Pagina 8 van 52

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 18:17
door CamilleKreemers
Wat was de arriva-abbonemententruc dan?

Wat CXX kan, kan een ander ook natuurlijk. En de grootte van de overhead kun je altijd zelf beïnvloeden als bedrijf. Het schijnt rond de 20% te zijn voor busconcessies ten opzichte van de FTE's voor buschauffeurs. Ik gok dat Connexxion dan rond de 50 FTE indirect personeel heeft. Je kan altijd kijken hoe je de indirecte FTE's kunt verkleinen.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 18:18
door mijack1985
Ik hoop natuurlijk ook op CXX, indirect toch ook een beetje mijn brood, of niet Mike ;). En hoop van de zomer weer een par dagen lijntje 84 te rijden ;)

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 18:33
door jesperhaverkamp
Het blijft een beetje gokken, maar op basis van wat er gebeurd is: In Zuid Holland Noord bestaat niet zoiets als een Randstad Noord Zoneabonnement. Daarom kon Arriva van de ene op de andere dag een compleet ander assortiment abonnementen aanbieden voor soms exorbitant hoge prijzen (later is er voor de meest extreme gevallen een compensatieregeling gekoment). Connexxion wilde waarschijnlijk niet hetzelfde doen met de abonnementen en ik denk dat ze dat de das om heeft gedaan bij de aanbesteding.

In Haarlem IJmond is het Zoneabonnement verplicht. Daarom kan de truc uit Zuid Holland niet.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 18:41
door Mike
mijack1985 schreef:Ik hoop natuurlijk ook op CXX, indirect toch ook een beetje mijn brood, of niet Mike ;). En hoop van de zomer weer een par dagen lijntje 84 te rijden ;)
Daarom :p

Gaan jullie wel 84 rijden in de zomer? Aangezien wij nu ook de 567 paswerk lijnen rijden.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 18:57
door mijack1985
Ik hoop het, vond wel leuk afgelopen zomer. Nou volgens mijn planning mag ik volgende week weer een aantal keer Paswerk Bus rijden. Collega van Tours had hem vandaag ook weer gereden. Weet je trouwens of de 3516 (die grijze interliner) ernog staat op de WP? Wantdan weet ik het wel, eerst paswerk en dan nog wat schoolroutes in Amsterdam en zo. Neem ik mooi die Volvo ;)

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 18:59
door CSA2
Ik zou m'n paard niet te snel op CXX zetten... Thuismarkt: ja, kapitaaal en of vermogen geeft je niet per saldo een extra voordeel, immers Syntus heeft Keolis achter zich staan en EBS Heeft Egged en dat is financieel ook geen kleintje. Ondanks dat Zaanstad en NHN aangrenzend zijn zijn er omlooptechnisch weinig voordeel te behalen want de 167 word tzt geknipt op Castricum en dat is nu de enige die door Ijmond en NHN gezamelijk gereden worden. Denk zelf dat de enige logische kopPeling zou zijn AML, maar gezien de materieel-eis word dat ook moeilijker dus of CXX buiten de kennis op de thuismarkt meer voordelen heeft valt te bezien.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:04
door Mike
mijack1985 schreef:Ik hoop het, vond wel leuk afgelopen zomer. Nou volgens mijn planning mag ik volgende week weer een aantal keer Paswerk Bus rijden. Collega van Tours had hem vandaag ook weer gereden. Weet je trouwens of de 3516 (die grijze interliner) ernog staat op de WP? Wantdan weet ik het wel, eerst paswerk en dan nog wat schoolroutes in Amsterdam en zo. Neem ik mooi die Volvo ;)
Heb sinds 7 jan vrij, toen stond ie er niet meer. Alleen de 3 MAN's Leon City T.

Welke paswerkroute rijden jullie nu dan? Vanuit de WP rijden we er 2 dacht ik. Die andere door VZ.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:11
door mijack1985
Als ik de de tijden zie rij ik maandag en woensdag vanaf Centrum/ Verwulft. Alleen de ochtenden

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:16
door jesperhaverkamp
CSA2 schreef:Ik zou m'n paard niet te snel op CXX zetten... Thuismarkt: ja, kapitaaal en of vermogen geeft je niet per saldo een extra voordeel, immers Syntus heeft Keolis achter zich staan en EBS Heeft Egged en dat is financieel ook geen kleintje. Ondanks dat Zaanstad en NHN aangrenzend zijn zijn er omlooptechnisch weinig voordeel te behalen want de 167 word tzt geknipt op Castricum en dat is nu de enige die door Ijmond en NHN gezamelijk gereden worden. Denk zelf dat de enige logische kopPeling zou zijn AML, maar gezien de materieel-eis word dat ook moeilijker dus of CXX buiten de kennis op de thuismarkt meer voordelen heeft valt te bezien.
Er valt natuurlijk ook op het gebied van stallingen en voorzieningen een voordeel te behalen. Eén team servicemedewerkers op Haarlem CS is er nu voor zowel de lijnen van Haarlem-IJmond als AML. Hetzelfde voor de technische dienst die rondrijdt. Als de twee concessies door verschillende partijen worden gereden, heb je hoe dan ook minder efficiency.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:19
door CamilleKreemers
WP, VZ.... Wat houd dit in?

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:21
door flipje
CSA2 schreef:Ik zou m'n paard niet te snel op CXX zetten... Thuismarkt: ja, kapitaaal en of vermogen geeft je niet per saldo een extra voordeel, immers Syntus heeft Keolis achter zich staan en EBS Heeft Egged en dat is financieel ook geen kleintje. Ondanks dat Zaanstad en NHN aangrenzend zijn zijn er omlooptechnisch weinig voordeel te behalen want de 167 word tzt geknipt op Castricum en dat is nu de enige die door Ijmond en NHN gezamelijk gereden worden. Denk zelf dat de enige logische kopPeling zou zijn AML, maar gezien de materieel-eis word dat ook moeilijker dus of CXX buiten de kennis op de thuismarkt meer voordelen heeft valt te bezien.
Ik wel :wink: . Als je de aanbestedingsmarkt de afgelopen jaren (vanaf 2012) hebt gevolgd dan weet je dat Connexxion niks meer heeft verloren. Het is bij Connexxion na verlies van Utrecht zaak om de huidige concessies te behouden. En vergeet niet dat Connexxion met moederbedrijf Transdev de grootste moeder heeft van de 3.. (86.000 werknemers - 41.000 voertuigen - € 7 miljard omzet in 2013 - bron)

Syntus daar en heeft zich ingeschreven in Brabant en Zeeland maar schenen daar redelijk kansloos te zijn. Syntus zal ( na het financiële debacle in het oosten des lands) niet meer voor een habbekrats gaan rondrijden. Ze mogen dan wel moeder Keolis (54.000 werknemers - € 5.1 miljard omzet in 2013 - bron) hebben maar die zou ook wel eens een 'ruime' winst willen zien bij Syntus :roll:

EBS ben ik nauwelijks mee bekend, maar gezien de verhalen hier op het forum en in de media verwacht ik er niet heel veel van.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:22
door mijack1985
CamilleKreemers schreef:WP, VZ.... Wat houd dit in?
WP is stalling Waaardepolder in Haarlem en VZ is Velzen Zuid.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:30
door CamilleKreemers
EBS zal onze OV-CAO nu wel kennen en die fout niet nog eens maken. Ik denk daarom ook dat er realistischer door ze wordt ingeschreven.

Even rare vraag: In de aanbesteding stond dat de solvabiliteit moest worden bepaald. Wat houdt dit precies in? Er hingen gunningspunten aan deze eis.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:34
door Hainje
Als ik de Wiki erop na lees, dan gaat het denk ik vooral om of een bedrijf wel voldoende financiële reserves heeft om te voorkomen dat de overheid in moet grijpen als een bedrijf te optimistisch ingeschreven heeft. Dus in feite dekt de provincie zich in om scenario's zoals Limburg (en Waterland) te voorkomen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Solvabiliteit

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:34
door jesperhaverkamp
Mompelt iets over Syntus en een geldinfuus.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:43
door CamilleKreemers
oke, in het NvU stond dat er een directe verbinding Haarlem Centrum - Ijmuiden moest zijn. Wat zouden de chauffeurs van Haarlem-Ijmond denken van het volgende:

R-net 73 (staat op planning voor R-net sinds 2010): huidige route
R-net 75 (wordt als het goed is R-net in deze conc.): Haarlem Schalkwijk - Route lijn 3 - Haarlem NS - Route lijn 75 - Ijmuiden.
Deze lijnen rijden op elkaar door en rijden in de spits tussen Haarlem NS en Ziekenhuis Noord (de nieuwe naam weet ik niet, maar was Kennemer Gasthuis) rijden ze beide 8x/uur.

Hiermee zit ik alleen nog met die haltes tussen de R-nethaltes.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 13 jan 2015, 19:52
door CSA2
CamilleKreemers schreef:oke, in het NvU stond dat er een directe verbinding Haarlem Centrum - Ijmuiden moest zijn. Wat zouden de chauffeurs van Haarlem-Ijmond denken van het volgende:

R-net 73 (staat op planning voor R-net sinds 2010): huidige route
R-net 75 (wordt als het goed is R-net in deze conc.): Haarlem Schalkwijk - Route lijn 3 - Haarlem NS - Route lijn 75 - Ijmuiden.
Deze lijnen rijden op elkaar door en rijden in de spits tussen Haarlem NS en Ziekenhuis Noord (de nieuwe naam weet ik niet, maar was Kennemer Gasthuis) rijden ze beide 8x/uur.

Hiermee zit ik alleen nog met die haltes tussen de R-nethaltes.
Lijn 2/3 zou dat op kunnen vullen in Haarlem-Noord, alleen de 73 heeft ook nog een tak naar Schalkwijk. Meen trouwens te herinneren dat de 73 straks 2 eindpunten krijgt in Uitgeest en Castricum.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 13:58
door CamilleKreemers
Het idee is dus dat deze R-net lijnen in Schalkwijk op elkaar doorrijden.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 14:18
door Mike
R net lijn die vanaf station tot schalkwijk overal stopt en de 300 wel doorrijd.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 14:28
door CamilleKreemers
Eindelijk een lijst van eisen voor R-net:

- Drukste stuk kent minimaal 3000 reizigers (1500 per richting)
- De Vf-waarde is kleiner dan 1,5 ten opzichte van de auto.
- De spitsfrequentie is minimaal 6x/uur en in de dal rijdt de bus altijd 4x/uur.
- De buslijn kent een betrouwbaarheid van minimaal 99,5%

Alleen lijn 75 schijnt eraan te voldoen.

Ik kijk even naar de telcijfers en tussen Velserbroek en Haarlem Station zitten er maar 2300 reizigers in deze lijn. Nu is er ook zware concurrentie met lijn 3, dus misschien kun je het aantal reizigers nog iets verhogen (aldus chauffeurs zijn dat er 600 uit Velserbroek per dag). Lijn 3 moet dan wel ingekort worden. Lijn 3 kent volgens telcijfers tussen Haarlem Station en Ziekenhuis Noord op dit moment 3200 reizigers, waar dan door overdracht reizigers naar 73 nog 2600 reizigers overblijven)

Ik zit dan alleen met de takken Uitgeest - Beverwijk (nog geen 1700 reizigers) en Haarlem Station - Schalkwijk (via route lijn 73 zijn dat 2000 reizigers en via de route van lijn 3 1600 reizigers). Deze lijndelen hebben die eis van 3000 reizigers NOOIT binnen nu en 5 jaar.

@ Mike, stopt R-net 300 ook in Haarlem Centrum?

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 15:44
door mijack1985
De 300 stopt ook in Haarlem Centrum/ Verwulft

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 16:00
door Mike
Camille: tussen haarlem NS en Schalkwijk hoeft ook geen Rnet. Gewoon streek-/stadslijnen zoals nu is prima.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 20:26
door CamilleKreemers
Dan hebben we denk ik een probleem. De provincie wil een rechtstreekse verbinding Kennemer Zuid - Centrum - Station - Kennemer Noord. Daarnaast willen ze een rechtstreekse verbinding Ijmuiden - Centrum (aldus NvU). Lijnen 73, 75, 80 en 82 zouden R-net moeten worden, als aan de eisen wordt voldaan. De enige manier die ik zie om het ook efficiënt te houden voor de vervoerder is lijnen 3 en 75 combineren (deels dan) en een stopbus tussen Kennemer Noord en Station in te leggen voor de ontsluiting langs de haltes die overgeslagen worden door R-net.

Ik weet alleen niet of de provincie nog haltes eruit wil knikkeren. Ik denk persoonlijk dat de route door Heemskerk efficiënter kan en daardoor sneller. Nu slingert die route nogal door Heemskerk. Ik denk alleen dat de ontsluiting van Heemskerk een probleem gaat geven, daar die plaats zo breed gebouwd is. Hoe druk is lijn 73 ten opzichte van lijn 74?

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 21:12
door Mike
Lijn 75 kan prima naar het centrum rijden en via de oude route 73 weer naar het station gaan.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 14 jan 2015, 23:45
door FlyingHollander
Lijn 74 is in Heemskerk/Beverwijk dramatisch. De frequentie is op dit deel van het traject tegenwoordig slechts 1x/uur. Het begin/eind punt trekti.t.t. tot een station totaal geen mensen. Er wordt dan omgereden via de noordelijke wijken van Heemskerk. Vervolgens ga je op net te grote afstand langs het centrum. Dan rij je voor 1 halte 1.5km om! Dit voor een halte die tussen station Heemskerk en een winkelcentrum ligt, maar net te ver van beide. Vervolgens neem je een enorme boog door de nieuwbouwwijk Broekpolder. Sinds de bus (voorheen op dit deel van het traject de 167) door deze wijk rijdt gaat het alleen maar slechter met deze lijn.

Kortom deze bus gaat 1 keer per uur leeg vanaf nergens met een grote omweg via nergens naar station Beverwijk. Hier krijgt de bus pas nut door z'n verbinding met IJmuiden.

Lijn 73 is echter wel meer dan prima en de bezetting ook. 4x/uur muv zondag. Richting noorden verbinding naar station Uitgeest, richting zuiden verbinding naar station Beverwijk (verder is niet erg relevant vanaf Heemskerk). Verbindingen met de stations zijn erg belangrijk gezien de ongunstige ligging van station Heemskerk. De lijn gaat door woonwijken, door het centrum, langs andere winkelcentra en scholen. Ja, er wordt in Heemskerk een omweg gemaakt, maar daar hebben de meeste mensen amper last van. En hierdoor doet de lijn wel nagenoeg heel Heemskerk aan, muv van de omgeving station.

Over lijn 167 kan ik weinig zeggen, maar door de verbinding met station Castricum lijkt deze verbinding meer bestaansrecht te hebben dan lijn 74. Zeker is dat voor twee deze lijnen verbetering mogelijk is, maar ik zou het zonde vinden als de prima functionerende lijn 73 hiervoor zou worden aangepast.