Pagina 1 van 52

Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Geplaatst: vr 11 mar 2011, 19:38
door Suus
De Provincie Noord-Holland gaat deze concessie opnieuw aanbesteden. Hoewel de concessie pas in 2012 ingaat, zijn er nu al zeer donkere wolken aan het samenpakken boven deze concessie, waar waarschijnlijk tot 20% van het vervoer geschrapt moet gaan worden. Zie bijvoorbeeld dit bericht:

Rover vraagt provincie om redding OV Haarlem/IJmond
HAARLEM/IJMOND - Rover-Haarlem roept de kersverse statenleden van Noord-Holland per welkomstbrief op het openbaar vervoer in de regio Haarlem/IJmond te redden. In 2012 en 2013 dreigt namelijk een grote kaalslag wanneer door bezuinigingen één op de vijf bussen geschrapt gaan worden.

Rover-Haarlem stelt voor om geld weg te halen bij wegen die door de woningbouwcrisis toch nog niet aangelegd hoeven te worden. Daarnaast doet Rover een oproep om voorbereidingen te starten voor een tram op het overbelaste Zuidtangenttraject.
Bron: Webregio.nl

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: za 12 mar 2011, 10:51
door Klaasje
Wat ik me nu afvraag: Hoe druk zijn de bussen in deze regio eigenlijk? De frequenties liggen niet erg hoog en die paar keer dat ik er ben geweest waren er ook niet bepaald veel reizigers. Als mijn indruk klopt dan lijkt het me belangrijk om te zorgen dat het vervoer zowel aantrekkelijker wordt als beter renderend. Dat betekend dus: Lijnen strekken voor kortere reistijden (meer aantrekkelijk) en omrijlussen die voor weinig vervoer zorgen schrappen (minder kosten -> betere rendabiliteit). Dat de bushalte dan soms wat verder weg komt te liggen is misschien jammer, maar waarom zou met de fiets naar de bus gaan raar zijn als veel mensen dat doen om met de trein te kunnen reizen? Dat bijvoorbeeld bejaarde reizigers dan een busverbinding missen is vervelend, maar ik kan me zo voorstellen dat het slim gebruik van taxibusjes voor dit soort reizigers goedkoper is.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: za 12 mar 2011, 18:14
door tsov
De enige lijnen van deze concessie die ik wel eens zie/gebruik zijn de 80 en 82 en die zijn over het algemeen redelijk tot goed gevuld. Volgens mij zijn de lijnen tussen Haarlem en IJmuiden ook tamelijk populair. Maar over de Haarlemse stadsdienst weet ik het eigenlijk niet zo.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: za 12 mar 2011, 19:02
door Suus
In lijn 4 zit geen hond. Niet zo vreemd, want als je de route kent weet je dat een heel dik boek moet meenemen om die lijn uit te zitten :') Dat is ook eigenlijk het probleem van de lijnen met de lage nummers in Haarlem en omstreken, ze rijden zulke belachelijke omwegen dat het eigenlijk onmogelijk is iedereen tevreden te krijgen over die lijnen.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: za 12 mar 2011, 19:48
door Klaasje
Waardoor kennelijk meteen iedereen collectief ontevreden is?

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: za 12 mar 2011, 22:11
door Suus
Er zullen weinig mensen echt tevreden zijn met de huidige routes. Er rijden ook wel snellere bussen op veel trajecten met een rechtere route, maar die stoppen weer niet bij alle haltes. En soms is het weer andersom. Regioliner 75 doet een langere route door Schalkwijk dan lijn 6, die niet eens op het busstation bij het winkelcentrum daar komt :roll:

Ook een voorkomende klacht is dat lijn 80 het centrum van Haarlem slechts schampt. Passagiers uit Halfweg vinden dat echt vervelend.

Dan is er soms nog een gebrek aan visie. Probeer bijvoorbeeld maar eens van Santpoort-Zuid naar het Ziekenhuis op ongeveer 1 kilometer afstand in Haarlem te komen. :roll:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 12:29
door Michael 1988
Op Wikipedia zag ik dat deze concessie allang opnieuw in had moeten gaan, maar er staat geen nieuwe informatie bij. Weet iemand iets meer af over het termijn van de concessie?

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 13:03
door Zonnig
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... lem-IJmond

De concessie Haarlem-IJmond wordt aanbesteed door de Provincie Noord-Holland en wordt op dit moment gereden door Connexxion met aardgasbussen.

Op 9 december 2008 is door de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland besloten om de concessie met twee jaar te verlengen [1]. In het gebied is het dalkaartje Haarlem-IJmond geldig. In 2010 is de consessie opnieuw verlengd, tot medio december 2014 [2].

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 13:11
door Karl
Wat was daar dan eigenlijk de reden voor? Verlengen kan toch alleen met toestemming van de minister in urgente gevallen?

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: zo 29 sep 2013, 20:57
door Michael 1988
Zonnig schreef:De concessie Haarlem-IJmond wordt aanbesteed door de Provincie Noord-Holland en wordt op dit moment gereden door Connexxion met aardgasbussen.

Op 9 december 2008 is door de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland besloten om de concessie met twee jaar te verlengen [1]. In het gebied is het dalkaartje Haarlem-IJmond geldig.
Dat wist ik al :roll: . Het ging mij om het feit dat in juli in feite een nieuwe concessie hoorde in te gaan, maar dat ik er niets van had gehoord of gelezen.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 17 apr 2014, 14:41
door Mike
Hallo Allemaal,

Zal mijzelf eerst even voorstellen, ben Mike 21 jaar, hobbyist en ga eerdaags beginnen als buschauffeur stamplaats Haarlem.

Ik kwam op internet het volgende bericht tegen:
http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... IJmond.htm

Ben zelf benieuwd wie zich zal inschrijven.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 17 apr 2014, 17:35
door webguy
Als achtergrond is bijlage 2 wel interessant - kerngetallen voor 2012. 10 miljoen instappers, 73 miljoen reizigers kilometers, en 17,4 miljoen euro reizigersopgrengsten (waarvan 6,4 miljoen van S-OV)

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 09:27
door Statler Rail
Er zijn wat documenten voor deze aanbesteding gepubliceerd: http://news.ovtenders.nl/?p=181

De daadwerkelijke aanbesteding zal volgens deze informatie in juli 2014 van start gaan. *bus*

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 09:30
door Meltrain
Ook het ROCOV Noord-Holland heeft inmiddels gereageerd: http://www.rocov-nh.nl/bestanden/Advies ... i_2014.pdf

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 13:29
door Jef400
Ik verwacht behalve een eventuele nieuwe vervoerder weinig verandering. Zoals aangegeven zou de stadsdienst Haarlem opnieuw uitgetekend kunnen worden. Maar in de streek weinig verandering.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 13:57
door Mike
Al bekent wie er heeft ingeschreven of gaat inschrijven?

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 14:32
door Frans F
Meltrain schreef:Ook het ROCOV Noord-Holland heeft inmiddels gereageerd: http://www.rocov-nh.nl/bestanden/Advies ... i_2014.pdf
Er wordt verwacht dat er veel minder vervoer geboden gaat worden dan nu. Het had me daarom logisch geleken om nog eens kritisch te kijken naar het schrappen van verbindingen die concurrerend zijn met de trein, dat zou tevens het problemen met de treinen in de IJmond kunnen oplossen. Helaas, helaas.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 15:22
door Jef400
Dus jij wilt steden van 30,000 tot 50,000 inwoners uitsluiten van busvervoer omdat de lijnen parralel liggen met de trein?

In de noordelijke IJmond gaat die vlieger niet op. De spoorlijn ligt namelijk hopeloos ver in een hoekje bij deze kernen. Daardoor heeft een bus een grote ontsluitende functie. En verbindt deze ook plaatsen die niet rechtstreeks met de trein verbonden zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan de 167 tussen Beverwijk en Castricum die ook voor het gemak doorrijdt naar Limmen dat geen treinverbinding heeft en door naar Alkmaar waardoor tussenliggende kernen ook met elkaar verbonden worden.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 15:32
door Nitein-Repart
Lijn 81 (Haarlem-Zandvoort) loopt toch wel parallel met de trein, toch is deze lijn best goed bezet (ook op zondag). Bijzondere van deze concessie is dat de bus veel populairder is dan de trein in de regio, aangezien de bus de kernen een stuk beter ontsluit. Zou bijvoorbeeld lijn 75 (IJmuiden-Haarlem) niet inkorten tot IJmuiden-Driehuis omdat je dan een groot deel van je ontsluiting mist.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 15:39
door Frans F
JeffreyMeijer schreef:Dus jij wilt steden van 30,000 tot 50,000 inwoners uitsluiten van busvervoer omdat de lijnen parralel liggen met de trein?
Op zich kan dat als er voldoende alternatief met de trein is. Boxtel heeft bijv. ook zo'n 30.000 inwoners en daar is ook alle busvervoer opgeheven omdat er al treinverbindingen zijn.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 15:42
door Jef400
En zie het tweede deel van mijn post. Die is er niet. Doordat er geen doorgaande stoptreinverbinding door het gebied zal je sowieso buslijnen moeten laten rijden yussen de kernen, om maar te zwijgen over het lokale vervoer.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 16:03
door Frans F
Er zullen best dingen zijn die niet kunnen, maar ik proef ook gewoon een hoop onwil in de regio om trein en bus beter op elkaar af te stemmen en overlappingen te voorkomen. Het feit dat niet meer iedereen een bushalte voor zijn huisdeur heeft betekent nog niet dat je daaarom maar alle buslijnen moet handhaven ook al rijden ze op het laatst nog maar 3x per dag.

Laten wel wezen, het aantal DRU's zal links- of rechtsom ingekrompen moeten worden in de nieuwe concessie. En dan kun je dat maar beter keuzes maken in plaats van voor de zoveelste keer via de kaasschaaf de kool en de geit te sparen.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 28 mei 2014, 22:03
door Meltrain
Uit het advies van ROCOV valt te halen dat in elk geval delen van de lijnen 74 en 167 niet meer op zondag zullen rijden. Deze rijden inderdaad voor een groot deel parallel met de trein. Er wordt dus zeker gesneden in de parallelliteit..

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 29 mei 2014, 13:43
door Mike
De lijn 167 en 74 zijn er erg stil.

De 74 rijdt in het Heemskerkse deel al slechts 1x per uur en tussen Beverwijk en IJmuiden 2x per uur. Tussen Beverwijk en IJmuiden is deze wel goed gevuld, voornamelijk met scholieren en de ritten van en naar de Boot.

167 Kan ik weinig over zeggen.

Ze spreken ook over lijn 2 (Haarlem Delftplein - Haarlem Station Spaarnewoude) deze rijdt door de weeks 6 x per uur. Deze kan in mijn ogen makkelijk naar 4x per uur en in het weekend naar 3x per uur.

Ook spreken ze over lijn 80 (Zandvoort - Amsterdam Marnixstraat), deze bus is over de gehelen lijn altijd wel goed gevuld. Echter zijn er weinig doorgaande reizigers die vanaf Haarlem of Halfweg verder gaan dan Amsterdam (Geuzenveld en Bos en Lommer). De meeste gaan er bij de eerste 2e à 3e halte uit, en komen er mensen in die doorwillen naar de Rozengracht en Marnixstraat. Deze kunnen ze in mijn ogen beter eerder laten keren ergens, dat het GVB en dan bus naar de Marnixstraat laat rijden.

De drukste lijnen van de concessie zijn: (Tussen haakjes de drukste stukken)

3 (Velserbroek - Haarlem v.v.)
8 (Scholieren bus)
73 (Beverwijk - Haarlem v.v.)
75 (IJmuiden - Haarlem v.v.)
80 (Amsterdam - Zandvoort v.v.)
81 (Bij mooi weer)

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 29 mei 2014, 13:54
door BrengMe
Mike schreef:Ook spreken ze over lijn 80 (Zandvoort - Amsterdam Marnixstraat), deze bus is over de gehelen lijn altijd wel goed gevuld. Echter zijn er weinig doorgaande reizigers die vanaf Haarlem of Halfweg verder gaan dan Amsterdam (Geuzenveld en Bos en Lommer). De meeste gaan er bij de eerste 2e à 3e halte uit, en komen er mensen in die doorwillen naar de Rozengracht en Marnixstraat. Deze kunnen ze in mijn ogen beter eerder laten keren ergens, dat het GVB en dan bus naar de Marnixstraat laat rijden.
Wat bedoel je :?: