Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Gekko123 »

Voor zover ik weet moeten die displays juist volledig aangepast worden voordat de bussen lijnkleuren kunnen tonen. Dat was bijvoorbeeld ook het geval bij de streekbussen die bij U-OV rondrijden. Er is daar een overgangsperiode geweest dat de ene Amba al wel een kleurendisplay had en de ander nog niet.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

Vraag me af of ze dat aanpassen van de displays ook in HIJ gaan doen, in 2020 gaan de CNG's eruit om plaats te maken voor elektrische bussen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Somoht »

Daniel schreef:Nee, die reden dus ook kleurloos. Lijn 80 heeft trouwens witte cijfers op zachtgele achtergrond, daar lijken zwarte cijfers (zoals bij U-OV gebruikt worden) me toch leesbaarder.
Per WCAG (Web Content Accessibility Guidelines; toegankelijkheidseisen) contrast ratio moet het ook zwart op geel zijn. Althans dat is ook wat OVinfo doet, (Connexxion levert alleen de achtergrond kleur, niet tekst kleur).
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door dnmw2705 »

De bussen zouden toch 'rood' worden ipv Connexxion groen? Of was dat alleen voor Amstellanden?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Daan! »

Hebben de nieuwe R-NET-bussen minder capaciteit dan de oude 3600'en? Ze lijken zo klein.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Daniel »

dnmw2705 schreef:De bussen zouden toch 'rood' worden ipv Connexxion groen? Of was dat alleen voor Amstellanden?
Alleen R-net is rood/grijs, de rest is wit/lichtgroen ofwel de huisstijl die sinds de Hoekse Waard wordt toegepast.
busfanNL schreef:Zijn er ook foto's?
U vraagt, wij draaien...

VDL Citea, R-net:
Afbeelding
XX 3200 - Haarlem, Rijksstraatweg

VDL MidCity:
Afbeelding
XX 1957 - Spaarndam, IJdijk

VDL Citea, met onleesbare kleurencombi...
Afbeelding
XX 3224 - Haarlem, Emmabrug
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door OmniLezer »

Dat wit-lichtgroene is echt het allerslechtste keuze tot zover. Ik zie 30 op de lijnfilm staan, maar er rijdt daar geen enkele lijn tussen de 20 en 70.
Het zal vast 80 zijn. Dat van die R-net kan nog wel.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door OmniLezer »

Hier ook weer bus 30... of 80... het is vast 80 als ik de bestemming aflees.
Spoiler: show
Afbeelding
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

dnmw2705 schreef:De bussen zouden toch 'rood' worden ipv Connexxion groen? Of was dat alleen voor Amstellanden?
Ook AML krijgt deze "nieuwe" huisstijl van CXX, voor het onderliggend net: witte bussen, met lichtgroen dak en groen CXX logo, net zo als dat al was in HWGO concessie en dus nu ook in Haarlem-IJmond.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

OmniLezer schreef:Hier ook weer bus 30... of 80... het is vast 80 als ik de bestemming aflees.
Spoiler: show
Afbeelding
Ziet er inderdaad niet uit.... :shock:

Die R-netbus met rode lijnnummer, kan inderdaad, maar waarom niet een spatie tussen lijnnummer en bestemming?
Laatst gewijzigd door fred1954 op zo 03 sep 2017, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door dnmw2705 »

Er staat toch duidelijk 80? Misschien ben ik er aangewend omdat het al bijna 4 jaar in Utrecht gebruikt wordt. Voor mn gevoel is in Utrecht het cijfer wel dikker.

Hier ook de constructie: lijn heeft beide kanten op zelfde kleur? Zoals straks in Amstelland?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Daniel »

Correct, en alle R-net lijnen zijn rood. Voor het onderliggend net zijn het verschillende kleurtjes per lijn.

In Utrecht zijn de cijfers op gele achtergrond trouwens niet wit maar zwart, daarom is 't veel duidelijker. Ook gebruikt Connexxion een andere font waardoor het net wat minder duidelijk uitvalt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door busfanNL »

Heel erg bedankt Daniël. De foto's zien er weer goed uit. Die citea's zijn zeker hetzelfde als in hwgo maar dan met betere groene stoelen en groene stangen en de lezer van de ov kaart op een andere plek. Of niet?
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 05 sep 2017, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door ArrivaBas »

fred1954 schreef:Die R-netbus met rode lijnnummer, kan inderdaad, maar waarom niet een spatie tussen lijnnummer en bestemming?
De cijfers lijken mij betrekkelijk groot (voor een spatie tussen lijn en bestemming).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door busfanNL »

Dan maak je de cijfers kleiner. Of pas je hetzelfde toe als de R-NET wagens in HWGO maar dan met een kleurtje bij het nummer. :Y Dat moet mogelijk zijn.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door n-evo »

Ik zie in dit geval ook echt niks anders dan "80" staan. Vuistregel is echter wel dat licht op licht niet handig is.

Die bestemming is wel lekker informatief zeg... "Amsterdam via Haarlem", alsof de hoofdstad een dorpje is met drie bushaltes.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Durashift »

Een beetje nederigheid vanuit / voor onze hoofdstad kan geen kwaad, vind ik. :)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door n-evo »

Moet die nederigheid ten koste gaan van het praktische? :wink:

"Amsterdam" is echt te algemeen en kan van alles zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Suus »

Nadat de bus Haarlem uit is wordt de specifieke locatie in Amsterdam gefilmd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door n-evo »

Daar heb je weinig aan als je op de Tempeliersstraat staat te wachten waar minimaal 3 lijnen richting verschillende Amsterdamse stadsdelen vertrekken.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

We zijn niet zo van een scrollende of alternerende display hier in NL Jammer want op deze manieren kun je veel meer informatie tonen en ook nog eens groot en niet zoals hier gebeurt in 2 regels onder elkaar. "Amsterdam via Haarlem" en dat ook nog eens 2-regelig is volstrekt onvoldoende.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door n-evo »

Het lijkt mij dat de display te laat verspringt. Op het moment dat de bus Haarlem binnenrijdt is het overbodig om "via Haarlem" te filmen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

Klopt n-evo, het zou moeten zijn zoals hier op de 170-bundel.....lijn 172 bijvoorbeeld die uit de stad komt filmt "Kudelstaart via Amstelveen". Op de Amstelveenseweg, vlak VOOR de halte Kalfjeslaan (gemeentegrens Amstelveen) verandert het display in Kudelstaart. Ik heb dit al vaak gezien. Zelfde gebeurt uiteraard met lijn 170 ri. Uithoorn Meerwijk of Busstation.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

Bij Haarlem tempelierstraat veranderd de bestemming van lijn 80.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Wageningen1998 »

Ongeacht de bestemmingsfilm etc moet ik zeggen dat ik het erg mooie bussen vind. Zit ook een ZF-ecolife bak in zeker?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten