Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Wubbo »

Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen
Geplaatst op: zondag 20 februari 2011 14:57
Laatst bijgewerkt: zondag 20 februari 2011 14:59


Na de protestacties van het GVB-personeel tegen de bezuinigingen op het openbaar vervoer in Amsterdam, was er zaterdag een ludiek actie van de Jonge Democraten van D66.

Zij droegen 's middags symbolisch tramlijn 14 ten grave, omdat deze lijn op de nominatie staat om geschrapt te worden.
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Suus »

Goed, 14 en 25 staan al op het dodenlijstje, welke 4 tramlijnen komen er nog bij...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Etienne »

Mag ik een gok doen op 24?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door tsov »

Dan eerder 16. 24 rijdt een heel deel alleen (Stadionweg), over het traject van de 16 rijden ook streekbussen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door JWM »

En daarnaast loopt tram 2 vlakbij dat gedeelte van lijn 16. Ik gok dat tram 3 ook een potentieel slachtoffer is.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door VIRM »

Is 14 niet een van de drukkere lijnen tussen West en het centrum?

Misschien een gokje: geen idee of er al een definitief besluit is maar in ieder geval het inkorten van lijn 5 tot station Zuid misschien?

Wellicht een of meer lijnen die het (zuidelijke) tracé van de Noord-Zuidlijn volgen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Suus »

Misschien is 14 wel heel druk, maar de route loopt behoorlijk parallel met andere lijnen. Vanaf Slotermeer tot Alexanderplein rijdt de lijn parallel aan andere lijnen, alleen op de Dam heeft het een eigen stukje route waar geen andere lijnen komen, maar die rails ligt toch alleen maar in de weg tijdens evenementen. Vanaf Alexanderplein tot Molukkenstraat heeft de lijn wel een eigen route, maar de Indische Buurt wordt ook goed bediend door lijn 22 en 65.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Alargule »

Tsja, er zijn zat mogelijkheden. Even wat ideetjes:
  • Lijnen 3, 5, 14, 16, 17 en 25 opheffen;
  • Lijn 7 niet meer langs OLVG, maar naar Alexanderplein en vanaf daar route lijn 14;
  • Lijn 24 na Roelof Hartplein in oostelijke richting over tracé lijn 3 (misschien nog doorgetrokken naar Flevopark ter compensatie lijn 7?);
  • Lijn 12 niet meer naar Sloterdijk maar naar Zoutkeetsgracht;
  • Lijn 4 niet meer naar CS maar over de Dam naar Admiraal de Ruijterweg en vandaar naar Sloterdijk (ipv lijn 12);
  • Lijn 1 ten westen van Meer en Vaart in twee delen splitsen naar Osdorp de Aker en Osdorp Dijkgraafplein.
Dan zouden de meeste tramtracés nog bediend blijven. Alleen het stukje van lijn 14 over de Bos en Lommerweg, lijn 16 over de De Lairessestraat, lijn 7 over de 's-Gravesandestraat en lijn 5 over de Beethovenstraat zouden niet meer door trams bediend worden.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat stukje over tram 1:

Jij bedoelt dat lijn 1 de huidige frequentie blijft rijden, alleen gaan er trams om en om naar de Aker en DGP?

Want als de lijn met dubbel zoveel materieel moet gaan rijden... dan heeft het geen zin. Overdag rijden beide lijnen met 12 wagens. Alleen lijn 1 rijdt met 16 in de spits en lijn 17 met 15. Dus een echte besparing heb je daar ook weer niet.

Het beste idee is toch lijn 17 opheffen en daar lijn 14 voor laten rijden. Dan blijft het stukje op de Bos en Lommerweg idd onbediend qua trams maar er zijn genoeg bussen en het is maar 1 halte (Egidiusstraat).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Vinny »

Wat een probleem is is dat wanneer je lijnen gaat opheffen andere lijnen meer moet gaan bedienen, gegeven het feit dat de reizigers niet spontaan in lucht zullen oplossen. Lijn 5 is de drukste tramlijn van Amsterdam, je kunt die mensen niet zomaar in de 51 proppen (daar is te weinig materieel voor).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Suus »

Lijn 3 is ook behoorlijk druk, maar ik moet wel erkennen dat de Zoutkeetsgracht echt zo'n nutteloos eindpunt is. Lijn 3 zou ingekort kunnen worden tot het Frederik Hendrikplantsoen, en vanaf daar de reiziger met lijn 18 of 21 meesturen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Jelmer »

Ik ben bang dat als de Noord-Zuidlijn ooit af is, er nog wel meer lijnen zullen gaan verdwijnen,
vooral die noord-zuid lopen, zoals de 4, 5, 16, 24, 25.
Alargule

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Alargule »

hauptbahnhof schreef:Dat stukje over tram 1:

Jij bedoelt dat lijn 1 de huidige frequentie blijft rijden, alleen gaan er trams om en om naar de Aker en DGP?
Ja...anders heeft het opheffen van lijn 17 weinig zin ihkv besparingen, nietwaar? ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Lijn 3 is ook behoorlijk druk, maar ik moet wel erkennen dat de Zoutkeetsgracht echt zo'n nutteloos eindpunt is. Lijn 3 zou ingekort kunnen worden tot het Frederik Hendrikplantsoen, en vanaf daar de reiziger met lijn 18 of 21 meesturen.
Niet dat het nou echt rustig is in de 18 of de 21. Sardientjesblik vervoer is eerder regel dan uitzondering. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Suus »

Er is altijd wel ruimte voor meer hoor, zeker de 18 mag nog wel wat voller :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Vinny »

Als ik hem neem is die altijd goed vol. Maar ja, ik reis dan ook altijd wanneer iedereen dat doet... :mrgreen:

(er is in de 18 wellicht wat ruimte, maar volstrekt onvoldoende om alle reizigers van tram 3 op te vangen, de enige manier die ik zie is het doortrekken van bus 60 en ik weet nu al wat daar de bezwaren tegen zijn - zelfs los van allerlei financiele perikelen)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door JWM »

hauptbahnhof schreef:Het beste idee is toch lijn 17 opheffen en daar lijn 14 voor laten rijden. Dan blijft het stukje op de Bos en Lommerweg idd onbediend qua trams maar er zijn genoeg bussen en het is maar 1 halte (Egidiusstraat).
Er bestaat ook een bezuinigingsplan om bus 15 niet meer over de Bos en Lommerweg en de Admiraal de Ruyterweg maar vanaf het Bos en Lommerplein via de parallelweg van de A10 naar Sloterdijk te laten rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Suus »

Lijn 60 kan of worden opgeheven of drastisch in frequentie verlaagd worden. Maximaal een kwartierdienst, een tienminutendienst is volstrekte onzin. Lijn 18 en 21 zijn uitstekend in staat om de reizigers die tussen het Haarlemmerplein en het Frederik Hendrikplantsoen met lijn 3 zouden reizen op te vangen. Vergeet niet dat lijn 3 nog steeds niet naar het CS rijdt, ruim 20 jaar na de aanleg van de tramsporen in de Haarlemmer Houttuinen (ookal waren die sporen eigenlijk bedoeld voor lijn 9... )

Reizigers tussen het Haarlemmerplein en het CS kunnen ook nog met lijn 22 reizen. Daar is ook een serieuze overbevissing. *ratsgeluid*.

Wild idee: Lijn 22 inkorten tot Indische Buurt - CS Oost en lijn 48 veranderen in de volgende lijn: CS - Prins Hendrikkade - Droogbak - De Ruyterkade - Westerdoksdijk - Van Diemenstraat - Tasmanstraat - Spaarndammerstraat - Houtmankade - Haarlemmerweg - Van Hallstraat - Frederik Hendrikplantsoen - Nassaukade - Houtmankade, en zo verder naar CS. Lijn 48 tussen Oostzaanstraat en Sloterdijk is vrij rustig, dat industriegebied kan je makkelijk bedienen met een extra lusje in lijn 36.

@JWM: Ik zeg doen, en dan met een bushalte op het viaduct boven de Wiltzanghlaan. Dan kan lijn 64 daar ook weggesaneerd worden *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Alargule schreef:Tsja, er zijn zat mogelijkheden. Even wat ideetjes:
  • Lijn 17 opheffen;
  • Lijn 7 niet meer langs OLVG, maar naar Alexanderplein en vanaf daar route lijn 14;
cq. Er gaat niks meer over de Kinkerstraat en Postjesweg? Geen goed plan dus.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door STF »

Ik zou ook niet weten hoe je al die scholieren van de hotelschool in een zijstraat van de Kinkerstraat moet vervoeren, met bus 170? Dan mag je wel op het dak gaan zitten in de ochtendspits... :shock:
Alargule

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Alargule »

ziggy schreef:
Alargule schreef:Tsja, er zijn zat mogelijkheden. Even wat ideetjes:
  • Lijn 17 opheffen;
  • Lijn 7 niet meer langs OLVG, maar naar Alexanderplein en vanaf daar route lijn 14;
cq. Er gaat niks meer over de Kinkerstraat en Postjesweg? Geen goed plan dus.
Nee, Kinkerstraat blijft bediend worden door tram 7.

Verder ben ik wel eens benieuwd wat jij wél een goed plan vindt als er 6 tramlijnen op het hakblok liggen...
Oud forumgebruiker

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Aha, het was wat onduidelijk want 'vanaf Alexanderplein' route lijn 14 kan natuurlijk 2 kanten op.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Vinny »

@JWM: Ik zeg doen, en dan met een bushalte op het viaduct boven de Wiltzanghlaan. Dan kan lijn 64 daar ook weggesaneerd worden *O*
Als ik nieuwe infra mag bouwen dan zou ik dit doen:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Dan kunnen de 60 en de 64 worden opgeheven en de 15 rijdt via een efficientere route. En de 21 via Sloterdijk (stokpaardje)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Suus »

Kan je de lijnen ook even uitleggen. Lijn 21 via Sloterdijk sturen is namelijk de doodssteek voor die buslijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse tram 14 symbolisch ten grave gedragen

Bericht door Vinny »

Blauw = stadsvervoer (ik heb de 19 en de 192 uit luiheid niet ingetekend)
Groen = streekvervoer (naar Zandvoort en IJmuiden)
Rood = tramlijn
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten