Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Statler Rail »

Even een vraagje tussendoor: weet iemand toevallig wat er met de bushalte van lijn 12 (C8) gaat gebeuren als de Uithoflijn gaat rijden? Zijn daar al plannen voor, zoals gebruik door andere lijnen? Ik vraag dit voor een vriend.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Wubbo »

Was het niet de bedoeling dat busstation Jaarbeursplein verviel, omdat een ander deel van de bussen naar de centrumkant verhuist?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Het busstation Jaarbeursplein is tijdelijk, met de opening van de halte aan de Centrumzijde en de start van de Uithoftram worden alle lijnen op de halte Jaarbeurszijde herverdeeld. De vrijgekomen ruimte gaat opnieuw bebouwd worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Ze hebben er bij U-OV vooraf wel over nagedacht: alles wat nu van U-OV op het Jaarbeursplein staat gaat naar de Centrumzijde in principe. (Al ging de 6 wel naar Jaarbeurszijde in tegenstelling tot eerdere plannen, vanwege de doortrekking naar het Diakonessenhuis wanneer de tram gaat rijden).

De halte C8, maar ook de huidige uitstaphalte van lijn 12 (C10) waren vooraf al bestemd voor de Arriva-lijnen die nu nog op het Jaarbeursplein staan (Qliners en Brabantliners), samen met de Arriva-lijnen die nu op C2 stoppen (zodat die halte niet meer bovengemiddeld veel bussen heeft die er halteren, dat was tijdelijk wegens ruimtegebrek op het Jaarbeursplein)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door diederickx »

De hoogwerker heeft een naam.
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door katvis »

Geen Craney McCraneface? Jammer...
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Nadat het toch al een behoorlijke tijd leek alsof ze het waren vergeten lijkt er nu toch eindelijk wat aan de afwerking van het perronniveau van Utrecht Centraal onder de stationshal te gebeuren. Vanmorgen kwam ik op de buurtsporen aan waar de buitenkant van de liftkoker van de goederenlift inmiddels betegeld was in dezelfde stijl als de middentunnel. Op perron 5/7 zijn de kaalgebikte betonnen pilaren en wandjes inmiddels ook glad gestukt, aannemelijk om ook van nieuwe betegeling te voorzien.
Tot slot zijn de hekwerken rond de toegangen van de middentunnel ook vernieuwd, alleen de provisorische oude rode leuningen die er weer op gemonteerd zijn zien er niet uit. Maar aan alles is te zien dat dat tijdelijk is, ze zijn deels zelfs met duct tape vastgezet :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Op Faecesboek staat een fillumpie met een preview van het nieuwe busstation Centrumzijde:

https://www.facebook.com/CU2030/videos/ ... 222139390/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Het nieuwe busstation is vandaag in gebruik genomen en heeft veel weg van een onderaardse kerker. Aan weerszijden is het ingesloten door betonnen muren met daarlangs de tramsporen in het wegdek. Alleen bij het busperron zelf branden er lampjes. Hopelijk wordt dat aangepast zodat mensen zich wat meer op hun gemak gaan voelen. Alle bussen moeten 4 naast elkaar liggende tramsporen gelijkvloers kruisen aan de Uithofzijde.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Halte Vredenburgviaduct heet vanaf vandaag Daalsesingel, maar dat is nog niet verwerkt in de halte-afroep van de bus. Het viaduct was al een tijdje uit het straatbeeld verdwenen, dus mooi dat de naam wordt aangepast. Nu nog een abri, waar ze - ben ik bang - wat weinig ruimte voor hebben overgelaten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Aangezien we in het stationsgebied nogal een gebrek hebben aan supermarkten (2x AH to go ín de stationshal, één AH to go in de poortvrije passage, een normale Albert Heijn op het stationsplein én nog een normale Albert Heijn in Hoog Catharijne :') )

Is er nu een Spar (mini/to go/express?) geopend op het jaarbeursplein *O* _O-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Spar City denk ik. Best een mooi concept. Doet het in Gouda beter dan de Ap to Go.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Op de Uithof zit eveneens een Spar, en daar heb ik vrij weinig over te klagen (behalve de rij voor de kassa, maar die kan je tegenwoordig omzeilen door met de App af te rekenen).

Maar voor de variatie komt er in 2019 nóg een supermarkt bij, dan opent in HC een Jumbo Foodmarkt. :P
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door dennistd »

Met een Appie bij de Spar betalen ja? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Jaja, zelf scannen per App en afrekenen via Tikkie. Gezien de drukte in de SparUni tijdens de lunch geen overbodige luxe, ik heb er wel eens met 100 man in de rij gestaan. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Past dat überhaupt in die kelder? :o
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Twer man dik, en langs 2,5 volledige zijwanden. Helaas wel. :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Komt er nog een definitieve oplossing voor die rij dranghekken ter afscheiding van de rijstroken die de busperron's C en D scheiden op jaarbeurszijde?
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Durashift schreef:Komt er nog een definitieve oplossing voor die rij dranghekken ter afscheiding van de rijstroken die de busperron's C en D scheiden op jaarbeurszijde?
Dat vraag ik me ook al een paar jaar af. :(
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Als dat net zo snel gaat als het tegelwerk op de pilaren op perronniveau dan duurt dat nog wel even :mrgreen:

En ja, die tegels zitten er nu, maar her en der lopen er nog altijd onafgewerkte kabelgoten voor langs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Nu het tweede deel van het stationsplein centrumzijde steeds meer vorm begint te krijgen, wordt ook goed duidelijk dat er langs de volle breedte van de stationshal een gapend gat blijft bestaan en dat daar geen in- en uitgangen meer bij komen. In combinatie met de smalle gangpaden van de stationshal, die net als de in- en uitgangen aan de noordwestkant zijn gesitueerd, is dat best een grote functionele blunder vind ik. De stroom mensen wordt naar de smalle gangpaden gezogen, terwijl er aan de zuidoostzijde veel meer capaciteit beschikbaar is. Ook zullen de trampassagiers straks via hetzelfde bestaande muizengaatje bij de piano moeten omlopen naar het nieuwe deel van het stationsplein, zo lijkt het.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Is dat niet ook deels een ontwerpfeature? Immers ontstaat er op die manier ook een scheiding in de stromen reizigers die vanaf een van beiden Stationspleinen binnenkomen en de reizigers die van de busstations af komen. Als er iets was wat niet werkte in het oude Utrecht Centraal was het namelijk dat die beide stromen elkaar tegenkwamen en gezamenlijk het station in moesten via een ingang die nog krapper was dan alle huidige ingangen bij elkaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Ja, wellicht. De Jaarbeurskant heeft echter meerdere in- en uitgangen, ook aan de frontzijde (breedte). Aan de Centrumkant hadden ze het ook op die manier kunnen oplossen. Ik heb niet het idee dat er aan die kant minder mensen passeren.
Die rand langs het nieuwe gedeelte van het stationsplein wordt een enge plek trouwens. Geheid gaan er wat (beschonken) mensen overheen kieperen de trambak in. Ik denk dat ze beter een glasdak hadden kunnen maken o.i.d.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Ik ben dus pas ff geweest. Maar over die brede kant (zeg de voormalige doorgang naar het oude HC) zijn wel drie openingen naar beneden, 2 voor de bussen en die laatste voor de tram (kan ook voor de bus eventueel). Ik had niet het idee dat daar nou veel ruimte over is.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Dat busperron zou best genoeg hebben aan één opening. Zeker als je het aantal bussen daar vergelijkt met perron D aan de Jaarbeurszijde dat er (volgens OpenStreetmap i.i.g.) ook maar een eentje heeft. Die scheiding van mensenstromen is in de noordoosthoek dus ook niet doorgevoerd, terwijl dat wel makkelijk had gekund.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten