Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Vinny » Za 09 Apr 2011, 00:34

Muziekwijk was volgens mij ook het station waar ik uit moest stappen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Caspar » Za 09 Apr 2011, 00:40

Klaasje schreef:En dus moeten alle mensen maar vanaf Deventer, Lelystad en Zwolle naar Amsterdam reizen? *O* Het groene hart is ook heilig verklaard.

In Amsterdam wonen ontzettend veel mensen scheef. Maarja die krijg je niet zo maar uit hun huis. Als dat allemaal een beetje zou doorschuiven dan heb je volgens mij niet eens veel meer huizen nodig om de woningnood in en om Amsterdam per direct op te lossen. Het is maar wat je onder het Groene Hart verstaat, in Zoetermeer bv wordt nog volop gebouwd, en ook de Leidsche Rijn ligt in het Groene Hart. Maar is het dan de bedoeling dat mensen vanuit Deventer, Lelystad en Zwolle in Almere gaan wonen?

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Klaasje » Za 09 Apr 2011, 08:11

Een tijd terug (rond 2004) is a.d.h.v. een model gebleken dat er veel mensen vanuit de meer landelijke gebieden weggaan en gaan werken en wonen in de randstad en stedelijke gebieden als bij Eindhoven en Arnhem-Nijmegen. Dit gaat alleen nog wat harder in de "Noordvleugel" van de randstad door o.a. de aanwezigheid van Schiphol wat voor een grote economische groei zorgt en enorm veel banen oplevert. Veel mensen die over grote afstanden verhuizen doen dat vanwege een baan. Het liefste bouw je natuurlijk waar de mensen ook gaan werken, maar het gaat in de lage modelleringsvariant al om zoveel mensen dat 50.000 extra binnenstedelijke huizen binnen Amsterdam onvoldoende zijn. Als het wat interesseert kan je hier en hier kijken.
@Caspar: Gaan we die mensen dan verplichten om ergens anders te wonen? Wat gebeurd er dan met je eigen keuzevrijheid?

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Klaasje » Za 09 Apr 2011, 08:16

Chauf21 schreef:Van Almere Muziekwijk naar Hollandsekant wellicht? Dat is niet echt aantrekkelijk, zo uit m'n hoofd :)

Ohja, dat is inderdaad een beetje een Godsvergeten uithoek ingeklemd tussen een dreef (Almeerse auto-only-weg,vaak zonder gelijkvloerse langzaamverkeerkruisingen), een ruimtereservering voor de IJmeerverbinding, het spoor, de Ring en een klein groen hoekje.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Vinny » Za 09 Apr 2011, 08:35

Het liefste bouw je natuurlijk waar de mensen ook gaan werken, maar het gaat in de lage modelleringsvariant al om zoveel mensen dat 50.000 extra binnenstedelijke huizen binnen Amsterdam onvoldoende zijn.
Er zijn nog genoeg weilanden rondom Amsterdam die je kunt gebruiken voor woningbouw en waarbij je veel minder hoge kosten hoeft te maken voor het doortrekken van een paar metrolijnen ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Klaasje » Za 09 Apr 2011, 10:36

Geluidsoverlast van Schiphol? Protesten van de bevolking naast de weilanden "omdat het waardevolle natuur is". Bij mijn weten worden op alle plekken waar je dat niet hebt al plannen gemaakt of wordt er gebouwd. Ik zal het helemaal met je eens zijn als je zegt dat veel van die weilanden wat overrated zijn, zie b.v. de A6-A9 discussie. Helaas voor jou werkt de wereld vaak op een stuk emotie en is de redenatie vaak weg.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Caspar » Za 09 Apr 2011, 11:49

Ik ben trouwens niet tegen uitbreiding van Almere, zoals dat misschien lijkt uit de voorgaande berichten, in tegendeel daar is genoeg ruimte om van alles te realiseren. Ik vind Almere ook een boeiend fenomeen als stad. (als bachelor sociale geografie ga ik er wel eens een middagje rondneuzen) Ik weet alleen niet of het verstandig is om in een rap tempo door te bouwen zolang de politiek niet wil investeren in extra infrastructuur en het bedrijfsleven het niet ziet zitten om zich in en om Almere te vestigen.
En over het mensen forceren een andere woonbuurt/stad te kiezen? Dat gebeurt al op kleine schaal, bv in bepaalde buurten waar mensen met een (te) laag inkomen zich niet mogen vestigen. Maar dat ligt allemaal erg gevoelig om dat op wat grotere schaal toe te passen denk ik. Ook de invoering van de maximale inkomensgrens om nog sociaal te kunnen huren zou in Amsterdam een hele hoop woningen op kunnen leveren, of in ieder geval doorstroming.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Klaasje » Za 09 Apr 2011, 13:18

Ach, als de bezuiniging echt wordt uitgevoerd wordt er in de gemeenteraad gigantisch hard op de rem getrapt. Wethouder Duivesteijn heeft de gemoederen bij het uitblijven van spoorverdubbelingen voor de korte termijn nog kunnen bedaren. Wanneer dit bij de middelange termijn ook niet doorgaat dan wordt er vanuit Almere tegen het rijk gezegd: Je kan lekker dromen over een woningbouwopgave maar wij doen niet mee. En terecht :pos:
Wellicht vind je vanuit je studie dit wel interessant.

huibf
Berichten: 2522
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor huibf » Za 09 Apr 2011, 14:38

Ik denk dat mensen best dichter bij gaan huis werken als om te beginnen de reiskostenvergoeding voor de auto worden afgeschaft... dat treft mensen direct in hun portemonee.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Klaasje » Za 09 Apr 2011, 14:43

Dan gaat de economie ook meteen kapot omdat die momenteel nogal afhankelijk is van bereikbaarheid. Je zou wel een bepaalde limiet kunnen zetten op de reiskostenvergoeding (bij 30 á 40 km ofzo.) Dan zijn reizen tot 60 km nog te doen indien nodig maar wordt op echt grote afstand wonen onaantrekkelijk.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Daniel » Za 09 Apr 2011, 19:55

Caspar schreef:En over het mensen forceren een andere woonbuurt/stad te kiezen? Dat gebeurt al op kleine schaal, bv in bepaalde buurten waar mensen met een (te) laag inkomen zich niet mogen vestigen. Ook de invoering van de maximale inkomensgrens om nog sociaal te kunnen huren zou in Amsterdam een hele hoop woningen op kunnen leveren, of in ieder geval doorstroming.

Is dat laatste er niet al? In veel gemeenten heb je namelijk een huisvestingsvergunning nodig als je een woning wilt huren of kopen onder een bepaalde prijsgrens. Die krijg je alleen bij een economische of maatschappelijke binding met de regio wat dus mede voorkomt dat mensen te ver van hun werk gaan wonen.

huibf schreef:Ik denk dat mensen best dichter bij gaan huis werken als om te beginnen de reiskostenvergoeding voor de auto worden afgeschaft... dat treft mensen direct in hun portemonee.

Dan wel de reiskostenvergoeding voor het OV verhogen natuurlijk... er zijn namelijk gevallen waar je zelfs met in de buurt wonen de kosten er niet uit haalt doordat het maximum vrij laag ligt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Ruben » Za 09 Apr 2011, 21:42

Klaasje schreef:Dan gaat de economie ook meteen kapot omdat die momenteel nogal afhankelijk is van bereikbaarheid. Je zou wel een bepaalde limiet kunnen zetten op de reiskostenvergoeding (bij 30 á 40 km ofzo.) Dan zijn reizen tot 60 km nog te doen indien nodig maar wordt op echt grote afstand wonen onaantrekkelijk.


Het aantal medewerkers dat nodig is om alle arbeidsplaatsen in een bepaald gebied in te vullen is niet beschikbaar binnen een straal van 30-40km. Dus mensen moeten wel van ver komen. Dit had met regulering misschien voorkomen kunnen worden, maar daar valt nu weinig meer aan te doen, behalve grootschalige woningbouw en dito volksverhuizingen.
En stel dat het mogelijk was, dan nog moeten al deze medewerkers op de werkplek komen, het totale aanbod van verkeer binnen die 30-40km straal neemt dus niet af.
Buiten die 30-40km straal speelt het mobiliteitsvraagstuk momenteel ook niet eens zo'n grote rol, je kan die wegen zien als toevoerroutes van het drukke gebied. Hoe dan ook zul je dus in het drukke gebied moeten zorgen voor voldoende capaciteit, en kan je het buitengebied dus redelijk laten zoals het is.
Mensen zijn trouwens gemiddeld bereid max. 1 uur deur tot deur te reizen, daarin ligt dus al een voldoende grote impuls om niet te ver van het werk te gaan/blijven wonen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Klaasje » Wo 04 Mei 2011, 22:01

*Topickick*
Hier is de rapportage OV-SAAL middellange termijn te vinden. Hierin staan vervoersanalyses, benodigde uitbreidingen spoor per variant en de kosten.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Schultz wil op spoor Almere bezuinigen

Berichtdoor Klaasje » Wo 04 Mei 2011, 22:09

Wat overigens wel grappig is, is het volgende:
Voor de wegverbreding Schiphol-Amsterdam-Almere is de kosten-batenverhouding licht negatief
Voor deze spooruitbreidingen in de SAAL-corridor is de kosten-batenverhouding ruim positief.
Positieve KBA's zijn in het ov-wereldje bijzonder. Hier is er eentje.
Edit: Politieke achtergrond


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten