Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door ovVeluwe »

Ik kwam een tijdje terug nog een Procity tegen als scholierenlijn in Amsterdam. Deze had alleen geen lijnnummer.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
cxx3219 op lijn 382
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door cxx3219 op lijn 382 »

Wat voor kleurstelling had hij :?:
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1393
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door ovVeluwe »

Gewoon nog de normale Connexxion kleurstelling. Had toen de 3779 gespot.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door Lijn 45 »

Hoe staat het eigenlijk met de elektrische bussen voor lijn 2? Deze gingen volgens eerdere berichten in december rijden.
cxx3219 op lijn 382
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door cxx3219 op lijn 382 »

Zijn er nog plannen om andere buslijnen op te waarderen tot R-Net?

Want ik weet wel dat in de 1e plannen voor R-Net in deze concessie om lijn 80 ook te doen.
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door busfanNL »

Nou dat was volgens mij niet helemaal waar. Kijk maar op de randstadnet pagina en dan een oude versie. Daar staan lijn 75 en 73 in vermeld.
cxx3219 op lijn 382
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door cxx3219 op lijn 382 »

O okè
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
cxx3219 op lijn 382
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door cxx3219 op lijn 382 »

Lijn 45 schreef:Hoe staat het eigenlijk met de elektrische bussen voor lijn 2? Deze gingen volgens eerdere berichten in december rijden.


Als het goed is moeten ze rond nu gaan rijden
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door FlyingHollander »

Weet iemand waarom de 300 nu aan de westkant van station Haarlem stopt ipv de oostkant? Het viel me vanavond op dat de bussen elkaar veel meer in de weg zaten dan normaal.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door Milco »

Wellicht omdat de CapaCity's de draai niet konden maken vanaf het perron dat t/m zaterdag gebruikt werd??
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
cxx3219 op lijn 382
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door cxx3219 op lijn 382 »

Milco schreef:Wellicht omdat de CapaCity's de draai niet konden maken vanaf het perron dat t/m zaterdag gebruikt werd??

Dat klopt wellicht, de bussen van lijn 300 zijn verplaatst naar het achterste perron omdat de bus daar ook een ruimere bocht kunnen maken en als ze toch op het oude perron zouden stoppen, moesten ze over de stoep gaan rijden.

Ook moesten de cxx auto's en busjes ergens anders staan omdat de draai dan ook niet gemaakt kon worden.
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door fred1954 »

Volgens mij is de moeilijke haltering op Haarlem Station ook de reden, dat de Capacity voornamelijk op lijn 310 heeft proefgereden i.p.v. op lijn 300, de lijn waar de de bus toch voornamelijk voor bestemd was als vervanging. Lijn 310 was toentertijd niet zo druk dat ie Capacity-waardig was. Door 310 en 197 te combineren is lijn 397 nu ook een lijn waar zo af en toe een Capacity niet misstaat.

Edit: overigens wordt er op dit moment een nieuw plan onwikkeld voor het Stationsplein in Haarlem, voor eind 2019 zou de spade aldaar de grond in moeten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door Suus »

Treurig, het busstation is daar nog relatief nieuw :evil:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door fred1954 »

YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door YSH »

Er is nu ook een discussie over renovatie/nieuwbouw van de bebouwing aan het Stationsplein/Beijnes. Dan zou er dus eventueel ook meer ruimte kunnen komen voor de bussen. Over de huidige indeling is ook niemand echt tevreden. Vooral het gebruikte natuursteen dat de belasting niet aan kan en spekglad is. Het past ook echt allemaal maar net/net niet; de halve stoep staat tegenwoordig vol met busjes van Connexxion en TCR.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door Roeland »

Het busstation in Haarlem vind ik qua ontwerp niet zo intelligent. Het is vooral een spinnenweb van 3x kerende bussen, omdat het busstation haaks op de rijrichting van de bussen staat.
Snap wel waarom ze dat gedaan hebben, het is natuurlijk leuk dat je, als je het station uitloopt, tegen de voorkant van de bussen aankijkt, maar qua verkeersbewegingen is dat een ramp.
Volgens mij maak je het busstation een stuk simpeler wanneer je het busstation een kwartslag draait, met de rijrichting westwaarts. Dan heb je veel minder slalommende busbewegingen, en win je per rit een halve minuut aan rijtijd doordat de bussen meteen in de goede richting vertrekken, in plaats van eerst een "rondje van de zaak" te moeten maken tussen de overstekende reizigers door.
En bij die westwaarts gerichte herinrichting kun je ook meteen meer busperrons realiseren binnen de beschikbare ruimte (omdat je minder ruimte verliest aan het huidige rondjes rijden).
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door Littlebusdriver »

Dus eigenlijk zoals de NZH in de jaren 70 al had bedacht.
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door renevisscher »

Een andere optie is wellicht om het eenrichtingsverkeer van de Kruisweg (en enkele zijstraten) om te draaien zodat deze weg als inrit ipv uitrit van het busstation gaat dienen. Naast de Kruisweg zelf zijn denk ik alleen enkele aanpassingen aan het kruispunt met de Parklaan nodig. Alle vertrekkende bussen rijden dan uiteraard via de Jansweg terug naar de Parklaan, wat voor mijn gevoel zonder extra reistijd moet kunnen.
JcJay
Berichten: 81
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 14:54

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door JcJay »

Terug naar de vorige versie van tot 2010 ofsow dus, maar dan in een modern jasje en met wat aanpassingen dus... :wink:
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door n-evo »

Het busstation in Haarlem is in alle opzichten waardeloos:

De perrons zijn ontzettend dun
De perrons hebben geen abri's en zijn niet overdekt
Door de plaatsing van de perrons en de bussen staan mensen vaak op de rijbaan op de bus te wachten bij drukte
Schuilen voor regen kan alleen maar onder de kap van het station
De tegels zijn spekglad met glij partijen van mensen én bussen tot gevolg
De bussen moeten veel te krappen bochten nemen en pakken regelmatig delen perrons of stoep mee
Het busstation is ongeschikt voor 21-meter bussen

Ik heb nooit begrepen waarom die perrons zo karig uitgevoerd zijn, er is ruimte genoeg.
CXX3677
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 03 sep 2017, 00:54

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door CXX3677 »

Je slaat de spijker op de kop! Het is idd een waardeloos busstation. Dit had beter voorbereid moeten worden en ik kijk vooral de provincie Noord Holland hierop aan.

Denk dat het oude busstation van Haarlem wel beter zou passen in de huidige situatie, maar dat de ideale indeling nog moet komen.
cxx3219 op lijn 382
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door cxx3219 op lijn 382 »

Ik denk toen het busstation gebouwd werd, cxx nog geen plannen had voor langere bussen dat de voormalige 18m Citaro's van Zuidtangent/R-Net
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door Suus »

De ontwerper van het busstation heeft nooit ergens over nagedacht. Het eerste jaar na opening was de enige droge wachtruimte een zeecontainer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door Milco »

Het begin was het meest waardeloos toen álle bussen het busstation op- én afreden via de Jansweg-zijde. De andere uitgang is in dat opzicht beter, maar de bussen rijden nu wel grotendeels anderhalve ronde zonder dat daar fatsoenlijk ruimte voor is. De bufferhalte is te klein waardoor er vaak maar één rijbaan over is om te rijden...

Ik zie het liefst het vroegere perronbusstation terug, met langere perrons en een aparte strip voor lijn 300.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
cxx3219 op lijn 382
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
Contacteer:

Re: Concessie Haarlem-IJmond (2017 - 2025)

Bericht door cxx3219 op lijn 382 »

Of wat ook misschien handig is, dat er dus aparte perrons met overkapping voor de gelede bussen komen en dat er ook eilandperrons ook met overkapping voor de overige bussen komen.
Maar ik denk dat dat een onoverzichtelijk is.
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten