat geheid fout, want de forensenstroom is iets te dik en alternatieven zijn er niet...

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 18:49
door mb90
find_your_spot schreef:
Geert schreef:Metro A t/m D zijn zo ongeveer de enige drukke lijnen die nog wel rijden...
....volgens de zondagsdienstregeling.
Een vakantiedienstregeling (wat gewoon in het artikel van de RET staat) is toch heel anders dan de zondagsdienst. Er zijn genoeg lijnen die tijdens de vakantiedienst in Rotterdam gewoon rijden en op zondag niet.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 22:40
door Vinny
tsov schreef:Dan gaat de eerste pont op IJplein, NDSM en Houthavenveer pas na 9 uur, vaart het Distelwegveer helemaal niet en gaat de tweede pont naar de Buiksloterweg pas om 11 uur varen (dus voor die tijd een 12-minutendienst). Dat gaat geheid fout, want de forensenstroom is iets te dik en alternatieven zijn er niet...
Als het echt fout gaat dan wordt de IJ-tunnel opgengesteld, en volgens mij is het zelfs zo dat wanneer die optie niet mogelijk is (vanwege werkzaamheden aan de Noord-Zuidlijn) dat dan de staking niet door (mag) gaan. Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik tot nog toe eenmaal heb meegemaakt dat de veren echt plat lagen, en heb toen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een retourtje door de IJtunnel te fietsen. Dat is wel erg lang geleden, maar wel leuk om een keer meegemaakt te hebben.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: za 12 feb 2011, 00:37
door calimero1039
Beste dames en heren het is GEEN staking.
Het is een actie, dat is echt wat anders.
En deze actie gaat zeker door want de ijtunnel zal niet gebruikt worden voor fietsers e.d.
Er is immers vervoer.
Nee, in Amsterdam in elk geval geen zondagsdiest maar een hoogzomer met aanpassingen.
Dit is geen voorbarig gebaar om de mensen te doen denken... maar werkelijkheid als men zich wil houden aan de bezuinigingen van 120 miljoen in de 3 steden.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: za 12 feb 2011, 09:36
door tsov
Het zal me een worst wezen hoe je het noemt en wat de inhoud is, maar ik wil wel graag worden voorgelicht! Ik weet nu niet of de pont die ik standaard neem wel vaart en dat vind ik wel leuk om te weten, aangezien ik maandagochtend een tentamen heb...

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: za 12 feb 2011, 11:44
door hauptbahnhof
Van www.gvb.nl:
Ook de spitsdiensten van het IJplein- en NDSM-werfveer komen te vervallen.

Lijkt mij niet zo moeilijk aangezien het NDSM-werfveer normaal om het half uur gaat, en in de spits om het kwartier. Vanaf NDSM vervallen dus de ritten die om 15 en 45 vertrekken en vanaf IJplein de ritten die om 12, 27, 42 en 57 vertrekken. Dat zijn de spitsdiensten.

Zucht... :roll:

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: za 12 feb 2011, 12:07
door JWM
Wat hebben de veren te maken met de kabinetsplannen voor het OV? Is toch een geheel ander contract dan de OV concessie?

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: za 12 feb 2011, 13:45
door Wubbo
Staken bij de veren is een heel makkelijke manier om zo veel mogelijk reizigers te pesten. Dat is tenslotte ook het doel van deze actie. Met kabinetsplannen heeft het niks te maken.

Zo, kom maar met de reacties nu, ik ben benieuwd.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: za 12 feb 2011, 13:55
door tsov
Eens! De veren vallen niet onder de OV-concessie...

@hauptbahnhof: dat stond er gisteren nog niet. Bedankt! Dan heb ik niets te vrezen. :)

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: za 12 feb 2011, 19:40
door Wubbo
Enkele berichten verwijderd. Schelden op politici doe je maar op een ander forum maar niet hier.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: za 12 feb 2011, 22:04
door htm_tram
Ik zeg alleen dat Wilders een verader is...

Dan maar zo. Laat al het openbaar vervoer maar staken... :roll:

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: za 12 feb 2011, 23:11
door Suus
Interessant is wel om te zien hoe een stakingsoproep in verschillende steden zo anders uitpakt:

- In Amsterdam wordt er wel geschrapt, maar dan op zo'n manier dat zo min mogelijk mensen er last van hebben. De rustigste lijnen worden geschrapt en spitsdiensten binnengehouden. Dat de boten meedoen met de staking is vreemd want zijn geen onderdeel van de OV-concessie, lijkt mij solidariteit. Enigszins de feeling met de klant verloren, maar houdt genoeg alternatieven in stand.
- In Den Haag begint het verhaal opzich goed, de rustigste tramlijnen worden geschrapt, maar hakt er vervolgens flink in met de drukste buslijnen en het volledige RandstadRail (dat is een andere concessie...). Blijkbaar hebben de stakers hier iets minder feeling met de klant...
- In Rotterdam schrapt men vervolgens maar gewoon alle drukke buslijnen en een drukke tramlijn, en dan rijdt de rest met de afschuwelijke vakantiedienstregeling. Die is in een normale vakantie al amper toereikend in Rotterdam :X Hier zijn de stakers elke verbinding met de realiteit verloren.

Tenzij dit opzet was (elke dag een stapje erger en de duimschroeven wat strakker aandraaien) geloof ik niet dat dit een groot succes gaat worden. Ik vraag mij af of de gedupeerde reiziger eerder gaat denken: Wat een stomme overheid of wat een stakend schorriemorrie.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: za 12 feb 2011, 23:24
door Chauf21
Daarbij rijden de streekvervoerders wel gewoon. Dat gaat scheve gezichten opleveren (dat doet het in de aanloop naar volgende week al) en kan wellicht zelfs wel averechts gaan uitpakken.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 10:02
door Vinny
Ze schijnen zelfs volgens de dienstregeling te rijden...

Ik heb nog meegemaakt dat het streekvervoer dan niet meer in de stad reed, maar gewoon via de ringweg de Haarlemmerweg naar Amsterdam Centraal, zodat de stadshaltes onbediend bleven...

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 11:08
door Raymond
Maar de streekvervoerders zouden wel gek zijn als ze solidariteit tonen en de haltes in de stad niet bedienen. Die azen tenslotte op de stadconcessie.

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 13:59
door Geert
Er zijn eerder wel acties geweest waarbij het stadsvervoer staakte en de streekvervoerders de haltes in de stad niet bedienden, een paar jaar terug nog volgens mij. In de stad kon je dan wel instappen maar niet uitstappen (bij lijnen die de stad uitreden) en andersom kon je bij lijnen die de stad inreden in de stad alleen maar uitstappen.

Hoe dan ook zal de capaciteit van de streekvervoerders niet genoeg zijn om iedereen in de stad te vervoeren, lijkt me...
Bee schreef:Interessant is wel om te zien hoe een stakingsoproep in verschillende steden zo anders uitpakt:

(...)
- In Rotterdam schrapt men vervolgens maar gewoon alle drukke buslijnen en een drukke tramlijn, en dan rijdt de rest met de afschuwelijke vakantiedienstregeling. Die is in een normale vakantie al amper toereikend in Rotterdam :X Hier zijn de stakers elke verbinding met de realiteit verloren.
En ook nog de RSR-verbinding met Den Haag. Dat betekent dus dat heel wat reizigers daar hun dorp niet uit kunnen, alle buslijnen eindigen nu immers op een RSR-station...

Re: Ov-acties op komst in grote steden

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 19:34
door Etienne
En voor de buslijnen die wel in Rotterdam komen geldt het principe dat men stadinwaarts alleen mag uitstappen. :N