Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door 030utrechtt »

Tram 7 inkorten tot centraal. Dat stuk naar willemsplein kan makkelijk zonder tram. De 7 rijdt altijd leeg en tram 8 en 20 bedienen de halte en omgeving van tram 7. Bespaart toch weer 2 dienstwagens
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Ennes »

Totdat op een gegeven moment blijkt dat de bezuinigingen een dusdanig negatieve invloed op het product hebben gehad, waardoor het kosten/baten plaatje feitelijk nog schever komt te liggen, en men een en ander terug zal moeten draaien om het tij te keren.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Abracadabram »

030utrechtt schreef:Tram 7 inkorten tot centraal. Dat stuk naar willemsplein kan makkelijk zonder tram. De 7 rijdt altijd leeg en tram 8 en 20 bedienen de halte en omgeving van tram 7. Bespaart toch weer 2 dienstwagens
Ik weet niet op welke momenten jij Tram 7 pakt. Maar altijd als ik op centraal sta om richting woudestein te gaan met Tram 7 komt er een redelijk gevulde Tram 7 langs. Dus leeg rijdt die zeker niet.
030utrechtt
Berichten: 98
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 21:53

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door 030utrechtt »

ik loop stage t.h.v. het eendrachtsplein en zie tram 7 negen van de tien keer haast leeg voorbij rijden.
lijn 20 rijdt ook deze route en is ook vaak niet vol. op zondag rijden deze lijnen ook precies achter elkaar aan (leeg) dus lijn 7 kan makkelijk ingekort worden tot centraal station. mensen die rond het willemsplein moeten zijn kunnen tram 20 en 8 pakken en uitstappen bij de halte vasteland.

lijn 20 ontlast 25 richting het centrum maar vanaf het centraal station naar zuid stapt er haast niemand in de 20.
in de komende jaren moet er toch meer worden bezuinigd dus zie het er wel zeker van komen dat lijn 7 wordt ingekort tot centraal station.

of zoals eerder aangegeven lijn 7 en 20 koppelen
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door jesse-cruzu »

030utrechtt schreef:Tram 7 inkorten tot centraal. Dat stuk naar willemsplein kan makkelijk zonder tram. De 7 rijdt altijd leeg en tram 8 en 20 bedienen de halte en omgeving van tram 7. Bespaart toch weer 2 dienstwagens
Oh alsjeblieft niet zeg. Niet zomaar een tramlijn laten inkorten. Integendeel, lijn 7 is wel redelijk bezet tussen R'dam CS en Willemsplein. Het kan zijn dat die af en toe leeg is. Maar het is een redelijk populaire tramlijn. Het is wel zo dat de laatste jaren flink in het lijnenet is veranderd waardoor veel lijnen hun originele routes en populariteit hebben verloren. Zo reed lijn 7 voeger nog naar Spangen en was het een populaire tramlijn.

Geld besparen zou kunnen door sommige tramlijnen op de nu tramloze trajecten te laten rijden en meer gespreid gaan rijden. En niet zoals nu veel lijnen doen, gezamelijk trajecten delen. (Zoals lijn 21, 23 en 20, 25). Misschien krijg je zo meer reizigers in de tram omdat je ze meer alternatieven biedt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:
jesse-cruzu schreef:Ik reis veel met lijn 38 tussen de Zaagmolenbrug en Weena. Het is een drukke traject waar er om de 6 minuten wordt gereden in de spitsuren en meestal vol zit. Frequentie verlaging tijdens de daluren kan maar in de spits? Doe maar niet!
Het plan is dan ook om tram 7 wat te verleggen, misschien dat dat de 38 wat ontlast. En anders moet RET eens gelede bussen overwegen, dan kan de frequentie op drukke lijnen zoals de 38, 56 etc. ook omlaag zonder reizigers bij de halte te laten staan.
In het eerder gelinkte document staat ook een voorstel tot routewijziging van lijn 7 (zeg maar de huidige omleiding permanent maken, net zoals een aantal jaar geleden). Over een maandje gaat lijn 8 echter ook weer de normale route in het Oude Noorden rijden. Gaat dat dan betekenen dat er straks tussen de Zaagmolenbrug en het Centraal Station/Kruisplein twee tramlijnen rijden? In dat geval is een frequentieverlaging op lijn 38 zeker wel te rechtvaardigen.
jesse-cruzu schreef:Oh alsjeblieft niet zeg. Niet zomaar een tramlijn laten inkorten. Integendeel, lijn 7 is wel redelijk bezet tussen R'dam CS en Willemsplein. Het kan zijn dat die af en toe leeg is. Maar het is een redelijk populaire tramlijn. Het is wel zo dat de laatste jaren flink in het lijnenet is veranderd waardoor veel lijnen hun originele routes en populariteit hebben verloren. Zo reed lijn 7 voeger nog naar Spangen en was het een populaire tramlijn.
Je moet ergens op bezuinigen, dat is een gegeven. Lijn 7 rijdt op dat stukje redelijk parallel met andere lijnen, dus je kan je afvragen of die reizigers die in lijn 7 zitten daarin zitten omdat ze heel bewust voor lijn 7 hebben gekozen of omdat ze reizen tussen twee haltes die toevallig door (onder meer) lijn 7 worden bediend.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Meltrain »

Lijn 7 inkorten tot CS (en overdag koppelen aan lijn 20) behoort tot de mogelijkheden, maar omdat dan 's avonds het traject Eendrachtsplein - Vasteland niet meer bediend wordt, zou je eigenlijk ook lijn 25 op die route moeten laten rijden. Maar of dat nou zo'n goed idee is? :?
030utrechtt schreef:lijn 20 ontlast 25 richting het centrum maar vanaf het centraal station naar zuid stapt er haast niemand in de 20.
Dat komt omdat lijn 20 in de spits vrijwel altijd vlak achter lijn 25 (die bovendien ok nog eens dubbel zo vaak rijdt in de spits) rijdt en lijn 25 daardoor voor 9 van de 10 reizigers richtin Zuid de eerstkomende tram is.
Het heeft echter wel nut om lijn 25 te laten gaan en lijn 20 te nemen (als die er max. 2 minuten achter zit), aangezien de route via Eendrachtsplein korter is dan die via Beurs, haalt lijn 20 lijn 25 dan vrijwel altijd in. bovendien heb je een grotere kans op een zitplek in lijn 20. 8-)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Mij is wel eens verteld dat het tracé over de Van Oldebarneveltstraat en Van Oldebarneveltplaats op de lijst staat om geschrapt te worden omdat de tram dwars over de drukste winkelstraat notoir onveilig gevonden wordt. Nu ben ik het er mee eens dat het niet de meest veilige tramoverstek van het land vind, maar zo erg is het ook weer niet volgens mij.

Zou men deze plannen echter voortzetten, dan zal lijn 25 toch echt over het Vasteland moeten. Overigens toont het vlak achter elkaar rijden van lijn 20 en 25 aan dat de makers van de dienstregeling bij de RET toch wel voor de meest domme optie zijn gedaan: Ja, we laten gewoon de trams om :00, :10, :20, :30, :40 en :50 bij de beginhalte wegrijden '-) :X _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door jesse-cruzu »

^^^^Lijn 20 zou eens de route in het Centrum moeten ruilen met lijn 25. Misschien dat lijn 20 meer reizigers trekt, en lijn 25 lekker door kan rijden over het Vasteland. Het is maar een ideetje :@
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door 010jongen »

neem eens een kijkje op zondag
lijn 20, 23 en 25 rijden alle drie tegelijk achter elkaar aan vanaf vuurplaat naar het centrum. dit is beide richtingen op.
is het nou zo moeilijk om dit af te stemmen op elkaar, men ziet drie trams in 5 minuten verschijnen en vervolgens een kwartier lang geen tram, zeer slecht geregeld, nu begrijp ik wel waarom een ander bedrijf het misschien efficiënter kan uitvoeren.

als oplossing voor het gedoe met lijn 7 naar willemsplein zou ik lijn 7 gewoon koppelen aan lijn 20, sávonds rijdt lijn 7 dan alleen tussen woudenstein en cs. op zondag rijden tram 7 en 20 nu ook precies achter elkaar aan op het stuk tussen centraal en vasteland.

en als er echt drastisch bezuinigd moet worden dan er bij de metro aardig gesnoeid worden. de 7 minuten dienst in de avond op lijn D is met uitzondering van vrijdag en zaterdag avond totaal niet nodig. een kwartierdienst volstaat hier met gemak. ook op zaterdag en zondag overdag kan er makkelijk wat minder gereden worden, 5 minuten dienst is best overdreven.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Ennes »

En als er straks met een lagere frequentie gereden gaat worden dan is het huilerdehuil, want het OV gaat zo achteruit!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Cygnum »

De bezuinigingen zijn inmiddels verwerkt in de verschillende ontwerp-vervoersplannen, welke zijn gebundeld en te vinden zijn op de site van de gemeente Rotterdam: http://www.bds.rotterdam.nl/dsresource? ... 1&type=org
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door 010jongen »

lijn 20 is bagger snap het nut er niet zo van, helemaal omdat er totaal geen afstemming is lijn 25 rijdt buiten de spits om elke 6 minuten, waarbij de trams van lijn 25 nog geen eens zo vol zijn. ik zie het ook gebeuren dat als er verder bezuinigd moet worden dat lijn 20 als 1ste geschrapt zou gaan worden. het zou alleen nadelig uitpakken voor mensen vanaf breeplein naar lombardijen die moeten dan extra overstappen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Er staan een aantal interessante voorstellen bij. Zo wordt er gesneden in heel vroege en late ritten, vooral bij metro en bus. Bij de metro ziet men bij de late en vroege ritten concurrentie van de nachtbus, die strijd is nu gewonnen door de nachtbussen.

Verder de routewijziging van lijn 7 om bezuinigingen bij de bus mogelijk te maken. En de frequentieverlaging in de spits van lijn 4 en 8 vanwege de instroom van de Citadis2.

Schiedam en Vlaardingen gaan op de schop, lijn 38 wordt geknipt in lijn 38 en 39, waarbij de frequentie van lijn 39 naar beneden gaat.

Bedrijvenpark Noord-West ziet 2 van de 3 lijnen verdwijnen, en 's avonds geen bussen meer. Lijn 46 wordt ingekort en diverse lijnen, waaronder 29, 46, 52 en 63/64 gaan helemaal de prullenbak in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Geert »

Bee schreef:Schiedam en Vlaardingen gaan op de schop, lijn 38 wordt geknipt in lijn 38 en 39, waarbij de frequentie van lijn 39 naar beneden gaat.
Dat knippen van lijn 38 lijkt me wel een goed idee, hopelijk komt het ook de punctualiteit op deze lijn ten goede.

Verder schrijft men dat NS de patroontijden op de Hoekse lijn aan gaat passen en dat er daarom geen aansluiting meer gegeven kan worden op de metro én de trein bij Vijfsluizen en Vlaardingen Oost. Volgens de RET is het aantal overstappers van de metro groter dan het aantal overstappers vanaf het station: dit is niet de indruk die ik heb. Enfin, RET kiest dus voor aansluiten op het eigen netwerk ipv de trein.
Verder lijkt het me prima dat lijn 57 deels wordt opgeheven, het afgelopen decennium is het traject tussen Schiedam en Vlaardingen al meerdere keren opgeheven wegens gebrek aan voldoende reizigers en zeker met de tram is er tegenwoordig een goed alternatief.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Justin »

Men had het er geloof ik in het rapport ook over dat de viaduct van lijn 25 naar Schiebroek boven de A20 ook aan onderhoud toe zou zijn. Hoe zou de 25 dan rijden? Of gaat het bij halte Schieweg linksom richting Blijdorp? Dus de tegengestelde richting van voormalige lijn 11?

Ik zat eventjes na de te denken over een kering bij de Provenierssingel via de lus, via achterzijde Centraal, Diergaarde Blijdorp, Vroesenpark, Blijdorp RSR-E, Schieweg en zo weer de normale route doen? Of bij Blijdorp zelf kan je volgens mij ook wel keren, dat scheelt ook weer een stukje... Anyway, bij Blijdorp RSR-E kan je met de metro naar Melanchtonweg en vanuit daar de reis vervolgen... Alleen lastig als je naar Sint Franciscus moet...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Ja, die moet gesaneerd worden, er zit ook asbest in. De uitwerking van de maatregelen is nog niet bekend, maar zou mij niets verbazen als lijn 25 dan een lus in Blijdorp gaat rijden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Abracadabram »

De vorige keer bij werkzaamheden in schiebroek. Werd 25 ingekort tot rotterdam Centraal en reed er daarna een andere tram (lijn 5) via schiekade naar keerleus Kleiweg om daar aansluiting op de pendelbus te geven.

Die optie zal me ook niks verbazen
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Justin »

Euh ja, ik zat alleen dan met de bediening van Walenburgerweg en Schieweg. Schieweg heeft haltes aan zowel richting Blijdorp als Schiebroek, dus vandaar dat ik dan dacht hem via de oude lijn 11 te laten sturen. Je hebt dan alleen geen lijn 25 in Schiebroek zelf. Je kan nog wel altijd vanaf Centraal/Blijdorp naar Melanchtonweg gelukkig :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Suus »

Geert schreef:
Bee schreef:Schiedam en Vlaardingen gaan op de schop, lijn 38 wordt geknipt in lijn 38 en 39, waarbij de frequentie van lijn 39 naar beneden gaat.
Dat knippen van lijn 38 lijkt me wel een goed idee, hopelijk komt het ook de punctualiteit op deze lijn ten goede.
38 gaat naar Schiedam, 39 naar Crooswijk. Naast de reizigersaantallen had men ook een ander argument, namelijk dat het busstation van Rotterdam Centraal dan geen doorgaande lijnen meer krijgt, dan wil men niet bij grote knooppunten en door de opening van het busstation in de Conradstraat zou het beeld van een doorgaande lijn toch al flink verstoord worden. Tja, dat is ook een way of thinking :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Geert »

Ja, dat had ik gelezen. Vroeg me al af of - bij de opening van het nieuwe busstation - de drukste lijn dan nog steeds voor het station zou gaan stoppen in plaats van op het busstation :P
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door jesse-cruzu »

Tja, dat 'knooppunt - einpunt' beleid begint echt vervelend te worden voor mij... Elke keer overstappen. :|
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Klaasje »

Zolang een doorkoppeling niet voor een enorm lage punctualiteit zorgt kan je een lijn wat mij betreft beter doorkoppelen over een busstation heen als dat op een logische manier kan. Zelfs als je 2 a 3 minuten buffer inbouwt op een busstation hebben rechtstreekse reizigers daar profijt van.
Edit: enorm slechte d/t spelfout weggehaald.
Laatst gewijzigd door Klaasje op wo 18 mei 2011, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Geert »

Lijn 38 is nu in feite een soort ringlijn: vanaf Schiedam Centrum wordt naar Rotterdam C en Crooswijk gereden, in Crooswijk wordt een rondje gemaakt en weer teruggereden naar CS en Schiedam. Misschien efficient, maar killing voor de punctualiteit als je het mij vraagt (zeker als ook nog eens de brug openstaat tussen Schiedam en Rotterdam).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Bericht door Meltrain »

Dat is niet helemaal waar: het 'lusje' in Crooswijk is er uitsluitend omdat daar een paar eenrichtinsstraten zijn en de Kerkhoflaan is wel degelijk het echte eindpunt, incl. buffer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 24 gasten