Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Volgens deze berichten is de bouw van de nieuwe busbaan langs de noordkant van het Smakkelaarsveld (tussen Vredenburg en de Leidseveertunnel) eindelijk aanstaande:
https://www.utrecht.nl/nieuws/artikel/o ... laarsveld/
http://cu2030.nl/archive/2017-05-02/smak-

Hopelijk komen er geen gelijkvloerse kruisingen en kan er dan een beetje doorgereden worden op de binnenstadsas. O.a. door de vele stoplichten en het verplaatsen van het busstation naar de westkant is er voor busreizigers ten oosten van het station flink veel reistijd bijgekomen i.p.v. de eerder beloofde versnelling. Voor bussen over de Oudenoord en de Kaatstraat is daar de mislukte "knijp" bij de Monicabrug nog bijgekomen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Zo traag is die route naar de Jaarbeurszijde in mijn ervaring nu ook weer niet. Zeker met streeklijnen die vroeger eerst een heel rondj CS Centrumzijde moesten rijden na vertrek.
Verder ook weinig verbazend dat er nu pas met de busbaan op het Smakkelaarsveld begonnen wordt: eerst moet de nieuwe fietsenstalling klaar zijn want pas dan kan de tijdelijke die in de weg staat voor die busbaan afgebroken worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door dnmw2705 »

Komen er op Jaarbeurszijde eigenlijk nog vertrek staten te hangen of moeten we het doen van de dynamische bericht geving?

Centrumzijde had het gewoon, maar op Jaarbeurszijde heb het nog nérgens gezien..
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door rm7 »

Vertrekstaten van de bussen? Die hangen er al, bij halte C6 en D1.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door cassie127 »

Ik wou zeggen zie ze toch echt op foto's op Google staan
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door dnmw2705 »

Zal morgen eens opnieuw kijken. Er staan dus alleen daar de vertrekstaten? Was het niet handiger om het per vertrek plaats te doen zoals op centrumzijde?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Dat zal op het nieuwe busstation centrumzijde vast ook niet meer zo zijn, 'tis nou eenmaal een dynamisch busstation met vaste halteplaatsen :P
Hooguit een misser dat er alleen zo'n bord met vertrekstaten aan de zuidkant van de trappen staat, het C-perron heeft alleen een overzichts-DRIP aan de noordkant van de trappen en geen informatiebord.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Geert »

Wie kijkt er nog op zo'n bord als die schermen veel duidelijker zijn :P
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door dnmw2705 »

Mijn tante belde mij vanavond dat ze morgen wilde komen, alleen ze wist niet hoe laat de bus ging. 76 jaar en dan nog OV. Dus ik vroeg, staat het niet op station? Ze was vandaag geweest maar kon niets vinden, vandaar de vraag. Dr neefje bellen is nog altijd goedkoper dan 9292.. Als ze überhaupt weet dat dat bestaat :p
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door sealynx »

Daniel schreef: Hooguit een misser dat er alleen zo'n bord met vertrekstaten aan de zuidkant van de trappen staat, het C-perron heeft alleen een overzichts-DRIP aan de noordkant van de trappen en geen informatiebord.
Wat noem jij noordkant? Er staan van die posters bij C1/C2, bij C5/C6 en bij D2/D3. Alleen op de uiteinden staat er alleen maar een scherm, maar dan ben je sowieso al voorbij de posters gelopen en voor een overstap kijk je toch liever op het scherm want dan weet je hoe snel je moet lopen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Is de hele verbouwing van Utrecht Centraal nu trouwens af? Wat ik altijd al lelijk vond aan het station was dat bunkergevoel onder de stationshal. Dat is nog steeds het geval. Jammer dat daar niks aan gedaan is. En die tunnels zijn ook niet al te fraai.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SLToilet »

Dat deel is helemaal af :')

En ik snap ook geheel niet waarom ze het zo laten. Geld? Haha, dat is echt een heel slechte smoes. Dit is namelijk hét station van Nederland én de entree van Utrecht. Het is de spoorwegen onwaardig om reizigers door die bunker te laten passeren als het daarboven zo strak geregeld is.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bemined »

OV-Hobbyist schreef:De [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] kan op spoor 4a van Nijmegen met maximaal 10 bakken staan. Als ze met 6 of 8 bakken vertrekken kunnen ze eventueel altijd een stel bijplaatsen in Arnhem of Utrecht als er echt 12 bakken nodig zijn, wat soms ook wel eens gebeurd.
Richting Utrecht wordt er inderdaad regelmatig bijgeplaatst of afgetrapt in Arnhem, de andere kant op is dit echter niet mogelijk omdat je vanaf spoor 8 het losgekoppelde stel niet kan afrangeren. Er liggen weliswaar wissels richting het opstelterrein, maar je kruist de sporen 10 en 11 waarop een paar minuten later treinen vanuit de tegengestelde richting arriveren. Je hebt met de huidige dienstregeling minder dan een minuut om dat stel af te rangeren, wat te krap is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Is de hele verbouwing van Utrecht Centraal nu trouwens af? Wat ik altijd al lelijk vond aan het station was dat bunkergevoel onder de stationshal. Dat is nog steeds het geval. Jammer dat daar niks aan gedaan is. En die tunnels zijn ook niet al te fraai.
Dat bunkergevoel is juist erger geworden. En op de perrons is de boel verre van af natuurlijk, maar frustrerend is vooral dat er gewoon helemaal niets aan lijkt te gebeuren. Onder de stationshal zien de perrons er ondertussen slechter uit dan voor de verbouwing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Een ander kleur stoeptegeltje erin had al zoveel gescheeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SLToilet »

Ik denk eerder dat het plafond hét probleem is. Daar steekt zelfs het bijna fascistoïde oude deel van Gvc nog goed bij af :X
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Paar platen ertegen en wat doen met de verlichting en je bent ongetwijfeld al een heel eind. Hoeft echt geen tonnen te kosten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Daniel »

Verbaast me dan ook dat ze zoiets alleen bij spoor 1 t/m 4 toegepast hebben, daar ziet het er een stuk beter uit. Op de andere perrons is het bij nieuwe verlichting die in mijn gevoel amper licht geeft gebleven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door PHS »

Welke verbouwing? Op Utrecht Centraal neem ik voor het overstappen heel vaak de tunnels. Die zien er nou ook niet bepaald fris uit. Niet dat ik er een probleem mee heb, maar de verbouwing van het stationsgebouw is naar mijn mening teveel uiterlijk geweest. Meer een facelift dan een echt nieuw station.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Zugführer »

Volgens mij is er geen vierkante centimeter van de oude stationshal onberoerd gebleven tijdens de verbouwing, hoe zie je een "echt nieuw station" dan voor je? :p
PHS

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door PHS »

Die stationshal is inderdaad gloednieuw, maar als je tunnel neemt, dan zie je 'm echt niet :wink:

Als ze een "echt nieuw station" willen, dan mogen ze die tunnel en plafond en nog overgebleven oude troep ook een opfrisbeurtje geven. Aan de buitenkant is het inderdaad een nieuw station, maar aan de binnenkant nog niet echt. Ik vind het dus meer een facelift zoals in Tilburg.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Op het Smakkelaarsveld is er een nieuwe tijdelijke oprit gemaakt voor de bussen tussen het Vredenburg en de Leidscheveertunnel. Kennelijk om meer ruimte te maken rondom het in aanbouw zijnde Noordgebouw, want verschoven richting de Leidseveertunnel.

Ondertussen hangt de bovenleiding al enkele weken op de bus- en trambrug over de Van Sijpesteinkade. Daartoe zijn er foeilelijke en fragiel ogende eenpotige lange-hengelmasten aan een kant van de brug opgetuigd. :neg:
Waarom zoveel geld uitgeven aan tijdelijke kunst als klapperende flappen en een nep hijskraan waar ze in Teheran jaloers van worden en tegelijkertijd het totale gebrek aan esthetiek bij alles wat echt nog een poosje mee moet. :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Trambovenleidingen zijn nu eenmaal niet het meest esthetische onderdeel van een stad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Van de leiding, geleiding en aansluiting op de mast niet nee.. maar van die mast zelf kan je toch wel een strak design uitvoering (laten) maken?
Zeker gezien de omgeving én dat het op hoogte is. Je kijkt er al snel naar toe / tegenaan, denk ik.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Durashift schreef:Van de leiding, geleiding en aansluiting op de mast niet nee.. maar van die mast zelf kan je toch wel een strak design uitvoering (laten) maken?
Zeker gezien de omgeving én dat het op hoogte is. Je kijkt er al snel naar toe / tegenaan, denk ik.
Precies ja. Dit hadden ze gewoon als integraal onderdeel van het brugontwerp moeten zien.

Maar het had ook zonder bovenleiding gekund, zoals in Bordeaux en Sevilla.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten