Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Suus » Wo 27 Apr 2011, 08:57

Universiteit boos om schrappen RGL
De Universiteit Leiden laat juridisch onderzoeken of het nieuwe provinciebestuur van VVD, SP, D66 en CDA in haar recht staat met het schrappen van sneltram Rijn Gouwe Lijn (RGL) door de binnenstad van Leiden. Dat laat het college van bestuur van de universiteit weten.
Bron: Leidsch Dagblad
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor iljitsch » Wo 27 Apr 2011, 11:57

Leiden bevindt zich in een soort niemandsland qua openbaar vervoer. Ik heb er een jaar gewerkt en een jaar gestudeerd. In beide gevallen 10 - 15 minuten lopen vanaf het station (ik woonde in Den Haag). De bus was niet echt een optie vanwege de lage frequenties. Maar lopend is Leiden toch best een grote stad, en je zit met het feit dat het station relatief ver van het centrum ligt. Met de auto zit je met de kleine straatjes (waar de bus ook last van heeft).

Een hoogfrequente oost-westverbinding die langs de universiteitslocaties en de binnenstad gaat lijkt me dan ook zeer gewenst alleen al voor vervoer binnen de stad, en als je daar dan mooi de regio aan kan koppelen dan sla je twee vliegen met één klap. Maar voor veel geld net niet op de goede plaats uitkomen schiet natuurlijk niet op.

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Apr 2011, 18:47

Als ze niet zo nodig die hybridebussen hadden willen hebben had er de afgelopen jaren niet zoveel gesneden te hoeven worden in het vervoersaanbod. Dan had de provincie ZH ook fatsoenlijk OV binnen leiden kunnen laten rijden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Suus » Wo 27 Apr 2011, 19:17

Onzin. Die hybride bussen heeft Connexxion aangeboden in ruil voor een verlenging van twee jaar van de busconcessie van december 2010 naar december 2012. De provincie heeft een bijdrage gedaan, maar uiteindelijk heeft Connexxion toch echt zelf besloten daarmee akkoord te gaan. Er is de afgelopen jaren dan ook geen DRU verdwenen, ze worden alleen verplaatst.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Apr 2011, 19:20

Bij de provincie hebben ze heus wel de kans gehad het op een andere manier op te lossen.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Bart » Wo 27 Apr 2011, 20:36

iljitsch schreef:Een hoogfrequente oost-westverbinding die langs de universiteitslocaties en de binnenstad gaat lijkt me dan ook zeer gewenst alleen al voor vervoer binnen de stad, en als je daar dan mooi de regio aan kan koppelen dan sla je twee vliegen met één klap. Maar voor veel geld net niet op de goede plaats uitkomen schiet natuurlijk niet op.
Idee: wat nu als je daar een bus van maakt, dan kun je zowel aan de linkerkant die verbinding laten uitwaaieren naar Katwijk, Noordwijk, Oegstgeest, Wassenaar en aan de rechterkant naar Voorschoten, Zoetermeer, Leiderdorp, Roelofarendsveen. Dan hebben alle plaatsen een verbinding met de binnenstad.

Voor het vervoer binnen de stad lijkt me een frequente oost-west-verbinding juist niet handig. Dan heb je kans dat je eerst een kwartier moet lopen voordat je bij die verbinding aankomt. Dan heb je veel meer aan een fijnmazig net in de stad.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor iljitsch » Wo 27 Apr 2011, 23:09

Ik had het natuurlijk niet over het opdoeken van de bestaande buslijnen, hoewel daar natuurlijk wel wat in aangepast zal worden.

Het probleem met de bussen in steden als Leiden is dat de frequenties te laag zijn. Zoals ik al schreef, in het jaar dat ik in Leiden werkte en het andere jaar dat ik er studeerde heb ik maar een enkele keer de bus gebruikt om van het station naar m'n werk of de universiteit te komen.

In sommige gevallen kan je meerdere lijnen gebruiken om een bepaalde bestemming te bereiken maar het is erg lastig om precies de goede bus te pakken. Sowieso is het bij bussen vaak lastig om erachter te komen waar ze rijden en vooral waar ze stoppen. Dat is wellicht een reden dat trams meer reizigers trekken dan bussen.

Trams hebben natuurlijk ook meer capaciteit en een trambaan heeft minder ruimte nodig dan een busbaan. (Zo'n grap als de netkous in Den Haag is een stuk lastiger met een bus.) In dit specifieke geval kan je een flink stuk bestaande spoorlijn gebruiken, wat ook handig is.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Vinny » Do 28 Apr 2011, 00:44

Dat is allemaal leuk en aardig, maar is er een buisness-case? Levert het geld op?

Antwoord: Nee.

Waarom doe je het dan? Er zijn wellicht een paar studenten slecht ter been. Nou ok, die hebben het dan een beetje vervelend dat ze niet op alle tijden een prima aansluiting hebben. Maar de rest van de wereld kan toch zeker wel lopen? Zo groot is Leiden-binnenstad nou toch ook weer niet...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Suus » Do 28 Apr 2011, 02:22

@Klaasje: In de afgelopen jaren is er in die concessie eigenlijk niet geschrapt. Er zijn wel aanpassingen geweest, maar daarbij zijn de vrijgekomen dienstregelingsuren weer elders in geïnvesteerd. De concessie is in twee deelgebieden verdeeld waardoor DRU's binnen de regio blijven.

@Vinny: Direct zal de tram geen geld opleveren, indirecht wel. De bereikbaarheid van de Leidse binnenstad, die toch iets groter is dan vaak wordt gedacht (op een na grootste historische binnenstad van Nederland en met zo'n 20.000 inwoners goed voor 1/6e van alle inwoners van Leiden) is uitgesproken slecht. Vanaf het station is het zo'n 10 minuten lopen naar de winkelstraat, waarbij je maar moet hopen niet overreden te zijn door een bus. Een van de drukste winkelstraten is ook een van de drukste busbanen van Nederland en met de auto kan je al beter helemaal vergeten in de binnenstad te komen of je moet de files in elke hoek van de stad willen trotseren :roll:
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5985
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Klaasje » Do 28 Apr 2011, 08:49

Bee schreef:@Klaasje: In de afgelopen jaren is er in die concessie eigenlijk niet geschrapt. Er zijn wel aanpassingen geweest, maar daarbij zijn de vrijgekomen dienstregelingsuren weer elders in geïnvesteerd. De concessie is in twee deelgebieden verdeeld waardoor DRU's binnen de regio blijven.

Ik doelde op het feit dat de provincie ook had kunnen onderhandelen over het bieden van meer vervoer in plaats van schonere bussen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11920
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Geert » Do 28 Apr 2011, 09:53

Ik kom best regelmatig in Leiden en zo slecht is de binnenstad nou toch ook weer niet bereikbaar? Oke, middenin de stad kun je met de bus niet komen, maar dat hoeft volgens mij ook helemaal niet. Je kunt namelijk prima fietsen of wandelen daar.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor iljitsch » Do 28 Apr 2011, 10:17

Op die manier hoef je natuurlijk nergens stadsvervoer aan te leggen...

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Chauf21 » Do 28 Apr 2011, 10:34

Het busvervoer in Leiden kenmerkt zich door streekbundels en meanderende stadslijntjes, bij voorkeur via de centrale winkelstraat én het station. Het gekke, of misschien juist wel het handige daarvan, is dat over somme belangrijke wegen totaal geen bussen rijden. Er zijn diverse straten waarvan je zou verwachten dat die beter met het OV zouden zijn ontsloten. Die wegen worden wel vaak gekruist door de radiale buslijnen, dus je komt er wel, maar het kan een beetje onduidelijk zijn voor de leek.

Het toevoegen van een tangentiële verbinding kan wellicht een uitkomst zijn. De vraag is alleen nog even hoe je die verbinding gaat vormgeven zonder wederom in een zeer meanderende ringlijn te verzanden :P

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Bart » Do 28 Apr 2011, 16:46

In Leiden was het stadsvervoer in 2003 veel beter. De meeste punten die hier genoemd worden kun je daar terugzien. Dat laat zien dat je helemaal geen tram nodig hebt.

- Betere frequentie naar de universiteit: lijn 11 reed in mijn herinnering elke 10 minuten via de universiteit en de hogeschool naar 't Schouw. Ook had je over de Wassenaarseweg lijn 30 die ook elk kwartier reed. Nu rijden beide routes met streeklijnen (43 en 57) die één a twee keer per uur rijden.
- Ook een tangentiële verbinding: ringlijnen 13 en 14. En nee, dat waren geen meanders door de stad, maar redelijk rechte lijnen.
- Minder overstappen: lijnen 43 en 45 reden vanuit Den Haag door naar de Merenwijk, lijn 31 vanuit Katwijk naar Zuidwest, lijn 40 vanuit Noordwijk naar Zuidwest, lijn 41 vanuit Katwijk naar Leiderdorp, lijn 42 vanuit Noordwijk naar Leiderdorp. Iets recenter: lijn 186 en 187 vanuit Gouda naar Oegstgeest en lijn 32 vanuit Katwijk naar Zoetermeer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Suus » Do 28 Apr 2011, 17:23

Stadsvervoer was in Leiden altijd een drama, geen bus reed op tijd en de chaos op het busstation was groot. Door het knippen van lijnen en een strakkere scheiding van stad en streekvervoer door te voeren hebben de problemen in het streekvervoer veel minder effecten op het stadsvervoer en rijden de lijnen veel stipter. Overstappen voor de reizigers van de Zeekant naar het Centrum: Ja, dat is een bijeffect, maar reizigers binnen Leiden zelf hebben wel een bus die nu op tijd rijdt. Bovendien is het veel beter mogelijk om de dienstregeling aan te passen naar de behoeftes van beide takken.

Lijn 32 is daarom afgelopen december succesvol geknipt zonder veel tegenstand. Ergo, het opheffen van lijn 28 en het vervangen daarvan door lijn 186 en 187 heeft juist meer tegenstand opgeroepen, en recentelijk bleek ook waarom: De busdienst in Oegstgeest is veel onbetrouwbaarder geworden. Beide lijnen rijden daar veel te vroeg.

Grootste probleem in de omgeving van Leiden is echter de congestie op de hoofdwegen. Elke hoofdweg binnen de stad staat in de spits muurvast. Europaweg, Kanaalweg, Hoge Rijndijk, Churchilllaan, Doctor Lelylaan, Willem de Zwijgerlaan, het staat gewoon vast. En aangezien burgers rondom Leiden allemaal massaal tegen een oost-westverbinding zijn, probeert men het nu p OV-gebied. Met nog meer woede tot gevolg. Dat ze maar lekker met zijn allen mogen stikken in de uitlaatgassen dan :roll:
Rame à l'approche

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Bart » Do 28 Apr 2011, 18:06

Bee schreef:Stadsvervoer was in Leiden altijd een drama, geen bus reed op tijd en de chaos op het busstation was groot. Door het knippen van lijnen en een strakkere scheiding van stad en streekvervoer door te voeren hebben de problemen in het streekvervoer veel minder effecten op het stadsvervoer en rijden de lijnen veel stipter.
Als je tegen het doorverbinden van lijnen bent, waarom gebruik je dan als argument voor de RGL dat je niet hoeft over te stappen naar bijvoorbeeld de universiteit? Dan zou je immers de RGL-west aan de RGL-oost moeten koppelen. Met als gevolg (volgens jou) chaos en vertragingen.
Bee schreef: Overstappen voor de reizigers van de Zeekant naar het Centrum: Ja, dat is een bijeffect, maar reizigers binnen Leiden zelf hebben wel een bus die nu op tijd rijdt. Bovendien is het veel beter mogelijk om de dienstregeling aan te passen naar de behoeftes van beide takken.
Mooie worden, maar hoe zou het stadsvervoer in Leiden er eigenlijk uit zien als de tram er zou komen? Ik neem aan dat daar al concepten over zijn. Ik neem ook aan dat alle bussen worden geschrapt en dat je voortaan moet overstappen vanuit ieder dorp behalve Alphen aan den Rijn en Katwijk.
Bee schreef:Grootste probleem in de omgeving van Leiden is echter de congestie op de hoofdwegen. Elke hoofdweg binnen de stad staat in de spits muurvast. Europaweg, Kanaalweg, Hoge Rijndijk, Churchilllaan, Doctor Lelylaan, Willem de Zwijgerlaan, het staat gewoon vast. En aangezien burgers rondom Leiden allemaal massaal tegen een oost-westverbinding zijn, probeert men het nu p OV-gebied. Met nog meer woede tot gevolg. Dat ze maar lekker met zijn allen mogen stikken in de uitlaatgassen dan :roll:
OV als filebestrijder, we leven in de 21e eeuw hoor.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Chauf21 » Do 28 Apr 2011, 18:10

Bart schreef:Mooie worden, maar hoe zou het stadsvervoer in Leiden er eigenlijk uit zien als de tram er zou komen? Ik neem aan dat daar al concepten over zijn. Ik neem ook aan dat alle bussen worden geschrapt en dat je voortaan moet overstappen vanuit ieder dorp behalve Alphen aan den Rijn en Katwijk.

Voor zover het nog actueel is: http://www.sleutelstad.nl/nieuws/archie ... net-gereed.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Bart » Do 28 Apr 2011, 18:18

Chauf21 schreef:
Bart schreef:Mooie worden, maar hoe zou het stadsvervoer in Leiden er eigenlijk uit zien als de tram er zou komen? Ik neem aan dat daar al concepten over zijn. Ik neem ook aan dat alle bussen worden geschrapt en dat je voortaan moet overstappen vanuit ieder dorp behalve Alphen aan den Rijn en Katwijk.

Voor zover het nog actueel is: http://www.sleutelstad.nl/nieuws/archie ... net-gereed.
De Breestraat wordt dus inderdaad alleen door de tram bediend. :roll:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Suus » Do 28 Apr 2011, 18:28

Met op het station en bij de Korevaarstraat de mogelijkheid om op de tram die er 8 tot 10x per uur doorheen rijdt over te stappen. Frequenter kan bij het scenario door de Breestraat niet.

Een busnet voor een trace via de Hooigracht en Langegracht is zover ik weet niet uitgewerkt. Is ook even afwachten wat de MER op dat punt zou adviseren.
Rame à l'approche

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Bart » Do 28 Apr 2011, 18:30

En hoeveel bussen rijden er nu door de Breestraat?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Suus » Do 28 Apr 2011, 19:16

11: 2x/u
12: 2x/u
13: 2x/u
14: 2x/u
45: 4x/u
169: 1 of 2x/u
182: 2x/u
186: 1x/u
187: 1x/u
206: 4x/u
Frequenties in de daluren: Samen 22x per uur.

Er is ook een buslijn die door de Breestraat rijdt maar niet bij de halte Breestraat stopt: Lijn 65.
Rame à l'approche

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor iljitsch » Do 28 Apr 2011, 19:27

Bee: heb je er ook een handig diagrammetje bij waar je op welk moment moet gaan staan als je van het station naar de Breestraat wilt met de kortste wachttijd?

Ik studeerde in 1996 wijsbegeerte (vlak naast de UB) en ik meen toch vrij zeker te weten dat de bus die daar stopt destijds niet vaker dan eens per half uur reed. Niet echt riant.

Als ik om 11.15 u op tijd op college wilde zijn (wat betekende een kwartier extra voor het geval de trein vertraagd was of uitviel) moest ik in Den Haag om 10 uur de deur uit om lijn 11 of 12 naar HS te pakken. Als ik dat niet haalde kon ik ook tot uiterlijk 10.15 u de fiets nemen en als een gek door de binnenstad, via het Haagse Bos en Wassenaar naar Leiden fietsen, dat kostte me precies een uur als ik m'n best deed, voor 19,2 km.

Bart
Berichten: 898
Lid geworden op: Di 23 Jun 2009, 12:51

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Bart » Do 28 Apr 2011, 19:38

UB zit op de Wittevrouwensingel, daar komt inderdaad maar één lijn.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor reisthijs » Do 28 Apr 2011, 21:22

Bart schreef:
Chauf21 schreef:Voor zover het nog actueel is: http://www.sleutelstad.nl/nieuws/archie ... net-gereed.
De Breestraat wordt dus inderdaad alleen door de tram bediend. :roll:
Dat was het oude plan, dat is later gewijzigd in de route via de Hooigracht/Langegracht: dan zou de tram juist niet door de Breestraat zijn gaan rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31441
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Rijngouwelijn sober, meer geld Rijnlandroute

Berichtdoor Suus » Do 28 Apr 2011, 23:22

Het diagram zoals gevraagd door Iljitsch
Afbeelding

Perrons op Leiden Centraal weet ik niet. In theorie is het dynamisch, in de praktijk hebben de meeste bussen wel een vast perron maar daar kan de computer van afwijken als een halte niet vrij is.

Blauw: Stadsdienst
Groen: Onbedreigde streeklijn
Rood: Streeklijn die vervangen wordt door RGL.

De 186 staat er dubbel in, die wisselt precies tussen 10:00 en 10:59 van patroon.
Lijn 182 rijdt met tussentijden van 29 en 31 minuten. Dat is geen typfout.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten