Aanbesteding Haarlem-IJmond

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
robert55
Berichten: 776
Lid geworden op: Za 20 Feb 2010, 19:27

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor robert55 » Za 24 Jan 2015, 14:04

Bij de 'kwaliteit van het vervoersplan' kan ik me voorstellen dat als er een geprefereerde invulling is aanbieders gelijk eindigen.
Bij de score op DRU al minder, maar misschien omdat er een soort weging in zit kan je daar ook de opdrachtgever pleasen.
Maar die gewogen inschrijfsom die is echt raar: dat zou betekenen dat beide partijen voor hun bieding precies dezelfde kostenstructuur, kosten [inclusief overhead] en eigen marge hanteren.
Kan eigenlijk allemaal alleen als de aanbesteding te gesloten is opgezet.

Maar goed, dat is niet wat de beroepsinstantie eventueel gaat toetsen, hoogstens indirect. Die gaat vooral naar procesmatige onjuistheden kijken.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Vinny » Zo 25 Jan 2015, 17:07

Klaasje schreef:Zeker als je in de concessie een "oplossingsrichting" meegeeft is het niet zo raar dat je dicht bij elkaar in de buurt uitkomt.

Dan is de uitkomst wel degelijk politiek ingegeven. Gaat een beetje tegen de geest van het aanbesteden in.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

CamilleKreemers
Berichten: 2328
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 26 Jan 2015, 09:37

er mogen toch wensen van de politiek in een aanbesteding worden geuit?

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 605
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Statler Rail » Ma 26 Jan 2015, 20:06

Op deze pagina een artikeltje over de gunning van Haarlem-IJmond en een analyse van het gunningsmodel. Wat citaten:

OV Tenders schreef:Het komt er in feite op neer dat Syntus en Connexxion op gunningscriteria GC.1, GC.2, GC.3 én GC.4 exact gelijk moeten hebben gescoord. Voor GC.1 en GC.3 is dit vanzelfsprekend, omdat expliciet naar deze criteria wordt gekeken. Op GC.2 en GC.4 moeten beide inschrijvers logischerwijs ook gelijk hebben gescoord, omdat een verschillende score zou leiden tot een verschil dat vrijwel onmogelijk exact (tot drie cijfers achter de komma) gecompenseerd kan worden met een ander criterium.

OV Tenders schreef:Conclusie over de gunningscriteria: dat beide inschrijvers gelijk scoren is in principe goed mogelijk. De kans is klein, maar nog wel groot genoeg om plausibel te zijn. Het probleem lijkt eerder te zitten in een slecht ontwerp van het gunningsmodel, waarbij een gelijke score te makkelijk kan voorkomen. Beter was geweest als de beoordelingscommissie op gunningscriteria GC.3, GC.5 en GC.6 geen tot hele cijfers afgeronde rapportcijfers had moeten gegeven, maar dat onafgeronde cijfers (op basis van de scores bij de afzonderlijke leden van de beoordelingscommissie) waren gebruikt. In dat geval was de kans op een gelijke eindstand al een stuk kleiner.

Oftewel: het is goed mogelijk dat Syntus en CXX gelijk eindigden, want het gunningsmodel was niet zo handig bedacht.
OV Tenders schreef:Aanvulling onduidelijkheden in bieding
Hoewel het gunningsmodel kwalitatief onvoldoende lijkt, is dit op zich nog geen reden om de rechtmatigheid van de gunning te betwijfelen. Een ander element in de gunningsprocedure roept echter meer vragen op. Volgens de berichten zou Syntus in eerste instantie beter hebben gescoord dan Connexxion, maar kwam Connexxion langszij nadat zij de gelegenheid had gekregen om bepaalde onduidelijkheden in haar bieding aan te vullen.

Hiermee lijkt de provincie Noord-Holland uit de bocht te vliegen. In principe geldt in het bestuursrecht het principe dat als er iets in een ingediend stuk ontbreekt, het bestuursorgaan de indiener eerst in de gelegenheid moet stellen om het gebrek te herstellen, alvorens het stuk als “niet-ontvankelijk” terzijde mag worden gelegd. Denk dan bijvoorbeeld aan een ontbrekend formulier of handtekening. Dat is toegestaan en is zelfs een plicht van de concessieverlener.

Het kan echter niet zo zijn dat in een aanbestedingsprocedure een inschrijver de mogelijkheid wordt geboden om zijn bieding aan te vullen, zodat hij vervolgens beter scoort. De procedure van “verzuimherstel” behoort bij de voorvraag die vooraf gaat aan de daadwerkelijk beoordeling, namelijk of de ingediende stukken compleet zijn. Het verhaal gaat dat Connexxion eerst een lagere score dan Syntus had. Dat betekent dus dat Connexxion wél ontvankelijk was, alleen dat zij kennelijk op bepaalde onderdelen omwille van onduidelijkheid niet de volledige punten hebben gehaald.

Conclusie: Syntus heeft een punt
Als de feiten inderdaad zijn zoals deze opdat moment de ronde doen, dan betekent dit dat de provincie Noord-Holland ten onrechte de procedure van verzuimherstel heeft toegepast terwijl er kennelijk geen aanleiding was om de inschrijving van Connexxion als niet-ontvankelijk te beschouwen.

Met andere woorden: Syntus heeft een punt, maar niet zozeer over de loting, maar wel over het aanvullen van de bieding door Connexxion.

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Somoht » Ma 26 Jan 2015, 20:16

Volgens mij ergens gelezen dat Syntus expliciet geen problemen had met een loting, maar wel aan dingen die gebeurd zijn in de aanloop naar loting.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 605
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Statler Rail » Ma 26 Jan 2015, 23:20

Dat zou goed kloppen met het voornoemde verhaal. Dat Syntus en CXX gelijk eindigden en er een loting volgde is op zich niet onjuist. Maar dat Connexxion onduidelijke passages mocht aanvullen is absoluut not done.

Ik snap dat wel; anders krijg je dat alle inschrijvers lekker vage en dubbelzinnige passages opnemen in hun bieding: wordt er een vraag over gesteld dan doe je alsnog een duidelijke toezegging, en wordt er geen vraag over gesteld dan kan je er makkelijk onder uit.

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Somoht » Di 27 Jan 2015, 01:06

Hier stond het
http://www.ovmagazine.nl/2015/01/syntus ... ssie-1931/
Broersma is verbolgen over het feit dat Syntus de uitslag via een journalist van het Haarlems Dagblad moest vernemen en pas daarna werd ingelicht door de provincie. “Met de loting zelf was niets mis, maar we zijn ernstig bezorgd over de laatste fase van het aanbestedingsproces. Het heeft er alle schijn van dat er niet integer is gehandeld.”

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 605
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Statler Rail » Di 27 Jan 2015, 22:20

Ik kan moeilijk uit het artikel opmaken wát Boersma nou precies van die journalist van het Haarlems Dagblad te horen kreeg. Dat er een loting zou komen? Of wat de uitslag van de loting was? Maar ik neem aan dat Syntus zelf bij de loting aanwezig was, dus dan moet het wel zijn dat hij van de journalist hoorde dat er een loting zou komen. Dat is vrij ernstig, want op dat moment mocht die informatie maar bij een zeer kleine kring personen bekend zijn.

Dat lekken is wel een echt probleem bij aanbestedingen. Je kan je dan afvragen hoe integer de biedingen beoordeeld worden. Het is ook zo'n klein wereldje en dat werkt natuurlijk in de hand dat informatie stiekem gedeeld wordt of dat de vervoerder ene vervoerder bevoordeeld wordt boven de andere.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Vinny » Di 27 Jan 2015, 23:48

CamilleKreemers schreef:er mogen toch wensen van de politiek in een aanbesteding worden geuit?

Mag wel, maar als je alles als wensbeeld voorschrijft dan ben je niet zo zinvol bezig. Dan krijg je geen innovatieve oplossingen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

CamilleKreemers
Berichten: 2328
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 28 Jan 2015, 09:28

Ik vraag me een paar dingen af van die loting.
Worden de bedrijven bij naam geloot of worden ze bij geanomiseerde naam genoemd?
Daarnaast, wie is er precies aanwezig bij de loting?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Suus » Wo 28 Jan 2015, 11:24

De krant schreef dat een notaris de loting deed en dat de directeuren van de twee vervoersbedrijven aanwezig waren. Ze kregen een lootje met een 0 of een 1 en deden dit in een mandje. Daaruit trok de notaris een lootje en dat was het lootje dat eerder de directeur van Connexxion vast had gehouden.
Rame à l'approche

Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: Za 23 Aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Buzzer » Di 03 Feb 2015, 15:03

Onderzoek provincie naar 'lek' busloting

HAARLEM - Hoe bijzonder het ook is dat busvervoerder Connexxion de aanbesteding voor het busvervoer in de regio Haarlem/IJmond heeft gewonnen na een loting, de aanbesteding is precies volgens de regels gevoerd, aldus gedeputeerde Elisabeth Post (VVD).

Er waren flinke twijfels gerezen over de aanbesteding met een waarde van 320 miljoen euro. Busvervoerder Syntus zou volgens berichten in de media aanvankelijk een betere aanbieding hebben gedaan dan Connexxion, waarna die laatste partij de kans zou hebben gekregen de aanbieding gelijk te trekken.

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal ... busloting_


Ooh ooh onze Elisabeth Post is hierbij betrokken, onder meer bekend vanwege de bloemengate affaire en haar scheldpartijen.... :neg:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Suus » Di 03 Feb 2015, 17:05

In maart zijn er verkiezingen, voel je vrij om niet op de VVD te stemmen die al jarenlang een puinhoop maken van de provincie Noord-Holland.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Vinny » Di 03 Feb 2015, 22:42

Ze hadden vroeger wel goede mensen, maar helaas is de klad er in gekomen toen er wat "snelle vastgoedjongens" gestrikt werden. Die moet je natuurlijk nooit te veel ruimte geven in de politiek. Dan krijg je Italiaanse taferelen...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor zone2000 » Do 05 Mar 2015, 16:53

Syntus in bezwaar tegen gunning concessie Haarlem-IJmond
Syntus gaat in bezwaar tegen de gunning van de concessie Haarlem-IJmond. Het bedrijf heeft dinsdag een officieel bezwaarschrift ingediend bij de provincie Noord-Holland. Tevens wil de vervoerder dat de provincie en concessiewinnaar Connexxion stoppen met voorbereidende werkzaamheden. Syntus heeft daarom een verzoek ingediend bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), waarin het vraagt om een voorlopige voorziening.
http://www.ovpro.nl/bus/2015/03/05/synt ... em-ijmond/
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Zo 08 Mar 2015, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ingekort vanwege copyright

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Z2N » Do 05 Mar 2015, 17:05

't viel te verwachten, maar om nou te zeggen dat ik er op zat te wachten... :N
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11158
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Meltrain » Vr 06 Mar 2015, 13:09

Dit is één van de weinige gevallen waarbij ik begrip kan opbrengen voor het aantekenen van bezwaar.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

YSH
Berichten: 19
Lid geworden op: Do 29 Mei 2014, 14:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor YSH » Ma 09 Mar 2015, 14:37

In het Haarlems Dagblad van vandaag meer informatie over de bezwaren van Syntus en EBS. Syntus vindt dat ze te weinig punten zijn toegekend, bijvoorbeeld voor toegankelijkheid.

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article27330730.ece/Vuist-vervoerders-tegen-provincie_?lref=r_regionaal (Alleen voor abbonnee's, of mensen die de headline in google stoppen).

CamilleKreemers
Berichten: 2328
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 09 Mar 2015, 15:00

Dus Syntus EN EBS maken bezwaar.

Ik ben wel nieuwsgierig, (een kennis van mij werkt daar), dus kan je de redenen geven van beide bedrijven voor het bezwaar YSH? Ik heb geen betaalde account voor het Dagblad daar.

PB naar mij met de tekst mag ook.

YSH
Berichten: 19
Lid geworden op: Do 29 Mei 2014, 14:03

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor YSH » Ma 09 Mar 2015, 16:04

Over EBS wordt niets gezegd, die stonden natuurlijk ook wel heel ver achter. Lijkt me vrij kansloos.

Syntus claimt op een aantal terreinen meer punten te verdienen:
- Ze bieden meteen nieuwe bussen aan
- Meer punten op toegankelijkheid, want ze willen meer rolstoelplaatsen aanbieden in de bus naar Heliomare.

CamilleKreemers
Berichten: 2328
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 09 Mar 2015, 16:20

Ben benieuwd. We kennen de inschrijvingen ook niet, maar blijf gelijkspel apart vinden. En dan helemaal omdat het kennelijk niet om maximale scores ging.

Buzzer
Berichten: 61
Lid geworden op: Za 23 Aug 2014, 11:56

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Buzzer » Wo 18 Mar 2015, 13:25

Een interessant artikel vandaag in de IJmuider Courant over de aanbesteding. Hierin herhaalt Syntus dat er mogelijk niet eerlijk is gehandeld.

''Connexxion lijkt door de provincie te zijn bevoordeeld.Bij het vergelijken van de scores komen wij als Syntus namelijk beter uit de bus'.''


Er is gekeken naar drie punten: de kwaliteit van vervoer, de duurzaamheid en de klanttevredenheid. Zowel Connexxion als Syntus scoorden op deze drie criteria in totaal 24 punten. ''.......'' Maar Syntus kan niet begrijpen waarom Connexxion een 9 kreeg voor duurzaamheid, terwijl Syntus slechts een 8 haalde. Uijl: Dit is op geen enkele manier terug te halen uit de argumentatie. Connexxion is in onze ogen door de provincie geholpen. We hebben ook een gesprek over die beoordeling gehad, met de nodige irritaties.''
Op basis van dit wantrouwen heeft Syntus het onafhankelijke onderzoeksbureau CE Delft te hulp geroepen, dat de vlootemissies (uitstoot van schadelijke stoffen) van Syntus en Connexxion voor deze concessie heeft berekend.
Uijl:''Op basis van in Nederland geaccepteerde normen. Een onderzoek dus met een open vraagstelling door een kennisinstituut.''
De resultaten van dit onderzoek zullen de provinciebestuurders mogelijk verassen, maar bij Syntus kijken ze er niet vreemd van op. De algemene conclusie van CE Delft: voor alle jaren en voor alle brandstoffen zijn de bussen van Syntus minder schadelijk voor het milieu. Syntus gaat met het Delftse onderzoeksrapport in de hand twee keer in beroep; bij de provinciale bezwarencommissie en bij de rechter.


Bij Syntus overheerst het gevoel dat de traditionele Noord-Hollandse vervoerder Connexxion is bevoordeeld door de provincie Noord-Holland. VVD-gedeputeerde Elisabeth Post is politiek verantwoordelijk. Om op deze hartelijke banden de nadruk te leggen, wijst Uijl op een saillant detail uit het openbare feitenrelaas over de aanbesteding voor provinciale staten. In dat feitenrelaas staat dat de vervoersgedeputeerde Elisabeth Post een whatsapp heeft ontvangen van de directeur van Connexxion, waarin hij meldde dat hij ''onaangenaam verrast was over het feit dat er geloot moest worden''. De gedeputeerde heeft hem weliswaar terug gewhatsappt dat zij niets van de loting wist, maar Uijl blijft het een vreemde gang van zaken vinden. Niet alleen omdat in de aanbestedingsregels staat dat alle contacten over de gunning moeten gaan via de mail of per brief. In de woorden van Uijl: ''Als je onaangenaam verrast bent dat er wordt geloot, dan betekent dat in mijn ogen dat je er eigenlijk al vanuit ging dat je de concessie zou krijgen''.


De provincie Noord-Holland ontkent dat Connexxion op welke manier dan ook is bevoordeeld. ''Syntus toont zich een slecht verliezer'', aldus de provincie

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor Klaasje » Wo 18 Mar 2015, 13:45

Dat soort berekeningen kan je op verschillende manieren insteken wat dus tot verschillende resultaten leidt.

mark04
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 17 Mar 2015, 15:24

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor mark04 » Wo 18 Mar 2015, 15:48

Zeker een interessant artikel!
Dat Schmeinck appt met de gedeputeerde vind ik wel verdacht en zeker niet professioneel als je in een tenderproces zit.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Berichtdoor regenmaker » Do 19 Mar 2015, 20:01

Als het beeld blijkt te kloppen wat Syntus hier schetst, vind ik dat de concessie naar Syntus moet gaan in plaats van naar CXX. Maar het is afwachten op het oordeel natuurlijk. Het is wel een opmerkelijke gang van zaken.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten