Aanbesteding Haarlem-IJmond

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31497
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Suus » Vr 11 Mar 2011, 19:38

De Provincie Noord-Holland gaat deze concessie opnieuw aanbesteden. Hoewel de concessie pas in 2012 ingaat, zijn er nu al zeer donkere wolken aan het samenpakken boven deze concessie, waar waarschijnlijk tot 20% van het vervoer geschrapt moet gaan worden. Zie bijvoorbeeld dit bericht:

Rover vraagt provincie om redding OV Haarlem/IJmond
HAARLEM/IJMOND - Rover-Haarlem roept de kersverse statenleden van Noord-Holland per welkomstbrief op het openbaar vervoer in de regio Haarlem/IJmond te redden. In 2012 en 2013 dreigt namelijk een grote kaalslag wanneer door bezuinigingen één op de vijf bussen geschrapt gaan worden.

Rover-Haarlem stelt voor om geld weg te halen bij wegen die door de woningbouwcrisis toch nog niet aangelegd hoeven te worden. Daarnaast doet Rover een oproep om voorbereidingen te starten voor een tram op het overbelaste Zuidtangenttraject.
Bron: Webregio.nl
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Klaasje » Za 12 Mar 2011, 10:51

Wat ik me nu afvraag: Hoe druk zijn de bussen in deze regio eigenlijk? De frequenties liggen niet erg hoog en die paar keer dat ik er ben geweest waren er ook niet bepaald veel reizigers. Als mijn indruk klopt dan lijkt het me belangrijk om te zorgen dat het vervoer zowel aantrekkelijker wordt als beter renderend. Dat betekend dus: Lijnen strekken voor kortere reistijden (meer aantrekkelijk) en omrijlussen die voor weinig vervoer zorgen schrappen (minder kosten -> betere rendabiliteit). Dat de bushalte dan soms wat verder weg komt te liggen is misschien jammer, maar waarom zou met de fiets naar de bus gaan raar zijn als veel mensen dat doen om met de trein te kunnen reizen? Dat bijvoorbeeld bejaarde reizigers dan een busverbinding missen is vervelend, maar ik kan me zo voorstellen dat het slim gebruik van taxibusjes voor dit soort reizigers goedkoper is.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor tsov » Za 12 Mar 2011, 18:14

De enige lijnen van deze concessie die ik wel eens zie/gebruik zijn de 80 en 82 en die zijn over het algemeen redelijk tot goed gevuld. Volgens mij zijn de lijnen tussen Haarlem en IJmuiden ook tamelijk populair. Maar over de Haarlemse stadsdienst weet ik het eigenlijk niet zo.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31497
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Suus » Za 12 Mar 2011, 19:02

In lijn 4 zit geen hond. Niet zo vreemd, want als je de route kent weet je dat een heel dik boek moet meenemen om die lijn uit te zitten :') Dat is ook eigenlijk het probleem van de lijnen met de lage nummers in Haarlem en omstreken, ze rijden zulke belachelijke omwegen dat het eigenlijk onmogelijk is iedereen tevreden te krijgen over die lijnen.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5990
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Klaasje » Za 12 Mar 2011, 19:48

Waardoor kennelijk meteen iedereen collectief ontevreden is?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31497
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Suus » Za 12 Mar 2011, 22:11

Er zullen weinig mensen echt tevreden zijn met de huidige routes. Er rijden ook wel snellere bussen op veel trajecten met een rechtere route, maar die stoppen weer niet bij alle haltes. En soms is het weer andersom. Regioliner 75 doet een langere route door Schalkwijk dan lijn 6, die niet eens op het busstation bij het winkelcentrum daar komt :roll:

Ook een voorkomende klacht is dat lijn 80 het centrum van Haarlem slechts schampt. Passagiers uit Halfweg vinden dat echt vervelend.

Dan is er soms nog een gebrek aan visie. Probeer bijvoorbeeld maar eens van Santpoort-Zuid naar het Ziekenhuis op ongeveer 1 kilometer afstand in Haarlem te komen. :roll:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 29 Sep 2013, 12:29

Op Wikipedia zag ik dat deze concessie allang opnieuw in had moeten gaan, maar er staat geen nieuwe informatie bij. Weet iemand iets meer af over het termijn van de concessie?
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Zonnig » Zo 29 Sep 2013, 13:03

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... lem-IJmond

De concessie Haarlem-IJmond wordt aanbesteed door de Provincie Noord-Holland en wordt op dit moment gereden door Connexxion met aardgasbussen.

Op 9 december 2008 is door de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland besloten om de concessie met twee jaar te verlengen [1]. In het gebied is het dalkaartje Haarlem-IJmond geldig. In 2010 is de consessie opnieuw verlengd, tot medio december 2014 [2].

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Karl » Zo 29 Sep 2013, 13:11

Wat was daar dan eigenlijk de reden voor? Verlengen kan toch alleen met toestemming van de minister in urgente gevallen?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Michael 1988 » Zo 29 Sep 2013, 20:57

Zonnig schreef:De concessie Haarlem-IJmond wordt aanbesteed door de Provincie Noord-Holland en wordt op dit moment gereden door Connexxion met aardgasbussen.

Op 9 december 2008 is door de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland besloten om de concessie met twee jaar te verlengen [1]. In het gebied is het dalkaartje Haarlem-IJmond geldig.


Dat wist ik al :roll: . Het ging mij om het feit dat in juli in feite een nieuwe concessie hoorde in te gaan, maar dat ik er niets van had gehoord of gelezen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Mike » Do 17 Apr 2014, 14:41

Hallo Allemaal,

Zal mijzelf eerst even voorstellen, ben Mike 21 jaar, hobbyist en ga eerdaags beginnen als buschauffeur stamplaats Haarlem.

Ik kwam op internet het volgende bericht tegen:
http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... IJmond.htm

Ben zelf benieuwd wie zich zal inschrijven.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor webguy » Do 17 Apr 2014, 17:35

Als achtergrond is bijlage 2 wel interessant - kerngetallen voor 2012. 10 miljoen instappers, 73 miljoen reizigers kilometers, en 17,4 miljoen euro reizigersopgrengsten (waarvan 6,4 miljoen van S-OV)
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Statler Rail » Wo 28 Mei 2014, 09:27

Er zijn wat documenten voor deze aanbesteding gepubliceerd: http://news.ovtenders.nl/?p=181

De daadwerkelijke aanbesteding zal volgens deze informatie in juli 2014 van start gaan. *bus*

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Meltrain » Wo 28 Mei 2014, 09:30

Ook het ROCOV Noord-Holland heeft inmiddels gereageerd: http://www.rocov-nh.nl/bestanden/Advies ... i_2014.pdf
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 28 Mei 2014, 13:29

Ik verwacht behalve een eventuele nieuwe vervoerder weinig verandering. Zoals aangegeven zou de stadsdienst Haarlem opnieuw uitgetekend kunnen worden. Maar in de streek weinig verandering.
Leven, en laten leven.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Mike » Wo 28 Mei 2014, 13:57

Al bekent wie er heeft ingeschreven of gaat inschrijven?

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Frans F » Wo 28 Mei 2014, 14:32

Meltrain schreef:Ook het ROCOV Noord-Holland heeft inmiddels gereageerd: http://www.rocov-nh.nl/bestanden/Advies ... i_2014.pdf

Er wordt verwacht dat er veel minder vervoer geboden gaat worden dan nu. Het had me daarom logisch geleken om nog eens kritisch te kijken naar het schrappen van verbindingen die concurrerend zijn met de trein, dat zou tevens het problemen met de treinen in de IJmond kunnen oplossen. Helaas, helaas.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 28 Mei 2014, 15:22

Dus jij wilt steden van 30,000 tot 50,000 inwoners uitsluiten van busvervoer omdat de lijnen parralel liggen met de trein?

In de noordelijke IJmond gaat die vlieger niet op. De spoorlijn ligt namelijk hopeloos ver in een hoekje bij deze kernen. Daardoor heeft een bus een grote ontsluitende functie. En verbindt deze ook plaatsen die niet rechtstreeks met de trein verbonden zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan de 167 tussen Beverwijk en Castricum die ook voor het gemak doorrijdt naar Limmen dat geen treinverbinding heeft en door naar Alkmaar waardoor tussenliggende kernen ook met elkaar verbonden worden.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Erno-BE » Wo 28 Mei 2014, 15:32

Lijn 81 (Haarlem-Zandvoort) loopt toch wel parallel met de trein, toch is deze lijn best goed bezet (ook op zondag). Bijzondere van deze concessie is dat de bus veel populairder is dan de trein in de regio, aangezien de bus de kernen een stuk beter ontsluit. Zou bijvoorbeeld lijn 75 (IJmuiden-Haarlem) niet inkorten tot IJmuiden-Driehuis omdat je dan een groot deel van je ontsluiting mist.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Frans F » Wo 28 Mei 2014, 15:39

JeffreyMeijer schreef:Dus jij wilt steden van 30,000 tot 50,000 inwoners uitsluiten van busvervoer omdat de lijnen parralel liggen met de trein?

Op zich kan dat als er voldoende alternatief met de trein is. Boxtel heeft bijv. ook zo'n 30.000 inwoners en daar is ook alle busvervoer opgeheven omdat er al treinverbindingen zijn.

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor JeffreyMeijer » Wo 28 Mei 2014, 15:42

En zie het tweede deel van mijn post. Die is er niet. Doordat er geen doorgaande stoptreinverbinding door het gebied zal je sowieso buslijnen moeten laten rijden yussen de kernen, om maar te zwijgen over het lokale vervoer.
Leven, en laten leven.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Frans F » Wo 28 Mei 2014, 16:03

Er zullen best dingen zijn die niet kunnen, maar ik proef ook gewoon een hoop onwil in de regio om trein en bus beter op elkaar af te stemmen en overlappingen te voorkomen. Het feit dat niet meer iedereen een bushalte voor zijn huisdeur heeft betekent nog niet dat je daaarom maar alle buslijnen moet handhaven ook al rijden ze op het laatst nog maar 3x per dag.

Laten wel wezen, het aantal DRU's zal links- of rechtsom ingekrompen moeten worden in de nieuwe concessie. En dan kun je dat maar beter keuzes maken in plaats van voor de zoveelste keer via de kaasschaaf de kool en de geit te sparen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11141
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Meltrain » Wo 28 Mei 2014, 22:03

Uit het advies van ROCOV valt te halen dat in elk geval delen van de lijnen 74 en 167 niet meer op zondag zullen rijden. Deze rijden inderdaad voor een groot deel parallel met de trein. Er wordt dus zeker gesneden in de parallelliteit..
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Mike » Do 29 Mei 2014, 13:43

De lijn 167 en 74 zijn er erg stil.

De 74 rijdt in het Heemskerkse deel al slechts 1x per uur en tussen Beverwijk en IJmuiden 2x per uur. Tussen Beverwijk en IJmuiden is deze wel goed gevuld, voornamelijk met scholieren en de ritten van en naar de Boot.

167 Kan ik weinig over zeggen.

Ze spreken ook over lijn 2 (Haarlem Delftplein - Haarlem Station Spaarnewoude) deze rijdt door de weeks 6 x per uur. Deze kan in mijn ogen makkelijk naar 4x per uur en in het weekend naar 3x per uur.

Ook spreken ze over lijn 80 (Zandvoort - Amsterdam Marnixstraat), deze bus is over de gehelen lijn altijd wel goed gevuld. Echter zijn er weinig doorgaande reizigers die vanaf Haarlem of Halfweg verder gaan dan Amsterdam (Geuzenveld en Bos en Lommer). De meeste gaan er bij de eerste 2e à 3e halte uit, en komen er mensen in die doorwillen naar de Rozengracht en Marnixstraat. Deze kunnen ze in mijn ogen beter eerder laten keren ergens, dat het GVB en dan bus naar de Marnixstraat laat rijden.

De drukste lijnen van de concessie zijn: (Tussen haakjes de drukste stukken)

3 (Velserbroek - Haarlem v.v.)
8 (Scholieren bus)
73 (Beverwijk - Haarlem v.v.)
75 (IJmuiden - Haarlem v.v.)
80 (Amsterdam - Zandvoort v.v.)
81 (Bij mooi weer)

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1380
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor BrengMe » Do 29 Mei 2014, 13:54

Mike schreef:Ook spreken ze over lijn 80 (Zandvoort - Amsterdam Marnixstraat), deze bus is over de gehelen lijn altijd wel goed gevuld. Echter zijn er weinig doorgaande reizigers die vanaf Haarlem of Halfweg verder gaan dan Amsterdam (Geuzenveld en Bos en Lommer). De meeste gaan er bij de eerste 2e à 3e halte uit, en komen er mensen in die doorwillen naar de Rozengracht en Marnixstraat. Deze kunnen ze in mijn ogen beter eerder laten keren ergens, dat het GVB en dan bus naar de Marnixstraat laat rijden.

Wat bedoel je :?:
---


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten