Pagina 2 van 7

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 10 apr 2011, 18:32
door Suus
De hele Bergweg komt op de laatste tekeningen zonder OV te zitten, en daarmee ook een groot deel van de wijk. Je kan niet zomaar een tramnetje ontwerpen zonder kennis te hebben van de omgeving.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: zo 10 apr 2011, 18:44
door Bart
Tja, als je alle trajecten wilt behouden gaat het je niet lukken om fors te bezuinigen. Door gewoon de frequenties van wat bussen te verlagen sla je geen deuk in een pakje boter. Evenmin door bij ieder tramloos tracé te zeggen dat het niet de rustigste haltes zijn.

Ik geloof wél dat er voldoende alternatieven zijn voor de tramloze tracés. Voor de Bergweg en de Noordsingel komen lijn 5 op de Schiekade en lijn 4 op de Zaagmolenstraat. De Kleiweg is natuurlijk vlakbij station Noord en het westelijk deel bij station Melanchtonweg. De Kipstraat ligt op een steenworp afstand van de Burg. Van Walsumweg en de Meent.

Wat ik me ook afvraag: hoeveel betalende passagiers moeten er eigenlijk in een tram zitten om die rendabel te krijgen?

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 00:32
door Geert
Volgens mij moet er bij de bus nog best wel wat efficiëntie te winnen zijn. Zo heeft de RET maar twee gelede bussen en voor de rest alleen maar standaardbussen, waardoor je op sommige lijnen in de spits inmiddels vijfminutendiensten moet rijden om iedereen mee te kunnen nemen. Met een gelede bus zou een lagere frequentie al voldoende zou zijn (en wordt er dus bespaard op personeel).

Tram 21 inkorten is hierboven ook al genoemd, volgens mij zou alleen het westen van de Woudhoek in Schiedam daar echt last van hebben. De meeste mensen die uit de omgeving van de Harreweg (Woudhoek-Noord zegmaar) naar het station gaan nemen bus 51 en vanaf daar kun je ook zo het centrum in, en lijn 23 bedient het grootste stuk van de lijn nog steeds.

En ja, als RET de aansluitingen in de dienstregelingen wat beter zou verwerken zou dat inderdaad een uitkomst zijn, maar ik vraag me af of er daar daadwerkelijk mee bespaard kan worden en of er in de praktijk ook veel van die aansluitingen terecht komt. De punctualiteit van de bussen is belabberd, de trams scoren ook niet echt geweldig en eigenlijk is alleen de metro betrouwbaar...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 02:50
door Oud forumgebruiker
Aan bezuinigen op goed gevulde lijnen ontkom je nou eenmaal niet, als alles doorgaat gaat dat bijvoorbeeld ook in Amsterdam gebeuren met tramlijn 14 (met een 10-minuten dienst zit die in de spits echt goed vol en m.n. in het weekend ook vol met toeristen) en ik twijfel er niet aan dat het in Den Haag ook zal gebeuren.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 11:23
door Chauf21
Bart schreef:Tja, als je alle trajecten wilt behouden gaat het je niet lukken om fors te bezuinigen. Door gewoon de frequenties van wat bussen te verlagen sla je geen deuk in een pakje boter. Evenmin door bij ieder tramloos tracé te zeggen dat het niet de rustigste haltes zijn.

Ik geloof wél dat er voldoende alternatieven zijn voor de tramloze tracés. Voor de Bergweg en de Noordsingel komen lijn 5 op de Schiekade en lijn 4 op de Zaagmolenstraat. De Kleiweg is natuurlijk vlakbij station Noord en het westelijk deel bij station Melanchtonweg. De Kipstraat ligt op een steenworp afstand van de Burg. Van Walsumweg en de Meent.
In zekere zin heb je gelijk, maar je raakt hier de discussie over de haltedichtheid. Natuurlijk kan je van iedere halte wel een andere halte 'in de buurt' opnoemen en op papier kan je heel makkelijk 'even een lijntje rechttrekken', maar als je daarmee een verzorgingstehuis of winkelstraat links laat liggen krijg je daar hoe dan ook commentaar op. De lijnvoering van het OV is niet (nooit?) beperkt tot rationele besluitvorming. Bij bezuinigingen kan je wel weer opschuiven richting die rationele denkwijze en het complete denken kan veranderd worden, maar dan moet je je ook afvragen wat je nou eigenlijk voor bedoeling met het openbaar vervoer hebt; is dat een systeemoptimalisatie of het bedienen van reizigers en het ontsluiten van een stad?
Bart schreef:Wat ik me ook afvraag: hoeveel betalende passagiers moeten er eigenlijk in een tram zitten om die rendabel te krijgen?
Als je ervan uitgaat dat de infrastructuur er al ligt en de kosten daarvan niet meer relevant zijn, kan je je beperken tot onderhoudskosten van infra en tram en de personeelskosten. Dat komt op ongeveer het volgende neer als je de [url=ttp://www.kpvv.nl/files_content/kennisbank/Ko ... len%20.pdf]cijfers[/url] van het KPVV aanhoudt:
Onderhoud infrastructuur: €500.000 per km
Onderhoud tram: €200.000 per jaar
Kosten personeel: €200 per DRU (dubbele bezetting)

Dus tja, je kan geen simpel antwoord op je vraag geven. In de stad zelf zullen waarschijnlijk meer mensen korte stukjes reizen. Reizigers naar de buitenwijken zullen langer in een tram zitten, maar betalen ook meer. Hoe ga je dat soort zaken meenemen in je berekening?

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 15:19
door Vinny
is dat een systeemoptimalisatie of het bedienen van reizigers en het ontsluiten van een stad?
Merk op dat het tweede duurder is dan het eerste, dus het betekent wel op een of andere manier OF hogere prijs voor het buskaartje OF meer overheidssubsidie. Anders is het jammer, en moeten mensen lopen naar het winkelcentrum...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 18:10
door 030utrechtt
lijn 7 tussen centraal station en willemsplein kan makkelijk verdwijnen.
lijn 20 niet meer op zondag laten rijden. of koppelen aan lijn 7 naar woudenstein
lijn 20 is naar mijn mening ook niet echt meer noodzakelijk, vooral omdat de 20 nu niet meer langs beurs komt.
lijn 21 inkorten tot centraal station en lijn 23 om en om laten rijden naar woudhoek/holy in een kwartierdienst
op bepaalde tijdstippen kan metrolijn D makkelijk wat minder vaak rijden.
op zaterdag kunnen de lijnen A B en C een kwartierdienst rijden.
en inderdaad zoals vaker voorgesteld metrolijn C inkorten tot hoogvliet sávonds en op zondag

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 19:34
door krispinl
mooie ideen allemaal maar ik mis wat echte berekeningen. lijnen zomaar schrappen of inkorten hoef je niet per se goedkoper uitkomen (soms wordt het resultaat zelf slechter - bijv. door lijnen schrappen mis je meer inkomsten dan bespaar je kosten - op het netwerk niveau dan).
ik vind dat beetje te makkelijk wat jullie hier doen, maar het is altijd leuk om nieuwe tramnet te teken natuurlijk :-).
Ik zou zeker niet bij de tram bezuinigen, bij de busnet kan ik meer kansen zien. sommige lijnen rijden vaak gewoon bijna leeg. Ik zou naar de bus frequentnet heel kritisch kijken.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 20:44
door Cygnum
Lijn 38 is een van de drukste buslijnen in Rotterdam. Als men daar alleen gelede bussen in zou zetten valt een en ander aan personeel te besparen. Nadeel: nieuwe aanschaf, bij uitval paar bussen is chaos compleet (op te vangen door voldoende reserve te hebben, maar dat kost weer meer geld...).

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 21:58
door Geert
Cygnum schreef:Lijn 38 is een van de drukste buslijnen in Rotterdam. Als men daar alleen gelede bussen in zou zetten valt een en ander aan personeel te besparen. Nadeel: nieuwe aanschaf, bij uitval paar bussen is chaos compleet (op te vangen door voldoende reserve te hebben, maar dat kost weer meer geld...).
Hear hear! Als er nu een paar bussen uitvallen is de chaos ook al compleet, dat is denk ik niet anders met gelede bussen icm lagere frequentie. Overigens valt er voor die specifieke lijn denk ik nog wel wat te winnen door die niet meer als ringlijn in Crooswijk te laten rijden en door in het algemeen de doorstroming in Rotterdam wat te verbeteren, maar dat past denk ik niet meer zo goed in de bezuinigingsplanen. :)

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 22:03
door Daniel
Mwoh. Doorstroming verbeteren betekend kortere rijtijden en kan je dus uiteindelijk een besparing opleveren (minder materieel nodig) zonder dat je in frequenties hoeft te snijden!
Dat kan meer opleveren dan je zou verwachten...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 22:07
door Suus
Maar de doorstroming verbeteren kost wel geld. Het optimaliseren van verkeerslichten is niet gratis, dat moet volledig uitgerekend worden.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 22:29
door Geert
Daniel schreef:Mwoh. Doorstroming verbeteren betekend kortere rijtijden en kan je dus uiteindelijk een besparing opleveren (minder materieel nodig) zonder dat je in frequenties hoeft te snijden!
Dat kan meer opleveren dan je zou verwachten...
Dat ben ik wel met je eens, maar zoals Bee al zegt: daar moet eerst in geïnvesteerd worden en dat zie ik met de dreigende bezuinigingen niet gebeuren. De puinhoop met de verbouwing van het CS helpt natuurlijk ook niet echt mee, maar ik mis in Rotterdam ook wel wat vrije busbanen die in andere steden veel gebruikelijker zijn. Wellicht een puntje voor de RET-directie om op aan te dringen bij het stadsbestuur. :idea:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 22:56
door deadlock
Bee schreef:Maar de doorstroming verbeteren kost wel geld. Het optimaliseren van verkeerslichten is niet gratis, dat moet volledig uitgerekend worden.
Dat kan allemaal in simulaties. Je weet wat uit metingen welke verkeersstromen er zijn en hoe die zich bewegen en rond welke tijden, daar kan je je niet adaptieve programma's op aanpassen. In de spits zijn niet adaptieve programma's efficiënter namelijk.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 22:59
door Daniel
Je hebt niet persé vrije busbanen nodig, beetje prioriteit bij verkeerslichten kan ook al helpen. Geld daarvoor komt natuurlijk in principe uit een ander potje, alleen heb je nu inderdaad het nadeel dat ook de gemeenten moeten bezuinigen.

Als je met busbanen aan de gang gaat kost het weer tijd om goed uit te zoeken waar die echt effect hebben. Voorkomt situaties als in Utrecht waar de busroute van m'n werk naar het station vrijwel geheel uit busbaan bestaat, behalve op het stuk waar je er echt wat aan gehad zou hebben i.v.m. verkeersopstoppingen...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: ma 11 apr 2011, 23:56
door Geert
deadlock schreef:Dat kan allemaal in simulaties. Je weet wat uit metingen welke verkeersstromen er zijn en hoe die zich bewegen en rond welke tijden, daar kan je je niet adaptieve programma's op aanpassen. In de spits zijn niet adaptieve programma's efficiënter namelijk.
Het meten en simuleren kost toch ook tijd en geld.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: di 12 apr 2011, 10:35
door Chauf21
Daniel schreef:Als je met busbanen aan de gang gaat kost het weer tijd om goed uit te zoeken waar die echt effect hebben. Voorkomt situaties als in Utrecht waar de busroute van m'n werk naar het station vrijwel geheel uit busbaan bestaat, behalve op het stuk waar je er echt wat aan gehad zou hebben i.v.m. verkeersopstoppingen...
Vaak zijn de verkeersopstoppigen op locaties waar er maar zeer beperkt ruimte is om busstroken toe te voegen, maar soms kan je wel wat winnen door bussen over bijvoorbeeld andere voorsorteerstroken te laten rijden.
Geert schreef:...maar ik mis in Rotterdam ook wel wat vrije busbanen die in andere steden veel gebruikelijker zijn. Wellicht een puntje voor de RET-directie om op aan te dringen bij het stadsbestuur. :idea:
Ja, of het gedeelde gebruik van trambanen toestaan. Volgens mij zijn er maar heel weinig (geen?) stukjes waar bus en tram een baan delen.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: di 12 apr 2011, 13:53
door Abracadabram
Chauf21 schreef:Ja, of het gedeelde gebruik van trambanen toestaan. Volgens mij zijn er maar heel weinig (geen?) stukjes waar bus en tram een baan delen.
Nou moet daar bij opgemerkt worden dat de bus en tram (vooral in rotterdam centrum) op maar zeer weinig punten een gedeelt traject hebben. Die paar bussen die door rotterdam centrum rijden, rijden voor namelijk over tramloze wegen. Uitzondering die ene bus die ook over de coolsingel gaat.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: do 21 apr 2011, 21:52
door mb90
Op de site van de Stadsregio is vanavond een document (klik hier voor een link ervan) gepubliceerd met een aantal bezuinigingsvoorstellen voor 2012. In het kort gezegd wordt er vooral gesneden in het busvervoer.

De lijnen 29, 41, 43, 45, 52, 62, 63, 64 (als ringlijn door Charlois, niet als spitslijn), 80, 113 en 210 staan op de nominatie om opgeheven te worden. Waarbij wel gezegd moet worden dat de lijnen 45 en 62 nog anders ingevuld kunnen worden in de vorm van vrijwilligers op de bussen i.p.v. betaalde chauffeurs.
Verschillende lijnen staan op de nominatie om deels opgeheven te worden. Dit zijn de lijnen 46 (op de route Eendrachtsplein - Crooswijk v.v.), 48 (op de route Station Zuid - Keizerswaard v.v.), 53 (op de route Schiedam Centrum - Marconiplein v.v.), 57 (op de route Holy - Schiedam Centrum v.v.), 69 (op de route Distripark Eemhaven - Pernis v.v.), 137 (buiten de spitsuren), 174 (op zaterdag op de route Delft - Berkel Westpolder v.v.).
Verder worden mogelijk ook nog wat routes gewijzigd (zoals lijn 35 via het SFG en de lijnen in Carnisselande) en frequenties verlaagd in de rustige uren en voor lijn 30 en 67 ook overdag (van 6x naar 4x per uur).

Bij de tram wordt voorgesteld om lijn 7 in Crooswijk anders te laten rijden door het vervallen van lijn 46 in combinatie met een frequentieverlaging hier van lijn 38.

Bij de metro wordt op zaterdag mogelijk 45 minuten later begonnen met de dienst, elke dag 15 minuten eerder gestopt en wordt op zaterdagochtend lijn A ingekort tot Kralingse Zoom - Binnenhof v.v.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 22 apr 2011, 12:22
door Etienne
Er zijn voorstellen die naar mijn mening zo uitgevoerd kunnen worden, maar ook voorstellen waarvan ik toch denk of dat nou wel handig is om te doen. :roll:

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 22 apr 2011, 12:45
door Geert
Zoals?

De lijnen die ik ken en waarvoor voorstellen worden gedaan kan ik wel inkomen. 53 en 57 zijn niet bepaald de drukste lijnen bijvoorbeeld. Van lijn 43 zou ik het jammer vinden als die weggaat, die lijn is een paar jaar geleden geïntroduceerd en redelijk populair geworden, maar van het CS naar de Spaanse Polder kun je nog wel komen met de 38 en onderweg overstappen (of per metro naar Marconiplein maar dat is denk ik niet sneller). Als ik kijk naar de pure bezettingscijfers kan ik me voorstellen dat er wat lijnen worden geschrapt. Drie lijnen voor één industrieterrein is wel redelijk luxe.

Overigens zijn de grafiekjes met de bezetting per buslijn best interessant om te zien. De echt slecht bezette lijnen zijn zo te zien wel lijnen die niet opgeheven kunnen worden zonder dat hele wijken geen openbaar vervoer meer hebben.

Verder zie ik in het document (hier nog niet genoemd) het schrappen van de BOB-bus op donderdagavond (lijkt me gerechtvaardigd), ombouw van de loketten in Kralingse Zoom en Schiedam tot 'self-servicepunt' en het sluiten van de loketten in het weekend (zaterdag & zondag). Dat laatste lijkt me wel een behoorlijke verschraling.

Ander voorstel: de ferry in de winter alleen nog in de spits laten varen.

Wat betreft het voorstel van de frequentieverlaging voor lijn 38, waarbij een frequentieverlaging voor het stuk Crooswijk - CS v.v. wordt voorgesteld: dat lijkt me wel een haalbaar voorstel, als de helft van de bussen keert op CS en de andere helft doorrijdt naar Crooswijk moet dat wel te doen zijn. Het stuk in Crooswijk is sowieso minder druk bezet dan het andere deel van de lijn.

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 22 apr 2011, 13:23
door Suus
Lees ik trouwens bij het stukje over lijn 126 en 137 tussen de regels door dat men die buslijn eigenlijk bij de RET (of iig het stadsbusnet) wil plaatsen om de exploitatiekosten te verlagen?

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 22 apr 2011, 13:46
door Daniel
Hmm, die lijnen zouden toch wel wat ver van een RET-stalling liggen lijkt me en daarmee niet zo goedkoop zijn voor hen (spitsrichting zal immers van Maassluis ri. Schiedam zijn).
Vestiging Maasdijk van Qbuzz is al gedeeld met Veolia als ik me niet vergis, dat drukt de kosten aldaar natuurlijk ook al...

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 22 apr 2011, 13:49
door jesse-cruzu
Ik reis veel met lijn 38 tussen de Zaagmolenbrug en Weena. Het is een drukke traject waar er om de 6 minuten wordt gereden in de spitsuren en meestal vol zit. Frequentie verlaging tijdens de daluren kan maar in de spits? Doe maar niet!

Re: Stadsregio Rotterdam wil bezuinigen op openbaar vervoer

Geplaatst: vr 22 apr 2011, 14:42
door Geert
jesse-cruzu schreef:Ik reis veel met lijn 38 tussen de Zaagmolenbrug en Weena. Het is een drukke traject waar er om de 6 minuten wordt gereden in de spitsuren en meestal vol zit. Frequentie verlaging tijdens de daluren kan maar in de spits? Doe maar niet!
Het plan is dan ook om tram 7 wat te verleggen, misschien dat dat de 38 wat ontlast. En anders moet RET eens gelede bussen overwegen, dan kan de frequentie op drukke lijnen zoals de 38, 56 etc. ook omlaag zonder reizigers bij de halte te laten staan.