De volgende lijnen zouden R-net worden:
- Lijn 75 Ijmuiden - Haarlem Station (wordt omgezet)
- Lijn 73: Uitgeest - Haarlem Schalkwijk. Echter is deze lijn te langzaam + zitten er te weinig reizigers in deze lijn.
- Lijn 80: Beginpunt - Haarlem - Amsterdam. Deze lijn is te wispelturig in rijtijden + vraag te laag.
- Lijn 82: Ijmuiden - Amsterdam: Deze lijn heeft helemaal een te lage vraag op de route.
Lijn 73 is mogelijk de volgende lijn die omgezet kan worden naar R-net. Er moeten alleen wijzigingen in de route komen tussen Beverwijk en Uitgeest en het stadsroutedeel van Haarlem. Het drukste stuk rijdt deze lijn namelijk gelijk met lijn 75 en 3. Nu zit deze lijn op Velserbroek - Haarlem volgens telcijfers op 1000 reizigers, waar 1500 minimaal nodig zijn. lijn 3 inkorten tot Kennemer Gasthuis is een oplossing, want die kennen ongeveer 300 reizigers tussen Velserbroek en Kennemer Gasthuis. Het stadsdeel Haarlem Station - Schalkwijk zit op 1000 reizigers.
Lijn 80 is daarna de lijn die omgezet gaat worden, alleen moesten als ik het goed begreep daarvoor complete busbanen worden aangelegd, om de bus los te leggen van het overige verkeer. Er gaan ongeveer 1000 reizigers met deze lijn per richting.
Lijn 82 zit nu rond de 600 reizigers per richting en er moeten er minimaal 1500 zijn. Dat duurt nog even voor dit R-net wordt.
Stadslijn 3 zit rond de 1600 reizigers tussen Kennemer Ziekenhuis en Haarlem Station. Het ritdeel Haarlem Station - Schalkwijk zit op 1000 reizigers.
Grof gezegd zijn de ritdelen Ijmuiden - Haarlem NS, Velserbroek - Haarlem NS en Haarlem NS - Schalkwijk (via beide routes) het drukste.
Mijn dank gaat uit naar de telcijfers van Connexxion, die op tenderned te downloaden waren.
@ Waldo (dankzij mijn trage computer), Nu is mijn ervaring dat bij concessies met een opbrengstverantwoordelijke vervoerder er een wildgroei aan types buskaartje zijn. Daarnaast leveren die kaartmachines van de NS nogal eens files op. De bus staat nog erger onder tijdsdruk.