Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond
Geplaatst: do 04 sep 2014, 09:39
Gokje: Haarlem Financierswissel en Bijlmer Station
En Midden Overijssel.CamilleKreemers schreef:Indien we kijken naar Aantal concessies is Connexxion kleiner dan Arriva.
Ik verwacht:
<knip>
[*]Syntus, om de reden dat ze anders alleen Twente en Veluwe overhouden.
Ik kan zeggen dat dit soort beweringen volkomen prematuur zijn. We zitten nog ruim een maand van de deadline en tot die tijd kan er nog van alles gebeuren wat er toe besluit om wel of niet in te schrijven. Uit eigen ervaring weet ik dat inschrijvingen soms kort voor de deadline gecanceld worden als bijvoorbeeld het risico te groot is of de business case toch niet uit kan.Mike schreef:Heb in de wandelgang vernomen dat Connexxion, Arriva en Syntus!? Zich gaan inschrijven.
Iemand die dat kan bevestigen?
Ben benieuwd dan. Want ik zou graag zien dat Qbuzz in het SRE inschrijft.Daniel schreef:Volgens mij is het ook meer een hardnekkig gerucht dat ze niet mogen inschrijven, maar mogen ze het in de praktijk nog wel gewoon. Qbuzz heeft sowieso eigenlijk nooit op alle concessies ingeschreven, zijn er genoeg die ze overgeslagen hebben.
Sterk argument, maar raken offtopicBR628 schreef:Qbuzz = NS = nee dankje!
Dat was misschien in de begintijd zo, maar tegenwoordig is Qbuzz net zo goed of slecht als de andere busbedrijven. Zo waren er in de GD-concessie dit jaar al diverse conflicten: rusttijden die te kort waren, het busstation ipv de stalling als standplaats aanmerken waardoor de tijd die chauffeurs nodig hebben om van en naar de bussen te komen en pauzes langer dan 30 minuten niet hoefden te worden uitbetaald. Dat soort trucs ten koste van het personeel vind ik niet echt passend bij een "goede werkgever". Bovendien huurt Qbuzz ook gewoon chauffeurs in via uitzendbureaus, om ze op die manier ook makkelijk op straat te kunnen zetten.Hainje schreef:De chauffeurs in de gebieden waar Qbuzz heeft gereden/rijdt zijn volgens mij allemaal erg tevreden over deze werkgever (nog meer tevreden dan over de voorgangers)
Het lijkt me dat er bepalingen in de nieuwe OV-CAO dan strakker bepaald zijn en niet in HASTUS zijn meegenomen.Statler Rail schreef:Zo waren er in de GD-concessie dit jaar al diverse conflicten: rusttijden die te kort waren, het busstation ipv de stalling als standplaats aanmerken waardoor de tijd die chauffeurs nodig hebben om van en naar de bussen te komen en pauzes langer dan 30 minuten niet hoefden te worden uitbetaald.
Ik hoor in de wandelgangen dat ondanks alle positieve geluiden in de beginperiode bij Qbuzz Utrecht er vele chauffeurs momenteel denken: "waren we nog maar bij Connexxion"...... :)Hainje schreef:De chauffeurs in de gebieden waar Qbuzz heeft gereden/rijdt zijn volgens mij allemaal erg tevreden over deze werkgever (nog meer tevreden dan over de voorgangers) en dat vind ik persoonlijker toch iets belangrijker dan het politieke geneuzel er omheen. Maar goed, laat ik het topic niet gaan kapen en hier verder niet op in gaan.
Serieus? Wat zonde! :(Statler Rail schreef:Dat was misschien in de begintijd zo, maar tegenwoordig is Qbuzz net zo goed of slecht als de andere busbedrijven. Zo waren er in de GD-concessie dit jaar al diverse conflicten: rusttijden die te kort waren, het busstation ipv de stalling als standplaats aanmerken waardoor de tijd die chauffeurs nodig hebben om van en naar de bussen te komen en pauzes langer dan 30 minuten niet hoefden te worden uitbetaald. Dat soort trucs ten koste van het personeel vind ik niet echt passend bij een "goede werkgever". Bovendien huurt Qbuzz ook gewoon chauffeurs in via uitzendbureaus, om ze op die manier ook makkelijk op straat te kunnen zetten.Hainje schreef:De chauffeurs in de gebieden waar Qbuzz heeft gereden/rijdt zijn volgens mij allemaal erg tevreden over deze werkgever (nog meer tevreden dan over de voorgangers)
Ja in de tijd voor de aanbestedingen waren buschauffeurs ambtenaren. Ze werden vooral betaald om koffie te drinken. Het was echt hoog tijd dat er aan een aantal goudgerande secundaire arbeidsvoorwaarden paal en perk werd gesteld. Het openbaar vervoer werd er enorm duur van. Geen wonder dat dat nu een beetje pijn doet.Bluearrow schreef:Ik hoor in de wandelgangen dat ondanks alle positieve geluiden in de beginperiode bij Qbuzz Utrecht er vele chauffeurs momenteel denken: "waren we nog maar bij Connexxion"...... :)Hainje schreef:De chauffeurs in de gebieden waar Qbuzz heeft gereden/rijdt zijn volgens mij allemaal erg tevreden over deze werkgever (nog meer tevreden dan over de voorgangers) en dat vind ik persoonlijker toch iets belangrijker dan het politieke geneuzel er omheen. Maar goed, laat ik het topic niet gaan kapen en hier verder niet op in gaan.
Dan heb ik er ook nog wel eentje :DQbuzz = NS = nee dankje!
Dan zijn ze nu zilvergerand. De rest van Nederland heeft ook geen doorbetaalde pauze.Vinny schreef:Ja in de tijd voor de aanbestedingen waren buschauffeurs ambtenaren. Ze werden vooral betaald om koffie te drinken. Het was echt hoog tijd dat er aan een aantal goudgerande secundaire arbeidsvoorwaarden paal en perk werd gesteld. Het openbaar vervoer werd er enorm duur van. Geen wonder dat dat nu een beetje pijn doet.
Routes worden opgedragen door de provincie, heeft connexxion weinig tot geen invloed op.regenmaker schreef:Dan heb ik er ook nog wel eentje :DQbuzz = NS = nee dankje!
Connexxion = Hermes = Breng = nee dankje!
Zie liever dat Arriva of Syntus de concessie krijgen, aangezien Connexxion zeer inefficiënte routes heeft in de concessie.
Jij hebt duidelijk geen idee waarom ik dat schrijf. Ik heb geen hekel aan Qbuzz ofzo, in tegendeel, t is een mooi bedrijf met een fraaie huisstijl. Alleen het feit dat NS volledig eigendom is van Qbuzz maakt het probleem. Zo kunnen er namelijk met de winsten die op het spoor worden verdiend de verliezen bij het bus onderdeel weggestreept worden. En dat is oneerlijk t.o.v. andere vervoerders.regenmaker schreef:Dan heb ik er ook nog wel eentje :DQbuzz = NS = nee dankje!
Connexxion = Hermes = Breng = nee dankje!
Dat is wel de algemene verdachtmaking die vooral uit de richting van Arriva hoor inderdaad. Aan de andere kant kunnen we ons wel afvragen waarom NS graag verlies zou willen maken met een busbedrijf en daarnaast is het bepaald niet gebruikelijk om geldstromen tussen verschillende dochterbedrijven te laten lopen zonder dat daar diensten tegenover staan. Daarnaast vraag ik mij af waarom het überhaupt een probleem zou zijn als het beter ov oplevert. En laten we heel eerlijk zijn: Daar waar Qbuzz een ander vervangen heeft levert het voor de reiziger veel vaker wat op dan waar een andere busboer een ander vervangt. Met als negatieve uitschieter een Arriva in de bollenstreek die eerst wint en vervolgens meteen alle abonnementen in de ban doet wat ze bij b.v. Cxx nooit zouden hebben gedaan (waarom ze mogelijk ook verloren hebben).BR628 schreef:Jij hebt duidelijk geen idee waarom ik dat schrijf. Ik heb geen hekel aan Qbuzz ofzo, in tegendeel, t is een mooi bedrijf met een fraaie huisstijl. Alleen het feit dat NS volledig eigendom is van Qbuzz maakt het probleem. Zo kunnen er namelijk met de winsten die op het spoor worden verdiend de verliezen bij het bus onderdeel weggestreept worden. En dat is oneerlijk t.o.v. andere vervoerders.regenmaker schreef:Dan heb ik er ook nog wel eentje :DQbuzz = NS = nee dankje!
Connexxion = Hermes = Breng = nee dankje!
Volgens mij zitten in Haarlem-IJmond alleen de lijnen 2, 3, 73, 74, 75 (a.k.a. R-net 385), 78, 80, 81 en 82 in de lijnfiches en mag de inschrijver de overige routes zelf bedenken...Mike schreef:Routes worden opgedragen door de provincie, heeft connexxion weinig tot geen invloed op.