Pagina 30 van 52

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 14 sep 2017, 18:45
door Daniel
Durashift schreef:op groen gas
Bussen op chloorgas? CNG is bij mijn weten gewoon kleurloos :lol:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 14 sep 2017, 19:04
door BrengMe
Groen gas is (net zoals groene energie) gas dat op een duurzame manier is geproduceerd. Het wordt in Nederland vaak gemaakt door GFT-afval door archaea (oerbacteriën) af te laten breken en om te zetten in CH4 en CO2. Vervolgens wordt het CO2 eruit verwijderd en het gas opgewaardeerd tot aardgaskwaliteit.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 14 sep 2017, 19:13
door Daniel
Joh :P D'r vat hier iemand de grap niet...
BrengMe schreef:Vervolgens wordt het CO2 eruit verwijderd en het gas opgewaardeerd tot aardgaskwaliteit.
CH4 is op zichzelf al aardgas, je bedoelt hier neem ik aan dat de calorische waarde wordt aangepast door stikstof bij te mengen. Het is voor 'n bus immers wel handig als er een constante hoeveelheid energie uit een tank aardgas gehaald kan worden zonder steeds de motor op de gassoort af te stellen.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 14 sep 2017, 19:50
door dylanwild94
Daniel schreef:
Durashift schreef:op groen gas
Bussen op chloorgas? CNG is bij mijn weten gewoon kleurloos :lol:
Het stroom uit mijn stopcontact is ook niet groen. Al beweert de energieleverancier van wel. :Y :mrgreen:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 14 sep 2017, 20:15
door BrengMe
Daniel schreef:Joh :P D'r vat hier iemand de grap niet...
Nee inderdaad...
Daniel schreef:CH4 is op zichzelf al aardgas, je bedoelt hier neem ik aan dat de calorische waarde wordt aangepast door stikstof bij te mengen. Het is voor 'n bus immers wel handig als er een constante hoeveelheid energie uit een tank aardgas gehaald kan worden zonder steeds de motor op de gassoort af te stellen.
Nee, ik bedoel echt wat ik heb geschreven. Het gasmengsel dat na de afbraak ontstaat (wat biogas wordt genoemd) bestaat voor ongeveer 2/3 uit CH4 en 1/3 CO2. Aardgas bestaat echter voor 9/10 uit CH4 en 1/10 uit CO2. Het gas dat na de afbraak ontstaat wordt via het aardgasnetwerk getransporteerd. Daarvoor moet het ook dezelfde samenstelling hebben als aardgas. Dat wordt bereikt door er CO2 uit te verwijderen. Wanneer dat gedaan is mag het via het aardgasnetwerk getransporteerd worden en mag het tevens groen gas heten.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 14 sep 2017, 22:32
door Daniel
Maar dat schreef je niet, je schrijft namelijk dat het gas na het verwijderen van CO2 nog wordt opgewaardeerd naar aardgaskwaliteit :wink:
BrengMe schreef:Nee inderdaad...
Bij deze dan: chloorgas heeft een geelgroene kleur :P

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 14 sep 2017, 22:55
door BrengMe
Dan heb ik het verkeerd geformuleerd.
Daniel schreef:
BrengMe schreef:Nee inderdaad...
Bij deze dan: chloorgas heeft een geelgroene kleur :P
Dat wist ik al :wink:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 14 sep 2017, 23:36
door Wageningen1998
Past goed bij de Cxx huisstijl dan :')

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: do 14 sep 2017, 23:57
door Hainje
Gele kaart grap Daniël.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: vr 15 sep 2017, 13:30
door CXX3677
Wel apart dat deze twee VDL Citea's XLE alleen worden ingezet op lijn 680, terwijl deze lijn niet zo vaak rijdt. De bussen rijden dan vaker niet dan wel lijkt mij.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: vr 15 sep 2017, 14:05
door Wievank
Deze ritten hebben een hoge piekvraag en rijden 's ochtends op het moment dat alle andere lijnen ook het maximum aantal bussen nodig hebben (er vanuit gaande dat de bus van de eerste rit ook de vierde rit doet kunnen valt er ook niet te combineren met de bussen van lijn 567). 's Middags zit je net voor de spitspiek qua aantal benodigde bussen en valt er eventueel wel iets te combineren (bijv. met lijn 567).

In bijna iedere concessie heb je voor één of twee vrij korte momenten op de dag een paar extra bussen nodig. In dit geval was het de keus tussen enkele ritten versterken met een extra bus, of een klein deelparkje te hebben dat je buiten deze piek momenten regulier niet snel zal inzetten. Blijkbaar was het deelparkje dus goedkoper.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: vr 15 sep 2017, 22:03
door OmniLezer
Chloorgas, mosterdgas, CNG, wat maakt het uit. Het is allemaal gas en één van die drie gaat in die gasbussen.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 19 sep 2017, 08:31
door fred1954
Vanmorgen op de Rustenburgerlaan in Haarlem een nieuwe Citea gespot op lijn 80 die zwarte cijfers (led uit) op het gele vlak filmde. Dit was in ieder geval duidelijk leesbaar.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 19 sep 2017, 17:18
door CXX3677
Klopt het dat Haarlem IJmond al een oude Volvo 12-meter in lichtblauwe kleur heeft rondrijden voor schoolvervoer?

Hoort deze bij de groep andere Volvo-bussen die speciaal uit Almere voor lijn 255 naar Haarlem gaan komen?

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 19 sep 2017, 17:29
door fred1954
Zou kunnen. Maar lijn 255 is AML en niet Haarlem-IJmond.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 19 sep 2017, 17:53
door Mike
Lichtblauwe volvo's zijn waarschijnlijk les wagens.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 19 sep 2017, 19:48
door busfanNL
Volgens de materieellijst eerder in dit topic zijn er ook 2 Mercedes-Benz Sprinter buurtbussen bestelt (de 7390 en 7391). Zijn deze al geleverd en zoja hoe zien deze eruit? Zijn dit VDL Midcity voor 8 personen zoals in HWGO en Zuidoost Brabant, of zijn het dezelfde busjes als in Noord-Holland Noord (van tribus volgens mij)?

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 19 sep 2017, 20:02
door dylanwild94
Het zijn VDL midcity's in de kleuren van de buurtbussen van noord Holland.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: di 19 sep 2017, 21:09
door busfanNL
Aha das leuk VDL Midcity. Die vind ik toch wat mooier ogen dan die tribus busjes. De kleuren van Noord-Holland vind ik minder. Ik had HWGO kleur/kleur van de midibusjes gehoopt. En dat dan in NHN ook doen. Dat is toch eenduidiger/mooier vind ik. Maar bedankt voor je antwoord. *bus*

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 11:39
door dylanwild94
De midcity's voor de lijnen 4 en 14 hebben wel de nieuwe connexxion kleuren. :wink:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: wo 20 sep 2017, 14:56
door busfanNL
Ja dat snap ik maar ik bedoelde dat die buurtbusjes ook wel in diezelfde kleuren konden. :wink:

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 15:15
door CXX3677
Zag zojuist een groene aardgasbus op lijn 385 rijden. Verbaasd me toch wel een beetje, aangezien er toch voldoende citea's geleverd zijn.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 15:30
door Lijn 45
Een deel van de aardgasbussen blijft rijden totdat ze worden vervangen door elektrische bussen.

@beheer: kan het topic hernoemd worden naar concessie Haarlem-IJmond? De aanbestedingsprocedure is al achter de rug.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 15:52
door Gekko123
Topic hernoemd. Voor de volgende keer kun je ook de meldknop gebruiken. Valt iets meer op dan een klein regeltje onderaan je bericht.

Re: Aanbesteding Haarlem-IJmond

Geplaatst: vr 06 okt 2017, 17:09
door dylanwild94
Lijn 45 schreef:Een deel van de aardgasbussen blijft rijden totdat ze worden vervangen door elektrische bussen.
Een aardgasbus op een R-net lijn klopt niet. :roll: