DORDRECHT - Treinspotters uit heel Nederland klagen dat ProRail hun hobby verstoort door overal in Dordrecht hekken te plaatsen langs het spoor.
Die hekken zijn bestemd voor de veiligheid, maar hun aanblik verruïneert de aanblik voor de hobbyïsten. De spotters maken duizenden foto’s per jaar van treinen die passeren op de overgang aan de Zuidendijk. Dordtenaar F. de Groot rept over ,,een nieuwe ziekte van Prorail.’’ Wouter Radstake uit Boxtel merkt tot zijn grote irritatie dat overal in Nederland de hekken van ProRail oprukken. ,,De leukste plekken worden aangepakt.’’ De hobbyïsten pleiten voor fotopodia, zoals die in Amerika langs spoorbanen soms al bestaan.
Bron: Algemeen Dagblad
Treinspotters rennen: ’Daar komt Karin!’
Door INGRID DE GROOT
DORDRECHT - Henk en Jan zijn vroeg uit Enschede vertrokken om niets te missen van het treinverkeer dat vandaag voorbijdendert langs de spoorwegovergang aan de Zuidendijk in Dordrecht.
De plek is populair bij treinspotters uit heel Europa, vanwege het magnifique uitzicht als een trein passeert over het lijnrechte dubbele spoor met op de achtergrond weiland, bloemen en andere natuur.
En treinen zijn er veel aan de Zuidendijk: meer dan twaalf per uur. ,,Een trein ís een trein,’’ vindt Floris de Groot (30) uit Dordrecht. ,,Maar hoe komt-ie eraan?’’
Dit is één van de mooiste plekken vindt Kees (72) terwijl hij glunderend richting station Sterrenburg wijst - hij komt er al vijftig jaar. ,,Ga maar hier staan. Kijk maar! Dan hoef ik toch niets meer te vertellen.’’
De Groot en de andere spotters klagen dat ProRail de hobby steeds moeilijker maakt. Overal in Dordrecht verrijzen veiligheidshekken. Die moeten baldadige jongeren, spoorlopers en mensen die zelfmoord willen plegen van het spoor weren, maar ze blokkeren voor treinspotters het open zicht.
De frustratie groeit. De overgang aan de Laan der Verenigde Naties is volgens De Groot geen optie meer. Vanaf Willemsdorp zijn de spotters door hekken ook al verdreven. Wouter Radstake uit Boxtel noemt de situatie in Willemsdorp rampzalig. ,,De leukste plekken worden door ProRail aangepakt.’’
De overgang aan de Kilweg was altijd een mooi plekje, maar bestaat door hekken voor de spotters ook al niet meer. Het is een nieuwe ziekte van ProRail, zegt Floris de Groot. ,,Overal waar ze langs het spoor bouwen plaatsen ze hekken.’’
Treinspotters zijn verslaafd aan rijdend staal, maar ze genieten vooral van de ’magische’ manier waarop de trein zich krachtig door het landschap boort. Die aanblik betovert en móet op de foto. En wel meteen.
De geoefende treinspotter is dan ook te herkennen aan zijn turende blik en de camera die om zijn nek hangt, losjes -maar startklaar voor de volgende plaat. Klaar voor een sprint.
,,Daar komt Karin, gilt Henk en rent richting het spoor. Vijf mannen (30 tot en met 72 jaar) rennen mee en houden hun camera’s in de aanslag. Karin passeert. . Het is een gele locomotief van Strukton. De machinist zwaait. ,,Een G1206’je,’’ verklaren de mannen in treinspottersjargon. En ze geven meteen een lesje ten beste voor beginners over 2500’tjes (oersterke blauwe locomotieven) en de 77-78’er ( een serie nieuwe locomotieven). ,,Die moet zich nog bewijzen.’’ De ultieme trein bestaat niet, vindt Floris de Groot. Reizigerstreinen ben ik niet zo kapot van, zegt hij. En kolentreinen hebben ze ook al genoeg gezien.
Het zijn vooral de goederentreinen waarvan de harten sneller gaan kloppen. Niets mooier dan een containertrein, of tankcontainers op weg van de Rotterdamse havens naar het zuiden. ,,Het goederenvervoer is tegenwoordig heel gevarieerd. Dat blijft leuk. Het is een tic.’’ Ze kunnen hun lol op . Want tegenwoordig zijn er veel verschillende treinmaatschappijen, zoals Railion en Rail4Chem om maar een paar grote jongens te noemen.
Nu maar hopen dat het zicht langs het Dordtse spoor voor altijd open blijft. ,,Prorail moet fotopunten creëren,’ vindt Floris. Zodat de treinfanaten hun gang kunnen gaan en de camera’s vrij kunnen blijven klikken.
Wouter Radstake vindt de inrichting van fotopodia een goed idee. ,,In Amerika bestaan die al. Ze zijn overdekt. Er staat een frisdrankautomaat en soms hangt er een luidspreker zodat je de scanner vanuit de trein hoort.’’
Bij ProRail reageerde vrijdag de woordvoerder niet direct afwijzend. De spoorbaanbeheerder heeft in Dordrecht juist steeds meer hekken geplaats om mensen van de baan te weren, zegt zij. ,,Het is de eerste keer dat we een dergelijk verzoek krijgen van Nederlandse spotters.’’
ProRail spreekt over een ,,charmant idee’’ maar kan inhoudelijk niet reageren op de wensen. .Aan de Zuidendijk staken de mannen ondertussen hun gesprek. ,,Daar komt een leuk treintje aan,’’ roepen ze en grijpen naar hun camera. Ze rennen. Er is geen houden meer aan.
Bron: Algemeen Dagblad
Sommige spotters moeten blijkbaar wel wat aan hun topografische kennis doen... ben vanmiddag nog langs de overweg Kilweg gekomen en daar is geen hek te bekennen Nouja, slechts een klein restant van de bouwhekken om de bouwketen van het tunneltje aldaar (wat eindelijk klaar is trouwens, de andere kant van 't spoor is er dus ook weer bereikbaar)Artikel schreef:De overgang aan de Kilweg was altijd een mooi plekje, maar bestaat door hekken voor de spotters ook al niet meer.