Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Daniel »

Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld
Geplaatst op: zaterdag 9 april 2011 20:05
Laatst bijgewerkt: zaterdag 9 april 2011 20:09


AMERSFOORT - Het oude idee van een treinstation nabij de Koppelpoort wordt weer nieuw leven ingeblazen. De provincie maakt zich sterk bij de minister voor een halte Eemplein. Verkeerswethouder Buijtelaar is blij met de steun.
De nieuwe halte moet zo dicht mogelijk bij het Eemplein komen dat nu in aanleg is. Daarmee zouden bezoekers van de binnenstad ook geholpen zijn: ze hoeven dan niet meer de lange en onduidelijke route van het hoofdstation naar het centrum te voet af te leggen.

Bron: AD/Amersfoortse Courant, 9 april 2011
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Daniel »

Even ter illustratie waar het Eemplein komt te liggen: op het braakliggend terrein midden bovenin.
Ze kunnen dus allicht nog het beste de perrons van station Amersfoort verlengen daarheen :mrgreen:

Zoals een geintervieuwde in het artikel opmerkt: stel dat je moet overstappen vanuit een intercity op een stoptrein daarheen, dan ben je er sneller als je vanaf het centraal station gaat lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Bastiaan »

Vet, dan kun je ook de perrons in elkaar over laten lopen! :D
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Klaasje »

Als ik de situatie een beetje bekijk mag je de complete sporenlayout op de kop gooien om langs de middensporen, waar een aantal stoppertjes rijden, een perron te krijgen. Er moet dan namelijk een complete S-boog gecreëerd worden waarbij een nieuwe brug over het water moet komen. Gezien de afstand vanaf het gewone station van ca. 700 meter denk ik dat Prorail en de NS daar geen cent aan uit willen geven. De vraag is dan: Krijgt Amersfoort het voor elkaar dat NS daar wil stoppen, en hebben ze er voldoende geld voor over.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Vinny »

Kunnen ze dan niet station Amersfoort Centraal helemaal daarheen verplaatsen? Als de wandelafstand naar de binnenstad zo groot is... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Suus »

Men zou natuurlijk ook een mooie wandelroute kunnen aanleggen. Dat busriool kan wel netter inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Daniel »

In het artikel stond overigens dat ze het in 1999 ook al geprobeerd hebben en het toen gestrand is omdat ze er geen goede plek voor konden vinden... zal daar nu ook wel weer op uitkomen.

(Hoewel de nieuwe coalitie in de Provinciale Staten van Utrecht wel in het OV wil gaan investeren naast investeringen in wegen. Zie net dat Amersfoort-Eemplein en Amersfoort-Oost zelfs in het coalitieakkoord staan)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Ruben »

Op die plek lag het oude station Amersfoort. :')

Of althans, Amersfoort NCS (Utrecht - Zwolle).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Daniel »

Niet helemaal he, dat ligt een klein eindje verderop (of althans, daar staat het oude stationsgebouw)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Ruben »

Oh ja die ligt eigenlijk precies op de helft tussen deze twee locaties. Station Amersfoort ligt eigenlijk op een domme locatie. Snap eigenlijk niet waarom dat niet toen al op de locatie bij die Koppelpoort is gebouwd, de stad was daar toen immers ook al.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door hidihi »

De afstand valt toch mee, het is maar 10 minutjes lopen, als je nagaat dat mensen 2 a 3 uur in zo'n stad willen lopen valt dat toch mee. Bovendien als je het stuk niet wil lopen dan kun je nog kiezen tussen al die buslijnen die voor de stad stoppen. Ze zouden in Amersfoort best wel een betere OV investering kunnen doen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Ruben »

Misschien kunnen ze een kabelbaan aanleggen. :idea:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Daniel »

Ruben schreef:Station Amersfoort ligt eigenlijk op een domme locatie. Snap eigenlijk niet waarom dat niet toen al op de locatie bij die Koppelpoort is gebouwd, de stad was daar toen immers ook al.
Eigenlijk is het heel logisch...
Het oude station aan het Smallepad was het NCS station, het station op de plek van het huidige station het HIJSM station. Tot 1904 hebben die naast elkaar bestaan, daarna zijn ze samengevoegd. En aangezien toen Amersfoort - Rhenen nog in exploitatie voor reizigersvervoer was lag het huidige station daar natuurlijk een stuk handiger voor :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Vinny »

Het station van Amersfoort dateert toch grotendeels uit de jaren '90 als ik de architectuur bekijk. Hadden ze toen niet kunnen bedenken om het station dichter bij de stad te leggen? De tak naar Leusden is allang niet meer in beeld voor reizigersvervoer....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Daniel »

Nogal een investering nietwaar als het grootste deel van de infrastructuur er al ligt. Perronsporen 1 t/m 5 lagen er toen immers al en ruimte is er juist op de plek waar het station nu ligt, niet op locaties dichterbij het centrum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door reisthijs »

Daarmee zouden bezoekers van de binnenstad ook geholpen zijn: ze hoeven dan niet meer de lange en onduidelijke route van het hoofdstation naar het centrum te voet af te leggen.
Ik vind dit allemaal toch wel een beetje overdreven. Alleen de bezoekers van de binnenstad die met een stoptrein komen schieten er wat mee op (als je moet overstappen voor dat die laatste paar honderd meter is het voordeel weg), zo ver lopen is het nu uiteindelijk ook weer niet (10 minuutjes) en wat er onduidelijk is aan de looproute "op het stationsplein linksaf en dan alsmaar rechtdoor" snap ik gewoon echt niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Daniel »

Da's niet de officiële looproute he, als je de bordjes volgt wordt je via de Snouckaertlaan > Utrechtseweg naar de Utrechtsestraat gestuurd :P Daarmee kom je ook meer in het winkelgebied uit.
(Overigens ligt de Utrechtsestraat net zo ver van het centraal station als van station Eemplein, dus waarom die route nu zo lang gevonden wordt?)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:Nogal een investering nietwaar als het grootste deel van de infrastructuur er al ligt. Perronsporen 1 t/m 5 lagen er toen immers al en ruimte is er juist op de plek waar het station nu ligt, niet op locaties dichterbij het centrum.
De gemeente Amersfoort vind het te ver lopen, ik niet ;)
Als ze geld willen investeren in het nieuwe station en er intercities willen laten stoppen dan kun je net zo goed het oude station opdoeken, dat heeft dan (vrijwel) geen functie meer...

Het braakliggende terrein lijkt me in ieder geval groot genoeg voor 5 perronsporen dus dat kan het probleem niet zijn... :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Geert »

Daniel schreef:(Hoewel de nieuwe coalitie in de Provinciale Staten van Utrecht wel in het OV wil gaan investeren naast investeringen in wegen. Zie net dat Amersfoort-Eemplein en Amersfoort-Oost zelfs in het coalitieakkoord staan)
Als de PS van Utrecht wil investeren in OV, dan graag in zinnige dingen en niet het bouwen van een nieuw station op 700 meter afstand van het andere station. :neg:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Het braakliggende terrein lijkt me in ieder geval groot genoeg voor 5 perronsporen dus dat kan het probleem niet zijn... :P
Helaas, dat zijn ze op dit moment aan het volbouwen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Fles »

Wat een onzinnige locatie :N Echt, verder geen woorden voor gewoon. -o-
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door willy84 »

Briljant. Groenlinks heeft dit er zeker in weten te fietsen. Nu volgt er vast een stuurgroep, die er over twee jaar achter komt dat het te duur is en niet haalbaar.
Zie hier hoe GL wordt geflest (en dat ook graag wil ook, want dit hadden ze zelf ook wel kunnen bedenken.)
immer kwaliteits posts
Oud forumgebruiker

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Oud forumgebruiker »

Zoals het nu is, is het ook niet wenselijk lijkt me... Kan me herinneren bij een niet-nader-te-noemen-meeting ons eigen rot gezocht te hebben naar de binnenstad daar, waar justin *ja dan loop je die en die kant op.... tuuuuuuuuuuuuuuuuuuut* ook een bescheiden bijdrage aan had geleverd met een telefoon waarvan de batterij het ineens begaf :lol:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door Geert »

Paar bordjes "Binnenstad --> 500m" plaatsen en dat probleem is ook weer opgelost. Stuk goedkoper dan een nieuw station. :D
willy84 schreef:Briljant. Groenlinks heeft dit er zeker in weten te fietsen. Nu volgt er vast een stuurgroep, die er over twee jaar achter komt dat het te duur is en niet haalbaar.
Zie hier hoe GL wordt geflest (en dat ook graag wil ook, want dit hadden ze zelf ook wel kunnen bedenken.)
Grappig, want de wethouder van Amersfoort (die blij is met de steun en ook voor het nieuwe station) is van de VVD. Niet bepaald een GroenLinkser dus.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Amersfoort: Treinstation bij Eemplein weer in beeld

Bericht door deadlock »

Mja, duidelijk aangegeven is het niet maar om nou te zeggen dat het moeilijk is.... En er gaan ook genoeg bussen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten