Pagina 5 van 7

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: do 27 okt 2011, 21:47
door 010jongen
snap het nut van lijn 39 niet zo. alleen het laatste stukje in crooswijk.. zou me niet verbazen dat bij de volgende bezuinigingsronde deze lijn er meteen uitvliegt

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: do 27 okt 2011, 21:51
door 010jongen
het is jammer dat de ret alleen maar standaard bussen heeft. op 2 na dan. veel buslijnen hebben hoge frequenties ook in de daluren (66, 76 bijv.) met gelede bussen kan er toch een hoop minder gereden worden.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: do 27 okt 2011, 21:57
door Mark
Stefan schreef:
Meltrain schreef:@ Mark: lijn 8 gaat van elke 8 naar elke 10 minuten in de spits, maar als het goed is, komen er dan wel Citadissen op te rijden.
Humor, we gaan van 10 naar 8 en nu weer naar 10 minuten in de spits. :)
Ooh dan valt het mee, ik had alleen gelezen dat er een frequentieverlaging kwam. _O-

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: do 27 okt 2011, 22:05
door ODRAIL
Stefan schreef:
Meltrain schreef:@ Mark: lijn 8 gaat van elke 8 naar elke 10 minuten in de spits, maar als het goed is, komen er dan wel Citadissen op te rijden.
Humor, we gaan van 10 naar 8 en nu weer naar 10 minuten in de spits. :)
Zeer leuk als er vertraging is :wink:.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: do 27 okt 2011, 23:00
door Chauf21
willy84 schreef:Ik ben niet bekend in Rotterdam maar een vraag voor de kenners: zijn er nou bijzondere bezuinigingen? Of lijnen die ongemoeid worden gelaten terwijl daar wel gesnoeid had kunnen worden?
Ik vind het moeilijk om te zeggen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die hun vaste lijn zien verdwijnen en ongetwijfeld dat mensen worden opgezadeld met extra overstappen of een iets langere reistijd, maar ik denk dat men bij het opstellen van het nieuwe net de voor- en nadelen zorgvuldig en met succes heeft afgewogen. Sommige dingen zou je misschien anders kunnen doen, maar dan zal je weer tegen andere problemen oplopen.

Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat openbaar vervoer in de grote steden essentieel is. Je kan je dus afvragen of een stad niet beter zou verdienen. Ik denk dat voor een deel van de opgeheven lijnen, naast het overige OV, de fiets ook een goed alternatief is. In dat geval zou je het schrappen van buslijnen dus als een soort 'luxeprobleem' kunnen zien. Het blijft lastig daar een balans in te vinden (en ik blijf het raar vinden dat men bezuinigd op OV in grote steden), maar als vervoerder word je ook maar gedwongen om dit te doen.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: do 27 okt 2011, 23:47
door Gekko123
Het grote probleem voor de RET is ook dat de stad nauwelijks geschikt is voor gelede bussen. Volgens een chauffeur waarmee ik heb gesproken is de huidige lijn 38 de enige waar je nog een beetje fatsoenlijk met gelede bussen op kan rijden. Op veel andere lijnen kan dat niet wegens infrastructuur die niet geschikt is voor gelede bussen...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 00:22
door STF
In welk opzicht? Haltes te kort? Want de gemiddelde bocht kom je zowel met een gewone als een gelede-bus door, het zijn juist de 15 meter bussen met dubbele achter-as die alle ruimte van de wereld nodig hebben in een bocht maar bij een gelede-bus speelt dat niet, door het knik-moment.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 02:40
door Delftse Chauff
Gekko123 schreef:Verder valt het me op dat ze de 45 wegbezuinigen. Dat ding rijdt met taxi-busjes wegens het geringe aantal passagiers. Alleen het schrappen van de 40 op zaterdag vind ik echt extreem. Er zijn genoeg ritten die redelijk goed gevuld zijn (10 - 15 man in Delft).
Lijn 40 wordt behalve op zaterdag ook op werkdagen na 19:00uur geschrapt.
Het delftse deel valt niet onder de concessie en is dus niet belangrijk. Als Delft (Haaglanden) vind dat er 's avonds en in het weekend een bus naar de zuidkant van de TU moet dan moeten zij Veolia daar opdracht toe geven. Voor Rijnmond telt alleen de bezetting van Rotterdam Centraal tot/over De Zweth en die zal waarschijnlijk 's avonds nog net zo laag zijn als toen wij (Cxx) daar nog reden met lijn 129. De aftakeling van de zaterdag is volgens mij gekomen, omdat Rijnmond vond dat 1x per uur voor lijn 40 genoeg was waar wij met de 129 nog elke 30 minuten reden.
Op een enkele passagier na voor de haltes "De Tempel", "Hofwijck" en "De Zweth" worden de haltes tussen "De Lugt" in Overschie en Delft niet gebruikt. Alle haltes tussen Centraal en De Lugt zijn bereikbaar met lijn 33 (+stukje lopen voor de 2 haltes in Overschie-Oost).

@Meltrain:
Lijn 128 wordt omgenummerd naar lijn 32 voor de duidelijkheid. Alle "westlandse" lijnen hebben een 3x nummer. Behalve lijn 86, omdat dat ooit een interliner was. Lijn 128 had eigenlijk een jaar of 4 terug gekoppeld aan lijn 121 (beiden in gestrekte versie) interliner 84 moeten worden.
De knip van lijn 30 (Leidschenveen-Maassluis) in een 30 (Leidschenveen-Naaldwijk) en een 33 (Naaldwijk-Maassluis) is officieel vanwege het verschil in passagiersaantallen op de beide trajecten. De echte reden is dat het omloop technisch voor Veolia beter uitkomt als alle lijnen op Naaldwijk Verdilaan eindigen. Zo kan Veolia de computer laten bereken wat de beste koppeling is om zo efficient mogelijk te combineren. Veolia wilde de 86 eigenlijk ook knippen om die zelfde reden, maar dat mocht niet van Haaglanden. Overigens gaat die knip in de 86 er vanaf februari (voor +/- anderhalf jaar) toch komen vanwege de werkzaamheden aan het 3-in-1-project rond Westerlee en de daarbij verwachte vertraging.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 07:06
door Stefan
Gekko123 schreef:Het grote probleem voor de RET is ook dat de stad nauwelijks geschikt is voor gelede bussen. Volgens een chauffeur waarmee ik heb gesproken is de huidige lijn 38 de enige waar je nog een beetje fatsoenlijk met gelede bussen op kan rijden. Op veel andere lijnen kan dat niet wegens infrastructuur die niet geschikt is voor gelede bussen...
Mwoah, zoals STF al zegt.. De meeste plekken waar je met een 12 meter bus doorheen komt, kun je ook wel een gelede wagen doorheen proppen.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 09:13
door Oud forumgebruiker
find_your_spot schreef:Als ik dan toch een bezuiniging mag inbrengen. Laat de Stadsregio alsjeblieft stoppen met die malle ParkShuttl. Dat is echt een dood geboren kindje wat al jaren aan het subsidie infuus ligt.
maar de parkshuttle is de enige normale verbinding naar de achter de a16 gelegen woonwijk en lijn 97/98 wordt in december vervangen door een spitslijn 95 die alleen rijdt tussen capelsebrug en rivium en die dus alleen in de spits rijdt...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 20:14
door mb90
Meltrain schreef:Inderdaad, de lijnennetkaart staat er pas sinds kort op.
Waarom lijn 37 trouwens wordt gesplitst in lijn 34 en 37 is me niet helemaal duidelijk. :?
Dit is om de situatie bij de Capelsebrug te verduidelijken. Daar heb je nu 2x een lijn 37 richting Station Alexander. Eentje vertrekt boven en eentje beneden. Daarvan rijdt er eentje via Capelle West en eentje rijdt meteen richting de rest van Capelle a/d IJssel en uiteindelijk Station Alexander. Met het deel via Capelle West als lijn 34 kunnen beide lijnen boven vertrekken en is er duidelijker te zien welke lijn er naar Capelle West gaat en welke meteen naar de rest van Capelle a/d IJssel.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 21:53
door jesse-cruzu
Staan de plannen al echt vast? Of kunnen er nog lijnen `gered´ worden? :(
Lijn 38 kunnen ze niet zomaar inkorten, kom op zeg...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 22:57
door Gekko123
Delftse Chauff schreef:
Gekko123 schreef:Verder valt het me op dat ze de 45 wegbezuinigen. Dat ding rijdt met taxi-busjes wegens het geringe aantal passagiers. Alleen het schrappen van de 40 op zaterdag vind ik echt extreem. Er zijn genoeg ritten die redelijk goed gevuld zijn (10 - 15 man in Delft).
Lijn 40 wordt behalve op zaterdag ook op werkdagen na 19:00uur geschrapt.
Het delftse deel valt niet onder de concessie en is dus niet belangrijk. Als Delft (Haaglanden) vind dat er 's avonds en in het weekend een bus naar de zuidkant van de TU moet dan moeten zij Veolia daar opdracht toe geven. Voor Rijnmond telt alleen de bezetting van Rotterdam Centraal tot/over De Zweth en die zal waarschijnlijk 's avonds nog net zo laag zijn als toen wij (Cxx) daar nog reden met lijn 129. De aftakeling van de zaterdag is volgens mij gekomen, omdat Rijnmond vond dat 1x per uur voor lijn 40 genoeg was waar wij met de 129 nog elke 30 minuten reden.
Wat raar dat die in de Connexxion-tijd nog iedere 30 minuten reed als die volgens de wiki hier toen even vaak reed als nu...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 28 okt 2011, 23:03
door Oud forumgebruiker
mb90 schreef:
Meltrain schreef:Inderdaad, de lijnennetkaart staat er pas sinds kort op.
Waarom lijn 37 trouwens wordt gesplitst in lijn 34 en 37 is me niet helemaal duidelijk. :?
Dit is om de situatie bij de Capelsebrug te verduidelijken. Daar heb je nu 2x een lijn 37 richting Station Alexander. Eentje vertrekt boven en eentje beneden. Daarvan rijdt er eentje via Capelle West en eentje rijdt meteen richting de rest van Capelle a/d IJssel en uiteindelijk Station Alexander. Met het deel via Capelle West als lijn 34 kunnen beide lijnen boven vertrekken en is er duidelijker te zien welke lijn er naar Capelle West gaat en welke meteen naar de rest van Capelle a/d IJssel.
het heeft ook te maken met de tijden dat elke lijn rijdt en de inzet van het materieel...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 okt 2011, 00:36
door Delftse Chauff
Gekko123 schreef:
Delftse Chauff schreef:
Gekko123 schreef:Verder valt het me op dat ze de 45 wegbezuinigen. Dat ding rijdt met taxi-busjes wegens het geringe aantal passagiers. Alleen het schrappen van de 40 op zaterdag vind ik echt extreem. Er zijn genoeg ritten die redelijk goed gevuld zijn (10 - 15 man in Delft).
Lijn 40 wordt behalve op zaterdag ook op werkdagen na 19:00uur geschrapt.
Het delftse deel valt niet onder de concessie en is dus niet belangrijk. Als Delft (Haaglanden) vind dat er 's avonds en in het weekend een bus naar de zuidkant van de TU moet dan moeten zij Veolia daar opdracht toe geven. Voor Rijnmond telt alleen de bezetting van Rotterdam Centraal tot/over De Zweth en die zal waarschijnlijk 's avonds nog net zo laag zijn als toen wij (Cxx) daar nog reden met lijn 129. De aftakeling van de zaterdag is volgens mij gekomen, omdat Rijnmond vond dat 1x per uur voor lijn 40 genoeg was waar wij met de 129 nog elke 30 minuten reden.
Wat raar dat die in de Connexxion-tijd nog iedere 30 minuten reed als die volgens de wiki hier toen even vaak reed als nu...
Ik heb die wikipagina bekeken en die klopt niet op 3 punten:
1. We reden zowel in de ochtend- als de middagspits 4x/uur.
2. We reden op zaterdag overdag 2x/uur.
3. De voormalige route door de TU-wijk ging niet Tussen de haltes "Stieltjesweg" en "Watermanweg" zoals daar staat via de haltes "TNO/Zuidpolder" en "Oudelaan/TU" op de Schoemakerstraat, maar via de halte "Balthasar v/d Polweg" op de Mekelweg.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: za 29 okt 2011, 13:05
door waldo79
De wikipagina kun je zelf aanpassen :wink:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 00:25
door Geert
jesse-cruzu schreef:Staan de plannen al echt vast? Of kunnen er nog lijnen `gered´ worden? :(
Lijn 38 kunnen ze niet zomaar inkorten, kom op zeg...
Waarom niet? Zoveel mensen blijven er toch niet zitten als bus 38 bij CS aankomt en mensen die verder willen dan CS kunnen overstappen...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 09:50
door Gekko123
Een oplossing die ik liever had gezien is dat ze een vergelijkbare constructie gaan houden zoals ze nu al doen op de 48, alleen dan met extra bussen aan beide zijden van het centraal station. Zolang het goed aangegeven staat op de vertrekstaten zie ik geen enkel probleem.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 12:49
door Oud forumgebruiker
wat doen ze nu dan met lijn 48?

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 13:44
door Edwin
Grappig om te lezen dat er gedacht wordt om door 95 2x per uur via halte HES en de 245 4x per uur in de ochtendspits alleen vanaf KZ naar HES te laten rijen het probleem met de studenten oplost.
Misschien tussen 7:45 en 8:45 en 10:00 en 10:45 een rits met bussen laten pendelen tussen KZ en HES, en die ook op het perron van de huidige 36 laten vertrekken, anders duikt iedereen alsnog in de QBuzzen.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 16:41
door Stefan
Ik weet de beste oplossing: Gewoon stad in alleen uitstappen en stad uit alleen instappen. *O*

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 19:24
door Daantje
Geert schreef:
jesse-cruzu schreef:Staan de plannen al echt vast? Of kunnen er nog lijnen `gered´ worden? :(
Lijn 38 kunnen ze niet zomaar inkorten, kom op zeg...
Waarom niet? Zoveel mensen blijven er toch niet zitten als bus 38 bij CS aankomt en mensen die verder willen dan CS kunnen overstappen...
Volgens mij gaan de mensen die op CS blijven zitten er dan hooguit een of twee haltes later alsnog uit (zoals bij het Weena uit de richting Schiedam of bij het Henegouwerplein uit de richting Crooswijk). Die mensen kunnen dat kleine stukje dan eventueel ook wel lopen of toch overstappen als het perse nodig is. Ik heb in de drie jaar dat ik in Noord woon pas een keer gebruik gemaakt van het stuk tussen CS en Schiedam terwijl ik zeer regelmatig tussen Crooswijk en CS reis.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 21:07
door Oud forumgebruiker
Edwin schreef:Grappig om te lezen dat er gedacht wordt om door 95 2x per uur via halte HES en de 245 4x per uur in de ochtendspits alleen vanaf KZ naar HES te laten rijen het probleem met de studenten oplost.
Misschien tussen 7:45 en 8:45 en 10:00 en 10:45 een rits met bussen laten pendelen tussen KZ en HES, en die ook op het perron van de huidige 36 laten vertrekken, anders duikt iedereen alsnog in de QBuzzen.
volgens de lijnenkaart van aanstaande dienstregeling rijdt lijn 95 alleen in de spits Capelsebrug - Rivium, dus niet zoals eerder aangegeven naar Kralingse Zoom...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 21:19
door find_your_spot
010jongen schreef:met gelede bussen kan er toch een hoop minder gereden worden.
Je weet dat een gelede bus in onderhoud en kosten al gauw 2 tot 3 keer duurder is dan een standaard bus?

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 30 okt 2011, 22:52
door Oud forumgebruiker
Stefan schreef:Ik weet de beste oplossing: Gewoon stad in alleen uitstappen en stad uit alleen instappen. *O*
inderdaad.
die studenten kunnen dat stukje wel lopen en dan kunnen de bussen in de spits makkelijk 3 tot 5 minuten later weg of eerder aankomen...