Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Remco1989 »

flipje schreef:Dank u :pos:
Ik vind het toch wel een verrassende materieelkeuze. Ik had toch wel gedacht dat ze mee zouden liften met de bestelling voor AML.
8x midi ZE bussen, is dat voor de huidige lijntjes waar de Procity's rijden (lijn 4/9/14)?
Ja idd voor 4/9/14.

4: huidige route
9: vogelenzang dorp- Heemstede spaarne gasthuis
14: Hillegom - bennebroek - glip - Haarlem (niet meer via hogeschool) - spaarndam - haarlemmerliede
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Frank93 »

Op 1 april is er een open dag bij HOV Velsen. Er rijden volgens het filmpje ook oude NZH bussen over het traject voor deze gelegenheid.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door OmniLezer »

Waar slaat in Godsnaam dat satelliet gestuurde versnellingsbak op?
Gewoon simpel. Diep intrappen is plankgas (later dan 1500 toeren schakelen) en normaal intrappen is normaal gas (op 1500 toeren schakelen). Niet normaal zacht gas intrappen is gewoon zacht rijden(eerder dan 1500 toeren schakelen).
Die elektrocarren hebben al helemaal geen versnellingsbak dus daar gaat het al helemaal de mist in.
Daarnaast maken die ZF-VDL bussen geen lawaai(bijna geen geluid), maar die DAF dingen van de XLE wel. Daar valt wat te halen.

Die satellietgestuurde snelheidsbegrenzer is nog wel een goed idee. Dat zorgt wel voor updaten als de verkeerssituatie zich aanpast.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Roeland »

Het Rocov heeft geadviseerd op de plannen van Connexxion per september 2017:
http://rocov-nh.nl/wp-content/uploads/2 ... art-17.doc
vries809
Berichten: 29
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 23:20

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door vries809 »

Waar is info te vinden over de plannen met de lijnen 9 en 14?
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Remco1989 »

Alleen iets in bovenstaande link. Verder is het nog niet openbare info :wink: Van interne bronnen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 26 mar 2017, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
vries809
Berichten: 29
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 23:20

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door vries809 »

Maar misschien kan iemand een tipje van de sluier oplichten? Hoe zou de lijnenloop worden?
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 30 mar 2017, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Borisz
Berichten: 2
Lid geworden op: di 26 apr 2016, 10:47

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Borisz »

Afbeelding

Prima busbaan *bus*
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Roeland »

Voor de liefhebbers: het vervoerplan 2017 voor Haarlem - IJmond.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 5232,d.bGg
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Remco1989 »

en wij mochten dit dus niet openbaar maken :? :evil:
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door frankberg19 »

Kleine dingetjes eruit: op lijn 2 in Haarlem gaan BYD elektrische 12m bussen rijden. Lijn 4, 9 en 14 worden elektrische midi bussen. RNET 75 gaat ook in de nacht rijden.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Chrysa »

Lijn 385 (Haarlem - IJmuiden) wordt gekoppeld aan de Zuidtangent N30 en gaat 24/7 rijden. :shock:
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door MdJ »

Ja, alleen als lijn N30 rijdt (dus alleen in de nachten)
Bij twijfel: gebruik beton.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Milco »

Als de nieuwe concessie ingaat, wordt de huidige lijn 82 omgezet in R-Net 382. Ik hoop hierbij wel dat de rijtijden wat krapper worden of anders worden ingedeeld, want momenteel komen de bussen van lijn 82 geregeld veel te vroeg aan bij de eindhaltes en dit geldt ook voor de haltes die voor de eindhalte liggen. Als ik in de ovinfo-app kijk, zie ik enorm veel ritten die 2/3 deel van de gehele rit zo'n twee minuten te vroeg rijden, soms zelfs meer, en op de eindpunten komen diverse ritten met minimaal -7 aan. Dit lijkt me straks toch niet de kracht van het R-Net? :o
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Hainje »

Dat zal dan wel aangepast worden denk ik ja. Bussen mogen immers niet te vroeg rijden bij R-Net, misschien een minuut, maar dan heb je het ook wel gehad.
🍉
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Remco1989 »

Die tijden zijn berekent op de vele files op de N202 en in Westpoort (zodra er wat in de wijker Velser of coentunnel is sta je vast). Dus ja als je zo kan doorrijden dan ben je te vroeg.

Want in de spits heb je die tijd vaak wel nodig anders krijg je net als in AML op de 170 bundel dat de bussen in de spits gemiddeld 15min of meer vertraging hebben en dat is ook niet rnet waardig (afgezien van de vele rot opmerkingen die je dan krijgt van de passagiers) .

En zo zijn ook de pauzes van de chauffeurs gewaarborgd.

En bus rijd toch om de 10min dus passagier heeft er weinig last van. Anders vertrekken de volgende ritten ook te laat en blijft je gezeik van de passagiers hebben: goh u bent weer te laat. Tijden zijn op sommige lijnen niet goed te krijgen.

En te vroeg bij rnet mag gewoon. Alleen bij door de provincie vastgestelde meethaltes mag je niet te vroeg vertrekken.
Op lijn 82 zijn dat: amsterdam station sloterdijk, IJmuiden dennekoplaan, IJmuiden strand

Oftewel conclusie het is nooit goed in de ogen van de reiziger. Zelfs een halve minuut te laat heb je al gezeur.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door flipje »

Als ik het vervoersplan zo doorlees kom ik meerdere keren tegen: "Op lijn xx kunnen zo nodig extra lange bussen worden ingezet die meer capaciteit hebben dan een 12-meter bus."
Worden hiermee de 2 Citea's XLE bedoeld of komen er nog meer 'grotere' bussen?
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Remco1989 »

Ja klopt groter dan die 2 14,5m komt er niet.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 06 apr 2017, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Chrysa »

Connexxion is er vroeg bij, ik zie nu al lijn 385 verschijnen bij de bushaltes op Google Maps. :shock:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door regenmaker »

Ik heb de kv1 data bekeken en daar staat inderdaad opeens lijn 385 in. Denk dat het een foutje is. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Remco1989 »

Nee die hebben ze er al in ivm metingen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 06 apr 2017, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Wievank »

Te vroeg vertrekken mag in de meeste concessies niet, bij welke halte dan ook. Te vroeg aankomen wel natuurlijk wel. Dit is ook de reden dat de rijtijden vaak zo verdeeld zijn dat vanaf de beginhalte met de minimale rijtijd gerekend wordt (de snelste 10% van de gemeten ritten) en alle marges vlak voor de tijdhalte (meestal ook de knooppunthalte) gelegd wordt (de gemiddeld benodigde rijtijd exclusief de 10% snelste en 10% traagste ritten).
Chauffeurs zijn hier vaak minder blij mee, omdat ze zich telkens opgejaagd voelen om vervolgens eindeloos hun tijd te moeten afwachten. Maar voor de reiziger levert dit wel meer zekerheid op. Als reiziger moet je er namelijk vanuit kunnen gaan dat als je even voor vertrektijd bij de halte aan komt lopen de bus nog niet vertrokken kan zijn. Anders kunnen we net zo goed de huidige vertrekstaten weg gooien een alleen een tabelletje ophangen met de globale frequenties op de verschillende dagdelen.

Verder ligt de nieuwe busbaan natuurlijk verschrikkelijk onhandig. Doordat de route inderdaad nog langer is ook zal met de busbaan hooguit bereikt worden dat de dienstregeling iets betrouwbaarder uitgevoerd kan worden. Ook vind ik het een prachtig idee om lijn 3 en 385 qua route elkaar nog net te laten raken op de rotonde Santpoortse Dreef/Hagelingerweg, maar hier geen overstapmogelijkheid te creëren. Dan had men nog beter de busbaan door kunnen trekken langs station Santpoort Noord om aan de zuidkant door te steken richting het Delftplein.
Ik heb dan ook zacht gezegd mijn twijfels over de succeskansen van deze 'verbetering'.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Meltrain »

Ik weet niet of het al bekend was, maar op de site van Connexxion staat een impressie van de nieuwe bussen:
https://www.connexxion.nl/waarmee-gaan-we-rijden/1444

Wel apart dat er staat dat de R-Net bussen een lengte van 12 meter hebben, maar er een plaatje van een gelede bus staat. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5257
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Lijn 45 »

Hadden ze die cursor niet van de 14,5 meterbus kunnen afhalen? Diet ziet er zo knullig uit. :')
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

Inderdaad apart. De 382 en 385 zijn in ieder geval de R-net lijnen die er zeker gaan komen. Of die lijnen geleed gereden zouden moeten worden, is de vraag, ik denk dat 12m volstaat op deze lijnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten