Pagina 2 van 2

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: do 14 apr 2011, 15:26
door iljitsch
De terminologie klopt niet maar de uitkomst wel: twee keer 20 km is duurder dan één keer 40 km.

Overigens zijn er sowieso voldoende mensen die na het van de roltrap stappen eerst maar eens uitgebreid gaan nadenken "wat nu" zonder acht te slaan op het feit dat die roltrap continu meer mensen uitspuugt.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: do 14 apr 2011, 15:40
door Vinny
De terminologie klopt niet maar de uitkomst wel: twee keer 20 km is duurder dan één keer 40 km.
Dat is raar want dat zouden ze bij de NS gaan afschaffen :')

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: do 14 apr 2011, 15:40
door Chauf21
Wanneer je zou reizen tussen bijvoorbeeld Rotterdam Alexander en Amsterdam Zuid betaal je €11,50 indien je incheckt in Rotterdam en uitcheckt in Amsterdam of een papieren kaartje koopt. Moet je op station Bijlmer bij het overstappen uit- en inchecken, betaal je (Rta - Asb) €10,60 + (Asb - Asdz) €2,- = €12,60.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: do 14 apr 2011, 15:42
door Geert
Vinny schreef:
De terminologie klopt niet maar de uitkomst wel: twee keer 20 km is duurder dan één keer 40 km.
Dat is raar want dat zouden ze bij de NS gaan afschaffen :')
Je zegt zelf al dat NS een degressieve kilometerprijs hanteert, als je voor het systeem dus aan een nieuwe reis begint betaal je meer dan wanneer dezelfde reis door zou lopen.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: do 14 apr 2011, 16:33
door hauptbahnhof
Er worden 2 dingen door mekaar gehaald. Het prijsverschil tussen een retourtje en 2 enkeltjes, en het degressieve tariefstructuur bij enkeltjes.

Bij het eerste is het idd vervallen maar het tweede is gewoon hetzelfde gebleven.
Daarom kun je bijvoorbeeld van Eindhoven naar Alkmaar hetzelfde betalen als van Eindhoven naar Alkmaar Noord.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: do 14 apr 2011, 20:47
door Vinny
Ja dat is natuurlijk een beetje gek (sowieso vind ik het degressieve km stelsel bizar), maar het is helemaal vreemd dat de teller binnen de NS ook steeds op nul wordt gezet - terwijl ik voorheen eigenlijk alleen mensen heb horen klagen over overstappen op andere vervoerders.

Wellicht dat het - net als bij het streekvervoer -gewoon tijd wordt voor een vast kilometertarief ;)

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: do 14 apr 2011, 21:28
door iljitsch
Da's leuk, maar wie wil je hier duperen: de mensen die lange ritten maken of de NS bij korte ritten? Het een zal omhoog moeten of het ander omlaag. Je kan wel iets knoeien met een instaptarief maar de verschillen zijn zo groot dat je toch flinke verschillen krijgt.

Een handiger optie lijkt me om gewoon alle treinritten op één dag op te tellen en dan het degressieve tarief over de kilometers van elk segment afrekenen. (Dus bijvoorbeeld rit 1 van 20 km kost 3 euro, rit 2 van 20 km 2 euro en rit 3 van 20 km 1,50 waarbij 1 x 60 6,50 is.) Heb je ook je retourtjes weer terug.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: do 14 apr 2011, 21:52
door Ruben
Dat gaat zoals iemand anders ook al zei een bottleneck worden. Op CS lukt het al niet, dan hier bij evenementen zeker niet. Overigens, los van dit, vind ik het in dat opzicht ook raar dat de roltrappen altijd in de formatie 2 naar beneden en 1 omhoog rollen. Van perron naar maaiveld heb je immers meestal de stroom in 1x te verwerken bij aankomst van een metro, terwijl omhoog veel gespreider verloopt. Op bepaalde delen van de dag is dit andersom, zoals de avondspits, maar die roltrappen staan altijd met 2 stuks richting omhoog in gebruik.
Bij NS op datzelfde station is het juist wel altijd 2 naar beneden.
Misschien kunnen ze de poortjes in een halve cirkel zetten zodat er richting alle kanten mensen 'uitgespuugd' kunnen worden en er ook meer poortjes door zijn.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 16:27
door reisthijs
hauptbahnhof schreef:Er worden 2 dingen door mekaar gehaald. Het prijsverschil tussen een retourtje en 2 enkeltjes, en het degressieve tariefstructuur bij enkeltjes.
Toch gaat het hier eigenlijk wel over hetzelfde probleem: het systeem zit zo in elkaar dat het niet begrijpt dat "check-in + check-uit + check-in + check-uit" samen één reis kan zijn, in plaats van twee losse enkele reizen.

Bij retourtjes heeft NS dit (zelf veroorzaakte) probleem dus omzeild door de prijs van twee enkele reizen gelijk te stellen aan de prijs van een retour.
Bij enkele reizen met een omweg ('via-kaartjes') en enkele reizen met een overstap naar een andere vervoerder heeft NS niets aan dit probleem gedaan met als gevolg dat het degressieve stelsel, dat normaal een voordeel geeft bij langere reizen, nu juist een nadeel is geworden.
Vinny schreef:Ja dat is natuurlijk een beetje gek (sowieso vind ik het degressieve km stelsel bizar), maar het is helemaal vreemd dat de teller binnen de NS ook steeds op nul wordt gezet - terwijl ik voorheen eigenlijk alleen mensen heb horen klagen over overstappen op andere vervoerders.
Ja, maar bij NS wordt als je de 'gewone reisroute' volgt, de teller onderweg niet op 0 gezet. Dat is pas het geval als je een omweg volgt. Daar hebben dus minder mensen last van dus niet vreemd dat je daar minder over hoort.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 16:44
door Ruben
Op de foto zie je alleen poortjes voor de metro, wat logisch is, dit is tenslotte een GVB persbericht. NS heeft echter het afsluiten van stations heroverwogen en het zou dus nog heel goed kunnen dat NS enkel een zooi paaltjes plaatst onderaan de trap. Gelijk aan de uitgangen van Utrecht C aan de jaarbeurszijde en Hoog Catharijne.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 16:52
door Daniel
Utrecht Centraal is natuurlijk wel een soort van tijdelijke situatie gezien de verbouwing, maargoed, Amersfoort heeft ook van die drempels met een rij paaltjes dus lijkt inderdaad wel een alternatieve oplossing.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 17:29
door find_your_spot
Voor zover ik uit interne bronnen heb gehoord krijgt Utrecht Centraal net als Amsterdam Centraal 1 of meerdere poortvrije passages waar reizigers zonder OV-chipkaart gewoon kunnen oversteken.

In 2009 was er tevens nog sprake van wegwerp passanten chipkaarten. Voor bijvoorbeeld Leiden Centraal, maar dat idee ligt alweer in de ijskast.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 18:03
door Daniel
Op Utrecht Centraal kan je in het nieuwe station inderdaad buiten de hal om oversteken naar de andere kant van de stad.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: vr 15 apr 2011, 19:53
door Vinny
de 'gewone reisroute' volgt,
:?:
Volgens mij moet je altijd opnieuw inchecken als je tegen de reisroute in reist. Kortom: bestemmingen als Amsterdam Muiderpoort, of Utrecht Zuilen worden disproportioneel duurder. Ik vind het heel merkwaardig dat dit kennelijk iedereen ontgaan is dan ...

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: za 16 apr 2011, 12:13
door reisthijs
Dat bedoel ik juist, bij NS hoef je alleen opnieuw in te checken als je afwijkt van de gewone reisroute, bijvoorbeeld door 'terug te steken'. De meeste treinreizigers doen dat toch niet? Relatief weinig mensen hebben daar dus last van, dus is het veel mensen ontgaan dat dit probleem bestaat.

Bij een overstap tussen verschillende vervoerders moet je juist opnieuw inchecken als je de gewone (kortste) reisroute volgt, wat wat vrijwel alle reizigers doen.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: za 16 apr 2011, 17:58
door robert55
Het geval Muiderpoort [reële reisroute zonder voorbijrijden als je van Diemen naar Amstel zou gaan] is denk ik wel uniek.
Asd - Utrecht Zuilen via Ut is voorbijrijden en hoewel je treintijd 10 minuten korter wordt mag het niet. Of NS dat kan / wil controleren is iets anders. Dat is iets waar NS nog eens over zou moeten nadenken: kost zoiets ons nou echt geld, of levert het extra vervoer op en misschien wordt er wel meer koffie verkocht in Ut.

Een ander punt waarin Muiderpoort denk ik uniek is: de poortjes onder het perron aan de Utrechtlijn staan op de openbare weg. Waarschijnlijk wel op eigen grond, maar toch.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: za 16 apr 2011, 19:53
door Geert
Als je in het geval van Amsterdam --> Utrecht Zuilen via Utrecht reist dan check je in in Amsterdam. Als je dan niet uitcheckt en weer incheckt in Utrecht reis je tussen Ut en Utrecht Zuilen weer terug naar je incheckpunt en dat is verboden. Of het gecontroleerd kan worden in dat stukje van 2 a 3 minuten is natuurlijk een andere vraag, zeker zolang er geen poortjes in Utrecht Zuilen staan ;)

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: za 16 apr 2011, 19:54
door Vinny
Maakt het dan uit of er poortjes staan in Utrecht Zuilen? Het poortje weet toch niet waar je vandaan komt?

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: za 16 apr 2011, 19:58
door Geert
Nee inderdaad, je hebt gelijk. Poortjes of geen poortjes in Zuilen doet er niet toe.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: za 16 apr 2011, 22:55
door Vinny
In ieder geval moet je dus als je de route legaal wilt afleggen dubbel betalen omdat je allereerst een omweg moet maken (dankzij de knip in Breukelen) en vervolgens je degressiviteitsbonus kwijt bent. Ik vind dat persoonlijk dus niet zo klantvriendelijk.. In het streekvervoer rekenen ze zelfs een overstap als je binnen 20 minuten een stadsritje in Amsterdam maakt en met een andere vervoerder bijv. van Schiphol naar Hoofddorp reist..., dat zou de NS toch ook gewoon kunnen doen lijkt mij? Het is tenslotte 1 vervoerder met 1 tariefstructuur... :roll:

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: za 16 apr 2011, 23:00
door Geert
Je hoéft niet de omweg via Ut te maken, je kunt van Asd per stoptrein naar Breukelen reizen en daar overstappen richting Utzl. Maar het is inderdaad vreemd dat NS geen overstaptijd kent zoals in het streekvervoer wel geldig is.

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 09:58
door robert55
Maar die stoptrein rit duurt 10 minuten langer dan IC en terugsteken. En die IC optie kan 4* per uur
Het probleem is niet dat NS geen overstaptijd kent, want die heb je helemaal niet nodig omdat je tussen twee treinen geen uitcheck gevolgd door incheck hoeft te doen.
Het probleem is dat de lijst toegestane omreismogeljkhden [die zitten in de jaardienstregeling verstopt] te begrensd is.

Het grappigste is overigens dat de reisplanner wel als toegestane reismogelijkheid geeft Asd > Hilversum overstappen > Ut overstappen, met een reisduur van maar liefst 1.09

Re: OV-chippoortjes Station Bijlmer ArenA worden verplaatst

Geplaatst: zo 17 apr 2011, 11:54
door find_your_spot
Vinny schreef:In het streekvervoer rekenen ze zelfs een overstap als je binnen 20 minuten een stadsritje in Amsterdam maakt
Het is binnen 35 minuten.

De 20 minuten regel geldt als regel voor uitzwaaiers op metrostations. Dan betaal je geen basistarief.