Verbouwing station Utrecht Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Zo 29 Sep 2013, 21:13

Vandaag eens een kijkje in het nieuwe stuk van de hal wezen nemen. Hieronder wat beeldmateriaal.

Allereerst de nieuwe hal gezien vanaf Busstation Oost met z'n drie tijdelijke toegangen...
Afbeelding

Nieuw is ook de trap vanaf de haltes op de plek van de voormalige trambaan. Overigens een niet heel prettige trap die nogal doorveert als je erop loopt...
Afbeelding

Vanaf het platform boven de busbaan heb je een leuk overzicht over de chaos op Busstation Oost...
Afbeelding

Het platform zelf heeft stationshalachtige proporties...
Afbeelding

Afbeelding

Nog een laatste blik in het te slopen gedeelte van de hal...
Afbeelding

Afbeelding

Busstation Oost gezien vanuit het nieuwe stuk hal...
Afbeelding

Het nieuwe stuk hal van binnen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De doorgang onderlangs tussen de stationshal en spoor 1-3, gelegen direct naast perron 4. Door het gangetje links in beeld wordt door de bebording het verkeer zowel van als naar perron 1/3 gestuurd, maar onderaan de roltrappen stond vandaag een verkeersregelaar die de reizigers via perron 4 stuurde...
Afbeelding

Tot slot nog het oude stuk stationshal / gang naar HC wat vanaf morgen gesloopt wordt...
Afbeelding

Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor microshit » Zo 29 Sep 2013, 23:08

Overigens... In het gedeelte van Stap 1 zie je op deze afbeelding nog een lege ruimte, naast het CXX servicepunt:
Afbeelding
Echter zit daar nu een Bruna in.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3289
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Aking » Zo 29 Sep 2013, 23:43

Klopt, dat is de "kleine" Bruna die in het deel zat wat sinds vandaag dicht is :)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

KM46
Berichten: 8060
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor KM46 » Ma 30 Sep 2013, 17:48

Heeft iemand enig idee waar de Paperchase (tijdelijk) heen is?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3289
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Aking » Ma 30 Sep 2013, 17:50

Het zou me niks verbazen als die gewoon weer verdwenen is...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Wubbo » Ma 30 Sep 2013, 18:22

Volgens de poster op de paperchase komt die in maart pas weer terug.

Qua loopstromen lijkt het redelijk te lopen, tenminste, op de momenten dat ik er was. De nieuwe trap naar de halte van bus 28 is even wennen (is een steigerbouwsel die wat doorveert en lagere treden lijkt te hebben dan een normale trap). Alleen de Etos zit in een te kleine winkel: elke keer (ook gistermiddag) stond er een rij in de winkel, dusdanig dat de ingang geblokkeerd was.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor microshit » Ma 30 Sep 2013, 18:27

Ik liep er net doorheen, maar in,het nieuwste deel loop je mekaar gigantisch in de weg.
Tramhalte is overigens ook verbouwd, nu voorzien van het geel/grijze interieur

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Suus » Ma 30 Sep 2013, 18:54

De spreiding op spoor 5 en 7 is nu totaal anders dan vorige week toen de roltrap naast de Katreinetoren een goed bewaard geheim was. Wel leuk dat je op spoor 5 nu eens een ander uitzicht hebt dan een volledig leeg perron :P

Ook leuk is dat als je de roltrap neemt naar spoor 5/7 die aan de noordkant van de passage zit, je nog zo de oude stationshal inkijkt, maar dan helemaal leeg. Zoiets zag je tot twee dagen geleden alleen ergens op een doordeweekse nacht om drie uur 's nachts :)
Rame à l'approche

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor webguy » Ma 30 Sep 2013, 19:08

Die roltrap zit inderdaad goed verstopt tussen de liften (in aanbouw?).
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Ma 30 Sep 2013, 19:15

microshit schreef:Ik liep er net doorheen, maar in,het nieuwste deel loop je mekaar gigantisch in de weg.

Dat viel me vandaag nog reuze mee eigenlijk (zeldzame dag dat ik 2x op Busstation Oost kwam, dus heen en terug door de nieuwe hal gekomen). Vanmiddag kon ik met rechts aanhouden tenminste eindelijk een keer gewoon doorlopen richting perron 11 zonder allerlei overal en nergens kruisende reizigers die aan het "voorsorteren" zijn naar andere delen van het station. Tot vorige week liep ik vaak compleet vast in een poging m'n trein te halen op reizigers die echt kriskras door elkaar liepen.

Enige onhandige kruising die er nog in zit is gerelateerd aan de meerdere uitgangen: vanmorgen wilde ik de trap vanaf het platform nemen om gelijk op het goede busperron uit te komen, maar dan moet je natuurlijk juist weer wel dwars door de stroom van/naar de roltrap en trap naast de AH to Go heen.

@webguy: de liften van zowel spoor 4 als 5/7 waren gisteren al in gebruik, dus niet meer in aanbouw (zijn ze alleen nog voor 8/9 en 11/12). Die van spoor 4 had alleen wel kuren als de gewichtsverdeling niet helemaal goed was, dan wilden de deuren niet dicht blijven. Kon tijdens m'n rondje door het nieuwe stuk hal gisteren mooi aanschouwen hoe een schoonmaker op het perron trachtte te komen met een zware container, die moest echt precies goed staan wilde de lift het doen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3289
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Aking » Ma 30 Sep 2013, 19:37

Was dat toevallig rond 14:45? Dan heb ik namelijk hetzelfde staan aanschouwen :P
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Ma 30 Sep 2013, 19:48

Rond een uurtje of drie was het ja.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor reisthijs » Di 01 Okt 2013, 11:04

Daniel schreef:Dat viel me vandaag nog reuze mee eigenlijk (zeldzame dag dat ik 2x op Busstation Oost kwam, dus heen en terug door de nieuwe hal gekomen). Vanmiddag kon ik met rechts aanhouden tenminste eindelijk een keer gewoon doorlopen richting perron 11 zonder allerlei overal en nergens kruisende reizigers die aan het "voorsorteren" zijn naar andere delen van het station. Tot vorige week liep ik vaak compleet vast in een poging m'n trein te halen op reizigers die echt kriskras door elkaar liepen.
Ik vind het ook erg meevallen, het scheelt een hoop inderdaad dat niet iedereen meer door elkaar loopt. Nu kan ik weer gewoon rechtdoorlopen vanaf de kant van het Jaarbeursplein naar spoor 7, ideaal.

Ik liep eerst vaak tegen de mensen aan die vanaf de roltrap van spoor 7 aan de linkerkant (pal tegen een grote stroom reizigers in dus) richten stationshal liepen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Za 19 Okt 2013, 21:42

Vanavond zag ik dat, aannemelijk gedurende deze zaterdag gezien de buiten dienst gestelde sporen, boven spoor 7 en 8 de liggers geplaatst zijn voor de vloer van de hal / poortvrije passage aan de noordzijde.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor microshit » Zo 20 Okt 2013, 21:54

Ik zag (ben echter de foto's kwijt) dat bij de tramhalte een scherm verschenen is met de actuele vertrektijden van de treinen. En een stuk voor de tramhalte staat ook een scherm met de actuele vertrektijden van de trams :) Helaas doen ze het nog niet.

rm7
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo 29 Nov 2009, 00:04

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor rm7 » Ma 21 Okt 2013, 12:27

microshit schreef:Ik zag (ben echter de foto's kwijt) dat bij de tramhalte een scherm verschenen is met de actuele vertrektijden van de treinen. En een stuk voor de tramhalte staat ook een scherm met de actuele vertrektijden van de trams :) Helaas doen ze het nog niet.

Dit soort schermen wordt ook bij elke bushalte op beide busstations geplaatst, met de actuele vertrektijden van de betreffende buslijn. :)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor reisthijs » Ma 21 Okt 2013, 12:48

Komt er ook nog een keer een scherm in de stationshal met vertrektijden van alle bussen? Zou wel handig zijn om snel te zien of ik naar Oost of West moet voor de eerstvolgende bus.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor microshit » Ma 21 Okt 2013, 14:39

rm7 schreef:
microshit schreef:Ik zag (ben echter de foto's kwijt) dat bij de tramhalte een scherm verschenen is met de actuele vertrektijden van de treinen. En een stuk voor de tramhalte staat ook een scherm met de actuele vertrektijden van de trams :) Helaas doen ze het nog niet.

Dit soort schermen wordt ook bij elke bushalte op beide busstations geplaatst, met de actuele vertrektijden van de betreffende buslijn. :)

Zal zeker wel komen zodra Qbuzz rijden gaat?

rm7
Berichten: 117
Lid geworden op: Zo 29 Nov 2009, 00:04

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor rm7 » Ma 21 Okt 2013, 17:28

Dat is inderdaad het plan. Al beginnen de voorbereidingen hiervoor al vrij snel.

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Somoht » Ma 21 Okt 2013, 18:29

microshit schreef:
rm7 schreef:
microshit schreef:Ik zag (ben echter de foto's kwijt) dat bij de tramhalte een scherm verschenen is met de actuele vertrektijden van de treinen. En een stuk voor de tramhalte staat ook een scherm met de actuele vertrektijden van de trams :) Helaas doen ze het nog niet.

Dit soort schermen wordt ook bij elke bushalte op beide busstations geplaatst, met de actuele vertrektijden van de betreffende buslijn. :)

Zal zeker wel komen zodra Qbuzz rijden gaat?


Niet dat het echt uitmaakt maar die DRIS'sen (Digitale Reisinfomratie Systemen) hebben niets met Qbuzz te maken anders dan dan dat Qbuzz hun actuele vertrekgegevens levert aan GOVI. Of er nu CXX/GVU of Qbuzz rijdt maakt voor die panelen dus niets uit. Vermoed dat ze dan ook al eerder aangaan.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Ma 21 Okt 2013, 18:40

Bij Qbuzz heb je dat soort panelen wel harder nodig omdat die, in ieder geval op Busstation West, met dynamische perrons gaan werken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Suus » Ma 21 Okt 2013, 18:48

Mijn trein stond vanmiddag op spoor 4a. Je moet echter zo'n beetje via Vaartsche Rijn lopen op daar te komen vanuit de stationshal -o-
Rame à l'approche

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Somoht » Ma 21 Okt 2013, 18:50

Daniel schreef:Bij Qbuzz heb je dat soort panelen wel harder nodig omdat die, in ieder geval op Busstation West, met dynamische perrons gaan werken.


Ja zoiets had ik ook al gelezen in de aanbestedingen, ben benieuwd. Zover ik weet wordt het de eerste implementatie van Koppelvlak4 (voor dynamische perrontoewijzing). Denk dat het zeker in het begin niet zal werken, maar het kan nooit erger dan Leiden CS :P

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Daniel » Ma 21 Okt 2013, 19:03

Het meest complexe zal wel zijn dat het voor vier verschillende vervoerders met drie verschillende boordcomputers op hetzelfde moment moet gaan werken. Immers worden de perrons verdeeld onder diverse corridors, waarbij op sommige daarvan ook nog sprake is van meerdere vervoerders in dezelfde corridor.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Verbouwing station Utrecht Centraal

Berichtdoor Somoht » Ma 21 Okt 2013, 19:30

Daniel schreef:Het meest complexe zal wel zijn dat het voor vier verschillende vervoerders met drie verschillende boordcomputers op hetzelfde moment moet gaan werken. Immers worden de perrons verdeeld onder diverse corridors, waarbij op sommige daarvan ook nog sprake is van meerdere vervoerders in dezelfde corridor.


Ja daarom komt er dus één koppelvlak tussen vervoerder en DRIS leverancier en is er één toewijzer, ook om situaties zoals Leiden CS te voorkomen waarbij het alleen werkte met CXX systemen.
Hoe het verder precies gaat werken, heb ik echt géén idee.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten