Pagina 1 van 1

Dordrecht over op hybride stadsbussen

Geplaatst: di 08 mar 2011, 16:32
door Dexter
7 maart 2011

Dordrecht krijgt de primeur: de eerste stad in Nederland met een volledige stadsdienst alleen gereden met hybride bussen.
Op 21 maart wordt de eerste hybride stadsbus door Arriva gepresenteerd. Hierna worden geleidelijk alle stadbussen met conventionele dieselaandrijving vervangen door nieuwe bussen van het merk Volvo met hybride aandrijving. Deze hybride bussen rijden op elektrische energie, die zowel geleverd kan worden door zowel een generator (aangedreven door de dieselmotor), als van condensatoren waarin de niet-gebruikte energie wordt opgeslagen. Het gaat hierbij om de overtollige energie van de motor en de energie die vrijkomt bij het remmen. Dat moet leiden tot 30 procent minder CO2-uitstoot en tot 50 procent minder emissie. En een hybride bus rijdt tot 30 procent stiller.

Bron: http://www.verkeersnet.nl/4817/dordrech ... adsbussen/

Re: Dordrecht over op hybride stadsbussen

Geplaatst: di 08 mar 2011, 19:42
door Dafdriver
Kuch kuch. Word er voor het gemak vergeten dat Dordrecht ook nog enkele midi's heeft rijden onder andere op lijn 10. En ik meen dat er 2 ex Groningen Citaro's ( 536 en 537 ) nog aanwezig blijven in Dordrecht.

Re: Dordrecht over op hybride stadsbussen

Geplaatst: di 08 mar 2011, 20:06
door Daniel
De 536 en 537 zullen wel het langst blijven (als reserve bij kinderziektes), maar gaan echt ook weg. Er zijn nu 28 12-meterwagens en er komen 27 hybride bussen. Je zou denken dat is er eentje te weinig, maar er is na het volledig vervijftienpersoonsbussen van lijn 1 een bus over.

Re: Dordrecht over op hybride stadsbussen

Geplaatst: di 08 mar 2011, 23:02
door Daniel
21 maart: lancering eerste Hybride stadsbus in Dordrecht
Dordrecht krijgt de primeur: de eerste stad in Nederland met een volledige stadsdienst alleen gereden met hybride bussen! Op 21 maart presenteren wij de eerste hybride stadsbus op het Statenplein in Dordrecht.

Hierna worden geleidelijk alle stadbussen met conventionele dieselaandrijving vervangen door nieuwe bussen van het merk Volvo met hybride aandrijving. Deze hybride bussen rijden op elektrische energie, die zowel geleverd kan worden door zowel een generator (aangedreven door de dieselmotor), als van condensatoren waarin de niet-gebruikte energie wordt opgeslagen. Het gaat hierbij om de overtollige energie van de motor en de energie die vrijkomt bij het remmen.

De voordelen? Tot 30 procent minder tot 30 procent minder CO2-uitstoot en tot 50 procent minder emissie. Dankzij deze aanpak rijdt een hybride bus tot 30 procent stiller. Voor u betekent dit een schonere leefomgeving en een beter milieu in Dordrecht. Met de instroom van de hybride bussen gaan we écht ‘Samen groen vooruit’.

Volg het hybride seminar live vanaf het Statenplein in Dordrecht
Wij willen u als reiziger persoonlijk betrekken bij de instroom van de nieuwe hybride bussen. Daarom nodigen wij u uit om 21 maart naar het Statenplein toe te komen, waar u het seminar over hybride bussen live kunt volgen op een groot scherm. Tijdens dit seminar zullen vooraanstaande sprekers, zoals Wubbo Ockels, hun visie geven op nieuwe technologie, duurzaamheid, milieu en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Datum: 21 maart 2011
Aanvangstijd: vanaf 13.00 uur
Locatie: Statenplein - Dordrecht

Bron: Arriva

Re: Dordrecht over op hybride stadsbussen

Geplaatst: wo 09 mar 2011, 00:55
door Dexter
Het was natuurlijk ook leuk geweest als in plaats van een duf seminar de reizigers persoonlijk betrokken werden bij wat ze willen en praktisch vinden in de nieuwe bussen. Zoals voor invaliden en andere doelgroepen de toegankelijkheid voor rolstoelen, rollatoren en kinderwagens, de plaatsing van stangen, lagere stopknoppen en ov-chipkaartlezers etc.

Het 'gewone' publiek zou je nog kunnen paaien door ze te laten stemmen tussen een aantal kleurvarianten voor de buitenkant en de stoelen, zoals dat in Den Haag en Zoetermeer bij de Regio Citadis voor RR kon. Dat spreekt meer mensen aan dan een duf seminar over technologie en maatschappelijke verantwoordelijkheid door Wubbo Ockels.