Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:
KM46 schreef:Enige tijd geleden zijn de Bruna boekwinkels veranderd naar AKO boekwinkels.
Geheimpje: AKO was al enige jaren de franchisehouder van de Bruna-boekwinkels op de treinstations. Maar omdat AKO nu een nieuw ontworpen formule heeft waarvan de verkoop beter loopt (de zogenaamde Schiphol-formule) worden nu eindelijk alle boekwinkels omgebouwd.
De Bruna Boekwinkel op het station van Amersfoort is ook al veranderd naar een AKO winkel (maar dit terzijde).

En is er misschien al een datum bekend wanneer de winkels op Rotterdam Centraal aan de beurt zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Suus »

Die op Rotterdam Centraal wordt niet verbouwd, samen met de Bruna op Den Haag Centraal en Breda vormen die een uitzondering, die zijn van een andere franchisenemer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door sealynx »

Daniel schreef: Overigens ligt er vrij achteraan dat C-perron (zijde buffer) ook een stukje betonnen vloer. Blijkbaar komt daar een overdekte wachtruimte te staan.
Dat wordt dacht ik een toilet voor chauffeurs. Een overdekte wachtruimte lijkt me overbodig, beetje dubbelop namelijk om die onder de overkapping te zetten.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Durashift »

sealynx schreef:
Daniel schreef: Overigens ligt er vrij achteraan dat C-perron (zijde buffer) ook een stukje betonnen vloer. Blijkbaar komt daar een overdekte wachtruimte te staan.
Dat wordt dacht ik een toilet voor chauffeurs. Een overdekte wachtruimte lijkt me overbodig, beetje dubbelop namelijk om die onder de overkapping te zetten.
Nou, ARBO technisch wil de chauffeur in de winter toch wel ff warm de bammetjes kunnen opeten. Er zal ook een drank/koffie automaat staan.
Dan is het toch wel handig om dit enigszins af te scheiden van het reizigerspubliek, lijkt mij. Wordt anders al snel een zooitje, denk ik.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door webguy »

Aan de andere kant komt sowieso iets van een chauffeursruimte, volgens dit artikel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Dat hok is niet voor chauffeurs maar voor de schoonmakers e.d.

@sealynx: Het busstation is ook weer niet zo ruim dat op de haltes gebufferd kan worden en een WC is er al op de buffer.
Een wachtruimte kan natuurlijk onder de kap ook nog dienen om uit de wind en kou te kunnen wachten op de bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Het gaat een drukke zomer worden, ProRail heeft net een samenvatting van de werkzaamheden voor de komende vijf maanden online gezet:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Ardan »

Verstekeling overleefde 16 jaar in Hoog Catharijne

'Ik kon door alle verbouwingen de weg naar buiten niet meer vinden'

Toen de Utrechter Rob van Zon zestien jaar geleden de weg kwijtraakte op Utrecht Centraal, ging zijn familie ervan uit dat ze hem nooit meer terug zouden zien. Afgelopen weekend waren zijn vrouw en kinderen met stomheid geslagen toen hij opeens weer voor de deur stond. Al die tijd was het Rob gelukt om te overleven in winkelcentrum Hoog Catharijne.

Bron en meer

:shock: :shock:
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

De speld... Wilde al zeggen :')

Ik ken redelijk elke uithoek van hoog catharijne (inclusief de 2 verdiepingen kelders, de tussenniveau's met magazijnen en het hoogste punt op de 18e verdieping). En je kan je wel eens vergissen daar, maar om te verdwalen moet je toch wel heel debiel zijn :') :X
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Carlos0_0 »

Aking schreef:De speld... Wilde al zeggen :')

Ik ken redelijk elke uithoek van hoog catharijne (inclusief de 2 verdiepingen kelders, de tussenniveau's met magazijnen en het hoogste punt op de 18e verdieping). En je kan je wel eens vergissen daar, maar om te verdwalen moet je toch wel heel debiel zijn :') :X
Je moet echt het iq van een pinda of een goudvis hebben, normale volk komt niet op andere verdiepingen al sowieso dan waar de winkels zijn.
15 jaar geleden waren ze nog niet eens aan verbouwen volgens mij, en elke gang komt of buiten in de stad uit of bij trein/bus station.

En anders even vragen aan iemand weet u hoe ik daar kom, maar goed de website waar op staat zegt al genoeg idd :P
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door sirvinniei »

Moet dat nou, de Speld?
Straks gaan nog mensen denken dat het een serieus nieuwsartikel is.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Z2N »

Beetje satire op zijn tijd is ook wel leuk hoor! (A)

Maar even terugkomend op het station zelf: Na de werkzaamheden van de meivakantie is perron 5/7 wat verkort aan de Noordkant, maar aan de zuidzijde flink verlengd. Door de nieuwe ligging is de snelheid nu 80 km/h, waardoor je sneller binnen kan komen en vertrekken. Ook kan de CNL nu gebruik maken van perron 5/7, wat het weer mogelijk maakt om in de richting van Amsterdam te stoppen in Utrecht.

Daar de wisselstraat aan de zuidzijde nog niet af is is spoor 8 nu een kopspoor geworden, en is er momenteel geen verbinding tussen opstelterrein zuid en spoor 7. Dit zorgt ervoor dat de cross-platformaansluiting 3000 -> 3500 op de tijdstippen dat de laatste alleen Shl-Ut rijdt tijdelijk komt te vervallen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door trolly »

Aking schreef:Ik ken redelijk elke uithoek van hoog catharijne (inclusief de 2 verdiepingen kelders, de tussenniveau's met magazijnen en het hoogste punt op de 18e verdieping). En je kan je wel eens vergissen...
:shock: Hoewel ik het een beetje ongemakkelijk vind te vragen naar de "echte" namen van forumgebruikers: zou het toevallig kunnen zijn dat je in het utrechtse beter bekend bent onder de naam Van Zon?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:Daar de wisselstraat aan de zuidzijde nog niet af is is spoor 8 nu een kopspoor geworden, en is er momenteel geen verbinding tussen opstelterrein zuid en spoor 7. Dit zorgt ervoor dat de cross-platformaansluiting 3000 -> 3500 op de tijdstippen dat de laatste alleen Shl-Ut rijdt tijdelijk komt te vervallen.
Dat is nog een beperkt gevolg van de huidige tussentijdse situatie. Wat meer effect op de reiziger heeft het dat er tot 26 mei geen treinen richting Breukelen op Utrecht Zuilen kunnen stoppen!
NS.nl zegt daarbij leuk "U kunt gebruikmaken van de bus" maar vermeldt er niet bij dat je daarmee uitkomt bij de halte Marnixlaan (3, 120) of Vlampijpstraat (25). Dat is wel te zien op OVtijden.com waar de vervangende bus in plaats van treinen namelijk te zien zijn met "U-OV" als vervoerder. Gezien de tijden lijn 3 trouwens, al meldt OVtijden wel een vertrektijd van een minuut eerder dan U-OV zelf.

Edit: En ook onhandig voor de reiziger is dat de reisinfo nu compleet de mist in gaat op spoor 8. Voor de systemen bestaan daar geen faseringen meer nu de overloopwissels naar spoor 7 verwijderd zijn en het tijdelijk een kopspoor is. Resultaat is dat je doodleuk een automatische omroep krijgt dat de IC naar Rotterdam Centraal van spoor 8 vertrekt terwijl het Haagse deel er ook nog staat, terwijl de TBPs de hele trein juist als IC naar Den Haag aankondigen zolang dat deel nog niet weg is :?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door reisthijs »

Het probleem met de reisinformatie is gelukkig opgelost, vanochtend was het gewoon weer Den Haag 8a en Rotterdam 8b.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Bemined »

Z2N schreef:Dit zorgt ervoor dat de cross-platformaansluiting 3000 -> 3500 op de tijdstippen dat de laatste alleen Shl-Ut rijdt tijdelijk komt te vervallen.
Gelukkig maar tijdelijk, vanaf 30 mei komt deze overstap weer terug, dan komen de sporen 18 en 19 in dienst. De [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] zal dan leeg een ommetje moeten gaan maken, want van spoor 18 naar spoor 7 omrijden kan niet meer zonder eerst zo'n tien kilometer door te rijden voor je eindelijk een wissel tegenkomt. Vraag ik me af waarom men dat niet nu ook doet, in de eindsituatie moet dat sowieso want vanaf spoor 18 / 19 kun je dan alleen nog maar linkerspoor terug naar Mas.

Leuk wordt ook vrijdag 27 mei, dan rijdt er meer niet dan wel in Utrecht. Onder andere geen treinen naar Gdm, minder treinen naar Db, geen sprinters naar Bkl en minder treinen naar Gd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

trolly schreef:
Aking schreef:Ik ken redelijk elke uithoek van hoog catharijne (inclusief de 2 verdiepingen kelders, de tussenniveau's met magazijnen en het hoogste punt op de 18e verdieping). En je kan je wel eens vergissen...
:shock: Hoewel ik het een beetje ongemakkelijk vind te vragen naar de "echte" namen van forumgebruikers: zou het toevallig kunnen zijn dat je in het utrechtse beter bekend bent onder de naam Van Zon?
Ik heb redelijk wat aliassen en nicknames, maar voor zover ik weet ben ik niet onder die naam bekend :mrgreen:
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door wouter15 »

En ook rijden er dan geen Sprinters Wd - Ut.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:De [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] zal dan leeg een ommetje moeten gaan maken, want van spoor 18 naar spoor 7 omrijden kan niet meer zonder eerst zo'n tien kilometer door te rijden voor je eindelijk een wissel tegenkomt. Vraag ik me af waarom men dat niet nu ook doet, in de eindsituatie moet dat sowieso want vanaf spoor 18 / 19 kun je dan alleen nog maar linkerspoor terug naar Mas.
Jij gaat zo te zien van kopmaken op Driebergen-Zeist uit, 11 km per spoor, maar Houten Castellum ligt nog net een paar kilometertjes dichterbij als andere optie (rond de 7-8). Is ook een logischer plek wellicht omdat je dan dezelfde kant uit gaat als normaalgesproken en niet eerst hoeft te wachten om achter de aansluitende IC richting Nijmegen aan te gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Bemined »

Houten Castellum rijden 's avonds echter wel 4 sprinters per uur, dus je kunt er niet lang blijven stilstaan. In Driebergen-Zeist sta je op spoor 3 niet in de weg van andere treinen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door JWM »

Wat is dat voor absurde situatie, 2x11 kilomter leeg rijden omdat je in Utrecht niet meer kan keren? Rij dan gewoon door naar 's Hertogenbosch...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Daniel »

Deze 22 km totaal valt nog wel mee hoor, ik heb gekkere dingen gezien bij NS in het verleden. Zo werd jaren terug voor de eerste ritten van de dag in de Sprinter Dordrecht - Leiden het materieel vanuit Den Haag :!: aangevoerd, die reden dus eerst doodleuk een kilometertje of 45 leeg naar Dordrecht om daar met reizigers verder te gaan.

Maar Utrecht Centraal is straks gewoon een bizar station om een treindienst op te starten. Je hebt er een joekel van een opstelterrein Cartesiusweg naast liggen maar daarvandaan kan je straks dus uitsluitend nog op spoor 14 of hoger komen. Als een trein op spoor 1 t/m 12 stuk gaat is het dan dus praktischer om 'm door een wegsleeploc naar TC Watergraafsmeer te laten slepen, want je moet toch al zo'n beetje via Amsterdam of Amersfoort rijden om die trein in het TC op de Cartesiusweg te krijgen :shock: .
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Zugführer »

De [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] gaat al een uur langer doorrijden vanaf december. Voor de late uurtjes zullen ze toch wel gewoon linkerspoor terugrijden naar Maarssen, of eventueel toch terugvallen op spoor 15, lijkt me. > 10 km omrijden voor alleen een cross-platform overstap is natuurlijk waanzin.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door JWM »

Weer zo'n afkorting waar ik geen chocola van kan maken :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Bericht door Aking »

Welke afkorting precies?

TC is volgens mij Technisch Centrum of iets in die richting...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten