PvdA in Staten wil extra halte draagvleugelboot in Zaanstad

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

PvdA in Staten wil extra halte draagvleugelboot in Zaanstad

Bericht door Klaasje »

VELSEN - De draagvleugelboot van Velsen naar Amsterdam krijgt mogelijk een extra halte in Zaandam, nabij het Hembrugterrein.

Daar zet de PvdA-fractie van Provinciale Staten zich voor in. De achterliggende gedachte van de PvdA’ers is dat de draagvleugelboot bijdraagt aan filevermindering op de snelwegen naar de hoofdstad. Zaanstad kijkt op zijn beurt naar mogelijkheden in 2012 een bootdienst Zaandam – Amsterdam in te stellen.

Zaanstad wil zelfs wel twee haltes. Op dit moment is het echter niet waarschijnlijk dat er op korte termijn een extra halte van de draagvleugelboot in Zaandam komt, laat een woordvoerster van Zaanstad weten. Dat heeft vooral te maken met de extra tijd die het stoppen van de boot zou kosten. De extra halte bij het Hembrugterrein lijkt een terugkerend onderwerp. Enkele jaren geleden heeft vervoerder Connexxion een haalbaarheidsstudie gedaan. Daaruit bleek dat er behoefte is aan een dergelijke halte. Eén van de vragen die Connexxion toen stelde was wanneer de draagvleugelboot op de route tussen Velsen en Amsterdam Zaandam moest aandoen, de hele dag door of alleen tijdens de spitsuren?

PvdA’er Gohdar Massom is enthousiast over de vaarverbinding. ,,Wij zien nog meer potentie voor groei en verbetering van deze lijn en willen dat hierin
Haarlems Dagblad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA in Staten wil extra halte draagvleugelboot in Zaans

Bericht door Suus »

Het lukt Gohdar Massom wel elke keer om weer in het nieuws te komen met zijn OV-plannen he :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: PvdA in Staten wil extra halte draagvleugelboot in Zaans

Bericht door VIRM »

Ik vraag mij af in hoeverre er genoeg mensen/bedrijven op en rond het Hembrugterrein zijn om zo'n verbinding te ondersteunen.

Daarnaast heb je nog de nabijheid van station Zaandam. Het kost 12-13 minuten om met de trein naar Amsterdam CS te gaan. Doordeweeks rijden er 8 treinen per uur, zaterdag 6 keer en zondag 4 keer.

Het lijkt mij realistischer om een hele aparte draagvleugelbootlijn te starten naar Amsterdam CS. Ik denk dat je op zich meer publiek kunt trekken als hij vanaf het centrum van Zaandam bij het sluizencomplex zou vertrekken. Waar je dan rekening mee moet houden:
1. Plaats voldoende fietsenrekken bij zo'n halte (sja, fietsenrekken en centrum van Zaandam gaan niet goed samen :P)
2. Zorg ervoor dat de reistijd niet (veel) verschilt met die van de trein.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten