Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart
Geplaatst op: dinsdag 8 maart 2011 21:49
Laatst bijgewerkt: dinsdag 8 maart 2011 21:50


Persbericht
Provincie Zuid-Holland voldoet niet aan een aantal criteria die de minister stelt voor het afschaffen van de strippenkaart. Dit stelt Rover in een brief aan minister Schultz en de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu. Volgens de reizigersvereniging moet het afschaffen van de strippenkaart hierdoor in Zuid-Holland verder worden uitgesteld. Het openbaar vervoer wordt door de OV-chipkaart namelijk aanzienlijk duurder, bovendien bestaat er een onduidelijke situatie rond sterabonnementen die de reiziger ten onrechte geld kan kosten.

De strippenkaart zou binnenkort uit provincie Zuid-Holland moeten verdwijnen, nadat dit in februari werd uitgesteld vanwege zorgen om fraudegevoeligheid. Reizigersvereniging Rover stelt echter dat de OV-chipkaart in Zuid-Holland veel grotere knelpunten kent dan fraudegevoeligheid. De minister stelt een aantal criteria waaraan moet worden voldaan voordat de strippenkaart kan worden afgeschaft, op twee punten voldoet provincie Zuid-Holland echter niet aan deze eisen.

Het eerste probleem is de kostenneutraliteit: de minister stelt als criterium dat het reizen door de OV-chipkaart niet duurder mag worden. In Zuid-Holland stijgen de tarieven echter in totaal met € 2,4 miljoen per jaar. Dit bedrag kwam aan het licht in het onderzoek dat de Commissie-Kist uitvoert in iedere regio die de strippenkaart wil afschaffen. Het blijkt echter aan de aandacht van de minister te zijn ontsnapt.

“Provincie Zuid-Holland stelt dat het reizen gemiddeld niet duurder wordt, indien incidentele reizigers voortaan het losse kaartje inruilen voor de OV-chipkaart”, legt Rover uit, “hiermee baseert de provincie zich dus op cijfers die nog niet bestaan. Bovendien hebben de vaste klanten dus niets aan deze rekenwijze”. Rover vindt het onwaarschijnlijk dat incidentele reizigers op een andere kaartsoort zullen overstappen en twijfelt er dus zeer aan of de vereiste kostenneutraliteit zal worden gehaald.

Daarnaast is er een probleem rond sterabonnementen. Bij RET, Qbuzz en Connexxion moet de abonnementhouder inchecken om een boete te voorkomen. Wanneer hij echter bij HTM, Arriva of Veolia incheckt wordt er ten onrechte geld van zijn OV-chipkaart afgeschreven. Volgens één van de criteria van de minister zouden alle sterabonnementen “verchipt” moeten zijn voordat de strippenkaart mag worden afgeschaft.

Rover vreest dat een overhaaste verplichting van de OV-chipkaart in Zuid-Holland de reiziger veel extra kosten en ongemak op kan leveren. De reizigersvereniging vraagt minister Schultz daarom deze knelpunten eerst op te lossen voordat de strippenkaart wordt afgeschaft.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Gekko123 »

Wat mij betreft wordt de strippenkaart gewoon weer per wet ingevoerd in Rotterdam en Amsterdam en openen we die verdomde metropoortjes weer. We moeten nu gewoon over op een duaal systeem en op het moment dat zeg maar 75 à 80 % is overgestapt op de chipkaart pas overgaan op verplichten.

En natuurlijk de mogelijkheid bieden om op een bus/tramhalte je actuele saldo te checken. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Wubbo »

Zolang de strippenkaart niet in 100% van de gevallen duurder is dan de OV-chipkaart zul je altijd gebruik van de strippenkaart houden en dus nooit de strippenkaart af kunnen schaffen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Daarbij is het kilometertarief in Zuid-Holland sinds begin januari van dit jaar naar beneden bijgesteld. Reguliere bussen (HTM, Veolia Transport en Connexxion) zijn ongeveer 1,5 cent per kilometer goedkoper geworden en RandstadRail is tot 2 cent per kilometer goedkoper geworden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Bij Arriva (en daar zal het probleem waarschijnlijk zitten) zijn de tarieven echter gewoon met 0,1 cent gestegen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Een stijging van 0,1 cent is verwaasloosbaar klein natuurlijk. Blijkbaar voldeed het tarief van Arriva wel aan de voorwaarden, anders was dat ook wel naar beneden bijgesteld.

Het probleem met de sterabonnementen lijkt mij een veel belangrijker issue.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

't streektarief blijkt gelijk te zijn aan dat van Connexxion zie ik nu, daar is het dus gelijkgetrokken met het relatief lagere streektarief van Arriva.
Bij de stadsdiensten is echter wat raars aan de hand: het tarief in Den Haag en Dordrecht lag vrij dicht op elkaar (13,1 vs 13,6 cent), dus waarom is het dan in Den Haag met 1,7 cent verlaagd naar 11,4 cent en in Dordrecht juist met 0,1 cent verhoogd naar 13,7 cent :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Bij de stadsdiensten is echter wat raars aan de hand: het tarief in Den Haag en Dordrecht lag vrij dicht op elkaar (13,1 vs 13,6 cent), dus waarom is het dan in Den Haag met 1,7 cent verlaagd naar 11,4 cent en in Dordrecht juist met 0,1 cent verhoogd naar 13,7 cent :roll:
Vooropgesteld dat ik de tarieven niet bepaal en ook niet weet hoe tot deze besluitvorming is gekomen, wil ik het wel proberen uit te leggen aan de hand van een mogelijke oorzaak. Of dit de echte reden is, weet ik dus niet.
Als de kaart bekijkt, zijn de zones in Den Haag iets groter dan in Dordrecht. Dat heeft invloed op de opbrengsten uit de strippenkaart en de ov-chipkaart. Om dat verschil daartussen op te heffen en opbrengstneutraal uit te komen, moet je dus schuiven in de kilometertarieven. Voor Den Haag betekent dat lagere kilometertarieven (waarbij reizigers relatief grotere afstanden afleggen) en voor Dordrecht hogere kilometertarieven (met reizigers die kleinere afstanden afleggen).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Volgens een woordvoerder van de provincie in een krantenartikel over de prijsverschillen tussen stads- en streekbus in DAV was de reden dat het stadsvervoer in Dordrecht een stuk duurder is door hogere frequenties waarmee ook meer materieel en personeel nodig is.
Nu zijn de frequenties in Den Haag over het algemeen zelfs nog hoger dan ze in Dordrecht zijn, terwijl de streekbusfrequenties in beide regio's op hoofdlijnen vergelijkbaar zijn. Het is dus vrij merkwaardig dat de tarieven precies het omgekeerde doen geloven...

Wat de zones betreft: in Den Haag zijn ze wel groter, maar liggen ze ook logischer. Je hebt daar veel meer een centrumzone met omliggende zones.
In Dordrecht heeft men zoveel moeite gedaan om een natuurlijke grens te nemen (vrijwel alle zonegrenzen liggen exact op de snelwegen N3 en A16) dat de tariefsverdeling compleet scheef is. Enkele buitenwijken liggen juist net over de zonegrens, terwijl andere met gelijke afstand er nog net binnen liggen. Dan zou je met de chipkaart verwachten dat het reizen vanuit de eerstgenoemde wijken iets goedkoper wordt en vanuit de laatstgenoemde wat duurder, maar de praktijk een stijging van 50% vanuit de buitenwijken die binnen de centrumzone liggen en een gelijkblijvende prijs vanuit de wijken net over de zonegrens.
Zou je in Dordrecht het tarief van Haaglanden toepassen dan wordt het 35% duurder vanuit de eerste categorie wijken en 10% goedkoper vanuit de tweede categorie en kom je als je corrigeert voor waar de grootste reizigersstromen liggen op een keurig prijsneutraal tarief uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Het gaat erom dat de reizen opbrengstneutraal (t.o.v. de strippenkaart) zijn. De opbrengsten worden bepaald door de combinatie van kilometerprijs en afgelegde afstand. Wanneer de afgelegde afstand (per strippenkaartzone) door de reiziger groter wordt, zal de kilometerprijs moeten dalen om aan die neutraliteit te kunnen voldoen. Aangezien de zones in Dordrecht kleiner zijn, zal de kilometerprijs dus hoger moeten liggen.
Iemand die buitenwijk Dordrecht -> centrum aflegt, betaalde voorheen €1,50 voor - pak 'm beet - vier kilometer.
Iemand die buitenring Den Haag -> centrum aflegt, betaalde voorheen €1,50 voor - pak 'm beet - vijf kilometer.
Je hebt dus een verschil in afgelegde kilometers (in dit geval 1/5) en daarvoor moet worden gecorrigeerd. Het verschil tussen de kilometertarieven in Dordrecht en Den Haag is ook ongeveer 1/5. De correctie heeft plaatsgevonden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Iemand die buitenwijk Dordrecht -> centrum aflegt, betaalde voorheen €1,50 voor - pak 'm beet - vier kilometer.
Iemand die buitenring Den Haag -> centrum aflegt, betaalde voorheen €1,50 voor - pak 'm beet - vijf kilometer
Helaas... afstanden even nagelopen met Google Maps en kom in beide situaties op zo'n 5 kilometer uit. Daarnaast kent Dordrecht ook situaties waarin je voor die 5 km 1 euro betaalde, dat bedoel ik met de scheve tariefsverdeling, iets wat je in Den Haag zo goed als niet hebt.
Deels blijft het tarief dus gelijk (huidige 2-zonereizen) en deels stijgt het met 50% (huidige 1-zonereizen) voor dezelfde afstand. Ook niet bepaald opbrengstneutraal dus he...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Helaas... afstanden even nagelopen met Google Maps en kom in beide situaties op zo'n 5 kilometer uit. Daarnaast kent Dordrecht ook situaties waarin je voor die 5 km 1 euro betaalde, dat bedoel ik met de scheve tariefsverdeling, iets wat je in Den Haag zo goed als niet hebt.
Ik weet niet welke afstanden je rekent, maar ik heb 'station Dordrecht' - 'halverwege Sterrenburg' en 'station Dordrecht' - 'halverwege Starrenburg' berekend en dat is allebei ongeveer 4 km. En ook in Den Haag kan je net binnen de zonegrens vallen, dat houd je overal. Maar goed, die discussies wil ik hier niet aangaan.

Mijn punt is dat je kleinere zones moet terugzien in de kilometerprijs. Dat kan ook best betekenen dat je erachter komt dat de persoonlijke direct betaalde kosten van het vervoer in een bepaalde stad meer of minder is dan elders, maar dat mag op zich niets nieuws zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Ik had halverwege Oudelandshoek - Dordrecht Centrum gerekend en dan wel langs de route en niet hemelsbreed, da's dus 5 km. Vanuit Sterrenburg ligt het er overigens maar net aan of je via lijn 5 of lijn 7 rekent (laatste is korter naar 't station)

Mijn punt is juist dat de huidige afmeting van de zones geen invloed op het tarief moet hebben (overigens is Dordrecht juist in een vrij recent verleden in twee zones gesplitst i.v.m. het noodlijdende gemeentelijk vervoerbedrijf, niet omdat de zone zo groot was).
Je zou, althans dat schreeuwen de vervoerders steeds van de daken, juist een eerlijker (dus voordeliger) tarief moeten zien bij een reis net over de zonegrens t.o.v. een reis net binnen de zone van gelijke afstand. Om daarbij opbrengstneutraal te zijn verwacht je dus een daling voor de eerste die gecompenseerd wordt door een stijging bij de laatste, niet een gelijkblijvende prijs voor de eerste en een gigantische stijging bij de laatste, dan nemen je opbrengsten juist toe.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Geert »

Het kilometertarief voor Dordrecht zal wel op meer reizen zijn gebaseerd dan alleen reizen tussen het station en Sterrenburg lijkt me? Dat het voor lijn 5 zo is dat je even duur uit bent net na de zonegrens zegt niets over de andere lijnen, in principe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: Zuid-Holland nog niet klaar voor OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Ik heb ooit wat uitgebreider zitten vergelijken: vanuit alle buitenwijken in zone 5370 gaat het op dat de prijs met de OV-chipkaart nagenoeg gelijk blijft (alleen vanuit Dordtse Kil is er een stijging van 30%, maar dat ligt relatief ook verder weg en minder kort over de zonegrens).
Bij een reis binnen de centrumzone 5360 stijgen vrijwel alle reizen in prijs: vanaf het station kan je 1,5 km reizen voor je over de 1 euro heen gaat, dat brengt je maar net aan de rand van het centrum. Alleen Station - Halmaheiraplein (=laatste halte voor de zonegrens ri. Dubbeldam/Stadspolders) haal je voor 1 euro.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten