Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbinding

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbinding

Bericht door Suus »

Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbinding
Dat is de conclusie van Arie Slob tijdens zijn bezoek aan Enkhuizen. Er moet een goede busverbinding komen over de Houtribdijk in het verlengde van de nieuwe Hanzelijn van Lelystad naar Zwolle. Daarnaast moet ook de spoorlijn van Enkhuizen-Hoorn-Alkmaar worden gemoderniseerd om de verbinding tussen Alkmaar en Zwolle te verbeteren.

Op een enkele bus na, ontbreekt de schakel tussen Enkhuizen en Lelystad voor wat betreft het openbaar vervoer. Volgend jaar gaat de Hanzelijn open, een nieuwe spoorverbinding van Zwolle naar Lelystad, welke meteen een nieuwe verbinding vormt richting Amsterdam. Met een goede busverbinding van Lelystad naar Enkhuizen zou je dan een sluitend netwerk voor Openbaar Vervoer hebben ook richting Hoorn en Alkmaar.
Bron: APB
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Caspar »

De verbinding Enkhuizen-Hoorn- Alkmaar is best oké als je mij vraagt. Overstap is goed in Hoorn, en ook de reistijd zal niet veel sneller kunnen lijkt me. Veel vertraging is er ook niet, ik denk dat er niet veel aan de hand is om je druk over te maken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Vinny »

Wel als je verder naar Lelystad wilt. Dat kan namelijk niet of nauwelijks meer per bus... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Caspar »

Ja maar ik reageerde op dit stukje:
Daarnaast moet ook de spoorlijn van Enkhuizen-Hoorn-Alkmaar worden gemoderniseerd om de verbinding tussen Alkmaar en Zwolle te verbeteren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Wubbo »

Alkmaar - Lelystad (wie wil die verbinding maken? Maar vooruit) is nu 1:31 met de trein (overstap op Sloterdijk). Alkmaar - Enkhuizen is 50 minuten. De bus (lijn 650) rijdt het in 34 minuten. Totaal (zonder overstaptijd in Enkhuizen) 1:24.
Hoeveel tijd ga je winnen met die busverbinding en hoeveel kost dat dan?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Caspar »

Er rijdt wel enorm veel verkeer over die dijk, veel forensen en een hoop dagjes mensen. Denk dat een buslijn nog wel aardig zou kunnen lopen op maandag t-m zaterdag van 06.00 tot 19.00u. Maar de spoorlijn Alkmaar- Enkhuizen moderniseren zie ik het nut niet van in. De onderbouw van de lijn Heerhugowaard- Hoorn komt uit 1992 zag ik onlangs op de bruggetjes staan etc. Het is ook allemaal voor twee sporen geschikt, de bruggen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Alkmaar - Lelystad (wie wil die verbinding maken? Maar vooruit) is nu 1:31 met de trein (overstap op Sloterdijk). Alkmaar - Enkhuizen is 50 minuten. De bus (lijn 650) rijdt het in 34 minuten. Totaal (zonder overstaptijd in Enkhuizen) 1:24.
Hoeveel tijd ga je winnen met die busverbinding en hoeveel kost dat dan?
Die bus (lijn 650) rijdt volgens de wiki maar één rit per dag. Dat betekent dat de rest van de dag dus een ov-reis tussen die twee steden een uur langer duurt, ik denk dat er al veel te winnen valt als de buslijn over die dijk de hele dag rijdt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Wubbo »

Dat was tot een jaar of 10 geleden ook zo, toen reed er een uurdienst.

Ik snap best dat er gedacht wordt aan een busverbinding daar, maar de link met de Hanzelijn mis ik volkomen.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Klaasje »

De link met de Hanzelijn is dat de verbinding Lelystad - Zwolle/Heerenveen/Groningen zoveel sneller wordt dat het opeens best interessant wordt om vanuit Hoorn en Enkhuizen de route via Lelystad te nemen (mits er een enigszins fatsoenlijke buslijn rijdt natuurlijk). Eventueel kan het op sommige relaties vanuit Alkmaar zelfs sneller zijn via Lelystad. Je zou het dus kunnen zien als een van de redenen waarom er tegenwoordig wel voldoende vervoerswaarde is voor deze verbinding in tegenstelling tot een aantal jaar terug.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Bart »

Gaat de Noordoost dan ook nog in Lls stoppen?
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Klaasje »

Zoals het nu lijkt wel ja. Dat is alleen net zo niet zeker als het misschien niet stoppen op Almere buiten voor de niet-Noord-oost-Ic.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door find_your_spot »

Wubbo schreef:Dat was tot een jaar of 10 geleden ook zo, toen reed er een uurdienst.
Dat was lijn 150. Je spreekt hiet jezelf tegen:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... NS/Centrum
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Suus »

Dat zijn de gegevens van 2008, dat is niet 10 jaar geleden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Caspar »

Het is eigenlijk steeds wat minder geworden, ik heb een jaar of 6 terug nog eens gezien dat er 7 bussen reden op een werkdag. Overigens heeft Enkhuizen sowieso betere tijden gekend qua busbediening als ik het busstation moet geloven.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Wubbo »

find_your_spot schreef:
Wubbo schreef:Dat was tot een jaar of 10 geleden ook zo, toen reed er een uurdienst.
Dat was lijn 150. Je spreekt hiet jezelf tegen:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... NS/Centrum
Hoe bedoel je dat ik mezelf tegenspreek? Ik heb niks met die Wikipagina gedaan, dus daar heb ik nooit iets gezegd? :?
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door MdJ »

http://jeroenmavogel.wordpress.com/2010 ... -lelystad/
de NZH had onderzoek verricht waaruit bleek dat deze lijn alleen als volwaardige buslijn (1x/uur) levensvatbaar zou zijn als deze in Hoorn zou starten ipv Enkhuizen (met in Hoorn aansluiting op de trein naar Alkmaar, en in Lelystad op de bus naar Zwolle).
Vandaar komt die "aansluiting op de Hanzelijn" vandaan, denk ik zo... :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Vinny »

Bijzonder onderzoek. Eerst de busverbinding afbreken en vervolgens constateren dat er geen reizigers in de overgebleven bussen zitten :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Bijzonder onderzoek. Eerst de busverbinding afbreken en vervolgens constateren dat er geen reizigers in de overgebleven bussen zitten :roll:
Dat inderdaad. En verder zal er wel weer wat Mastwijkisme in zitten. Zoals Wubbo zich al afvroeg: Wie zit er te wachten op een verbinding Alkmaar - Lelystad? Of Alkmaar - Zwolle? En voor nog verder weg hebben we de Qliner 350 al.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Enkhuizen aansluiten op Hanzelijn met goede busverbindin

Bericht door Caspar »

De bus zal Hoorn- Enkhuizen echt niet sneller afleggen dan de trein. Gewoon een degelijke uurdienst aanbieden vanaf Enkhuizen naar Lelystad die aansluiting geeft op de trein uit Hoorn en naar Zwolle, dat is toch voldoende lijkt me.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten