Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stefan »

Op Nederlands asfalt is een Iveco best prima, tot je een keer op de geweldige Duitse wegen moet rijden, dan nog in combinatie zonder airco, kleine klapramen… dan ben je een Iveco snel zat hoor.. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Hainje »

Maar goed, het is dan ook wel weer even geleden dat Haarlem in Duitsland lag.
🍉
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Ik heb sit topic inmiddels wel een beetje gekaapt, maare ik zag net in ovinfo dat vanaf 25 september in lijn 72 een halte genaamd "Waddenlaan [tijdelijk]" is verschenen tussen Hoflaan en Beneluxlaan in, en dat de 'zwarteschaaphalte' Beneluxlaan alleen nog maar richting Beverwijk bediend wordt. Bovendien is ook het hele rondje door de Broekpolder verdwenen. Zijn er dan werkzaamheden in de Broekpolder die voor deze omleiding zorgen of willen ze van de 72 echt een lijn met alleen maar keerlusjes maken?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Roeland »

Een paar jaar geleden zijn de busroutes en frequenties rond Beverwijk gewijzigd, omdat er toen te weinig reizigersgroei was.
Hoe gaat het nu met het Beverwijkse lijnennet? Is het aantal reizigers weer toegenomen, zitten de bussen voller, en functioneert het lijnennet naar wens?
Ovspotteralkmaar
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

bartjemestrom schreef: zo 10 sep 2023, 21:21 En daar heb je zelf ervaring mee? ;)
Ja zeker, anders zou ik het ook niet zeggen :)
🚌
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Roeland schreef: wo 20 sep 2023, 10:49 Een paar jaar geleden zijn de busroutes en frequenties rond Beverwijk gewijzigd, omdat er toen te weinig reizigersgroei was.
Hoe gaat het nu met het Beverwijkse lijnennet? Is het aantal reizigers weer toegenomen, zitten de bussen voller, en functioneert het lijnennet naar wens?
Ik weet niet 100% zeker hoe het eerst was, maar voor m'n gevoel heeft het zelfs een beetje een averechts effect gehad. Buiten de Alkmaarseweg-as en lijn 71 zitten bussen niet bepaald super vol. Alleen in de spits wordt er echt goed gebruik van gemaakt eigenlijk. Toevallig had ik me laatst eens verdiept in de routes van de lijnbussen pre-2017 en wauw, dat was echt een veel beter lijnennet dan wat we nu hebben zeg. Nu gaan alle lijnen een beetje door niks en bedienen ze alleen maar de randen van de wijken (over de Warande bijvoorbeeld ipv de Groenelaan) wat voor mijn gevoel de hoeveelheid reizigers niet echt ten goede komt. Voor mij persoonlijk is het zelfs zo dat de eerstvolgende nuttige bushalte net zo ver fietsen is als het dichtstbijzijnde treinstation...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Stan_Bronstring
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Ovspotteralkmaar schreef: zo 10 sep 2023, 19:54
Jurre schreef: za 09 sep 2023, 23:29 Klopt. Als er voldoende Ebusco's zijn geleverd in Gooi & Vechtstreek gaan de Citea's retour Haarlem-IJmond en schuiven de overgebleven Crossways door naar Veluwe Zuid.
Ze mogen de citea’s wel houden, zo’n Iveco rijdt veel lekkerder dan een citea
Helemaal mee eens. Waarom niet die Citea's lekker naar Veluwe Zuid? Die Crossways rijden lekkerder en hebben (iets) meer capaciteit, die we goed kunnen gebruiken. Bovendien rijden er ook al Citea's rond in Veluwe Zuid.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Daniel »

Stan_Bronstring schreef: do 21 sep 2023, 17:24. Bovendien rijden er ook al Citea's rond in Veluwe Zuid.
Slecht argument, er rijden immers ook al Crossways in Veluwe Zuid ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Frank93 »

Roeland schreef: wo 20 sep 2023, 10:49 Een paar jaar geleden zijn de busroutes en frequenties rond Beverwijk gewijzigd, omdat er toen te weinig reizigersgroei was.
Hoe gaat het nu met het Beverwijkse lijnennet? Is het aantal reizigers weer toegenomen, zitten de bussen voller, en functioneert het lijnennet naar wens?
Ik heb niet het idee dat het aantal reizigers is toegenomen. Zoals ThatPCDude al zei zijn de lijnen die over de Alkmaarseweg rijden wel het drukst. Lijn 74 doet het naar mijn idee wel goed tussen Beverwijk en IJmuiden, ook in de avonduren. De route van lijn 72 langs de Bazaar en Meerstate heeft doordeweeks volgens mij niet echt geleid tot meer reizigers. In het weekend heb ik die niet gereden maar kan mij voorstellen dat deze dan wel wat drukker is tussen het station en de Bazaar.
Stan_Bronstring
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Daniel schreef: do 21 sep 2023, 17:26
Stan_Bronstring schreef: do 21 sep 2023, 17:24. Bovendien rijden er ook al Citea's rond in Veluwe Zuid.
Slecht argument, er rijden immers ook al Crossways in Veluwe Zuid ;)
Ja, dat is inderdaad zo. Maar goed, we gaan het meemaken. Het gaat sowieso nog wel minimaal een paar maanden duren voordat de Ebusco's in het Gooi volledig zijn ingestroomd, dus voorlopig kunnen we hier nog genieten van de zes Crossways die er nu rond rijden.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Mike »

ThatPCDude schreef: di 19 sep 2023, 07:34 Ik heb sit topic inmiddels wel een beetje gekaapt, maare ik zag net in ovinfo dat vanaf 25 september in lijn 72 een halte genaamd "Waddenlaan [tijdelijk]" is verschenen tussen Hoflaan en Beneluxlaan in, en dat de 'zwarteschaaphalte' Beneluxlaan alleen nog maar richting Beverwijk bediend wordt. Bovendien is ook het hele rondje door de Broekpolder verdwenen. Zijn er dan werkzaamheden in de Broekpolder die voor deze omleiding zorgen of willen ze van de 72 echt een lijn met alleen maar keerlusjes maken?
Werkzaamheden in Broekpolder, duurt tot minimaal december.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

Stan_Bronstring schreef: do 21 sep 2023, 19:48
Daniel schreef: do 21 sep 2023, 17:26
Stan_Bronstring schreef: do 21 sep 2023, 17:24. Bovendien rijden er ook al Citea's rond in Veluwe Zuid.
Slecht argument, er rijden immers ook al Crossways in Veluwe Zuid ;)
Ja, dat is inderdaad zo. Maar goed, we gaan het meemaken. Het gaat sowieso nog wel minimaal een paar maanden duren voordat de Ebusco's in het Gooi volledig zijn ingestroomd, dus voorlopig kunnen we hier nog genieten van de zes Crossways die er nu rond rijden.
Ik heb uit verschillende bronnen binnen Connexxion te horen gekregen, over ongeveer 6 weken tijd de Iveco’s weg zullen gaan naar Veluwe zuid toe. Maar hoe staat het met de levering van de ebusco’s in g&v dan? Als de Iveco’s weg gaan en de diesel VDL’s nog niet daar weg kunnen, betekent dat er materieel te kort gaat komen.
🚌
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5272
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Lijn 45 »

Er zijn nog een hoop Iveco's bij Academy in dienst, misschien kunnen ze daar mee schuiven?
Stan_Bronstring
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Stan_Bronstring »

Dat zou kunnen als ze daar over zijn... maar heb werkelijk geen idee hoeveel bussen Transdev Academy überhaupt heeft dus ook niet of er dan eventueel wat Crossways tijdelijk gemist kunnen worden.
Ovspotteralkmaar
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 15 jul 2018, 12:40

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Ovspotteralkmaar »

Lijn 45 schreef: ma 25 sep 2023, 10:12 Er zijn nog een hoop Iveco's bij Academy in dienst, misschien kunnen ze daar mee schuiven?
Na wat ik had gehoord rijden mijn periode bij de Academy mogen de les Iveco’s niet meer op de lijndienst ingezet worden, aangezien ze gekeurd zijn door het RDW als les voertuig.
🚌
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door IIVQ »

Het gaat goed met de levering van Ebusco's in G&V. Schijnt.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Remco1989 »

De Iveco 2747 is weer terug naar AML rijd nu vanuit Schiphol Zuid
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door nvdw »

Ovspotteralkmaar schreef: ma 25 sep 2023, 17:07Naar wat ik had gehoord rijden mijn periode bij de Academy mogen de les Iveco’s niet meer op de lijndienst ingezet worden, aangezien ze gekeurd zijn door het RDW als lesvoertuig.
Uit het RDW-uittreksel voor Iveco 2739 van de Academy:
Ingericht voor het vervoer van ten hoogste 90 personen buiten de bestuurder.

Dit voertuig is(tevens) ingericht als lesvoertuig
Het kan dus gewoon 'en-en', al moeten ze dan wel de stoel van de instructeur uit het gangpad schroeven, natuurlijk...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ArrivaBas »

Heeft de instructeur in een bus eigenlijk ook dubbele bediening net als in een lesauto? Dat zou namelijk ook een veel ingrijpender ombouw zijn dan alleen de stoel eruit halen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door nvdw »

Alleen een rempedaal. Dat is weg te klappen, dus dat is het obstakel niet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ovVeluwe »

Keolis en RET hebben ook bussen zowel als les- en lijnbus ingezet kunnen worden.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
BusOV40
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door BusOV40 »

Er is zo te zien een advies gegeven door Rocco’s NH voor wat betreft vervoerkosten Haarlem IJmond 2024:

https://rocov-nh.nl/wp-content/uploads/ ... versie.pdf

Weet iemand waar het vervoer plan is te vinden wellicht?
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Daan! »

Maar ze schrijven ook in het advies dat er niets meer mee gebeurt.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door ThatPCDude »

Een paar dingetjes over 2024 die ik in de lokale krant heb gevonden:
- De halte bij De Trompet in Heemskerk voor lijn 74 komt te vervallen. Volgens Connexxion maken er te weinig reizigers per dag gebruik van deze halte en zorgt het voor een langere reistijd voor de andere busreizigers.
- 's Weekends en in de avonden blijft de frequentie van de 73 en 71 op het traject Beverwijk - Heemskerk - Uitgeest/Castricum gehandhaafd op 1x/uur, tot onvrede van het Heemskerks college. Connexxion geeft als reden dat "de huidige ritfrequentie in overeenstemming is met het aantal reizigers dat van de desbetreffende lijnen gebruik maakt. Zelfs als het aantal reizigers fors zou toenemen, dan nog is de huidige frequentie passend bij de vervoersvraag".
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Pindatje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 nov 2023, 17:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Bericht door Pindatje »

Hallo allemaal,

Ik heb het busnet rond Haarlem altijd al wel interessant gevonden en ik toen kwam ik dit forum tegen, wat natuurlijk vrij interessant is!
Nu heb ik een vraag, wat brengt het OV in Haarlem e.o. in 2024? Komen er nieuwe buslijnen of hogere frequenties? Ik zelf vroeg mij altijd af waarom Lijn 3 van Haarlem NS naar IJmuiden een veel hogere frequentie heeft dan de andere richting, enig idee waarom dat zo is?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 185 gasten