Pagina 1 van 1

Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 21:57
door VIRM
Jongen valt van steile trap Station Zaandam
Gepubliceerd op 21 februari 11, 19:05 Laatst bijgewerkt op 21 februari 11, 19:09

Bij het busstation in Zaandam is een jongen maandagmiddag van de trap gevallen. Hij viel ongeveer vijf meter en kwam beneden aan de trap op de grond terecht.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... on-Zaandam

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 22:11
door Thom91
De trap voldoet waarschijnlijk gewoon aan de eisen, belachelijke eisen weliswaar..
Sterkte jong!

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 22:30
door VIRM
Thom91 schreef:De trap voldoet waarschijnlijk gewoon aan de eisen, belachelijke eisen weliswaar..
Die trap is niet vergelijkbaar met de normale stationstrappen.
Zijn er overigens standaardeisen voor dit soort trappen?

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 22:35
door Bastiaan
Wie verzint er zo'n trap met zulke korte treden op een busstation? Zeker de trap af hoef je in de haast maar even verkeerd te stappen en je dondert zo naar beneden met alle gevolgen van dien. Ik kan zo boos worden om dit soort dingen.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 23:07
door Vinny
Want? Er lopen 1000 mensen per dag op een trap en het gaat goed, en er is iemand die niet uitkijkt en dan is het natuurlijk de schuld van de trap...

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 23:31
door Suus
Het is een behoorlijk steile trap, niet bepaald een verbetering in vergelijking met die wankele bouwtrap, maar die was nog wel beter beloopbaar.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 23:32
door find_your_spot
Vinny schreef:Want? Er lopen 1000 mensen per dag op een trap en het gaat goed, en er is iemand die niet uitkijkt en dan is het natuurlijk de schuld van de trap...
Heb jij al over de nieuwe trap gelopen?

Zelfs ik bleek met mijn maat 47 haken achter die idiote tredes waardoor ik bijna gestrekt met mijn smoel alles van dichtbij kon bestuderen.
Die trap is een nee.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 23:59
door Busfoto.nl
Laatst brak ik 's avonds ook bijna mn nek toen ik met enige haast vanaf het station richting het busstation liep. Er zitten enkele rare op- en afstapjes in die tijdelijke constructie.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 22 feb 2011, 08:32
door Thom91
VIRM schreef:
Thom91 schreef:De trap voldoet waarschijnlijk gewoon aan de eisen, belachelijke eisen weliswaar..
Die trap is niet vergelijkbaar met de normale stationstrappen.
Zijn er overigens standaardeisen voor dit soort trappen?
Ja die zijn er wel, voor alles wat er gebouwd wordt zijn standaarden.
Ik denk dat je die kan vinden in het NEN of bouwbesluit.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 08:40
door Omied
Inmiddels is door de consumentenoraganisaties in de Reizigers Advies Raad voor de Stadsregio Amsterdam uitgezocht in hoeverre deze trap is toegestaan.
Het blijkt op het nippertje te voldoen aan het Bouwbesluit (de wet). Wél voldoet het zowel niet aan de (NS-)normen die gelden voor stations en knooppunten als de (CROW-)normen die gelden voor trappen in de openbare ruimte.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 09:58
door Klaasje
Een CROW-norm bestaat helemaal niet. Dat zijn richtlijnen, daar mag je zomaar van afwijken. Daarnaast valt dit busstation waarschijnlijk buiten het NS-gedeelte van het station en hoeft er dus ook niet aan de ontwerpvoorschrifgen voor stationsontwerp van Prorail voldaan te worden. Of dat handig is is wel een goede vraag. Je moet de feiten alleen wel neerzetten zoals ze zijn :!:

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 09:59
door Suus
Okee, de trap voldoet aan de norm, blijft het feit dat het een vervelende rottrap is waar zelfs ik niet zonder de afzichtelijke trapleuning vanaf durf te lopen.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 10:18
door Geert
Formeel voldoet de trap dus aan de minimale eisen, maar niet aan richtlijnen die in dit geval dus beter wel aangehouden hadden kunnen worden?

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 10:25
door Klaasje
Dat is de juiste omschrijving.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 10:44
door Omied
Klaasje schreef:Een CROW-norm bestaat helemaal niet. Dat zijn richtlijnen, daar mag je zomaar van afwijken. Daarnaast valt dit busstation waarschijnlijk buiten het NS-gedeelte van het station en hoeft er dus ook niet aan de ontwerpvoorschrifgen voor stationsontwerp van Prorail voldaan te worden. Of dat handig is is wel een goede vraag. Je moet de feiten alleen wel neerzetten zoals ze zijn :!:
Waar hou ik me niet aan de feiten? Ik schreef nergens dat de gemeente zich niet aan de wet zou hebben gehouden. Wettelijk gezien is deze trap toegestaan.

CROW-normen (gebruikelijke term) zijn formeel gezien inderdaad richtlijnen en zijn wettelijk niet afdwingbaar. Wel zijn de normen gemaakt door deskundigen, waarbij ambtenaren uit gemeenten en provincies (bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het wegbeheer of bouwtoezicht) een belangrijke stem hebben. Daarbij geldt als algemene regel dat door overheden niet zal worden afgeweken van de CROW-normen; tenzij er een hele goede reden is om hiervan af te wijken. Ik ben wel benieuwd of de gemeente Zaanstad in dit geval kan motiveren waarom van deze norm is afgeweken. Van ruimtegebrek o.i.d. is in dit geval namelijk geen sprake.

De NS-normen (inmiddels voornamelijk ProRailnormen) gelden formeel inderdaad voor hun 'eigen' stations (waar ze zich de afgelopen jaren overigens soms ook niet aan houden). Het was echter altijd gebruikelijk dat deze normen ook worden gehanteerd voor allerlei soorten stationsomgevingen en knooppunten. Ik vraag me wel af waarom de gemeente heeft gekozen dat in dit geval niet te doen. Vooral ook opvallend aangezien NS Poort (die deze normen kent) degene was die uiteindelijk (namens de gemeente) opdracht gaf om dit station te bouwen. Ze hadden de gemeente hier toch op z'n minst even op kunnen wijzen...

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 11:38
door Klaasje
Het leuke van de CROW-richtlijnen is dat de ontwerprichtlijnen vaak dermate hoog liggen dat het inmiddels eerder regel dan uitzondering is dat ervan afgeweken wordt. Dat zie je veel terug komen als je een tijd bezig geweest bent met wegontwerp en het ontwerp van de civiele aspecten van de ruimtelijke inrichting. De theorie is dus dat er alleen gemotiveerd afgeweken wordt maar in de stedelijke omgeving is in de beroepspraktijk het woordje "gemotiveerd" uit "gemotiveerd afwijken" verdwenen.
Om het allemaal nog wat lastiger te maken wordt er meestal nog een mooi sausje aan eigenwijze architecten overheen gedaan die wel eens willen vergeten dat hun ontwerp in het dagelijks leven door mensen en verkeer gebruikt moeten worden en dat er ook nog mensen met een beperking zijn. Daardoor krijg suboptimale ontwerpen waarbij er van richtlijnen niet zoveel meer is terug te zien. (Een schoolvoorbeeld is busstation Sloterdijk: Slecht contrasterende contouren, en moeilijk goed aan te rijden halteperrons.) Daarom is er één woord wat absoluut niet thuishoort bij de CROW-richtlijnen en dat is het woord norm.
Wat betreft de trap: Waarschijnlijk ligt het hele probleem bij het inruimen van te weinig ruimte voor het busstation en te veel ruimte voor vastgoed. Daarbij is ook nog een ontwerpeis (uit de prorail-voorschriften) dat er bij het uiteinde van een trap veel ruimte moet zijn voor als er calimiteiten zijn. Er zal een keus tussen twee kwaden gemaakt zijn.

ps. CROW-norm is niet de gebruikelijke term. Het CROW noemt hun publicaties zelf ook "CROW-richtlijn xxx"

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 12:24
door Suus
Ben je wel eens bij die trap geweest? Een aanrader, want dan zie je dat de trap veel ruimer had kunnen zijn want boven is er een enorm plein en beneden is hij eerder beneden dan de hoek in de muur van de Connexxion-balie doorloopt.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 12:26
door Klaasje
Wat zit er onder de trap als ik vragen mag?
Klaasje schreef: Daarbij is ook nog een ontwerpeis (uit de prorail-voorschriften) dat er bij het uiteinde van een trap veel ruimte moet zijn voor als er calimiteiten zijn.
(dit is overigens ook de reden dat chipkaartpoortjes minimaal 10 meter van de trap af staan, en dus ook daarom meteen maar bij de ingang van het station geplaatst worden.)

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 14:12
door Suus
Onderaan de trap zit de overdekte wachtruimte van het busstation. Je hoeft niet door een deur om in die ruimte te komen.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 14:16
door Klaasje
Misschien moet ik eens gaan kijken om te zien hoe het er allemaal precies uit ziet qua inrichting onderaan de trap. Is het een wachtruimte met stoeltjes? Overigens vraag ik me af wat er onder de trap zit (dus niet aan het uiteinde.)

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 14:57
door Vinny
Reagerend op het verhaal van Klaasje:
Iedere gemeenteambtenaar die werkt met ruimtelijke ordening, en de meeste ingenieur- en ontwerpbureau's hebben de CROW-bijbel in de boekenkast staan. Maar zoals je zelf al aangeeft, meestal worden de richtlijnen genegeerd en als "te duur" of "te onpraktisch" terzijde geschoven. De grootste dooddoener: "Ja maar hier zijn locale omstandigheden van toepassing en dus zijn de landelijke richtlijnen niet toepasbaar". Volgens mij kun je dan het CROW wel opdoeken dan :twisted:

Kan natuurlijk ook de andere kant op: Iemand legt het ontwerp van een rotonde uit de CROW bijbel onder het kopieerapparaat, en drie maanden later blijkt iemand de helft van zijn voortuin kwijt geraakt te zijn. Eventjes niet nagemeten... :')

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 15:19
door Klaasje
De ASVV bijvoorbeeld is leuk in een maagdelijke polder. Als je er wat mee wilt in Amsterdam mag je de halve binnenstad afbreken.
De ware ontwerpkunst is en blijft het gevoel bij wat wel en niet nodig is. Soms een richtlijn niet toepassen, en soms 3 stappen beter ontwerpen.

Re: Jongen valt van steile trap Station Zaandam

Geplaatst: di 29 mar 2011, 16:12
door Vinny
De tramrails door de Leidsestraat voldoen vast niet aan de richtlijn nee... :twisted:
Ik heb veel liever een 'rood-geel-groen' indeling: Groen is ideaal (gebruiks)vriendelijk ontwerp dat aan alle normen en richtlijnen voldoet, Geel is een ontwerp waar over te praten valt: liever niet, maar omstandigheden zijn zo dat je er niet aan ontkomt om op de wenselijke situatie in te leveren en Rood is "terug naar de tekentafel" (een trap die zo steil en glad is dat die gevaarlijk is en dus niet gebouwd mag worden)