Pagina 1 van 1

Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 22:24
door Chauf21
Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen
Geplaatst op: woensdag 6 april 2011 22:23
Laatst bijgewerkt: woensdag 6 april 2011 22:24


De Stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden gaan samen één vervoersautoriteit vormen. Zij hebben afgesproken om in 2012 één vervoersautoriteit op te richten voor de 24 gemeenten van deze stadsregio’s.
[url=hhttp://www.stadsregio.info/#pagina=3401]Lees verder[/url]

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: wo 06 apr 2011, 22:33
door Reiziger Delft
De stadsregio's zouden toch afgeschaft worden? Kan men dan niet beter meteen alles in Zuid Holland bij elkaar gooien?

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: do 07 apr 2011, 20:54
door robert55
Niet alleen de stadsregio's moeten sneuvelen, het kabinet wil ook de 3 randstad provincies samenvoegen en één vervoersautoriteit voor het hele gebied instellen. Dat is natuurlijk vooral heel mega en het is maar de vraag of zoiets werkt. Heel veel planologen vinden het idee Randstad maar een gedachtenspinsel. Zij wijzen er op dat de samenhang tussen de noordvleugel (Amsterdam c.a.) en de zuidvleugel niet heel groot is en hun ontwikkelingstempo nogal verschillend.
Vooral Rotterdam is momenteel erg op samenwerking en dat is uit nood geboren: van de grote vier doet 010 het het slechtste
[zegt een in Den Haag geboren amstedammer 8-)

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: do 07 apr 2011, 21:02
door Chauf21
Om het even of stadsregio's wel of niet moeten gaan sneuvelen door het regeringsbeleid, zal je altijd regionale afstemming en samenwerking nodig hebben. Natuurlijk kan de provincie daar een rol in spelen, maar de stadsregio's van Den Haag en Rotterdam zien meer in onderlinge samenwerking die 'van onderaf gestalte krijgt'. Dat lijkt mij ook wel een goed uitgangspunt. Op de websites van de stadsregio's wordt meer uitleg over de aanstaande samenwerking gegeven.

Of er één randstedelijke provincie komt, is nog maar de vraag. De discussie daarover is nog lang niet ten einde of staat misschien nog wel in de kinderschoenen. Om nu en in de nabije toekomst toch daadkrachtig te opereren, is de samenwerking tussen de twee regio's wel erg belangrijk.

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: do 07 apr 2011, 21:03
door Suus
Volgens mij gaan de drie Randstadprovincies niet bij elkaar, want men is al aan het nadenken over Noord-Flevotrecht :')

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 00:29
door Michael 1988
Vraag me af wat voor nut het heeft om uberhaupt samen (verschillende stadsregios met elkaar of verschillende provincies met elkaar) het vervoer te regelen. Het aantal bussen en personeel lijkt mij daardoor niet heel veel minder op te worden. Ja misschien 5 reserverbussen of 20 man personeel. Maar op de hoeveel is dat dan? Zoiezo vind ik al die bezuinigingen maar niets. Zorgt alleen maar meer problemen dan minder.

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 00:39
door Reiziger Delft
Michael 1988 schreef:Zoiezo vind ik al die bezuinigingen maar niets. Zorgt alleen maar meer problemen dan minder.
Die bezuinigingen zijn natuurlijk niet zonder reden; het gebeurd niet zomaar omdat men het leuk vindt. :wink:

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 10:48
door Michael 1988
Ik bedoelde meer van dat er nu ineens weet ik hoeveel miljard euro bezuinigd moet worden om de staatschuld weg te krijgen. Maar over een paar jaar is die weg, en dan? bezuinigingen terugdraaien om alles nog een beetje te herstellen. Eerst veel kapot maken en dan proberen de schade een beetje te herstellen. Goed zo regering, zo win je zeker stemmen (dus niet).

Maar daar ging het niet over, het ging om het samen regelen van het openbaar vervoer. Oke je krijgt wel een grotere regio, maar ook op den duur minder spelers op de ov-markt, dus minder concurentie en meer monopolie voor de grotere partijen (Connexxion, Arriva en Veolia bijvoorbeeld).

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 11:57
door Chauf21
Michael 1988 schreef:Maar daar ging het niet over, het ging om het samen regelen van het openbaar vervoer. Oke je krijgt wel een grotere regio, maar ook op den duur minder spelers op de ov-markt, dus minder concurentie en meer monopolie voor de grotere partijen (Connexxion, Arriva en Veolia bijvoorbeeld).
Maar ook meer integratie; kaartjes die in heel de regio geldig zijn i.p.v. kaartjes die maar tot gare concessiegrenzen gelden. Geen gezeur meer met 'concessieoverschrijdende lijnen'; je kan gewoon een nieuwe lijn bedenken van (laat ik eens wat roepen) Rijswijk naar Rotterdam Alexander, zonder dat je in gesprek hoeft met andere concessieverleners. Waarschijnlijk zal zo'n grote speler ook wel meer inspraak (kunnen) krijgen in de spoordienstregeling of bij andere regionale ontwikkelingen.

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: vr 08 apr 2011, 22:30
door Daantje
Michael 1988 schreef:Ik bedoelde meer van dat er nu ineens weet ik hoeveel miljard euro bezuinigd moet worden om de staatschuld weg te krijgen. Maar over een paar jaar is die weg, en dan? bezuinigingen terugdraaien om alles nog een beetje te herstellen. Eerst veel kapot maken en dan proberen de schade een beetje te herstellen. Goed zo regering, zo win je zeker stemmen (dus niet).
Die miljarden werk je niet in 'een paar jaar weg' hoor, die illusie kan je loslaten. En natuurlijk kan het ook niet om daarna weer op oude voet verder te gaan en alle bezuinigingen weer terug te draaien. Als het geld er nu niet is, is het er dan ook niet (beroespbevolking neemt alleen maar af dus de belastinginkomsten ook en de kosten nemen alleen maar toe) en geld wat er niet is kan je naar mijn mening ook niet uitgeven.

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: za 09 apr 2011, 00:12
door Vinny
En de olie raakt ook op (http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil) (gevolg: hogere dieselprijzen dus minder of duurder OV) dus nee, de toekomst ziet er niet bijster rooskleurig uit wat dat betreft - maar dat voert hier wel heel erg off topic ... ;)

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: za 09 apr 2011, 00:14
door hidihi
Ik denk dat als je verschillende concessie gebieden laat samenwerken dat je wel degelijk tot besparingen kan komen.
Bijvoorbeeld Rotterdam je kunt bijvoorbaad bus 70 en 76 al schrappen met een goede samenwerking, een voorbeeld:
Lijn 144 vanaf Zuidplein de route van 76 laten rijden tot Vreewijk, vanaf Vreeweg via de Koenmoelijnlaan door rijden naar de beverwaard. Tramlijn 2 weer als eindpunt de Beverwaard laten stoppen en kan dan het gat van 144 oplossen.
Lijn 90 en 91 vanaf station Lombardijen de wijk keizerswaard bedienen hierdoor wordt ook het andere stuk van de lijn 76 overgenomen.
Er rijdt vanaf Zuidwijk 8 keer in het uur een bus naar station Lombardijen nergens voor nodig, Lijn 71 kan tussen Zuidplein en Zuidwijk vervangen worden door lijn 181 182 en 183.
De mollierebuurt wordt nu zijdelings bediend door lijn 70 71 via de gudo gazelleweg, Lijn 184 kan door de moeillerestraat gelegd worden, alleen de halte Spinosaweg vervalt.
Kijk dit zijn al twee lijnen die weg bezuinigd kan worden door middel van een betere samenwerking met het streek en stadsvervoer en het schilt voor de streekbussen maar een paar minuten in reistijd of helemaal niks.
Rotterdam moet natuurlijk ook wennen dat er s'avonds en in het weekeind op sommige gewone buslijnen ook taxibussen moeten komen, want de luxe dat men op alle tijdstippen met grote bussen kan rijden is natuurlijk al lang verleden tijd.
Naar mijn mening moet Rotterdam ook eens goed kijken naar de eindbestemmingen van de bussen, bijvoorbeeld Kr zoom is een populaire plek in de streek niet alleen vanwege het metro station maar ook vanwege de universiteit, helaas is er in 10 jaar tijd in de stad zelf geen buslijn naar de zoom er bij gekomen terwijl de studenten op dat complex wel gestegen zijn. Op rotterdam zuid is de concentratie nog steeds op zuidplein en dit allang niet meer de enigste plek waar mensen uit Rotterdam zuid naar toe willen.

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: do 14 apr 2011, 23:08
door willy84
Michael 1988 schreef:Ik bedoelde meer van dat er nu ineens weet ik hoeveel miljard euro bezuinigd moet worden om de staatschuld weg te krijgen. Maar over een paar jaar is die weg, en dan? bezuinigingen terugdraaien om alles nog een beetje te herstellen. Eerst veel kapot maken en dan proberen de schade een beetje te herstellen. Goed zo regering, zo win je zeker stemmen (dus niet).
Iedere euro die uitgegeven wordt is door een ander verdiend. Realiseer je dat goed. Gratis geld bestaat niet. Over schuld betaal je rente.

Als de staatsschuld is afbetaald kunnen de belastingen verlaagd worden. Dan kan je zelf bepalen waar je je geld aan uitgeeft ipv dat een ander (de overheid) dat voor jou doet.

Met veel schulden maken zodat je onder curatale van de EU/IMF komt win je trouwens ook bar weinig stemmen (A)

Re: Rotterdam en Haaglanden gaan vervoer samen regelen

Geplaatst: do 14 apr 2011, 23:31
door Gekko123
Tja, ze bezuinigen anders wel op cruciale zaken zoals het onderwijs terwijl ze vrolijk doorgaan met miljarden verspillen met een militair speeltje, de JSF.