Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door Wubbo »

Ik vraag me af of ik liever die werkzoekenden zou tegenkomen als NSer of jullie :roll:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door Caspar »

Even een positieve aanvulling in dit topic, ik ken een paar collega's die ergens in de jaren 80 door een dergelijk project via de sociale dienst zijn aangenomen bij de NS en nu nog steeds bij Prorail werken met 23 dienstjaren. Er zit dus wel degelijk ook een goede kans in voor mensen die er werk van maken :D
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door willy84 »

Er zijn ongetwijfeld positieve uitzonderen. Maar door de bank genomen zijn het de losers (of te oud) die niet aan een baan komen. De left overs zeg maar. De moeilijk bemiddelbare. De granieten laag in de bijstand. De onrendabelen.

Ik weet dat veel mensen het onprettig vinden om er zo over te spreken, maar dat zijn wel de feiten.
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door willy84 »

find_your_spot schreef:
willy84 schreef:Het gaat om de mannetjes die bovenaan de roltrap staan en daar vroeger AH bonuskaarten controleerde.
Waarna er in twee gevallen zelfs 3 verwoeste pogingen door die lui zijn gedaan MIJN dure camera uit mijn klauwen te trekken! Ik spreek er nog steeds schande van!
.
En dan het hele OV volhangen met camera's en dan zelf geen foto's mogen maken :roll:
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door Suus »

In plaats van zulke opmerkingen te plaatsen zou je er ook wat aan kunnen doen natuurlijk. Het is erg makkelijk om dat soort dingen te zeggen terwijl je niet in zo'n situatie zit. De meeste werklozen willen echt wel werken, want je merkt gewoon dat werklozen in een sociaal isolement terecht komen. Veel werklozen zijn dan ook zeer gemotiveerd om vanuit een wat lagere functie verder te groeien, maar veel bedrijven nemen ze niet aan omdat ze te weinig ervaring hebben, te oud zijn of "vanwege de crisis he". Zo gebeurt er natuurlijk nooit wat. Het is lovenswaardig dat de NS deze mensen de kans geeft een nieuwe carrière te starten. het lijkt mij duidelijk dat je dit moet zien als een opstapje naar een verdere carrière binnen de NS of gelijke organisaties.

Overigens komt er binnenkort een zeer duidelijk tekort aan personeel in diverse sectoren. Ik zie het al op de plek waar ik werk, waar diverse medewerkers van de catering, de beveiliging, de ICT en de huismeesters de pensioengerechtigde leeftijd op korte termijn gaan bereiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door Wubbo »

In Utrecht hebben we al eerder een soortgelijk project gehad, met een zootje (ex-)studenten. Ik geloof dat ze toen met zijn vijven zijn begonnen. Eentje daarvan werkt nu bij ProRail, eentje werkt ergens op het hoofdkantoor, eentje werkt er nog, eentje is verder gaan studeren en de andere heeft het contract opgezegd. Geen slechte score, lijkt me.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:De meeste werklozen willen echt wel werken, want je merkt gewoon dat werklozen in een sociaal isolement terecht komen.
LOL. Ik ken anders ook een grote groep van mensen die alles behalve zin heeft om te gaan werken. Denk zelfs dat een het gedeelte mensen die geen zin heeft om te werken ook aanzienlijk groot is.

Veel mensen krijgen nu immers meer uitkering dan dat ze zouden ontvangen als ze een baantje zouden nemen. :')
For Your Railroad Adventures
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door Caspar »

Als je volledig service medewerker bent bij NS ontvang je inclusief je onregelmatigheids toeslagen denk ik ongeveer netto het dubbele van een bijstandsuitkering. Dat zal toch wel een aardige motievatie kunnen zijn, tussen iedere maand de eindjes aan elkaar knopen, of iedere maand een paar honderd euro overhouden en ook op vakantie kunnen gaan, eens een avondje doorzakken in een café. Afin, de voordelen zijn legio. Al is het maar om van al die kwijtscheldingsformulieren af te komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door Suus »

Laatst is er een tv-serie geweest op RTL4 waarbij werklozen een aantal maanden in een hotel gingen werken om het op te knappen en een carrière uit te bouwen. Ze hadden 1 oproep uitgezonden en al meteen 5000 aanmeldingen! Dan is er wel sprake van werkbereidheid onder werklozen hoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door willy84 »

Er is een hele grote groep mensen die een uitkering ziet als easy money en dat is voor hun een way of life. Daar komt bij dat als je gaat werken, je je stadspas, huur-, zorg- en kindertoeslag kwijtraakt. Geen kwijtscheldingen meer krijgt voor gemeentelijke- en waterschapsheffing. Je begrijpt dat je met werken weinig beter af bent. En dan moet je nog doen wat je baas je zegt en het ergste, vroeg opstaan. Nee, geef mij maar een uitkering. Beetje bij hosselen en ik voel me prima.
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door willy84 »

Wubbo schreef:In Utrecht hebben we al eerder een soortgelijk project gehad, met een zootje (ex-)studenten. Ik geloof dat ze toen met zijn vijven zijn begonnen.
Dat is wel een zeer representatieve groep. Maarliefst vijf personen die ook nog ex student zijn. Dan heb je dus minimaal Havo gedaan.

We hebben het bij de kanslozen vooral over ex asielzoekers die nauwelijks Nederlands spreken en geen enkele zin hebben om te werken. Vorige week stond er een stukje in de krant dat na 1 jaar maar 10% van de asielzoekers werken. En dan te bedenken dat bij deze groep het aantal jonge mannen (poteniele arbeiders) ruim oververtegenwoordigd is. En dan zijn er nog politici die beweren dat we meer asielzoekers naar Nederland moeten halen vanwege de vergrijzing :roll:
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door willy84 »

Bee schreef:In plaats van zulke opmerkingen te plaatsen zou je er ook wat aan kunnen doen natuurlijk.
Dat is niet mijn taak, maar in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van een werkloze zelf.
Bee schreef:Het is erg makkelijk om dat soort dingen te zeggen terwijl je niet in zo'n situatie zit.
Ja, daarom doe ik het ook. De beste stuurlui staan aan wal :lol:
Bee schreef: De meeste werklozen willen echt wel werken, want je merkt gewoon dat werklozen in een sociaal isolement terecht komen.
Ik verwacht niet anders. En bij de meeste werklozen zal dat nog eens waar zijn ook.
Bee schreef: Het is lovenswaardig dat de NS deze mensen de kans geeft een nieuwe carrière te starten. het lijkt mij duidelijk dat je dit moet zien als een opstapje naar een verdere carrière binnen de NS of gelijke organisaties.
Ik vind dit ook een goed initaitief indien er geen kansloze worden neergekwakt die het doen omdat ze anders 'hun' uitkering kwijtraken.
immer kwaliteits posts
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werkzoekenden aan de slag als servicemedewerkers bij NS

Bericht door Wubbo »

Eigenlijk wil ik deze discussie helemaal niet voeren, maar vooruit. Doe mij maar even cijfers van wat er in de bijstand zit (zijn dat allemaal ex-asielzoekers?) en werk deel van de mensen met een uitkering dat ziet als easy life, want met een discussie op onderbuikgevoelens komen we nergens.

Mijn moeder heeft jaren in de bijstand gezeten, is er daarna uitgegaan voor een Melkertbaan (dus wel werken maar niet meer verdienen dan je uitkering), die regeling is met allerlei rare constructies een aantal keer verlengd maar nu is het einde verhaal. Om nou te zeggen dat ze gelukkiger is geworden van de tijd die ze in de bijstand zat: nee. Om nu te zeggen dat ze gelukkiger wordt van het feit dat ze weer in de bijstand komt (na een paar jaar ww): al helemaal niet. Goed, dat is maar een voorbeeld, er zullen ongetwijfeld ook andere voorbeelden zijn, maar het is zo lastig aan iemands neus te zien wat iemand doet en wil.

Die Utrechtse studenten hebben trouwens niet allemaal havo of beter gedaan, er zat ook gestrand MBO tussen. En weten we al welke groep er nu in Utrecht wordt aangenomen? Misschien is het wel een kans voor mijn moeder (universiteit afgemaakt maar nu 50+ en dus moeilijk bemiddelbaar) als ze in de bijstand had gezeten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten