Aanbesteding Haarlem-IJmond

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
YSH
Berichten: 19
Lid geworden op: Do 29 Mei 2014, 14:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor YSH » Do 29 Mei 2014, 14:08

Op Tenderned staat nu de hele telling, maar misschien dat iemand ook interesse heeft in een wat simpeler tabelletje (eerder dit jaar opgevraagde data uit dezelfde telling):
Klik hier

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Mike » Do 29 Mei 2014, 14:16

BrengMe schreef:
Mike schreef:Ook spreken ze over lijn 80 (Zandvoort - Amsterdam Marnixstraat), deze bus is over de gehelen lijn altijd wel goed gevuld. Echter zijn er weinig doorgaande reizigers die vanaf Haarlem of Halfweg verder gaan dan Amsterdam (Geuzenveld en Bos en Lommer). De meeste gaan er bij de eerste 2e à 3e halte uit, en komen er mensen in die doorwillen naar de Rozengracht en Marnixstraat. Deze kunnen ze in mijn ogen beter eerder laten keren ergens, dat het GVB en dan bus naar de Marnixstraat laat rijden.

Wat bedoel je :?:


Dat de lijn van Zandvoort tot de Marnixstraat en terug overal wel druk is.

De meeste reizigers die vanuit Haarlem en Halfweg in de bus zitten gaan er bij deze haltes uit:

Amsterdam, Burgemeester Eliasstraat
Amsterdam, Plein '40-'45
Amsterdam, Burgemeester de Vlugtlaan

Daar stappen vervolgens weer reizigers in die verder gaat tot haltes:

Amsterdam, Marnixstraat
Amsterdam, Rozengracht

Zodoende denk ik dat ze in de buurt van Plein 40-45 kunnen keren, en dat de GVB (Stadsdienst Amsterdam) een lijn naar de Marnixstraat laat rijden.

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1378
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor BrengMe » Do 29 Mei 2014, 14:33

Dat is een goed idee, maar ik denk dat je die lijn tussen Geuzenveld en het Centrum dan wel kan vergeten. Deze rijdt veel te parallel aan andere (tram)lijnen.
---

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor tsov » Do 29 Mei 2014, 22:47

Uh, ja, maar dan komen de haltes aan de Willem de Zwijgerlaan zonder vervoer te zitten. Met een beetje lijntjes trekken op Google Maps is het net op of soms net over het randje om vanaf daar naar de haltes aan de Admiraal De Ruyterweg te wandelen, uitgaande van de in de concessie Amsterdam geldende maximale afstand van 400 meter.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Erno-BE » Do 29 Mei 2014, 23:38

Meltrain schreef:Uit het advies van ROCOV valt te halen dat in elk geval delen van de lijnen 74 en 167 niet meer op zondag zullen rijden. Deze rijden inderdaad voor een groot deel parallel met de trein. Er wordt dus zeker gesneden in de parallelliteit..

Bij lijn 74 zou dan Beverwijk-Heemskerk vervallen op zondag. Beverwijk-IJmuiden isnog verrassend goed bezet op zondag, zou de halfuursdienst ook niet op dat deel aantasten.

YSH
Berichten: 19
Lid geworden op: Do 29 Mei 2014, 14:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor YSH » Vr 30 Mei 2014, 12:21

De 74 Beverwijk-IJmuiden is een stroomlijn en heeft dus minimumbediening in het PvE van eens per half uur.

De 167 gaat straks niet meer door naar castricum, dit gedeelte wordt overgenomen door de 73, die na de Ruysdaelstraat splitst in tak Uitgeest en tak Castricum. Omdat eindpunt 74 en 167 straks zo dicht bij elkaar liggen lijkt me het handigst om hier een ringlijn van te maken. De 74 loopt in Heemskerk nu grotendeels dood en krijgt op die manier betere verbinding met het centrum.

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Mike » Wo 03 Sep 2014, 18:23

Heb in de wandelgang vernomen dat Connexxion, Arriva en Syntus!? Zich gaan inschrijven.

Iemand die dat kan bevestigen?

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Somoht » Wo 03 Sep 2014, 18:49

Zijn de usual suspects. Syntus is wanhopig voor een extra concessie dus die schrijft overal in, Qbuzz mag niet meer (alleen bij samenloop HRN) geloof ik. En Arriva doet altijd mee ;)

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Mike » Wo 03 Sep 2014, 18:57

Wordt Arriva niet te groot? Dan speculeren meerdere collega's.

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Somoht » Wo 03 Sep 2014, 19:08

Volgens mij is Connexxion nog steeds groter dan Arriva en Connexxion was nog veel groter ten koste van Arriva. Dus denk dat Arriva nog een heel stuk kan groeien ;).

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5574
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Hainje » Wo 03 Sep 2014, 19:10

Somoht schreef:Qbuzz mag niet meer (alleen bij samenloop HRN) geloof ik. En Arriva doet altijd mee ;)

Serieus? :(
Die regel is zeker na "Utrecht" gekomen?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Somoht » Wo 03 Sep 2014, 19:12

Die situatie rond Qbuzz is volgens mij gekomen door het Fyra debacle / vernieuwing HRN. Maar ik heb die interpretatie ook maar gehaald uit de media die notoir onbetrouwbaar zijn.

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 03 Sep 2014, 19:15

Indien we kijken naar Aantal concessies is Connexxion kleiner dan Arriva.
Ik verwacht:

[*]Arriva, want die zijn al bijna winnaar in de grote concessies (behalve Zeeland, maar kan zijn dat het geen hoge prioriteit was voor ze.)
[*]Connexxion of Transdev door samenvoeging met Veolia, omdat ze er al rijden.
[*]Syntus, om de reden dat ze anders alleen Twente en Veluwe overhouden.

EBS zou een interessante zijn om in te schrijven.

Qbuzz / Abellio mogen, als we de "nieuwe" wet moeten geloven, niet inschrijven. Persoonlijk vind ik dat Arriva dan ook niet mag inschrijven wegens potentiële steun van DB en Connexxion / Transdev is het staatsbedrijf van Frankrijk, en dus mogen die eigenlijk dan ook niet inschrijven.

Eigenlijk is de OV-wereld maar klein (5 bedrijven).
Arriva en Connexxion/Veolia hebben de meeste concessies in handen samen.
Verder zijn Syntus en Qbuzz nog actief.

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Somoht » Wo 03 Sep 2014, 19:17

Volgens mij is het geen wet maar meer een gentlemen's agreement cq afspraak tussen aandeelhouder (Staat) en NS.
Connexxion heeft overigens wel een voordeelpositie doordat ze in Amstellanden rijden en ze alle OVchipkaart data hebben en niet hoeven te delen.

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 03 Sep 2014, 19:19

maar onder de streep blijf ik het apart vinden dat het nederlandse Qbuzz niet mag inschrijven, maar de Duitse Arriva en Franse Connexxion en Veolia weer wel. Het principe van aanbesteden was toch dat elke partij kon inschrijven?

Op welke manier is dit een voordeel dan? De nieuwe dienstregeling is al geëist als gelijk aan de huidige dienstregeling. Dit moet twee jaar behouden blijven, alvorens er wijzigingen mogen plaatsvinden. Daarnaast worden de tarieven door de provincie voorgeschreven. Het aandeel reizigersinkomsten is zelfs bekend.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Sep 2014, 19:23

Volgens mij is het ook meer een hardnekkig gerucht dat ze niet mogen inschrijven, maar mogen ze het in de praktijk nog wel gewoon. Qbuzz heeft sowieso eigenlijk nooit op alle concessies ingeschreven, zijn er genoeg die ze overgeslagen hebben.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 03 Sep 2014, 19:28

Ik weet alleen dat ze hebben ingeschreven op Rotterdam Streek (enige inschrijver), ZOF (enige inschrijver), GD (rijden ze nog steeds, gewonnen van Arriva), Utrecht (soap van heb-ik-jou-daar, maar gewonnen van Connexxion).

Ik had persoonlijk ook Brabant verwacht, maar schreven ze niet op in omdat de SOV-perikelen volledig bij de vervoerder werd gelegd. Dit is te riskant voor ze in de business-model dus schreven ze niet in.

Zijn er ook concessies die ze moesten laten gaan?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Suus » Wo 03 Sep 2014, 19:29

CamilleKreemers schreef:Op welke manier is dit een voordeel dan? De nieuwe dienstregeling is al geëist als gelijk aan de huidige dienstregeling. Dit moet twee jaar behouden blijven, alvorens er wijzigingen mogen plaatsvinden. Daarnaast worden de tarieven door de provincie voorgeschreven. Het aandeel reizigersinkomsten is zelfs bekend.

Een aantal van de belangrijkste lijnen van de concessie moeten worden gedeeld met Amstelland-Meerlanden, zoals de 300 en de 140/340.
Rame à l'approche

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 03 Sep 2014, 19:31

de 300 en 140 vallen volledig onder de concessie Amstelland, zover ik weet. Aldus NvU moeten deze lijnen volledig worden gedoogd, want me dan raar zou lijken als het ook onderdeel van de concessie is.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Daniel » Wo 03 Sep 2014, 19:41

CamilleKreemers schreef:Zijn er ook concessies die ze moesten laten gaan?

Noord- en Zuidwest Friesland hebben ze verloren van Arriva en de stad/streekconcessie Rotterdam (deels hun eigen gebied) hebben ze verloren aan de RET (na de niet doorgegane samenwerking met RET hebben ze daar zelf meegeboden).

Zover ik weet was er in elk geval interesse in Limburg (via Abellio Nederland omdat daar ook spoor bij zit) en met zekerheid heeft Qbuzz meegedaan aan de marktconsultatie voor de concessie Provincie Utrecht die komend jaar aanbesteed wordt. (Als je toch niet mag bieden lijkt deelnemen aan zo'n marktconsultatie ook wat nutteloos, nietwaar? En da's een vrij recente geweest, namelijk begin dit jaar)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Suus » Wo 03 Sep 2014, 19:45

Qbuzz heeft in het verleden ook deelgenomen aan Haaglanden Streek, maar daar won Veolia.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
BrengMe
Berichten: 1378
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Arnhem

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor BrengMe » Wo 03 Sep 2014, 19:49

CamilleKreemers schreef:de 300 en 140 vallen volledig onder de concessie Amstelland, zover ik weet. Aldus NvU moeten deze lijnen volledig worden gedoogd, want me dan raar zou lijken als het ook onderdeel van de concessie is.


Lijn 300 behoort niet volledig tot Amstelland-Meerlanden, maar ook niet tot Haarlem-IJmond: het deel tussen Vijfhuizen en Haarlem is onderdeel van een aparte concessie: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... Vijfhuizen :wink:
---

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor JWM » Wo 03 Sep 2014, 20:01

Die lijnconcessie Vijfhuizen - Haarlem voor de Zuidtangent wordt gezamenlijk aanbesteed met Amstelland-Meerlanden. Heeft te maken met verantwoording en financiering die bij de Provincie Noord-Holland ligt voor dat deel

Mike
Berichten: 279
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Mike » Wo 03 Sep 2014, 21:08

Als ik mijn dienst kijk via Webcom van connexxion wordt een rit van de lijn 300 ook altijd in 2 delen gedeeld.
Hlm Ns - Hlm fin
Hlm fin - Asd bs

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor waldo79 » Do 04 Sep 2014, 09:33

Wat bedoel je met fin en bs?
Mij best :)


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 9 gasten