Concessie Haarlem-IJmond (2017-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Remco1989 »

fred1954 schreef:Een tijdelijke N30? Zou kunnen, heb er niks over gelezen. Overigens, als iemand incheckt op Schiphol en uitcheckt in Haarlem en overstapt op een tijdelijke bus kan deze chauffeur niet zien, dat deze persoon vanaf Schiphol komt.

Edit: op wiki wordt de N30 inderdaad genoemd als nachtbus naar IJmuiden vanaf 3 september. Als dit een aparte bus wordt is natuurlijk niet te controleren of iemand uit de oorspronkelijke N30 komt, of als er (gratis) ingestapt is in IJmuiden, dat deze persoon ook daadwerkelijk richting Schiphol verder reist. Het enige wat ik me kan voorstellen is, dat 1x per uur een N30 vanuit Schiphol, na Haarlem doorrijdt naar IJmuiden???
https://www.connexxion.nl/dienstregelin ... &Tijd=0020
https://www.connexxion.nl/dienstregelin ... Code=12345

Dit is de situatie in ieder geval tot 10december. Als goed is word het per 10 dec. 1 route, maar daar zijn de Provincie en VRA nog niet uit qua kosten verdeling
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Remco1989 »

JcJay schreef:Las op de website van Connexxion de volgende actie omtrent de verlenging van de N30 naar IJmuiden;

"(...)Als speciale actie mag iedere reiziger die met de nachtlijn N30 vanuit Schiphol reist, gratis tot en met 31 januari a.s., doorreizen tot aan IJmuiden. Reis je vanaf IJmuiden naar Schiphol door? Ook dan mag je het traject IJmuiden – Haarlem Station gratis met ons meereizen."

Was t niet zo dat je standaard 4,50 euro betaald voor de nachtbus ongeacht hoe ver/hoeveel haltes je rijdt? Zo ja, hoe willen ze dan de actie toepassen dat t deel Haarlem-IJmuiden gratis is? Of is er qua tarieven voor de nachtlijnen ook iets veranderd (en betaalt men doorgaans meer dan 4,50 euro in de nacht voor IJmuiden-Schiphol vv)?
Dit is de hele tekst van cxx.nl:
Hoe werkt het?

Doorreizende passagiers
Bij reizigers die overstappen van de Amstelland-Meerlanden nachtbus naar de Haarlem-IJmond nachtbus en aan het eind van deze rit, met hun OV-chipkaart, uitchecken wordt er een ritprijs van € 0,00 berekend. Reizigers die een OV-ritkaartje hebben gekocht in de AML bus, kunnen deze laten zien aan de chauffeur in de HIJ nachtbus, die vervolgens het Promotieticket Nacht uit de Ticketbox print. Dit ticket wordt vervolgens aan de reiziger gegeven.

Niet doorreizende passagiers
Er zullen ook reizigers zijn die doorreizen naar IJmuiden, maar in- of uitstappen bij Haarlem Station. Kortom, reizigers die niet vanuit de nachtbus van AML komen (die niet doorreizen naar Schiphol). Voor deze reizigers geldt een ander speciaal tarief als ze in de nachtbus van HIJ stappen. Bij het reizen met een OV-chipkaart wordt er bij het uitchecken een bedrag van € 0,89 afgeschreven. Wilt de reiziger liever met een los ticket reizen, dan koopt hij voor € 1,00 een promotieticket Nacht uit de Ticketbox bij de chauffeur.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

Dank Remco, dat is duidelijk.

Edit: net met eigen ogen in Haarlem lijn 80 zien rijden, inderdaad is van een afstand geen lijnnummer te zien, alleen een licht wit/geel vlak. Pas als de bus dichtbij is, kun je zien welke lijn het is. Dat kan beter!
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door n-evo »

Er wordt helaas vaker slecht nagedacht over dit soort dingen. Zag net ook een reclame in bus 69 voorbij komen waar witte tekst op een lichte limoengroene/-gele achtergrond was gezet. Ook onleesbaar.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Jelmer »

zijn de BYD-wagens (2100-2107) er ook al? Nog geen foto's van gezien.
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Mike »

December pas
CXX3677
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 03 sep 2017, 00:54

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CXX3677 »

Kan iemand mij duidelijkheid geven op welke lijnen de nieuwe bussen rijden?

-1950-1957 VDL MidCity: lijnen 4, 7, 9 en 14
-3200-3220 VDL Citea LLE R-net: lijnen 382 & 385
-3222-3226 VDL Citea LLE: Alleen op lijn 80?
-3230-3231 VDL Citea XLE: Alleen op lijn 680?
-7390-7391 MB Sprinter: buurtbus
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Remco1989 »

Klopt wel zo een beetje. Soms die 3222-3226 gekoppeld met lijn 81.

XLE idd 680 en misschien ooit in weekend op 81 bij evenementen in Bloemendaal of Zandvoort
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door OmniLezer »

Het is wel even wennen aan al die nieuwe ZF-bakken.
Ik heb in die Arriva Limburg, Brabant bussen (9,9 en 12 meter), in de Dirksland R-net Citea's en in die nieuwe gezeten op lijn 385 en 382.
Man, man, man. Allemaal verschillende ZF bakken. Alleen die 12 meter Arriva bussen van Brabant en Limburg klinken/schakelen hetzelfde.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door ArrivaBas »

Je let op verschillende versnellingsbakken? Lijkt mij wel het laatste waar ik op zou letten :o
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CSA2 »

OmniLezer schreef:Het is wel even wennen aan al die nieuwe ZF-bakken.
Ik heb in die Arriva Limburg, Brabant bussen (9,9 en 12 meter), in de Dirksland R-net Citea's en in die nieuwe gezeten op lijn 385 en 382.
Man, man, man. Allemaal verschillende ZF bakken. Alleen die 12 meter Arriva bussen van Brabant en Limburg klinken/schakelen hetzelfde.
ZF kent meestal al 3 verschillende schakelprogramma's per baktype. Dus het zou zomaar dezelfde bak kunnen zijn met een ander programma.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Wageningen1998 »

ArrivaBas schreef:Je let op verschillende versnellingsbakken? Lijkt mij wel het laatste waar ik op zou letten :o
Versnellingsbak is te herkennen aan het geluid, zo is een ZF-bak bijvoorbeeld te onderscheiden van een Voith-bak door het rustigere moterverloop. Vooral die oude Voith-bakken maken een hoop herrie
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door OmniLezer »

Ik heb gewoon iets met versnellingsbakken.
Het is iets waar je mee geboren bent.

Die bakken klinken trouwens elke keer wat anders. Die van die 9,9 bussen van Arriva klonken als (rustigere) Voith's met een paar extra versnellingen.
Die van die 12 meter (Arriva) klonken als halve Setra's.

Trouwens, die busbaan is ook erg mooi geworden. Het lijkt net op een trambaan met asfalt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CSA2 »

Zou prima kunnen dat het een voith is in de 9,9m want die leveren ook 6 traps bakken....
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 13 sep 2017, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Suus »

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat er in deze concessie is gebeurd.

Er zou een combinatie van elektrische en gasbussen gaan rijden, wat milieuvriendelijker zou zijn dan het plan van Syntus waarbij alleen Euro 6-dieselbussen zouden rijden.

En nu is er een hele rits dieselbussen afgeleverd, is er geen elektrische bus te vinden en zijn er gasbussen afgevoerd. Wat is hier misgegaan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:
En nu is er een hele rits dieselbussen afgeleverd, is er geen elektrische bus te vinden en zijn er gasbussen afgevoerd. Wat is hier misgegaan?

Er rijden bij mijn weten in ieder geval nog 63 CNG bussen in de concessie. De 9 BYD bussen schijnen pas in december te komen. Denk dat er tijdelijk nog wat oud materieel rijdt.......
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Suus »

De vorige concessie begon met 83 aardgasbussen, er zijn er dus al 20 manco geraakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

Volgens mij zijn er +/- 20 VDL Citea standaard bussen voor teruggekomen t.b.v. R-net 382/285. Dat kun je dan tegen elkaar wegstrepen toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Suus »

Nee, want het plan van Connexxion was toch juist zonder dieselbussen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door CamilleKreemers »

R-net rijdt met dieselbussen
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:Nee, want het plan van Connexxion was toch juist zonder dieselbussen?
Ja, nu snap ik je punt, ik keek naar het aantal bussen.

Hier heb je gelijk, om dieselbussen te introduceren daar waar vroeger gasbussen reden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Michael 1988 »

Het plan van Connexxion was toch ook dat er eerst met het huidige materieel rond gereden wordt en gedurende de concessie bussen vervangen zouden worden door elektrische?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door fred1954 »

De 63 CNG bussen worden in ieder geval in 2020 vervangen door elektrische bussen.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Remco1989 »

Ja en de BYD voor lijn 2 komen eind november. Vanwege problemen bij de leverancier.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Nee, want het plan van Connexxion was toch juist zonder dieselbussen?
Kennelijk niet.

Duurzamer aanbod door:

Start met 56 van de huidige gasbussen (op groen gas), 16 nieuwe elektrische bussen en 28 nieuwe diesel Euro VI bussen (bij de start van de concessie 60% minder uitstoot CO2);
Na 3 jaar (in 2020) worden de 56 gasbussen vervangen door elektrische bussen (vanaf dat moment 80% minder uitstoot CO2 t.o.v. de oude concessie);
Ook de uitstoot van NOx en fijnstof wordt – in het 2e deel van de concessieperiode – met 90% respectievelijk 44% teruggebracht;
Minder geluidshinder door inzet van stillere bussen en speciale banden;
Nieuwe bussen uitgerust met snelheidsbegrenzer en cruise control;
Automatische motor uitschakeling op eindpunten;
Satelliet gestuurde versnellingsbakken: op basis van GPS-coördinaten herkent de automatische versnellingsbak een locatie en wordt de uitstoot geminimaliseerd door zo zuinig mogelijk te schakelen of door bijvoorbeeld de snelheid te begrenzen;
Nieuwe klimaatneutrale vestiging;
Meer duurzame bedrijfsvoering;
Van grijs gas naar groen gas (biogas).


Bron:

https://noord-holland.nl/Actueel/Archie ... lem_IJmond
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten