Pagina 1 van 2

Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: ma 12 mei 2008, 22:46
door Daniel
Hekken ProRail gruwel voor treinspotters
DORDRECHT - Treinspotters uit heel Nederland klagen dat ProRail hun hobby verstoort door overal in Dordrecht hekken te plaatsen langs het spoor.
Die hekken zijn bestemd voor de veiligheid, maar hun aanblik verruïneert de aanblik voor de hobbyïsten. De spotters maken duizenden foto’s per jaar van treinen die passeren op de overgang aan de Zuidendijk. Dordtenaar F. de Groot rept over ,,een nieuwe ziekte van Prorail.’’ Wouter Radstake uit Boxtel merkt tot zijn grote irritatie dat overal in Nederland de hekken van ProRail oprukken. ,,De leukste plekken worden aangepakt.’’ De hobbyïsten pleiten voor fotopodia, zoals die in Amerika langs spoorbanen soms al bestaan.

Bron: Algemeen Dagblad

Treinspotters rennen: ’Daar komt Karin!’
Door INGRID DE GROOT

DORDRECHT - Henk en Jan zijn vroeg uit Enschede vertrokken om niets te missen van het treinverkeer dat vandaag voorbijdendert langs de spoorwegovergang aan de Zuidendijk in Dordrecht.

De plek is populair bij treinspotters uit heel Europa, vanwege het magnifique uitzicht als een trein passeert over het lijnrechte dubbele spoor met op de achtergrond weiland, bloemen en andere natuur.

En treinen zijn er veel aan de Zuidendijk: meer dan twaalf per uur. ,,Een trein ís een trein,’’ vindt Floris de Groot (30) uit Dordrecht. ,,Maar hoe komt-ie eraan?’’

Dit is één van de mooiste plekken vindt Kees (72) terwijl hij glunderend richting station Sterrenburg wijst - hij komt er al vijftig jaar. ,,Ga maar hier staan. Kijk maar! Dan hoef ik toch niets meer te vertellen.’’

De Groot en de andere spotters klagen dat ProRail de hobby steeds moeilijker maakt. Overal in Dordrecht verrijzen veiligheidshekken. Die moeten baldadige jongeren, spoorlopers en mensen die zelfmoord willen plegen van het spoor weren, maar ze blokkeren voor treinspotters het open zicht.

De frustratie groeit. De overgang aan de Laan der Verenigde Naties is volgens De Groot geen optie meer. Vanaf Willemsdorp zijn de spotters door hekken ook al verdreven. Wouter Radstake uit Boxtel noemt de situatie in Willemsdorp rampzalig. ,,De leukste plekken worden door ProRail aangepakt.’’

De overgang aan de Kilweg was altijd een mooi plekje, maar bestaat door hekken voor de spotters ook al niet meer. Het is een nieuwe ziekte van ProRail, zegt Floris de Groot. ,,Overal waar ze langs het spoor bouwen plaatsen ze hekken.’’

Treinspotters zijn verslaafd aan rijdend staal, maar ze genieten vooral van de ’magische’ manier waarop de trein zich krachtig door het landschap boort. Die aanblik betovert en móet op de foto. En wel meteen.

De geoefende treinspotter is dan ook te herkennen aan zijn turende blik en de camera die om zijn nek hangt, losjes -maar startklaar voor de volgende plaat. Klaar voor een sprint.

,,Daar komt Karin, gilt Henk en rent richting het spoor. Vijf mannen (30 tot en met 72 jaar) rennen mee en houden hun camera’s in de aanslag. Karin passeert. . Het is een gele locomotief van Strukton. De machinist zwaait. ,,Een G1206’je,’’ verklaren de mannen in treinspottersjargon. En ze geven meteen een lesje ten beste voor beginners over 2500’tjes (oersterke blauwe locomotieven) en de 77-78’er ( een serie nieuwe locomotieven). ,,Die moet zich nog bewijzen.’’ De ultieme trein bestaat niet, vindt Floris de Groot. Reizigerstreinen ben ik niet zo kapot van, zegt hij. En kolentreinen hebben ze ook al genoeg gezien.

Het zijn vooral de goederentreinen waarvan de harten sneller gaan kloppen. Niets mooier dan een containertrein, of tankcontainers op weg van de Rotterdamse havens naar het zuiden. ,,Het goederenvervoer is tegenwoordig heel gevarieerd. Dat blijft leuk. Het is een tic.’’ Ze kunnen hun lol op . Want tegenwoordig zijn er veel verschillende treinmaatschappijen, zoals Railion en Rail4Chem om maar een paar grote jongens te noemen.

Nu maar hopen dat het zicht langs het Dordtse spoor voor altijd open blijft. ,,Prorail moet fotopunten creëren,’ vindt Floris. Zodat de treinfanaten hun gang kunnen gaan en de camera’s vrij kunnen blijven klikken.

Wouter Radstake vindt de inrichting van fotopodia een goed idee. ,,In Amerika bestaan die al. Ze zijn overdekt. Er staat een frisdrankautomaat en soms hangt er een luidspreker zodat je de scanner vanuit de trein hoort.’’

Bij ProRail reageerde vrijdag de woordvoerder niet direct afwijzend. De spoorbaanbeheerder heeft in Dordrecht juist steeds meer hekken geplaats om mensen van de baan te weren, zegt zij. ,,Het is de eerste keer dat we een dergelijk verzoek krijgen van Nederlandse spotters.’’

ProRail spreekt over een ,,charmant idee’’ maar kan inhoudelijk niet reageren op de wensen. .Aan de Zuidendijk staken de mannen ondertussen hun gesprek. ,,Daar komt een leuk treintje aan,’’ roepen ze en grijpen naar hun camera. Ze rennen. Er is geen houden meer aan.

Bron: Algemeen Dagblad
Artikel schreef:De overgang aan de Kilweg was altijd een mooi plekje, maar bestaat door hekken voor de spotters ook al niet meer.
Sommige spotters moeten blijkbaar wel wat aan hun topografische kennis doen... ben vanmiddag nog langs de overweg Kilweg gekomen en daar is geen hek te bekennen :wink: Nouja, slechts een klein restant van de bouwhekken om de bouwketen van het tunneltje aldaar (wat eindelijk klaar is trouwens, de andere kant van 't spoor is er dus ook weer bereikbaar)

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: di 13 mei 2008, 00:10
door Dubbele P
Leuk verhaal, grappig om te zien dat een trein mensen van alle leeftijden weet te boeien. :D

Overigens kan ik me dan zelf echt niet voorstellen wat er nog leuk is aan het fotograferen vanaf zo'n fotopodium. Als je daar met tien man altijd op dezelfde locatie staat om treinen te spotten, wordt het toch gruwelijk saai en eentonig. Om nog maar niet te spreken van het materiaal dat er uit de fotocamera's komt. Nee, doe mij dan maar liever een verlaten spoorlijntje, lekker afgelegen, geen massale aangelegenheid en je loopt nog de kans om echt iets origineels aan te treffen.

Ik kan me wel helemaal vinden in de kritiek die ze leveren op Prorail omtrent het plaatsen van hekken. Veelal zwaar overdreven en iemand die zelfmoord wil plegen, hou je er toch niet mee tegen. Bij iedere overweg is en blijft er immers onbeperkte toegang tot het spoor.
Van die overdreven hekjesdrift heb ik veel goede voorbeelden gezien in Nijmegen. Daar stond er langs het oude spoor naar Kleve (dat sowieso al achter een dijk loopt) zo nu en dan een meter of tien groen hekwerk en vervolgens weer een paar honderd meter niets. Ik heb met geen mogelijkheid kunnen bedenken wat het op die plaats zetten van een hekwerk nu voor voordeel op zou kunnen leveren...

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: di 13 mei 2008, 20:21
door WSM
Dubbele P schreef:Overigens kan ik me dan zelf echt niet voorstellen wat er nog leuk is aan het fotograferen vanaf zo'n fotopodium. Als je daar met tien man altijd op dezelfde locatie staat om treinen te spotten, wordt het toch gruwelijk saai en eentonig. Om nog maar niet te spreken van het materiaal dat er uit de fotocamera's komt. Nee, doe mij dan maar liever een verlaten spoorlijntje, lekker afgelegen, geen massale aangelegenheid en je loopt nog de kans om echt iets origineels aan te treffen.
Precies, op fotopodia waar je met zijn twintigen dezelfde plaatjes staat te produceren zit ik niet op te wachten.
Ik zou er eerder voor willen pleiten om - waar mogelijk - met de plaatsing van de hekken rekening te houden met de spotters, als men zonodig iets voor spotters wil doen.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: di 13 mei 2008, 22:32
door Fles
Het is bijvoorbeeld een kleine moeite om in die hekken gewoon fotografeergaten open te laten.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: di 13 mei 2008, 22:42
door Bastiaan
En als hekken parallel dicht langs het spoor staan? Dan is het plekje voor eens en voor altijd verpest. Geen fotogat dat daar iets aan kan doen.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: di 13 mei 2008, 23:43
door JeePee
Het zou al veel schelen als Prorail eens wat meer nadenkt over de locaties van de hekken. Ik zie plekken waar geen hekken staan en ik mij wel kan voorstellen dat ze er zouden kunnen staan. Aan de andere kant staan er ook hekken in 'the middle of fugghan nowhere', maar wat wel een leuk spotplekje is. Daar zouden ze weggelaten kunnen worden... Maar goed Prorail is er niet voor de spotters, maar heeft andere prioriteiten. En dat is op zich - hoe jammer ik het ook vind dat er minder puntjes komen - terect.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 09:59
door deadlock
Heh. Ik ben het 100% met JeePee eens :)

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 14:04
door Vinny
Het zou al veel schelen als Prorail eens wat meer nadenkt over de locaties van de hekken.
Er zouden eens minder bureaucratische onzin dingen nodig moeten zijn voor het plaatsen van een simpel hekwerkje. De praktijk is echter anders. Soms heb je weer een minkukel die weer een bezwaar indient tegen het ontbreken van een kattenluikje of de vermindering van de zonlichttoetreding van een muizenhol. :evil:
Daarnaast is niet alle grond in eigendom van ProRail en dat compliceert de zaak ook wel eens.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 14:42
door JeePee
Leuk, maar dat heeft geen drol te maken met hekjes die nergens op slaan... Dat NL bekend staat om zijn belachelijk regeltjes cultuur is bekend. Het ging er mij om dat er op het oog weinig nagedacht is over de locaties van de hekken. Het lijkt er meer op dat prorail €1 miljoen per jaar krijgt voor hekjes en dat geld moet op, dus kwakken we maar gewoon ergens een hekje neer :roll: .

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 16:45
door Vinny
Dat JIJ nou niet snapt waar hekken geplaatst moeten worden betekent niet dat ze op onzinnige locaties staan. Ten eerste moet het hele spoorwegnet voorzien worden van hekken (op termijn) en ten tweede worden hekken vooral neergezet op plaatsen waar TOA's vandaan komen, bijvoorbeeld veel (bijna) aanrijdingen en dus geschrokken machinisten. Ook helpen hekken tegen dieren op de rails: een stuk minder erg dan een mens natuurlijk maar als dat voorkomen kan worden is dat natuurlijk ook fijner. Voor de natuur in zijn algemeenheid, voor de netheid van het treinmaterieel en ook voor de machnisit die wellicht kan denken dat hij een mens heeft aangereden. Daarnaast is het ook fijner voor dieren om tegen een hek aan te lopen dan tegen een trein... ;)

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 16:52
door deadlock
Vinny schreef:Dat JIJ nou niet snapt waar hekken geplaatst moeten worden betekent niet dat ze op onzinnige locaties staan.
Even voorbijgaande aan de na deze quote komende zinnen; Er zijn plekken waar het belangrijk is dat er hekken komen en minder belangrijke plekken (zoals langs de militaire oefenterreinen op de veluwe, en tóch staan ze daar) en op sommige plekken staan ze midden in de stad bij gevaarlijkere situaties niet.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 16:58
door Wubbo
Je spreekt jezelf tegen:
Vinny schreef:Ten eerste moet het hele spoorwegnet voorzien worden van hekken
en
Vinny schreef:ten tweede worden hekken vooral neergezet op plaatsen waar TOA's vandaan komen
Wat is het nou? Overal of alleen op plekken waar veel TAO's (Treindienst Aantastende Onregelmatigheden) vandaan komen?

Bovendien: wie heeft geroepen dat overal hekken moeten komen? Volgens mij was dat ProRail zelf.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 17:40
door Daniel
Tja, over onzin-locaties gesproken... hier in Dordrecht - Stadspolders staan bv. wel hekken bovenaan :!: de spoordijk op punten waar'ie dusdanig stijl is dat een normaal mens een ladder nodig heeft om ooit het spoor te kunnen bereiken, maar geen hekken bij een stuk weiland langs het spoor waar de dijk vele malen minder stijl is.

Mooiste is station Stadspolders zelf, waar bij het viaduct over de Stadspolderring aan één kant hekken staan, maar langs 't paadje van perron naar bushalte niet :roll:

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 19:41
door Vinny
@ Wubbo: Je begrijpt me niet helemaal goed.
ProRail wíl overal hekken langs het spoor. Dat moet ook eigenlijk, maar omdat dat voorlopig te ambitieus is worden ze vooral neergezet op plaatsen waar het risico het grootst is.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 20:44
door Wubbo
Dank voor de toelichting. Maar ik begrijp dus wel goed dat er geen sprake is van 'moeten' maar dat het ProRails eigen vrije wil is om hekken te plaatsen? Ze zouden ook andere TAO's (de stroomuitval in Utrecht van vorige week is ook 1 TAO, net als een bijna-aanrijding ergens in de middle of nowhere) aan kunnen pakken?

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 21:05
door Vinny
Alle TAO's worden gemonitord en er wordt alles aangedaan om deze terug te brengen. Ondergetekende gaat zich de komende tijd uitleven in wisselmonitoringssystemen ;), maar dat is hier off-topic. Met hekken valt vaak een quick win te maken. Stroomstoringen zijn veel moeilijker te voorkomen.

Overigens: Rondom Schiphol worden nu wel semi-officiele vliegtuigspot-plekken gecreeërd; dus helemaal nieuw is het idee niet.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 21:11
door Daan
Vinny schreef:Met hekken valt vaak een quick win te maken. Stroomstoringen zijn veel moeilijker te voorkomen.
Vast wel als je al het geld wat je nu in die hekken investeerd eens in een fatsoenlijk en redundant systeem zou investeren...

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 21:29
door Wubbo
Probleem is wat mij betreft dat er geen verschil is tussen de TAO 'Utrecht Centraal plat' en de TAO 'wisselstoring in de stamlijn van Tiel' terwijl de ene TAO toch net iets meer impact heeft dan de andere. Maar goed, da's inderdaad een andere discussie. Al speelt dat ook hier: ik heb niet het idee dat er hekken worden geplaatst op alleen kritische punten, maar ook hekken plaatsen om het hekken plaatsen.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 22:12
door Vinny
Probleem is wat mij betreft dat er geen verschil is tussen de TAO 'Utrecht Centraal plat' en de TAO 'wisselstoring in de stamlijn van Tiel' terwijl de ene TAO toch net iets meer impact heeft dan de andere
he ProRail heeft in haar doelstellingen staan om de veilige beschikbaarheid van infrastructuur zoveel mogelijk te garanderen. We zijn niet in het leven geroepen om de reiziger te pesten... :!:

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 22:21
door Caspar
Het valt in Nederland nog wel mee met de hekken, het viel me in Ierland op dat bijna alles behekt is tegenwoordig. Heel jammer trouwens, omdat het daar meteen om 2 meter hoge hekken gaat in veel gevallen. Ook Engeland is naast een camera land ook een echt hekken land aan het worden heb ik het idee.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 22:24
door Wubbo
Dat heb ik ook niet beweerd. Ik zeg alleen dat ik de TAO geen goede manier van meten vind, omdat het de impact van de verstoring niet meeneemt. Je zal toch met me eens zijn dat een storing in Utrecht meer impact heeft dan een storing in Tiel, en dat je dus liever die in Utrecht wil voorkomen dan die in Tiel. De huidige TAO-systematiek (of hij moet aangepast zijn ten opzichte van mijn informatie) maakt dat onderscheid niet, en dat vind ik niet goed.

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 22:32
door deadlock
Daan schreef:
Vinny schreef:Met hekken valt vaak een quick win te maken. Stroomstoringen zijn veel moeilijker te voorkomen.
Vast wel als je al het geld wat je nu in die hekken investeerd eens in een fatsoenlijk en redundant systeem zou investeren...
_O_

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 23:24
door JeePee
Vinny schreef:Dat JIJ nou niet snapt waar hekken geplaatst moeten worden betekent niet dat ze op onzinnige locaties staan.
Ik zal ongetwijfeld niet van alle locaties de redenen weten. Dat beweer ik ook helemaal niet. Locaties als Ermelo, Den Dolder, you know them zijn hartstikke logisch. Ook beruchte wild oversteekplaatsen zijn logisch. Maar wat ik niet snap is dat er hekken geplaatst worden bovenop een spoordijk die amper te beklimmen is en er ook nog een sloot naast ligt, terwijl er genoeg locaties zijn waar je zo het spoor opwandelt...

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: wo 14 mei 2008, 23:46
door webguy
Inderdaad, of dat oude hekken die er al stonden niet worden aangepakt, terwijl het prikkeldraad al 6 maanden doorgeknipt is...

Re: Hekken ProRail gruwel voor treinspotters

Geplaatst: do 15 mei 2008, 01:12
door Vinny
Ik zeg alleen dat ik de TAO geen goede manier van meten vind, omdat het de impact van de verstoring niet meeneemt
Daarom is men nu bezig met het ontwikkelen van een fijnmaziger meetsysteem :idea:

Het moet ook niet te ingewikkeld worden anders ben je langer bezig met meetgegevens interpreteren dan met het voorkomen van de storingen zelf ;)
Over het algemeen heb je als beleidsmaker overigens meer aan de frequentie van de oorzaken van TAO's dan naar de gevolgen van TAO's omdat daar simpelweg minder op te sturen valt.