Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

Suus schreef:Ik denk dat Trolly het meer heeft over de ingrediënten van drop en ander snoepgoed.

Overigens is Utrecht Centraal niet gebouwd van snoepgoed, maar van oerlelijk beton. Zeker op de laaggenummerde perrons zijn hier uitstekende voorbeelden van terug te vinden. Je krijgt bijna het idee dat de verbouwing nog niet af is.
Helemaal met je eens, Suus. Links en rechts wat dropveters, griotjes en jujubes zou een hele verbetering zijn voor die gribus :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Busbaan Smakkelaarsveld: open op woendag 4 april http://cu2030.nl/archive/2018-03-30/bus ... -4-april-1
De laatste dagen is het opeens snel gegaan met deze baan.

Maar tot mijn grote schrik is er halverwege toch weer een stoplichtenkruising aangelegd. Op een bizarre plek bovendien: precies waar de baan vanaf de centrumkant samenvoegt met die van de Jaarbeurskant.:oops: Ook heeft de centrumkant voorrang gekregen op de Jaarbeurskant, hoewel de meeste bussen vanaf de Jaarbeurskant zullen komen. Misschien al voorgesorteerd op een mogelijke trambaan daar in de toekomst.:X

Zo'n beetje het hele traject van lijn 28 (voorheen lijn 11) naar de Uithof is trouwens al voorzorgshalve van een betonnen ondergrond voorzien, behalve... het allerdrukste stukje: Vredenburg en hier op het Smakkelaarsveld._O-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

OVinspecteur schreef:Maar tot mijn grote schrik is er halverwege toch weer een stoplichtenkruising aangelegd. Op een bizarre plek bovendien: precies waar de baan vanaf de centrumkant samenvoegt met die van de Jaarbeurskant.:oops:
Wat is er bizar aan die plek dan? Het was pas bizar geweest als er een busbaan uit de Leidseveertunnel én vanaf de centrumzijde parallel aan elkaar gelegen hadden tot het Vredenburg. Daarnaast is een geregelde kruising daar wel zinvol, vergeet immers niet dat er oorspronkelijk een gebouw over de busbaan heen zou komen bij de uitrit van de tunnel, waardoor je een bus komend vanaf de centrumzijde pas op het laatste moment zou zien en het verkeerslicht recht voor je veel eerder.
Het verbaast me eerder dat de kruising met de trambaan waar je de tunnel uit komt geen verkeerslichten heeft.
Ook heeft de centrumkant voorrang gekregen op de Jaarbeurskant, hoewel de meeste bussen vanaf de Jaarbeurskant zullen komen. Misschien al voorgesorteerd op een mogelijke trambaan daar in de toekomst.:X
Die haaientanden gelden alleen als de verkeerslichten niet werken, de rest van de tijd regelt de VRI de voorrang en die zal dat niet persé in dezelfde volgorde doen. Met de mogelijke toekomstige binnenstadstram is zeker rekening gehouden, je kunt op de foto's zien dat de aftakking er al in ligt (al lagen er volgens mij daar nog geen wissels en gaat het slechts om de sleuven in de betonbaan om rails in te kunnen leggen). De boog zelf ziet er sowieso wel tramvoorbereid uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Meltrain »

OVinspecteur schreef:Ook heeft de centrumkant voorrang gekregen op de Jaarbeurskant, hoewel de meeste bussen vanaf de Jaarbeurskant zullen komen. Misschien al voorgesorteerd op een mogelijke trambaan daar in de toekomst.:X
Zo raar is dat niet: in deze situatie moeten bussen vanaf de Jaarbeurszijde misschien heel even wachten totdat een bus vanaf de Jaarbeurszijde gepasseerd is. Als de situatie andersom is, is er een grote kans dat een bus vanaf de Centrumzijde bijzonder lang moet wachten totdat een hele stroom bussen vanaf de Jaarbeurszijde voorbij is gekomen.
En daarnaast geldt wat Daniel al zei: de haaientanden hebben alleen een functie alleen als de VRI's niet werken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Zeg kinders, wat heeft een stukkie beton op het smakkelaarsveld met de verbouwing van station Utrecht centraal te maken? (A)
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:
OVinspecteur schreef:Maar tot mijn grote schrik is er halverwege toch weer een stoplichtenkruising aangelegd. Op een bizarre plek bovendien: precies waar de baan vanaf de centrumkant samenvoegt met die van de Jaarbeurskant.:oops:
Wat is er bizar aan die plek dan? Het was pas bizar geweest als er een busbaan uit de Leidseveertunnel én vanaf de centrumzijde parallel aan elkaar gelegen hadden tot het Vredenburg. Daarnaast is een geregelde kruising daar wel zinvol, vergeet immers niet dat er oorspronkelijk een gebouw over de busbaan heen zou komen bij de uitrit van de tunnel, waardoor je een bus komend vanaf de centrumzijde pas op het laatste moment zou zien en het verkeerslicht recht voor je veel eerder.
Het verbaast me eerder dat de kruising met de trambaan waar je de tunnel uit komt geen verkeerslichten heeft.
Waar ik op doel is die oversteek voor langzaam verkeer. Ik had gehoopt dat ze daar even niks hadden neergelegd in afwachting van definitieve plannen voor de rest van het Smakkelaarsveld (met een brug bovenlangs o.i.d.). De busroute vanaf Lange Viestraat/St. Jacobsstraat is echt heel langzaam geworden met al die stoplichten, zeker als de tram er straks bijkomt. Mensen in de bus ergeren zich kapot als ze een trein willen halen. Vanuit een heel groot stuk stad ten oosten van het station is het met de fiets sneller dan met de bus. En dat terwijl er juist reistijdverkortingen in het vooruitzicht waren gesteld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Die voetgangersoversteek (want dat is het, vanmiddag ook nog even met eigen ogen ter plaatse bekeken) dient natuurlijk als directe looproute van de kantoren aan het Smakkelaarsveld naar het Stationsplein. Juist de combinatie met de samenkomst van de twee busbanen maakt dat 'ie zo min mogelijk de doorstroming beïnvloed.
Je hebt het trouwens over "al die stoplichten", maar er staan er op de route van Vredenburg naar CS Centrumzijde exact evenveel als 8 jaar geleden op de route naar het oude stadsbusstation.

Overigens, de reistijdverkortingen zijn er wel degelijk: vanaf de westkant van het spoor ben je aanzienlijk sneller op het station dan met de oude slingerroute (met name voor de lijnen uit Nieuwegein). Scheelde mij destijds na de omklap naar het definitieve CS Jaarbeurszijde zeker 10 minuten, precies genoeg om voortaan een trein eerder te halen. Het voornaamste tijdverlies zit 'm op de stadslijnen waarschijnlijk, de streeklijnen moesten vroeger immers een heel eind langs het stadsbusstation rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Daniel schreef:Die voetgangersoversteek (want dat is het, vanmiddag ook nog even met eigen ogen ter plaatse bekeken) dient natuurlijk als directe looproute van de kantoren aan het Smakkelaarsveld naar het Stationsplein.
Vroegah had je, gelijk naast spoor 1 een looppad, volgens mij zit ie zelfs nog (afgesloten) over de bus/tramtunnel heen. Dat is een prima looproute toch? (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Hij is niet afgesloten, ben er vanmiddag nog overheen gelopen. Maar in die hoek ging toch nog gebouwd worden? Dan is de vraag of die looproute nog kan blijven bestaan, hij is nu al enigszins verstopt omdat 'ie in een tijdelijke fietsenstalling uitkomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door OVinspecteur »

Langs de Daalsesingel - Catharijnesingel kun je ook nog oversteken volgens mij. Samen met de loopbrug zou dat voldoende moeten zijn tot we weten wat er verder met het Smakkelaarsveld gaat gebeuren.

De westkant heeft inderdaad baat gehad bij de omklap. De bus is daar nu zelfs sneller dan de tram. Maar de Van Zijstweg gaan ze weer omvormen tot een 30 km/u zone.:?

Aan de oostkant zijn de reistijden denk ik toch omhoog gegaan, hoewel de openbare ruimte er een stukje fraaier bijligt natuurlijk. De St Jacobsstraat is nu wel rapper te doorkruisen, al is dat volgens mij zo ongeveer het enige wat er op de route OVervecht - Centraal is aangepast. Op de gemeentesite kan ik niks meer terugvinden over dat project, maar de bedoeling was een substantiële reductie van de reistijd. Vanaf de Bijenkorf doe je er een eeuwigheid over om bij het busstation te komen. Daarom is het jammer dat deze onnodige extra hindernis wordt opgeworpen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Mwoh, ik vond 't op zich wel meevallen hoe lang dat ommetje om het station duurt. Heb 't toch al diverse keren gemaakt. Het nadeel van CS Jaarbeurszijde is toch vooral dat het juist te voet vooral via omwegen te bereiken is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door AlbertPool »

Aking schreef:Vroegah had je, gelijk naast spoor 1 een looppad, volgens mij zit ie zelfs nog (afgesloten) over de bus/tramtunnel heen. Dat is een prima looproute toch? (A)
Daniel schreef:Hij is niet afgesloten, ben er vanmiddag nog overheen gelopen.
Dat pad is sinds kort geleden weer open, dat was lang niet het geval. Er staat nu zelfs een 'omleiding' voor voetgangers daarlangs aangegeven omdat de oversteek over de nieuwe busbaan uiteraard dicht is nu er asfalt/beton/etc. gelegd wordt.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Zeg kinders, wat heeft een stukkie beton op het smakkelaarsveld met de verbouwing van station Utrecht centraal te maken? (A)
Omgevings hinder

:wink:

Wel interessant hoor. :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

NS adopteert achtergebleven hoogwerker Utrecht CS: 'verdraaid handig'
NS adopteert de achtergebleven hoogwerker op Utrecht Centraal. Na in de stationshal te hebben gestaan, bleek de blauwe hoogwerker ‘verdraaid handig’. Bijna anderhalf jaar stond de hoogwerker verloren in de stationshal. Nu heeft NS het ‘blauwe monster’, zoals hij inmiddels wordt genoemd, geadopteerd. Hij blijkt ‘verdraaid handig’ te zijn om een lamp te vervangen of kerstversiering op te hangen.
Hoewel de hoogwerker nooit terug is gegaan naar waar hij vandaan komt, staat hij nu ook niet meer prominent in de stationshal. „Vlak bij de uitgang van de stationshal, aan de kant van het Jaarbeursplein, is een loods. Dat is nu het vaste plekje van de hoogwerker. De loods moest hiervoor wel een nieuwe deur krijgen”, aldus Koster.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Geinig.. dat het verdraaid handig is, zo'n ding voor de verlichting e.d., was toch wel bekend? Men gebruikte zo'n ding toch ook al in voorgaande jaren daarvoor :?:

Hopelijk heeft men ook nagedacht over eventuele actie bij reparatie als dat ding ooit stuk mag gaan?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Zo'n ding kan prima in de spot gerepareerd worden lijkt me, het lijkt me sterk dat al die verhuurdingen indien kapot steeds naar de boels/bo-rent of welke verhuurtent dan ook worden teruggebracht?

Overigens mooi om te zien dat dit ding gebruikt wordt om de rail van het glazenwassersbakje te stofzuigen :') dat kan blijkbaar niet vanuit het glazenwasserbakje zelf :X
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

Ik begrijp van het OVPro artikel intussen ook dat deze hoogwerker nét wat hoger kan..
OVPro schreef:Maar ondertussen heeft NS gemerkt dat deze grote hoogwerker ‘verdraaid handig’ is. Dit model reikt namelijk net wat hoger dan het kleinere model en is beter geschikt voor het zware werk. Daarom heeft NS besloten om de achtergelaten hoogwerker te adopteren.(..)
Natuurlijk kan er onderhoud / keuring op locatie plaatsvinden.. maar stél dat er een band kapot gaat.. heb je wel wat gereedschap nodig.. Potkrikje gaat dan niet werken. :wink:

Maar goed, daar zal men wel over nagedacht hebben, door ervaringen met dat andere, wat kleinere, exemplaar.. :D
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door waldo79 »

Zojuist sinds lange tijd weer de middentunnel gebruikt. Kennelijk wordt daar ook verbouwd gezien de onttakeling van allerlei plafonddelen. Wat is er precies de bedoeling met die tunnel.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Natuurlijk kan er onderhoud / keuring op locatie plaatsvinden.. maar stél dat er een band kapot gaat.. heb je wel wat gereedschap nodig.. Potkrikje gaat dan niet werken. :wink:
Jawel hoor. Die lekke band hoeft maar één centimeter boven de vloer te worden getild, stapeltje hout onder de as, wiel los, naar de werkplaats, bandje plakken/vervangen, wiel terug, klaar. Hoewel ik al een tijdje niet in Utrecht geweest ben, kan ik me overigens niet herinneren dat daar zulke grote punaises liggen, en de slijtage zal ook wel meevallen...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Hainje »

Bandje plakken zegt ie _O-
🍉
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door groningen »

Ik moet zeggen dat ik nu snel het station Utrecht Centraal kan verlaten. Vroeger ging het op de taxistandplaats schuin naar beneden. Toen met de roltrap naar beneden bij de kaartjesuitgifte naar de bushalte's. Later (gedwongen door alle afsluitingen) aan de Jaarbeurszijde onder het spoor door en uitkomend in het centrum. Nu kan ik snel het station verlaten en met de lift kom ik ongeveer bij de Mediamarkt uit. Ik weet alleen niet of ik mag fietsen van de schuifdeuren tot aan de lift. Of dat nog steeds voetgangersgebied is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Wat verduidelijking zou handig zijn (er zijn meerdere liften rond Utrecht Centraal), maar als je het plein bij de centrumzijde-ingang bedoelt (bij de ingang van Hoog Catherijne bij de Vapiano's): dat plein is voetgangersgebied. Fietsers worden naar de parkeergarages geleid onder het station, en fietsers die met de trein willen moeten met de fiets aan de hand vanaf de roltrappen of lift waarmee men op het stationshal-niveau komt tot de trein.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door groningen »

Meestal is het tussen 20.30 en 22 uur niet zo druk op Utrecht Centraal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Z2N schreef:(bij de ingang van Hoog Catherijne bij de Vapiano's)
Het is Vapiano, niet Vapiano’s.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Post »

groningen schreef:Meestal is het tussen 20.30 en 22 uur niet zo druk op Utrecht Centraal.
Dat is mooi, maar ook dan is een voetgangersgebied, een voetgangersgebied.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten