Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Geert schreef:Je doelt op Charlie's wok, dat was inderdaad een prima tent (en er werd wel echt gewokt).
Is het de bedoelding dat hij nog ergens op het station terugkomt of is hij definitief ergens anders gaan zitten?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Het lijkt me stug, nu de NS dus zijn eigen Wokzaak krijgt op station Utrecht C.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Geert »

Charlie zat ook niet op het station maar op Hoog Catharijne (wel vlakbij CS, maar buiten de invloedsfeer van NS) en moest verkassen vanwege de verbouwing van Hoog Catharijne. Kan me voorstellen dat ze wel weer terug willen, er was altijd voldoende klandizie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Waar zit hij nu?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Er zit nog een filiaal in winkelcentrum Overvecht, maar dat was er al voordat die in Hoog Catharijne wegging.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Zugführer »

Ik mis ze wel een beetje ;)
Plannen voor een vestiging in het nieuwe Hoog Catharijne zijn er wel, zegt Schoenmaker. "Maaar dat is pas over een paar jaar, rond 2015, aan de orde. Er is nu nog niets met zekerheid over te zeggen."
klik
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Carlos0_0 »

Ja ik mis hun Bamischijven die waren altijd lekker :D
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door SuperGhost »

Ben jij toevallig Jan Boskamp? :mrgreen:
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Carlos0_0 »

Ik nee en heb ook geen idee wie dat zal moeten zijn :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Bovenop de cico's die op busstation Centrumzijde staan zit momenteel een bordje dat je vanaf 31 juli alleen nog in de hal zelf kunt inchecken. Jammer, 't was altijd een stuk rustiger bij die paaltjes op 't busstation.
Ze zullen wel alle paaltjes die op het busstation staan en degenen die zich bevinden op de huidige traverse naar Hoog Catharijne gaan verplaatsen naar het nieuwe stuk hal. Qua aantal paaltjes staat er volgens mij nu namelijk al ongeveer het aantal dat je nodig hebt om de hele breedte van de nieuwe hal te vullen, ze gaan dus alleen naar hun definitieve plek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Op den duur gaat de hal ook dicht toch? Misschien willen ze je daar nu vast op voorbereiden...
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door matti93 »

Dat zou de doorstroming op de roltrap naar boven wel flink verbeteren, ik heb sowieso al nooit gesnapt waarom je twee keer langs paaltjes zou moeten lopen. Nu staat er soms een rij voor de roltrap omdat mensen allemaal bij die ene cico willen inchecken, terwijl er in de hal veel meer paaltjes zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Aking schreef:Op den duur gaat de hal ook dicht toch? Misschien willen ze je daar nu vast op voorbereiden...
Als de verbouwing klaar is komen er ook in Utrecht poortjes ja, ze hebben er immers niet voor niks een poortvrije passage gebouwd. Maargoed, als we zover zijn kom je vanuit de bus ook totaal anders de hal binnen. Benieuwd trouwens of er aan gedacht is om tijdelijk ook paaltjes bij de ingangen aan de zijkant vanaf de passage te zetten, is zo lullig anders als je weer helemaal terug moet.

Die paaltjes op het busstation zijn nu handig omdat je vanaf de trappen vanaf de B-perrons met botsende loopstromen zit (je gaat nu nog dwars door de stroom die het station uit komt heen). En zelf vindt ik het ook wel handig omdat ik m'n OVC erbij pak als ik uitcheck in de bus en dan vanaf de uitstaphalte na een paar stappen gelijk weer bij NS kan inchecken zonder dat ik tussentijds m'n kaart weer in m'n jaszak doe.
Al zal er, doordat er straks ook een nieuwe passage is naar Hoog Catharijne op een andere plek, vanzelf al wel wat meer spreiding in de loopstroom optreden (lees: de boel gaat nog erger door elkaar lopen dan de kluwe die het nu al is).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door webguy »

matti93 schreef:Dat zou de doorstroming op de roltrap naar boven wel flink verbeteren, ik heb sowieso al nooit gesnapt waarom je twee keer langs paaltjes zou moeten lopen. Nu staat er soms een rij voor de roltrap omdat mensen allemaal bij die ene cico willen inchecken, terwijl er in de hal veel meer paaltjes zijn.
Ik heb via via gehoord dat die paaltjes aan de centrumzijde bij de roltrap het meest gebruikte paaltje op Utrecht Centraal zou zijn...
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door microshit »

Dat verrast me niets, kijkende naar de hoeveelheid mensen die daar inchecken alsof het de enige paal is die ze tegenkomen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Freek »

In Utrecht kom je meerdere paaltjes tegen omdat mensen komend uit de trein bij drukte de paaltje ter hoogte van de Servicewinkel missen. Die paaltjes zouden bovendien zorgen voor opstoppingen als iedereen daar in/uit moet checken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Vandaar dus dat de palen bij de trap weg gaan, het nieuwe deel van de Hal is dan natuurlijk open.

Verder is men al een paar dagen bezig met de aankleding van de winkeltjes in het nieuwe haldeel, ik zag boven spoor 8/9 een Bruna en boven 11/12 een Kiosk nieuwe stijl.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Z2N schreef:Verder is men al een paar dagen bezig met de aankleding van de winkeltjes in het nieuwe haldeel, ik zag boven spoor 8/9 een Bruna en boven 11/12 een Kiosk nieuwe stijl.
Dit was vorige week ook al het geval als je goed tussen de hekken door hebt gekeken (mijn laatste bezoek aan Utrecht Centraal was op zaterdag 18 Juli 2015).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Geniaal... naast dat vertrektijdenscherm achter een ruit die niet doorzichtig is hangt er nu ook een bordje met in de servicewinkel aanwezige vervoerders achter een gematteerde ruit. Dat hadden ze dus net zo goed niet op kunnen hangen want niemand kan ´t nu lezen wat daarop staat :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Misschien wordt die ruit nog wel vervangen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Lijkt me vrij sterk dat dat folie tijdelijk is gezien de logo's van de servicewinkel en de vervoerders die erin zitten, maar heb inmiddels een reactie van CU2030 dat ze het gaan navragen hoe dit zit. Ik heb zelf het idee dat er wat ruiten verwisseld zijn bij het folie plakken: de pauzeruimte van de servicewinkel heeft twee doorzichtige ruiten (niet erg veel privacy tijdens hun pauze dus voor de medewerkers) terwijl er ook precies twee gematteerde ruiten voor het bord met de actuele bus/treintijden zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

CU2030 gaf vandaag de reactie dat de folie dus toch tijdelijk is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

En vanmiddag was de folie dus van de ramen af waarmee ook een nieuwigheidje onthuld is: het scherm met actuele bustijden toont ook bestemmingssymbolen en -kleuren!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Utrecht Centraal: van groot naar werelds

Bericht door Daniel »

Utrecht Centraal: van groot naar werelds
Geplaatst op: donderdag 30 juli 2015 20:46
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 juli 2015 20:50


Op vrijdagochtend 31 juli 2015 gaat een nieuw deel van Utrecht Centraal open voor reizigers. Die dag krijgt het station er 12.000 vierkante meter bij, dat is groter dan de oorspronkelijke oppervlakte van het oude station. De reiziger krijgt meer comfort met winkels, horecavoorzieningen, liften en roltrappen. Met het golvende dak is Utrecht een markant gebouw rijker.

Ook de interwijkverbinding tussen het centrum en het Stadskantoor gaat vrijdag 31 juli open voor publiek. NS en ProRail beginnen vervolgens aan de laatste bouwfase van de nieuwe stationshal, die eind 2016 helemaal klaar is.

Meer ruimte, meer licht, nieuwe entree
Met de opening van de noordkant van de hal is 5/6 deel van de nieuwe OV-terminal in gebruik. De reiziger zal meer ruimte krijgen en meer ruimte ervaren door de opzet van de hal, het materiaalgebruik en de hoogte van het dak. Bovendien zorgt de golvende vorm van het dak voor extra lichtinval. Vanaf 31 juli kan iedereen weer in een rechte lijn vanuit de hal Hoog Catharijne inlopen. De entree aan de Jaarbeurskant komt tegenover de ingang van het Stadskantoor. Aan de buitenkant van de stationshal verbindt de 10 meter brede looproute het Jaarbeursplein en de binnenstad.

Nieuwe voorzieningen
Tot eind 2015 gaan stap voor stap winkels in de hal verhuizen en komen er nieuwe formules.

Vanaf 31 juli zijn Starbucks, AH to go, Smullers, Bruna en de vernieuwde Kiosk naar de nieuwe hal verhuisd. AH to go heeft ook een winkel aan de interwijkverbinding. Ook opent de fastfoodcourt met een gezamenlijk terras. In augustus volgt de freshfood-versie van het terras.

Ondertussen wordt gewerkt aan de inrichting van de andere units en aan de nieuwe 2e verdieping: met een bar, bistro en restaurant. Deze bieden in totaal zo'n 500 zitplaatsen. Bezoekers kunnen elkaar hier ontmoeten, rustig hun tijd doorbrengen of aangenaam wachten op trein, tram of bus.

OV servicewinkel
In de nieuwe OV servicewinkel aan de Centrumzijde bieden U-OV en NS alle informatie over het openbaar vervoer in de regio en over het treinverkeer in binnen- en buitenland. Reizigers kunnen vragen stellen aan de aanwezige medewerkers, zelf een reisadvies opzoeken en printen, tickets kopen en informatie vinden over actuele vertrektijden, omleidingen, verstoringen en acties op de schermen aan de wand.

Het huidige U-OV Servicepunt aan de Jaarbeurszijde blijft nog even open, maar wordt later dit jaar omgebouwd tot een gezamenlijke tweede OV servicewinkel.

Wat doen we op 31 juli?
Om deze mijlpaal te vieren rollen we vrijdagochtend om 07.30 uur de rode loper uit voor de reiziger. Het feestelijke moment wordt vanaf 08.00 uur kracht bijgezet met muziek en verrassende acts.

Wat gaat er nog gebeuren?
De laatste bouwfase van het station gaat onmiddellijk in na 31 juli. Het laatste stuk oude stationshal wordt in tussenstappen afgebroken en opnieuw opgebouwd. De looproutes voor reizigers zullen nog af en toe worden aangepast. Eind 2016 is de OV-terminal helemaal klaar, met een oppervlakte van 25.000 vierkante meter. Utrecht Centraal is nog één stap verwijderd van een station van wereldformaat.

Feiten nieuwe stationshal:
  • Oppervlakte 31 juli 2015: 21.000m2
  • Oppervlakte als stationshal klaar is in 2016: 25.000m2
  • Oppervlakte oude stationshal was: 8.000m2
  • 14 liften (11 personenliften, 3 goederenliften)
  • 19 roltrappen
  • 8 nieuwe perronkappen, waarvan 3 met zonnecellen
  • Energieopbrengst zonnecellen: 85.000 kWh per jaar
  • Bouwtijd 5 jaar: 2011 - 2016
  • 4.194m2 glas voor de buitengevel
  • Hoogste punt stationshal: 18 meter
  • Architect: BenthemCrouwel
  • 22.000 fietsparkeerplaatsen
  • Ruim 280.000 reizigers en passanten per dag
Lees verder | Dossier Verbouwing station Utrecht Centraal | Meer nieuws over Verbouwing station Utrecht Centraal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Wow, nu de hekken weg zijn zie je pas echt hoe groot de hal nu is...
Afbeelding

De trappen aan de noordzijde zijn samen met de nieuwe hal nu ook in gebruik genomen, maar vanaf perron 8/9 kan je nu nog niet via de nieuwe hal naar de centrumzijde lopen. Tussen de definitieve winkels en de tijdelijke units waarin tot voor kort de Starbucks/AH to Go/Bruna zaten is nu nog slechts een smal gangetje aanwezig wat nog afgesloten is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten