"Spoorbomen open bij incident Bilthoven"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

"Spoorbomen open bij incident Bilthoven"

Berichtdoor Daniel » Do 03 Feb 2011, 19:53

"Spoorbomen open bij incident Bilthoven"
Geplaatst op: donderdag 3 februari 2011 19:52
Laatst bijgewerkt: donderdag 3 februari 2011 19:53


BILTHOVEN - ProRail bevestigt dat bij een bijna-ongeluk op een spoorwegovergang in Bilthoven de spoorbomen openstonden. Op de overgang op de Leyenseweg werd een taxibusje met acht kinderen woensdagochtend op een haar na gemist.
Door op het laatste moment gas bij te geven, kon de chauffeur een aanrijding met de trein voorkomen. Volgens de chauffeur deden de spoorbomen en waarschuwingslichten het niet. ProRail beaamt nu dat dit klopt.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re:

Berichtdoor Fles » Do 03 Feb 2011, 19:55

Hoe is het mogelijk? :shock:

Een van de weinige ADOB's in het land. Bovendien zouden die dingen fail-safe moeten zijn en in geval van storing vanzelf naar beneden moeten zakken. Dit is een erg raar verhaal :?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re:

Berichtdoor Daniel » Do 03 Feb 2011, 20:11

Tja en het schijnt dus ook al eerder gebeurd te zijn volgens omwonenden (2009 was daar nog een aanrijding met dodelijke afloop).

Treinen rijden er nu in ieder geval in beide richtingen stapvoets. Van de week lag de overweg direct naast station Bilthoven trouwens ook al in storing. Toeval?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re:

Berichtdoor Fles » Do 03 Feb 2011, 20:13

Ik lees op Teletekst dit:

113 Teletekst do 03 feb
***************************************
Taxibusje ontsnapt op spoorovergang
***************************************
` Op een spoorwegovergang in Bilthoven
is een taxibusje gisteren bijna op een
trein gebotst.Dat kwam doordat de
machinist door rood was gereden,zegt
spoorbeheerder ProRail na onderzoek.

Op het moment dat het taxibusje waarin
acht kinderen zaten,wilde oversteken,
kwam er een trein aan.De spoorbomen
stonden toen open.Doordat de chauffeur
op het laatste moment extra gas gaf,
kon hij een botsing voorkomen.

De trein stopte niet uit zichzelf,omdat
de overgang in Bilthoven geen speciaal
veiligheidssysteem heeft,dat treinen
laat stoppen als ze door rood rijden.
ProRail gaat dat morgen in orde maken.

***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport


Dan vraag ik me toch beleefd af hoe dat zit.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re:

Berichtdoor Daniel » Do 03 Feb 2011, 20:16

Ehm ja, werkt de overwegaankondiging dan ook niet als een trein door rood rijdt?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31476
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re:

Berichtdoor Suus » Do 03 Feb 2011, 20:34

ADOB's staan niet bekend om hun perfecte werking *kuch* *kuch*

Die in Diemen ligt ook regelmatig in storing, al is het de laatste maanden flink afgenomen voor mijn gevoel. Maar dat ding doet bijvoorbeeld ook aan spooktreinen :N
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re:

Berichtdoor Vinny » Do 03 Feb 2011, 20:59

Ik werd er op een ander forum ook al op gewezen. Ik vind het een merkwaardig verhaal, het lijkt erop alsof er een stop-doorschakeling zit. Dan is het logisch dat de trein bij een STS-passage de overweg opschiet voordat de spoorbomen dichtgaan (anders was er geen stop-doorschakeling ingebouwd). Het zou jammer zijn als deze schakeling nu als zijnde niet fail-safe wordt opgeheven, want dan voorzie ik lange wachttijden voor overwegen vlakbij stations...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: Za 20 Nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contact:

Re:

Berichtdoor Snorkel » Do 03 Feb 2011, 21:39

Trein reed blijkbaar door rood, en door het rode sein werd de overweg niet getriggert. Heeft op die plek, voor zo ver ik weet, niets met stop=doorschakeling te maken, te ver van station, en al zeker niet er net naast. Morgen wordt een extra beveiliging geinstalleerd, zodat een STS passage de overweg wel doet sluiten.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re:

Berichtdoor Wubbo » Do 03 Feb 2011, 22:03

Er zit daar inderdaad een stop-doorschakeling in. Maar hoe blind ben je als machinist om én door de rooie én over een open overweg te rijden? :?

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re:

Berichtdoor Geert » Do 03 Feb 2011, 23:57

Gleed de machinist niet door terwijl het sein op rood stond? De overweg gaat dan uiteindelijk wel dicht maar pas nadat een van de secties na het stoptonende sein is bereden, lijkt me...

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Re:

Berichtdoor Fles » Vr 04 Feb 2011, 00:05

Geert schreef:pas nadat een van de secties na het stoptonende sein is bereden, lijkt me...


Ja, onmiddellijk dus. Zou je verwachten :Y

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re:

Berichtdoor Caspar » Vr 04 Feb 2011, 11:26

Volgens mij is de aankondigingssectie niet actief bij een STOP in de stop/doorschakeling, en gaan de bomen pas naar beneden zodra de middensectie van de overweg wordt aangereden, en dat is meestal een meter of 5 voor de overweg zelf.
Waarom is er daar eigenlijk een stop/door? Er staat ook al een uitrijsein op het emplacement van het station zelf? Deze overweg ligt daar nog weer een blok vanaf richting westen.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast