Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 11 Mar 2011, 13:35

Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bol
Stadsdeel Zuid en de gemeente hebben geblunderd met de vervanging van het tramspoor in de Ferdinand Bolstraat. Doordat 'geen regie is gevoerd', ontbreekt het nu aan tijd en geld om het dubbelspoor te vervangen door het beloofde enkelspoor.

Dat heeft wethouder Eric Wiebes (Verkeer) donderdag toegegeven in de gemeenteraad. De raad reageerde geschokt. Ondernemers en bewoners zijn boos en teleurgesteld.

De vervanging van het tramspoor in de Ferdinand Bolstraat is al maanden onderwerp van een verhitte discussie tussen ondernemers en bewoners enerzijds, en de gemeente en het GVB anderzijds.
Bron: Parool
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Vinny » Vr 11 Mar 2011, 20:56

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 4,,0,15.46

Dit is het dus. De weg ziet er idd wat verwaarloosd uit.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Suus » Vr 11 Mar 2011, 21:50

Het is een behoorlijk uitdagende route voor fietsers vind ik altijd, maar ik zie hier niet hoe je fatsoenlijk een tram op enkelspoor kan laten rijden zonder vele conflictsituaties :roll:

Probleem van deze weg is dat er veel auto's stilstaan, bijvoorbeeld voor laden en lossen. Als fietser moet je bij het passeren daarvan daarbij direct over de tramrails heen, wat zijdelings altijd enigszins risicovol is zoals je weet...
Rame à l'approche

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Dexter » Vr 11 Mar 2011, 22:15

Bee schreef:Probleem van deze weg is dat er veel auto's stilstaan, bijvoorbeeld voor laden en lossen...

Laat het stadsdeel dat eens aanpakken, in plaats van in het wilde weg gaan snoeien in de tramsporen van drukke lijnen. :N Ondernemers en bewoners zijn per definitie tegen trams, totdat het ding er eenmaal is en ze er achterkomen dat het extra klandizie brengt en toch eigenlijk wel handig is. :Y
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Ruben » Vr 11 Mar 2011, 22:39

Dexter schreef:Ondernemers en bewoners zijn per definitie tegen trams, totdat het ding er eenmaal is en ze er achterkomen dat het extra klandizie brengt en toch eigenlijk wel handig is. :Y

En als de tram vervolgens uit de straat (tijdelijk) verdwijnt, is het geschreeuw ook niet van de lucht. Zie tram 4 Utrechtsestraat.
Iets ten westen van de Febostraat heb je een redelijk conflictvrije fietsas. Laat het stadsdeel ervoor zorgen dat het logischer is om over die as te fietsen...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor hauptbahnhof » Vr 11 Mar 2011, 23:14

Ik vraag me af hoe die hele straat enkelspoor moet worden. Hoe kunnen trambestuurders er dan voor zorgen dat ze niet kop aan kop komen te staan?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Dexter » Vr 11 Mar 2011, 23:18

Dan moet er weer een (dure) seininstallatie aan te pas komen en zo wordt dat enkelspoor nog duurder dan een normale dubbelsporig trambaan. Hoe gaat dat eigenlijk in bv. de Leidsestraat by the way, gebeurt dat puur op zicht?
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Suus » Vr 11 Mar 2011, 23:51

Leidsestraat, Utrechtsestraat en Amstelstraat zijn op zicht, in de Czaar Peterstraat is er wel een eenvoudige seinvoorziening.

In principe gaat op dat de tram naar het Centraal Station voorrang heeft ten opzichte van de tram naar de buitenwijken, maar het is natuurlijk ook een beetje geven en nemen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Suus » Vr 11 Mar 2011, 23:56

Overigens nog een verhaaltje uit de archieven. Tot in de jaren 90 reden lijn 9 en 14 richting de Dam over de Amstel, en niet door de Amstelstraat. Een tijd daarvoor is toen het traject langs de Amstel afgesloten geweest, en op de Blauwbrug hing toen een tv-monitor waarop de bestuurder kon zien of hij het enkelsporige traject in de Amstelstraat op kon rijden. Ik probeer de foto daarvan terug te vinden, maar 20 jaar boeken doorbladeren kost wat tijd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Vinny » Za 12 Mar 2011, 00:36

Bee schreef:Leidsestraat, Utrechtsestraat en Amstelstraat zijn op zicht, in de Czaar Peterstraat is er wel een eenvoudige seinvoorziening.

In principe gaat op dat de tram naar het Centraal Station voorrang heeft ten opzichte van de tram naar de buitenwijken, maar het is natuurlijk ook een beetje geven en nemen.

Dat is voor lijn 10 in de Czaar Peterstraat natuurlijk een briljante regel.

Oh ja, daarom hebben ze er een eenvoudige seininstallatie... :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Suus » Za 12 Mar 2011, 00:40

Ook bij het strengelspoor op de tijdelijke Hogesluis is er wel beveiliging, wegens de onoverzichtelijke situatie, maar dat is geregeld met negenogen.
Rame à l'approche

robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor robert55 » Za 12 Mar 2011, 10:42

Volgens mij is [of was vroeger] de voorrangsregel in de Leidsestraat complexer.Ik dacht dat een tram die de Leidsestraat uitkomt vanaf de halte Prinsegracht voorrang heeft op een tram op de halte Leidseplein.

Overigens: het oorspronkelijke onderwerp: geeft aan hoe de tram in Amsterdam in het verdomhoekje zit, ook bijvoorbeeld met ideeen over opheffen vrije baan op Rokin / Damrak.
Een van de redenen die voor enkelspoor in de Ferdiand Bol wordt opgevoerd is dat het goed is voor de horeca. Oftewel: fietsers en voetgangers gaan er niet veel mee opschieten, terrassen moeten er komen.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 12 Mar 2011, 16:57

In de Leidsestraat (en Utrechtsestraat) geldt:

Bij gelijktijdige aankomst heeft de tram richting CS voorrang.

Op de buitenring geldt dat als 2 trams voor een kruising staan en ze beide inlopende wissels hebben, de tram richting het Concertgebouw heeft dan voorrang.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Dexter » Za 12 Mar 2011, 18:33

hauptbahnhof schreef:Op de buitenring geldt dat als 2 trams voor een kruising staan en ze beide inlopende wissels hebben, de tram richting het Concertgebouw heeft dan voorrang.

Help mij even, want van inlopende wissels heb ik nog nooit gehoord. Bij de spoorwegen hebben we het alleen over linksleidende of rechtsleidende wissels, zelfs als een van de sporen afbuigt en het andere rechtdoor gaat.
Vallend blad maakt rails glad.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor hauptbahnhof » Za 12 Mar 2011, 19:08

Na even googlen:
Afbeelding

De rechtertram heeft een inlopende wissel naar links. Dit houdt in dat al gaan beide trams rechtdoor (en wissellamp geeft dat ook aan), heeft de linkertram voorrang. De rechtertram zal voor het wissel moeten blijven wachten totdat de linkertram helemaal voorbij het wissel is gereden.

Een aanrijding door het negeren van een inlopende wissel (sowieso worden eigen materieel-aanrijdingen zwaar aangerekend) kan een trambestuurder zijn baan kosten.

Soms zul je hebben dat de linkertram de rechter voorrang geeft (door met zijn linkerknipperlicht even te knipperen). Gaat de rechtertram dan door en er gebeurt iets, dan heeft hij alsnog schuld.
Dit gebeurt nu heel erg vaak bij de kruising bij Museumplein omdat de (Combino)-trams die rechtdoor rijden over de van Baerlestraat vanaf de halte museumplein tot half over de kruising met 10km/u worden begrensd. Dus trams vanuit Roelof Hartplein kunnen wat sneller voorbij het wissel. Dus trams vanuit de halte Museumplein geven nu vaak voorrang aan de trams die hun kant op komen... Erg link dus...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Vinny » Za 12 Mar 2011, 19:12

Dit gebeurt nu heel erg vaak bij de kruising bij Museumplein
Totaal vernaggeld door de reconstructie van het Museumplein. Ik voorzie dat daar nog eens doden gaan vallen. Een eenvoudige oplossing is er vrees ik niet. Je zult vrees ik toch een soort ongelijkvloers verkeersplein moeten ontwerpen om er wat van te maken. Maar ja, al het geld gaat voorlopig naar de Noord-Zuid lijn :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Dexter » Zo 13 Mar 2011, 15:15

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

hauptbahnhof schreef:Dit gebeurt nu heel erg vaak bij de kruising bij Museumplein omdat de (Combino)-trams die rechtdoor rijden over de van Baerlestraat vanaf de halte museumplein tot half over de kruising met 10km/u worden begrensd.

Klopt het dat de Combino's een software-matige snelheidsbegrenzing hebben als ze in een boog rijden, totdat de hele tram weer rechtstaat en komt het daardoor?
Vallend blad maakt rails glad.

Oud forumgebruiker

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Wo 16 Mar 2011, 01:59

hauptbahnhof schreef:Dus trams vanuit de halte Museumplein geven nu vaak voorrang aan de trams die hun kant op komen... Erg link dus...
Maar ook noodzakelijk als je de dienstregeling wilt halen volgens mij, want tijd om op het volgende witte lichie te wachten is er niet. En bij de weg: eer dat je weer wit hebt staat er aan de overkant gegarandeerd weer een 3 cq 5 cq 12 cq 24 :( - dus wat dat betreft heeft het ook geen nut om op de volgende witte te wachten - heel bizarre situatie inderdaad :(.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Berichtdoor Dexter » Wo 16 Mar 2011, 14:51

Het lijkt me erg link, want het bedrijf vindt alles best zolang de trams maar op tijd rijden, maar mocht er ooit een aanrijding gebeuren, dan zijn ze de eerste de beste die de betrokken trambestuurders zullen ophangen aan de regels. :N
Vallend blad maakt rails glad.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: Blunder: geen enkelspoor Ferdinand Bolstraat Amsterdam

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 16 Mar 2011, 17:42

Ik zit nu in de rijopleiding voor trambestuurder en mij is geleerd dat als ik voor een inlopend wissel sta, ik moet blijven staan totdat de tram waarvoor ik een inlopend wissel heb voorbij is. Geeft de bestuurder hiervan mij sein dat ik mag kopen, moet ik gewoon blijven staan. Mocht er namelijk iets misgaan, dan ben ik toch de pineut. Dus ook als ik met een trapkar of blokkendoos aankom (die geen snelheidsbegrenzing kent), gewoon wachten totdat die combino met zijn 10km/u (in het geval van museumplein) voorbij is.

Dexter schreef:Klopt het dat de Combino's een software-matige snelheidsbegrenzing hebben als ze in een boog rijden, totdat de hele tram weer rechtstaat en komt het daardoor?


Geen snelheidsbegrenzing maar verminderde rijstroom als het goed is. Dat betekent dat je in een bocht wel tractie kunt geven, alleen zal deze aanzienlijk minder zijn dan op een recht stuk.
Ik heb het zelf nog niet getest aangezien ik nu heeeeeeeeeeel netjes door de bochten heen ga. Het feit alleen al al dat bij bochten meestal wissels zitten en ik die officieel met maximaal 5 km/u mag inrijden geeft al aan hoe langzaam ik het doe. 8-)

Bij snelheidsbegrenzing komt er zo'n verkeersbordje met de max snelheid in het MMI-kastje te staan en wordt er behoorlijk hard afgeremd. Bij verminderde rijstroom zie je verder niks.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 2 gasten