hauptbahnhof schreef:Precies wat Gekko123 zei... Definitiekwestie. SRA heeft een PVE uitgeschreven. Ze zullen vast een bepaald bedrag in hun hoofd hebben. GVB biedt daaronder, en het wordt goedgekeurd. Als GVB erboven had geboden, dan had GVB het nooit gekregen.
GVB heeft dus niet zonder meer de klus gekregen!
De vraag is of GVB ook het bod had gekregen als bijvoorbeeld Connexxion en Arriva mee hadden mogen bieden. GVB had dan trouwens nog steeds de concessie kunnen winnen hoor, maar de overheid weet dan tenminste zeker dat de laagste prijs wordt betaald. Nu hoop je maar dat andere bedrijven het niet goedkoper hadden kunnen doen dan het GVB dat deed.
Trouwens, zou jij willen dat over een aantal jaren alle Nederlandse vervoerbedrijven weg zijn en we allemaal buitenlandse bedrijven hebben die het OV hier rijden? Dat terwijl ze in hun eigen land wel beschermd worden?
En waarom zou dat slecht zijn voor Nederland, zolang de kwaliteit goed is en de prijs niet te hoog? Ook een buitenlands vervoerbedrijf zal gewoon aan alle verplichtingen moeten voldoen (wettelijk en afgedwongen in de concessie), en zoals gezegd wordt rijdend personeel overgenomen met behoud van CAO.
----
Overigens las ik op de RET-site het volgende:
Op woensdag 11 mei voeren de vakbonden acties tegen de voorgenomen openbare aanbesteding en de kabinetsbezuinigingen van 120 miljoen euro op het openbaar vervoer. Daarom rijden er op die dag geen trams, bussen en metro’s van aanvang dienst tot 8.30 uur. In verband met de opbouw van de dienstregeling, dient u tussen 8.30 en 10.00 uur rekening te houden met een onregelmatige dienstregeling, vertraging en uitval van metro’s, trams en bussen. Omstreeks 10.00 uur rijdt het openbaar vervoer van de RET weer volgens dienstregeling.
Waarom is daar anderhalf uur voor nodig? Had men dan niet gewoon beter kunnen zeggen "we staken tot ongeveer 10 uur en daarna rijdt alles weer perfect"? Hier kweekt men al helemaal geen goodwill mee bij de reizigers.